BenteLALA Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Hei, Etter 2 år som hobby game developer, har jeg tenkt å starte med noe seriøst. Her min første trånd angående hva jeg drive med. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1772890 Jeg har drevet med det en stund ca 2år på hobby. Jeg har tjent litt penger men de er under 20 000 kr i året. Men nå har jeg stor tro på spillet som jeg holder på lage. Men nå sitter jeg å tenke på om jeg skal heller starte AS, Jeg har noe spørsmål, og lurte på om noen her kan svare på det (AS Foretak) La oss si at ASfår 2000kr fra Google, og etter utgifter til programvarer sitter AS med 1000kr. Må AS da betale 25 prosent skatt av det’? La oss si at AS må betale 25 prosent skatt av 1000kr, etter skatt så sitter AS med 750kr, Hvis jeg da jeg skal ta ut lønn til meg så jeg betale skatt av lønn, så i praksis så betaler jeg 25% + 25% skatt? Hvordan blir det da med MVA. Så til slutt sitter jeg med bare ca 10% hehe Jeg ønsker å drive AS siden det har store fordeler og har tenkt å jobbe med 100% da jeg har bedre trygdeavtaler med AS enn ENK. Endret 10. mai 2017 av Lisa1990 Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hei, Anbefaler deg å se her på Brreg. Står forklart om skatt, mva, osv. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Det er gratis kurs for folk som skal starte bedrift http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/kurs-for-nye-naeringsdrivende/ Da får du mye av infoen du trenger forklart i det virkelige liv 1 Lenke til kommentar
BenteLALA Skrevet 10. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2017 Takk for svarene. Jeg lurte på om noen her hadde erfaringer med noe lignende situasjoner, som inntjening fra youtube kanal eller app/spill Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) 1. Ja, gitt kun dette regnestykket. Det er ikke noe minstefradrag for bedrifter. 2. Nei, du betaler kun skatt på overskuddet. Lønn er en utgift så da betaler du 25% skatt av overskuddet som er 144.25kr (arbeidsgiveravgift er også en utgift). Lønn skattlegges privat med 25%. Det er 14.1% i arbeidsgiveravgift på brutto lønn (litt avhengig av hvor i landet man driver). Skal du ta overskuddet etter skatt (~108kr) i utbytte betaler du 28.75% skatt på dette. 3. MVA kan jeg ikke svare deg på, siden jeg kun fakturerer firmaer i Norge. Har ikke erfaring med salg til utlandet. Endret 10. mai 2017 av LordjOX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå