sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Heisann folkens! Har etter noen års pause fra pcen min blitt avhengig av Player Unknowns Battegrounds. Jeg har en pc med følgende komponenter: Intel Core i5-4670K Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell, Varenr: 780485 780485 / Prodnr: BX80646I54670K XFX Radeon HD 7870 2GB GDDR5 PCI-Express 3.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 1000MHz, Ghost Thermal, Varenr: 745855 745855 / Prodnr: FX-787A-CNFC MSI B85M-G43, Socket-1150 m-ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, Varenr: 780908 780908 / Prodnr: B85M-G43 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin, Varenr: 585022 585022 / Prodnr: KHX1600C9D3K2/8GX Vil det ha noe for seg å kun kjøpe et skjermkort som : Asus Dual GeForce GTX 1060 OC grafikkort (3 GB) https://www.komplett.no/product/896396/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/pci-express/asus-geforce-gtx-1060-3gb-dual-oc# Vil det gi meg et godt nok løft i grafikk slik at jeg kan skru ihvertfall alt opp på medium og alikevel få god fps? Akkurat er det kun textures og view-distance jeg har våget å ta opp på medium. Det ser jo forferdelig ut med textures på low. Men resten er på very low. Jeg spurte de der jeg kjøpte min gamle pc, men de sa jeg måtte kjøpe et oppgraderingskit til 5900,- (https://www.komplett.no/product/910678/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i5-7600k#) og så skjermkortet til 2500,- for å merke særlig forskjell. Syntes det blir i dyreste laget. Mistenker at de sier dette for at de vil selge. Skjønner jo selvfølgelig at det vil bli ENDA bedre med ny cpu, ram og hovedkort, men føler at det er for dyrt. Da får det heller bare være... Endret 25. august 2017 av sjefern2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Kjøp heller GTX 1070 så du slipper å bytte skjermkort med det første. Overklokker du cpu og har noctua nd 14 eller bedre kjøler bør dette gå bra. Hadde vel hatt litt mere en 8 GB ram i dag. Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Takk for svar! Nå koster jo GTX 1070 omtrent det dobbelte at GTX 1060 også Skeptisk til å ha et så dyrt skjermkort på en så relativt svak cpu? Blir jo helt motsatt svar enn jeg fikk fra nettbutikken dette Er det rart en blir forvirret? Når det gjelder RAM, så viser ikke task manager at det er i nærheten av max mens jeg spiller. Ligger rundt 60 - 70% . Vil det ikke da si at jeg har nok? Men for å spørre på en annen måte. Hva skal til for å få spille Battegrounds med det meste på high? Endret 25. august 2017 av sjefern2 Lenke til kommentar
Fast_Eddie Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 DU kan jo sjekke ut denne, så får du nok svar på åssen 1060 3GB yter. 1070 prisene er vel tildels ramma av cryptomining bølgen, og er høyere enn de bør være atm, såvidt jeg forstår, samme gjelder også 1060 6GB. Battlegrounds er jo i beta enda, så der gjenstår en del optimaliseringer Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Skal du gå for RX 570 bør du droppe de med en vifte, for de støyer ekstremt mye omtrent som første generasjon HD 7970 på maks turtall. Har ikke sjekket om de med 2\3 vifter er like ille men vertfall den med 1 vifte er ekstremt plagsom der er nvidia 1000 serien langt mere stillegående. Endret 25. august 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Takker for svar igjen folkens, men jeg føler at jeg fremdeles er i villrede. Nettbutikken sier jeg ikke vil merke så mye endring i fps eller oppjustering av settings, hvis jeg kjøper nytt skjermkort. Her på forumet virker det som dere mener det er helt problemfritt å kjøpe nytt skjermkort og eventuelt bare overklokke cpu litt. Har jeg forstått riktig om dere altså da mener at nettbutikk overdrev / gav feil informasjon? Vil jeg kunne oppjustere det meste på i Battegrounds på medium eller high hvis jeg kun kjøper Asus Dual GeForce GTX 1060 OC grafikkort (3 GB) og beholder resten av komponentene mine? Endret 25. august 2017 av sjefern2 Lenke til kommentar
Fast_Eddie Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Jeg ville nok tatt det nettbutikken sier med ei klype salt, for de er jo selvfølgelig ute etter å gjøre et salg. Nå har ikke jeg erfaring med verken det kortet du har, eller 1060 3GB, men vil da tro du merker forskjell, er jo 4 års mellom de korta, og 1060 er ikke et dårlig kort. Og som sagt så er jo Battlegrounds Early Access, og mye optimalisering gjenstår. Spiller det en del sjøl, og det er ikke akkurat smooth sailing med 1080 ti heller Edit: Hvis du ikke har overklokka cpu'en din, så er jo det også noe du kan gjøre for å forlenge levetiden litt til før du føler du absolutt må oppgradere den Endret 25. august 2017 av Fast_Eddie Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Takk igjen. Da endte jeg opp med å bestille. Er jo tilbud på det kortet på Elkjøp frem til i morgen også, så jeg nå. 1995,- tror jeg da er en god investering Skal overklokke cpu litt også etter at jeg har installert det. Er en fin nettside her forresten. http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-AMD-HD-7870/3646vs2161 Her blir komponentene vist opp mot hverandre i forskjellige tester. Bedre side en gpuboss som bare ser på det tekniske. Nettsiden hever at den er 35% bedre i FPS på eldre spill som CS GO og League of legends, men jeg vil tro forskjellen er større på nyere spill. Selv om jeg har en 4 år gammel cpu. Takk igjen for all hjelp . Skal lage en liten oppsummering etter at jeg har installert det Endret 25. august 2017 av sjefern2 Lenke til kommentar
Fast_Eddie Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Foretrekker heller å bruke youtube til sammenligning av cpu'er og skjermkort, selvom det stort sett er dårlig med sammenligning av nye gpu'er og og 3genersjoner og eldre. Hva er det du har av kjøling på cpu? om du har stock kjølerne fra intel, så er det veldig greit og bytte ut den au før du overklokker, er jo ikke akkurat kjent for god kjøling den kjølern Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Ja tipper det er stock kjøler. Kjøpte pcen komplett, så de byttet nok ikke ut kjøleren. Vil sjekke om det blir noe nevneverdig varmt etter en liten overklokking. Kanskje jeg blir å få tak i en ny kjøler hvis det blir mye varmere. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Takk for svar! Nå koster jo GTX 1070 omtrent det dobbelte at GTX 1060 også Skeptisk til å ha et så dyrt skjermkort på en så relativt svak cpu? Blir jo helt motsatt svar enn jeg fikk fra nettbutikken dette Er det rart en blir forvirret? Når det gjelder RAM, så viser ikke task manager at det er i nærheten av max mens jeg spiller. Ligger rundt 60 - 70% . Vil det ikke da si at jeg har nok? Men for å spørre på en annen måte. Hva skal til for å få spille Battegrounds med det meste på high? Du har nyere cpu enn det jeg har, 3770K men har 1080 kort Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Takk for svar! Nå koster jo GTX 1070 omtrent det dobbelte at GTX 1060 også Skeptisk til å ha et så dyrt skjermkort på en så relativt svak cpu? Blir jo helt motsatt svar enn jeg fikk fra nettbutikken dette Er det rart en blir forvirret? Når det gjelder RAM, så viser ikke task manager at det er i nærheten av max mens jeg spiller. Ligger rundt 60 - 70% . Vil det ikke da si at jeg har nok? Men for å spørre på en annen måte. Hva skal til for å få spille Battegrounds med det meste på high? Du har nyere cpu enn det jeg har, 3770K men har 1080 kort Har du spillt noe battlegrounds med den pcen? Hva slags instillinger og FPS får du i tilfelle? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Jeg spiller ikke. Poenget er kjøp bra gpu, er den viktigste delen på spill opplevelse. PS: Bruker 1080 på forskning Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Jeg spiller ikke. Poenget er kjøp bra gpu, er den viktigste delen på spill opplevelse. PS: Bruker 1080 på forskning Ja det tror jeg også. Ble bare så satt ut av nettbutikken som mente at jeg måtte bruke 8400,- for å skifte ut nesten alle komponenter, for å merke noe skikkelig forskjell. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Spør du meg avhenger alt av hvor mye penger du ønsker å bruke Kjøp prosessorkjøler og det dyreste kortet du har samvittighet til å handle. Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Spør du meg avhenger alt av hvor mye penger du ønsker å bruke Kjøp prosessorkjøler og det dyreste kortet du har samvittighet til å handle. Hehe ja er vel i grunn det jeg har gjort / vil gjøre. Vil se hvordan varmeutviklingen blir etter litt overklokking av cpu og jeg bestillte gtx 1060 :)Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å spille dette spillet og om jeg eventuelt vil spille noen flere spill etter at jeg har blitt lei av dette. Har klart meg 2, 3 år uten å spille på på pc, så kanskje det kommer en ny slik periode etter dette har gått over Endret 25. august 2017 av sjefern2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Det vil du merke, men personlig ville jeg valgt 1070 eller høyere. Neste gang du kjøper nytt vil 1060 bremse spill opplevelsen. Da tenker jeg på ny cpu, hk, ram osv. Vurderer selv ryzen 1800x, bytte den ut med 6800K på linux maskinen min. Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Det vil du merke, men personlig ville jeg valgt 1070 eller høyere. Neste gang du kjøper nytt vil 1060 bremse spill opplevelsen. Da tenker jeg på ny cpu, hk, ram osv. Vurderer selv ryzen 1800x, bytte den ut med 6800K på linux maskinen min. Jeg skjønner at gtx 1060 ikke er et kjempekort, men pr dags dato er jeg egentlig bare ute etter å kjøre Battlegrounds med litt bedre grafikk og samtidig litt bedre fps. Ikke sikkert jeg vil bytte ut noe særlig mere på pcen på flere år. De siste 3 årene har den kun vært brukt som medie-pc og lett kontorarbeid / surfing Kanskje den vil gå tilbake til det om et års tid Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Ok. Ser den, bare ett forslag Lenke til kommentar
sjefern2 Skrevet 1. september 2017 Forfatter Del Skrevet 1. september 2017 Veldig stor forskjell ble det faktisk. Gikk fra rundt 40fps i gjennomsnitt med alt på very low bortsett fra textures, til rundt 80 fps med samme innstillinger. Så dobbelt så mye da Feiret med å sette textures og post prossesing på high og anti aliasing på medium og nå ser det riktig så pent ut. Ligger på en 60, 70 fps 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå