Gå til innhold

Er religiøsitet nødvendig for å føle ubehag omkring homofile?


Anbefalte innlegg

PS. Gjør oppmerksom på at denne tråden er splittet ut fra en annen, pga av stor pågang:
Det har hverken vært mitt ønske, eller intensjon. Bare sånn at det er klargjort.

 

Vet du hva du bør prøve? Se på mennesket som er homofilt, ikke bare tenke på hvor det mennesket har xxxxx sin hen når du ikke har noe med det...  For det er det dere kristne/muslimer gjør, dere ser KUN xxx/xxx og tenker aldri overat dette er tenkende, følende mennesker som alle andre, for de er det.

 
Har forståelse for dette, i den forstand at noen har det sånn, og at de i et fritt samfunn må få lov å praktisere dette uten straff.

Men derifra til å gi det offentlig likestatus, og sogar pushe på allmennheten en forventning om at de skal omfavne og anerkjenne det, mener jeg dog er urimilig.
Er det Kristne verdier og et Kirkelig system man tilhører, har man også rett til å gi homofile en kald skulder. Altså kunne gi uttrykk for det byr deg imot. Det gjelder også generelt om man er heterofil. Hvorfor skal man pushes til å akseptere homofile på lik linje? At det liksom er noe galt med deg om du ikke ønsker være sammen med dem,. spise sammen med dem, ta dem i hånda osv?

Man trenger ikke være Kristen eller muslim for å avsky homofili. Er man hetero, vil det for mange være  naturlig å oppleve homofili/homofile som noe motbydelig. Basert på assosiasjoner med hva de er, gjør og praktiserer. 
Det er kanskje velkjent nok, at jeg er ganske fritttalende om dette. Det er jo veldig lite PK, ja egentlig ganske tabu å være det i dag. Men for meg er det sannheten. 
Det er ikke fordi jeg vil at det skal være sånn eller syns det er "barskt" å ha den holdningen, det er viktig å presisere. Det bare er sånn, hverken mer eller mindre. Og det jeg mener, er at det tror jeg veldig mange synes, og opplever at de blir kneblet. Nekter man å håndhilse på, eller spise maten en homofil har laget ..da er man en drittsekk pr definisjon. Jeg mener der er noe som er kommet på halvdistanse, og jeg har ikke problem med å se Bibelske koblinger opp mot den sannheten. 
Om man ser bak (den religiøse) fasaden

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke være Kristen eller muslim for å avsky homofili. Er man hetero, vil det for mange være  naturlig å oppleve homofili/homofile som noe motbydelig. Basert på assosiasjoner med hva de er, gjør og praktiserer. 

Det er kanskje velkjent nok, at jeg er ganske fritttalende om dette. Det er jo veldig lite PK, ja egentlig ganske tabu å være det i dag. Men for meg er det sannheten. 

Det er ikke fordi jeg vil at det skal være sånn eller syns det er "barskt" å ha den holdningen, det er viktig å presisere. Det bare er sånn, hverken mer eller mindre. Og det jeg mener, er at det tror jeg veldig mange synes, og opplever at de blir kneblet. Nekter man å håndhilse på, eller spise maten en homofil har laget ..da er man en drittsekk pr definisjon. Jeg mener der er noe som er kommet på halvdistanse, og jeg har ikke problem med å se Bibelske koblinger opp mot den sannheten. 

Om man ser bak (den religiøse) fasaden

Man trenger ikke være Kristen eller muslim for å avsky jøder. Er man hvit europeer, vil det for mange være naturlig å oppleve jødedom/jøder som noe motbydelig. Basert på assosiasjoner med hva de er, gjør og praktiserer.

Det er kanskje velkjent nok, at jeg er ganske fritttalende om dette. Det er jo veldig lite PK, ja egentlig ganske tabu å være det i dag. Men for meg er det sannheten.

Det er ikke fordi jeg vil at det skal være sånn eller syns det er "barskt" å ha den holdningen, det er viktig å presisere. Det bare er sånn, hverken mer eller mindre. Og det jeg mener, er at det tror jeg veldig mange synes, og opplever at de blir kneblet. Nekter man å håndhilse på, eller spise maten en jøde har laget ..da er man en drittsekk pr definisjon. Jeg mener der er noe som er kommet på halvdistanse, og jeg har ikke problem med å se Bibelske koblinger opp mot den sannheten.

 

Synes du arugmentet ditt besto jødetesten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns sammenligningen er noe laber, fordi Jøder er ikke annet enn en merkelapp egentlig, med mindre man
har noe spesielt som bakteppe i forhold til det. Feks religiøse ting eller nazisme. 

Homofile derimot om ikke nøvendigvis er,- oppleves naturlig nok spesielt for en rekke vanlige (heterofile) folk.
Vil du med hånden på hjertet (antar du er hetero..) si at du i det hele tatt ikke opplever noe grelt ved to menn
som

kliner?

 

Lenke til kommentar

Jeg lurer stadig på hvorfor de religiøse er så besatt av sex at det eneste de kan tenke på når de møter folk er hvor kjønnsorganene deres har vært.

Jeg fatter ikke at voksne mennesker har et problem med kyssing. Det er slikt man snakket i barnehagen: "Æsj, de kysser." Voksne mennesker burde være over det stadiet at kroppen er så tabu at til og med lepper som møtes er noe ekkelt.

Av alle merkelige ideer vi mennesker har er det vårt absurde forhold til sex og kropp som gjør meg mest flau over å være menneske.

Og jeg kan som heterofil si at jeg liker å se både 2 menn og 2 kvinner kysse hverandre. Er bare hyggelig det.

Jeg fatter ikke at man nekter å omgås folk basert på deres seksuelle preferanser. Jeg syns vaginaer er ganske stygge. Burde jeg da sluttes å omgå alle heterofile menn og homofile kvinner?

 

Lykke til med å ikke håndhilse på homofile forresten. Jeg lover deg at du allerede har håndhilst på en haug med homofile gjennom ditt liv, med mindre du unngår å håndhilse på alle. De finnes i forretningslivet, på sykehus, på bussen, på nærbutikken, i det lokale jaktlaget, ja til og med mange prester og kardinaler er homofile.

 

Jeg regner med at du synes det er greit at det går den andre veien også. Jeg bør da slippe å omgås deg selv om du kommer på sykehuset og krever behandling. Alle de homofile legene jeg kjenner bør i hvert fall få slippe å ta deg i hånden, langt mindre operere deg.

 

Jeg skulle forresten ønske at religiøse sluttet å bruke ordene naturlig og unaturlig. Det må være et av de mest lemlestede ordene i det norske språk med tanke på hvor feil det brukes.

Homofili finnes blant utallige dyrearter. Religion med diverse påbud og forbud angående kropp og seksualitet er derimot helt menneskeskapt. Hva er naturlig igjen sa du? (Uansett er mennesker en del av naturen, men noe som finnes utenfor mennesket også kan vel sies å være mer naturlig enn menneskeskapte holdninger og ideer).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja akkurat. Alt skal 'gå an/slippes løs/grises med' over en lav sko liksom, og anses som like spiselig - fordi noe annet ikke er "voksent"?

Våger den påstand å foreslå at det der beror på en gedigen hjernevasket miljøskadet bevisstløsgjort misforståelse.
Les: vi skal overkjøre alt vi eier i oss selv av egenart, selektivitet og naturlige opplevelser - i den gemene "voksne" hops navn?

Om jeg vet at noen er homofil, føler jeg ubehag ved å feks håndhilse på vedkommende. Ser ingenting galt med det, og vet ikke hvorfor jeg skal slutte å være meg selv som sådan, fordi deg og dine like helst ville sett det.
Nå det er er sagt, er det ikke noe jeg går rundt og hverken hoverer med eller markerer i RL. Man bruker sevsagt fornuften.

Hilsen ikke-religiøs hedning. Dog har jeg som sagt ikke problem med å se relasjoner til Bibelske sannheter i dette.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ja akkurat. Alt skal 'gå an/slippes løs/grises med' over en lav sko liksom, og anses som like spiselig - fordi noe annet ikke er "voksent"?

 

Våger den påstand å foreslå at det der beror på en gedigen hjernevasket miljøskadet bevisstløsgjort misforståelse.

Les: vi skal overkjøre alt vi eier i oss selv av egenart, selektivitet og naturlige opplevelser - i den gemene "voksne" hops navn?

 

Om jeg vet at noen er homofil, føler jeg ubehag ved å feks håndhilse på vedkommende. Ser ingenting galt med det, og vet ikke hvorfor jeg skal slutte å være meg selv som sådan, fordi deg og dine like helst ville sett det.

Nå det er er sagt, er det ikke noe jeg går rundt og hverken hoverer med eller markerer i RL. Man bruker sevsagt fornuften.

 

Hilsen ikke-religiøs hedning. Dog har jeg som sagt ikke problem med å se relasjoner til Bibelske sannheter i dette.

 

Jeg hadde skjønt om dette kom ifra en av våre kjære hjernevaskede her som ikke skjønner opp og ned på noenting, ei heller respekterer annerledeshet. Men en homofob hedning? Du må da tilpasse deg verden du lever i. Skaphomse som undertrykker egen legning er vel eneste rasjonelle forklaring på slikt som dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er det skoen trykker? Ville du f.eks. følt ubehag om du hilser på en heteroseksuell kvinne som har regelmessig analsex?

 

Nå er det ikke min skyld at dette kommer litt på siden av tema, men når det spørres må jeg nesten svare.

Sa bare at man ikke behøver være Kristen/religiøs for å kjenne ubehag ved homofile i sin nærhet.

For meg er det en naturlig reaksjon, og ser ikke grunn til  å late som noe annet, for å være i takt med

tidstrenden.

 

Til ditt spørsmål: Vanskelig å si, det er jo slikt man sjelden vet om. Om jeg hadde visst det, kommer det an på litt forskjellig. Hva slags type kvinne hun var, så ut osv. Men primært er det mannlige homofile jeg har problemer med.

Pleier som oftest både skru ned lyden og se en annen vei, de gangene feks helseministeren er på tv.

 

Hvis du håndhilser på en homoseksuell eller en lesbe og dere begge har hansker på, føler du da det samme ubehaget fremdeles?

 

Det ville redusert ubehaget en del, det ville det nok. "Lesber" reagerer jeg ikke noe særlig på, med mindre de har et utseende som er preget av det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvis du håndhilser på en homoseksuell eller en lesbe og dere begge har hansker på, føler du da det samme ubehaget fremdeles?

 

Det ville redusert ubehaget en del, det ville det nok. "Lesber" reagerer jeg ikke noe særlig på, med mindre de har et utseende som er preget av det.

Ok, enn hvis du og den homoseksuelle "håndhilser" via en lang kjepp og begge har hansker på, eks ca 2 meter lang kjepp, vil da ubehaget merkes i det hele tatt, i så fall hvor lang måtte kjeppen være for at du ikke kan merke noe ubehag? Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, det er etter min mening helt uviktig på alle mulige måter, men det er viktig nok for deg til at du skriver ulogiske ting ute på ett offentlig forum, og så forsøker jeg å forstå hva du egentlig snakker om. Og det har derfor så absolutt med temaet å gjøre, som er å finne ut hvorfor det føles ubehagelig for deg å forholde deg til andre mennesker, samt at tråden handler om såkalt "av kristning"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Syns sammenligningen er noe laber, fordi Jøder er ikke annet enn en merkelapp egentlig, med mindre man

har noe spesielt som bakteppe i forhold til det. Feks religiøse ting eller nazisme. 

 

Homofile derimot om ikke nøvendigvis er,- oppleves naturlig nok spesielt for en rekke vanlige (heterofile) folk.

Vil du med hånden på hjertet (antar du er hetero..) si at du i det hele tatt ikke opplever noe grelt ved to menn

som

kliner?

 

Jeg kan meg hånden på hjertet si at jeg opplever noe grelt ved to jøder som kliner. Egentlig bare jøder i utgangspunktet, uansett om de kliner eller ikke.

 

Homofile er ikke annet enn en merkelapp egentlig, med mindre man har noe spesielt som bakteppe i forhold til det. Feks religiøse ting eller nazisme.

 

Jødedom derimot om ikke nødvendigvis oppleves naturlig nok spesielt for en rekke vanlige (ariske og ikke-jødiske) folk.

 

Igjen, synes du at du besto jødetesten?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg vet at noen er homofil, føler jeg ubehag ved å feks håndhilse på vedkommende. Ser ingenting galt med det, og vet ikke hvorfor jeg skal slutte å være meg selv som sådan, fordi deg og dine like helst ville sett det.

Nå det er er sagt, er det ikke noe jeg går rundt og hverken hoverer med eller markerer i RL. Man bruker sevsagt fornuften.

Om jeg vet at noen er jøder er det ubehagelig å hilse på dem. Ingenting galt med jøder, de er bare så ekle. Men idag er det så mye propaganda og hjernevask om at slike holdninger som vi har hatt i århundrer plutselig ikke er greit lenger. Heldigvis bruker du fornuften, eller hva?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sa bare at man ikke behøver være Kristen/religiøs for å kjenne ubehag ved homofile i sin nærhet.

For meg er det en naturlig reaksjon, og ser ikke grunn til  å late som noe annet, for å være i takt med

tidstrenden.

Man trenger ikke være arisk for å kjenne ubehag ved jøder i sin nærhet. For meg er det en naturlig reaksjon, og ser ikke grunn til å late som noe annet, for å være i takt med tidstrenden.

 

Høres det greit ut? Mener du å rettferdiggjøre ditt ubehag overfor den gruppen du ikke liker, samtidig som du ikke støtter mitt ubehag mot den gruppen jeg ikke liker? Hva avgjør at ditt ubehag er ok, mens mitt ikke er ok?

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sa bare at man ikke behøver være Kristen/religiøs for å kjenne ubehag ved homofile i sin nærhet.

For meg er det en naturlig reaksjon, og ser ikke grunn til  å late som noe annet, for å være i takt med

tidstrenden.

Man trenger ikke være arisk for å kjenne ubehag ved jøder i sin nærhet. For meg er det en naturlig reaksjon, og ser ikke grunn til å late som noe annet, for å være i takt med tidstrenden.

 

Høres det greit ut? Mener du å rettferdiggjøre ditt ubehag overfor den gruppen du ikke liker, samtidig som du ikke støtter mitt ubehag mot den gruppen jeg ikke liker? Hva avgjør at ditt ubehag er ok, mens mitt ikke er ok?

 

 

Har ikke sagt at noen av de ubehagene er "ok" som sådan, men heller ikke så forferdelig som noen av dere blåser det opp til.. Om du( faktisk?) har et ubehag overfor Jøder, har du sikkert en personlig grunn til det. Hva det består i, vet jeg ikke. Om du har skrevet om det annetsteds, har jeg muligens ikke sett det.

 

Eneste jeg sier, er at jeg ikke synes det er en passende sammeligning. Mitt grunnlag  for ubehag, har jeg beskrevet. Egentlig tror jeg ikke det behøver nærmere forklaring, i og med at det ligger i sakens natur (bokstavelig talt på en måte).

 

Ja jeg er klar over at det helst ikke skal sies, men det blir veldig fokusert og dratt ut av sin opprinnelige sammenheng nå, da det opprinnelig bare var en uttalelse  om at - (personlig) aversjon/ behov for distanse fra homofile, slett ikke trenger ha en religiøs beveggrunn. Og jeg mistenker at flere (sannsynligvis også du)  ser og forstår hva jeg vil fram til. 

Min oppfatning er at vi, (og jeg er nok langt fra alene om dette) - blir mer og mer påtvunget å forordne oss i forhold til dagligdagsgjørelsen av omgang med avvikere, som mer eller mindre ofte byr oss i mot. Og skal utover det helst knebles til å holde munn i enhver sammenheng.

 

Når dette er sagt, kan jeg gjerne tillegge, at det ikke er en så big deal som det høre ut som - eller kanskje rette sagt du m. flere gjør det dere kan for å det til å se ut som. Det er liksom veldig fæle greier at jeg har det sånn som dette, skulle helst vært straffbart skal du si? 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Har ikke sagt at noen av de ubehagene er "ok" som sådan, men heller ikke så forferdelig som noen av dere blåser det opp til.. Om du( faktisk?) har et ubehag overfor Jøder, har du sikkert en personlig grunn til det. Hva det består i, vet jeg ikke. Om du har skrevet om det annetsteds, har jeg muligens ikke sett det.

 

Eneste jeg sier, er at jeg ikke synes det er en passende sammeligning. Mitt grunnlag  for ubehag, har jeg beskrevet. Egentlig tror jeg ikke det behøver nærmere forklaring, i og med at det ligger i sakens natur (bokstavelig talt på en måte).

 

Ja jeg er klar over at det helst ikke skal sies, men det blir veldig fokusert og dratt ut av sin opprinnelige sammenheng nå, da det opprinnelig bare var en uttalelse  om at - (personlig) aversjon/ behov for distanse fra homofile, slett ikke trenger ha en religiøs beveggrunn. Og jeg mistenker at flere (sannsynligvis også du)  ser og forstår hva jeg vil fram til. 

Min oppfatning er at vi, (og jeg er nok langt fra alene om dette) - blir mer og mer påtvunget å forordne oss i forhold til dagligdagsgjørelsen av omgang med avvikere, som mer eller mindre ofte byr oss i mot. Og skal utover det helst knebles til å holde munn i enhver sammenheng.

 

Når dette er sagt, kan jeg gjerne tillegge, at det ikke er en så big deal som det høre ut som - eller kanskje rette sagt du m. flere gjør det dere kan for å det til å se ut som. Det er liksom veldig fæle greier at jeg har det sånn som dette, skulle helst vært straffbart skal du si?

Hvis du ikke synes det er noe big deal å synes jøder er ekle så er det hvertfall konsistent om ditt argument for homofobi.

 

Selvsagt kan ikke-religiøse hate homofile! Også ikke-ariske kan hate jøder. Men som du sier, å føle avsky mot homofile krever et spesielt bakteppe, enten det er nazisme og/eller monoteisme.

 

Vi blir mer påtvungne å omgås avvikere, ekle og motbydelige folk ja. Det er liksom ikke greit å ikke like negere, jøder, sigøynere og homser lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå både vrir du på det, og tillegger meg sterkere begreper enn jeg har brukt(og ment)

Men nei; Det kerver IKKE et "spesielt bakteppe"  for heterofile - å oppleve ubehag ved homofil nærhet/nærkontakt.
Og det tror jeg som sagt temmelig mange vet at jeg har rett i, selv om man ( forstålig nok)vegrer seg for å vedkjenne seg det.

Lenke til kommentar

Det krever da like mye bakteppe å mislike homofile som å mislike negere? Nekter du å innrømme det?

 

Forteller du meg at det er større "deal" å mislike jøder enn homser? Da vet jeg hvertfall hvilken propaganda du er blitt hjernevasket av, og det er ikke homsepropagandaen for å si det slik...

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...