Gå til innhold

Endre felt i rundkjøring

Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Splittet ut fra Trafikalsk klagemur

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=244125&page=1090

Jeg kom som bil nr to inn i en rundkjøring. Jeg og bilen foran skulle ta tredje avkjøring. Bilen foran lå klistret inntil øya hele veien, mens jeg la meg ut i ytterste fil da jeg passerte andre avkjøring. Endte med at jeg og bil nr en holdt på å kjøre i siden på hverandre når vi skulle kjøre ut. Hvem hadde fått skylden om det hadde blitt kollisjon? 

I bildet er jeg gul bil og hvit bil er min medtrafikant

Ikke helt nøyaktig bue på meg men håper dere skjønner tegninga. Den burde vært litt slakkere

lIRz05p.png

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt å starte med å ligge innerst, men man må (i de aller fleste tilfeller, det finnes noen få unntak) bytte felt før man kan kjøre ut.

Trådstarter gjorde et riktig feltskifte men måtte forstå at idioten innafor var idiot og derfor også være litt avventende til vedkommendes idiotiske manøver.

Roger_Moore: Jeg håper ikke du tar med deg din tolkning av reglene ut i trafikken, for slikt blir det ulykker av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal begynne å blinke og bytte sånn ca der du har tegnet den gule bilen, ser ut som at du startet å bytte litt vel tidlig. Dessuten er det en god indikasjon på at dere skal samme sted når begge ligger i venstre felt til å begynne med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den gule på tegninga skifter helt etter boka. Dette gjør at kjøretøyer som kommer fra andre innkjøringer og skal ut annen utkjøring kan passere på venstre side og skaper da flyt. Mange her i Norge skifter for sent ut i ytre felt og kan og vil skape farlige situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gul bil kunne like godt kommet fra neste innkjøring. Fortsatt vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen.

For høy fart og legger seg ut for tidlig.

Jeg vil ha tolket gul bil sin adferd til å skulle rett fram.

Endret av hightow
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du mener?

Den hvite bilen kjører helt korrekt, skifter felt når den skal ut av rundkjøring. Hvorfor skifter du felt så tidlig?

Den hvite bilen drar en stygg variant rett over et annet felt for å komme seg ut. Det er et feltskifte og man har da ubetinget vikeplikt for den som er i feltet man skal inn i eller over.

Den gule bilen kjører faktisk riktig.

Jeg vil ha tolket gul bil sin adferd til å skulle rett fram.

Er du fra sørlandet?

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du mener?Den hvite bilen kjører helt korrekt, skifter felt når den skal ut av rundkjøring. Hvorfor skifter du felt så tidlig?

Den hvite bilen drar en stygg variant rett over et annet felt for å komme seg ut. Det er et feltskifte og man har da ubetinget vikeplikt for den som er i feltet man skal inn i eller over.Den gule bilen kjører faktisk riktig. ?
Nei. Den gule bilen skifter felt for tidlig. Ved å blinke seg over i høyre der vil andre bilister kunne tolke det som den skal ut i avkjørsel 2, dvs rett frem i rundkjøring.

..og hvorfor velge venstre felt inn i rundkjøring og skifte felt nærmest umiddelbart? Blir bare helt feil dette!

Endret av Roger_Moore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...