Dubious Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Påbudt med kjørelys i Norge Moderator's tilførsel: Tråden er splittet ut herfra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517746&p=24011868 Endret 2. august 2017 av Hårek Tråden er splittet ut fra "Tråden for egne og andres dashcam-videoer" Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Foran ja, men ikke bak. Der går det på mange biler automatisk. BMW i3 er et eksempel. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Foran ja, men ikke bak. Der går det på mange biler automatisk. BMW i3 er et eksempel. Nærlys: Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Baklys: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Ja, men kjørelys (DRL) er ikke nevnt der. Dessuten: "- Her mangler det en oppdatering i forhold til EU-direktivet, som vegdirektoratet må svare for, og det er EU-direktivet som gjelder, sier Ole Høiby i UP." http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-ikke-klar-over-at-de-kjoerer-uten-baklys/a/10046162/ 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Artikkelen fra VG er mangelfull da det jeg kopierte fra Lovdata sier at en skal ha baklys tent Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Politiet er klar over at DRL ikke alltid slår på baklys, og synes det er uheldig siden loven krever at det skal være lys både foran og bak på bilen (har jeg lest et sted). Det er uansett ALLTID føreren som har ansvaret for at lysene fungerer, så uansett om det er AUTO eller ikke eller whatever, så er det ikke noen unnskyldning for at lyset ikke er på når man kjører inn i en tunnel. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Siden 2011 har det ikke vært påbudt at nye biler skal ha tente baklys ved DRL, dette er på grunn av et EU direktiv som norge som EØS medlem er nødt å følge. http://www.tv2.no/a/4176715/ 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Siden 2011 har det ikke vært påbudt at nye biler skal ha tente baklys ved DRL, dette er på grunn av et EU direktiv som norge som EØS medlem er nødt å følge. http://www.tv2.no/a/4176715/ Men kan du henvise til en lov? Står forøvrig ingenting i artikkelen om at det er lov å kjøre uten baklys Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Det gjelder vel på dagen, ikkje midt på natta. Når det er mørkt, og inni tuneller skal dei ha på lys forran og bak! Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Men kan du henvise til en lov? Står forøvrig ingenting i artikkelen om at det er lov å kjøre uten baklys Hva norske regler sier spiller vel ikke så stor rolle når et EU direktiv vi er pliktige til å følge sier noe annet. Om det er slik du fremstiller det bedriver jo nærmest samtlige bilprodusenter ulovlig salg av ikke godkjente biler. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Bilene er godkjente, men det er brukerfeil Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Baklys: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. Men slik er jo ikke nye biler "koplet". 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Som nevnt tidligere er det pga EØS-avtalen ikke påbudt med baklys i DAGSLYS. Etter mørkets frembrudd eller i tunneller o.l skal det benyttes NÆRLYS ikke kjørelys, og nærlys skal alltid kombineres med parklys, skiltlys og baklys. 5 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 De gangene jeg kjører forbi biler i mørket/tunneler som ikke har baklys på så pleier jeg å sjekke opptaket på kameraet mitt for å finne skiltnummer, for så å sende de en sms og opplyse om det. Mange vet ikke at de kjører uten.. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Baklysene styres av lyssensor, noen tunneller er så godt opplyst at det er unødvendig med baklys. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Så vidt jeg vet er det vel i Norge pålagt å kjøre med lys både foran og bak, uansett hvor lyst det er? Selv kjører jeg også med lys-sensor dog. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. august 2017 Forfatter Del Skrevet 2. august 2017 Baklysene styres av lyssensor, noen tunneller er så godt opplyst at det er unødvendig med baklys. Alltid nødvendig med baklys i tunneler Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. august 2017 Forfatter Del Skrevet 2. august 2017 Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5. § 15.Bruk av lys 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. Baklys: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5. § 15.Bruk av lys 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. Baklys: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28 Men altså ikke når kjørelys(DRL) er på 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå