Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Nintendo-spill er gjennomførte, tidløse, klassikere. De fleste sparer på Nintendo spillene og konsollene. Hvorfor sliter Playstation å skape klassikere i samme grad? Det er få spill jeg har spart på fra Playstation, må vel være Tekken 3 og Mgs. Er noen uenige? Hvilke klassikere spiller dere fortsatt på Playstation? Endret 26. juli 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Enig. Det finnes ingen PS spill jeg har hatt interesse av å spille på nytt igjen så langt selv om det klør litt med runde 2 av Bloodborne til tider, men selv her er ytelsen i spillet, frameraten, de sinnssyke loadtidene, mangel på AA og blur filteret (chromatic aberration?) så motbydelig at det gjør hele spillet og opplevelsen så ubehagelig å se på at jeg gidder rett og slett ikke. Brukte lang nok tid på å gidde spille igjennom det i første omgang på grunn av akkurat dette så nei, det blir nok ikke noen ny gjennomspilling før remasteren kommer på PS5, eventuelt PC. Det er også litt tidlig å si siden jeg spilte igjennom Uncharted 4 først nå i starten av året og en ny playthrough er for tidlig enda, men dette kan være den første tidløse klassikeren PS har da det er en av de beste spillene jeg har spilt noensinne og det hold meg fullstendig oppslukt hele veien, og dette kommer fra en som syntes de 3 første i serien var elendige. Dette spillet alene gjorde at PS4 kjøpet gikk fra å være ett bittert angrekjøp til å rett og slett bli verdt det. Tror absolutt jeg tar opp UC4 igjen om en 5 års tid eller noe Endret 26. juli 2017 av XtaZ Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Final Fantasy spillene har jo vært en gigantisk og høyt elsket serie som har fulgt playstation siden 7eren, Crash Bandicoot spillene er jo mer populære enn aldri før, spyro the dragon spillene er gode klassikere, gran turismo var en bauta blant bilspill i sin tid, metal gear solid trenger en vrl ikke å utdype så mye om og sist men ikke minst hadde vi jo en liten serie ved navnet silent hill som fikk sin oppstart på playstation. Som forsovidt bare er det jeg kom på nå på farta, sikkert andre som kan komme med flere eksempler. Er det noe playstation ikke har mangel på så er det høyt elskede klassikere 6 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Ja, jeg synes også det var en noe absurd påstand. Er det en konsoll jeg skal rangere likt med SNES når det kommer til klassikere så er det nettopp PS1, ikke minst innen JRPG-sjangeren som mange mener hadde sin gullalder der. Flere av disse spillene har jeg spilt gjennom flere ganger og kommer nok til å spille gjennom de mange ganger til. Nintendo derimot synes jeg hadde sin gullalder i NES- og SNES-æraen, deretter ble det en tøff konkurranse fra Sony og Nintendo slet med å matche deres utvalg av third party-titler. Før PS1 var det ingen tvil om at det var en Nintendo-konsoll man burde ha, men så ble det mer avhengig av om man først og fremst ønsket å spille Nintendos egne titler eller om man ville ha tilgang til Sony sitt enorme third party-utvalg. Nintendos titler ble ikke noe dårligere, men det ble mindre av alt annet. Jeg synes vi fortsatt er i den situasjonen at man kjøper Nintendos konsoller for å spille Mario og Zelda, men man kjøper ikke en PS kun for å spille Sony-titler. PS4 sitt spillutvalg begynte veldig dårlig - masse remasters fra forrige generasjonen - men i løpet av 2016 og 2017 har det virkelig begynt å ligne noe. Wii U derimot var en stor skuffelse, og Switch flyter fortsatt kun på Breath of the Wild (men det er en del lovende titler på vei, også third party). Endret 26. juli 2017 av Spartapus 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Fyrte opp noen gamle PS1 spill og synes NES og SNES spill er generelt mye mer holdbare i dag enn titler til PS1. Dette er vel helst pga at kvalitetsnivået på 3D spill har utviklet seg veldig siden 2005. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Pikselbasert grafikk tåler overgangen til HD-skjermer bedre. Skal man spille spill fra PS1 og PS2 må man nesten enten bruke en CRT-TV eller oppskalere spillene i en emulator på PC (som er hva jeg gjør). Med sistnevnte så ser faktisk polygonbaserte PS1-spill veldig bra ut. Nå skal det sies at det også var mange PS1-titler som brukte piksler, enten helt eller delvis, spesielt innen JRPG-sjangeren som så og si er det eneste jeg spiller på PS1 i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Flott å få litt annen input angående dette. Alle har sine meninger, selv synes jeg Nintendo-spill holder seg utrolig godt; i utseende og spillbarhet. Er det god spillmekanikk det heter når input fra oss til kontrolleren til det som skjer på skjermen føles silkemykt, effortless? Sjelden blitt frustrert over dette på Nintendo. Sony har noe å lære der angående kvalitestkontroll. En del third-party dev. hvor spillene ser utrolige ut, skarpt bilde og kreative designs, men spillmekanikken er håpløs og spillet oppleves som et tomt skall. Endret 26. juli 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hmm. Nintendo har aldri fristet meg. Slik jeg føler det så er det for dumt. En rørlegger som løper rundt etter stjerner. Det fungerer bare ikke i hodet mitt. Og nintendo har vel aldri hatt en racing simulator. Dette er min personlige mening Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Kanskje det hadde hjulpet litt hvis han heller var astronom? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Kanskje det hadde hjulpet litt hvis han heller var astronom? HAH! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Hmm. Nintendo har aldri fristet meg. Slik jeg føler det så er det for dumt. En rørlegger som løper rundt etter stjerner. Det fungerer bare ikke i hodet mitt. Og nintendo har vel aldri hatt en racing simulator. Dette er min personlige mening Det er der jeg spør meg selv: hva skal spill være? Grand Turismo ser flott ut, men jeg bryr meg fint lite om at det skal være så likt som the real thing, da er det morsommere med arkade spill som Mario Kart hvor du ikke trenger å tenke på å skifte gir. Jeg vil spille, ikke kjøre bil. Endret 26. juli 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Nintendo-spill er gjennomførte, tidløse, klassikere. De fleste sparer på Nintendo spillene og konsollene. Hvorfor sliter Playstation å skape klassikere i samme grad? Det er få spill jeg har spart på fra Playstation, må vel være Tekken 3 og Mgs. Er noen uenige? Hvilke klassikere spiller dere fortsatt på Playstation? Interessant tema du tar opp til diskusjon her, men jeg må nok si meg enig med Spartapus. Det er en ganske farget påstand. Først og fremst, så henger de spilene man ser på som tidløse klassikere, og spiller om og om igjen, veldig tett sammen med hvilke spill man spilte i barndommen. Å plukke opp et gammelt spill for å spille det igjen skjer nesten aldri, med mindre man har et nostalgisk forhold til spillet fra før. Altså, spilte man mye på Nintendo, så er det ofte Nintendospill man plukker frem igjen, og vice versa med PlayStation. En annen ting som bør tas med i betraktningen, noe Spartapus også er inne på, er utvalget av spill. Som sagt over her så har vel Nintendo, helt siden PlayStation kom, først og fremst polert (eller melket, avhengig av hvordan du ser på det) på sine velkjente karakterer og IPer, mens PlayStation ganske rask gikk for en bredere appell med et bredt utvalg spill og utviklere. Derfor blir det kanskje også vanskeligere å se de ikoniske spillene til PlayStation i like stor grad som hos Nintendo, fordi PS har så mange spill i tillegg til klassikerene. På grafikken så er jeg helt enig i at Nintendo har et overtak, da den realisme stilen til PS holder seg ganske dårlig. Akkurat denne typen grafikk så er vi ganske kresne. Etter å ha sett nyere og bedre grafikk blir det vanskeligere å akseptere "gammel" grafikk. Det samme skjer ikke med mer tegnefilm-aktig grafikk. Til slutt så er det jo det nesten klisjéaktige med smak og behag. Det har selvfølgelig veldig mye med hva slags type spill man liker. Jeg personlig synes Nintendo har mange klassikere. Første konsollen jeg fikk til odel og eie var jo en N64, så plukker ofte opp igjen spill fra den. Men, selv om jeg ikke eide en PS1 selv, så synes jeg også den har mange klassikere. Jeg dro ofte på besøk til en kompis som hadde PS1 for å spille Tekken og MGS. Og Spyro-spillene har jeg spilt om igjen og om igjen helt siden den gang. Egentlig så var ikke forskjellene mellom type spill på PS og Nintendo like store den gang. Spill som Crash Bandicoot og Spyro (og senere Ratchet&Clank og Jak&Daxter) er spill veldig i Nintendos ånd, bare gjort på en PlayStation måte. Selvfølgelig så er jo andre spill en del mer annerledes, slik som Tekken og MGS. xD Crash Bandicoot og Spyro var allerede nevnt (spesielt Spyro har en kjær plass i mitt hjerte), men der kom jo flere platform-klassikere på PS2 som ikke har vært nevnt. Jak & Daxter, Ratchet & Clank og Sly Racoon har alle kommet med en rekke spill, og jeg her spilt dem alle minst to ganger. Så har du det Spartapus nevnte, Final Fantasy, og egentlig hele JRPG-sjangeren. Den "mistet" Nintendo til Sony, og siden har PS vel vært hjemmet for JRPGs og typiske "japanske" spill. Der har PS en enorm fordel blandt folk som liker den typen spill, og det er mange titler jeg vil kunne føle for å trekke frem som klassikere. I nyere tid så har jeg spilt gjennom The Last of Us 4 ganger, så etter kriteriene vil jeg absolutt anse den som en klassiker for meg. Angående Mario Kart, så har jeg sett mange Mario Kart-kloner til andre platformer, men hvis det er nøyaktig Mario Kart du ser etter, så sier det seg vel selv at ingenting kan bli mer Mario Kart enn Mario Kart. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Vet ikke hvordan man gjør det sånn at man kan minske et langt innlegg man siterer, men uansett: bra post! (i etterpåklokskapens ånd burde jeg laget en eget tråd for dette.) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Moderatormelding Alt over dette innlegget er splittet ut fra Playstation 4 tråden da diskusjonen passer bedre i egen tråd. Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Det er mye diskusjon mellom folk som enten liker Sony eller Nintendo, og som skal ha det til at det ene var bra og det andre dårlig. For min del var Nintendo og Super Nintendo like viktig i oppveksten som PC og Playstation, så jeg kan ikke velge side. Jeg ville aldri vært foruten verken Super Mario World på SNES, Warcraft 2 på PC eller Final Fantasy 7 på PS1, da alle er noen av de beste spillene som er blitt laget og å krangle om hva som er best blir bare flisespikking. De tidløse klassikerne er på alle plattformene. Den eneste plattformen jeg aldri har hatt noe forhold til er Sega sine konsoller. Jeg hadde ikke noen av de konsollene, men jeg er fullt klar over at det er en del såkalt tidløse klassikere på dem også, som Sonic, Phantasy Star, Golden Axe, Wonder Boy m.fl. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Det er mye diskusjon mellom folk som enten liker Sony eller Nintendo, og som skal ha det til at det ene var bra og det andre dårlig. For min del var Nintendo og Super Nintendo like viktig i oppveksten som PC og Playstation, så jeg kan ikke velge side. Jeg ville aldri vært foruten verken Super Mario World på SNES, Warcraft 2 på PC eller Final Fantasy 7 på PS1, da alle er noen av de beste spillene som er blitt laget og å krangle om hva som er best blir bare flisespikking. De tidløse klassikerne er på alle plattformene. Den eneste plattformen jeg aldri har hatt noe forhold til er Sega sine konsoller. Jeg hadde ikke noen av de konsollene, men jeg er fullt klar over at det er en del såkalt tidløse klassikere på dem også, som Sonic, Phantasy Star, Golden Axe, Wonder Boy m.fl. Du vet sikkert at en ff7 remake lages til playstation 4? Endret 27. juli 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Ja, men med Square-Enix sitt utviklingstempo de siste årene så holder jeg ikke akkurat pusten. Q1 2020? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 *snip* Er det god spillmekanikk det heter når input fra oss til kontrolleren til det som skjer på skjermen føles silkemykt, effortless? Sjelden blitt frustrert over dette på Nintendo. *snip* Nei, det heter godt grensesnitt og brukeropplevelse. God spillmekanikk er når spillet bare på magisk vis "fungerer" og fenger. Det kan enten være i form av tilfredsstillende våpenbalanse i et FPS eller gode oppgraderingsveier i et RTS. Hvis man skal sammenligne 2 lignende spill som er i hver sin ende av spillmekanikkskalaen så er vel "Minecraft" og "No Man's Sky" 2 gode eksempler. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Sony har ikke like mange monsterklassikere som Nintendo, men det kommer mye av at de er mye yngre som spillselskap og kom inn i bransjen på et helt annet tidspunkt. Og det finnes bare en Shigeru Miyamoto. Lenke til kommentar
imad77 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Nintendo er definitivt en underholdende og tidkrevende spill. Playstation 4 fokuserer mer på grafikk og realistisk grafikk, uansett om spillet er morsomt eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå