Tempelhof45 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Skattereglene på bitcoin virker, i følge Skatteetatens sider, å være relativt greie og forståelige (28% på fortjeneste, like mye i fradrag på tap).Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Er ikke 99% av vitsen med Bitcoin at du ikke trenger å betale skatt? 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Nei, det er at det ikke skal gå an å spore transaksjoner og diverse andre småting som ikke er veldig viktig i det store og hele. Edit; Slik jeg har forstått meningen med BC Endret 3. mars 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 veksle i bitcoins før du selger så er problemet løst? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Det er ikke rett frem. Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms. Og hvis noen motsier det gidder jeg ikke svare dem. Og bitcoin er ikke og har aldri vært anonymt og usporbart. Endret 3. mars 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme. Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme. Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792 Har erfart at folk krangler og ikke tror på at jeg betalte 53%. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Folk krangler ofte om ting de ikke vet noe om Da har du en grei artikkel å vise til neste gang. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme. Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792 Sannsynligvis fordi myndighetene har snudd i spørsmålet om merverdiavgift. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bitcoin-er-unntatt-fra-merverdiavgift/id2538128/ Jeg skal ikke si at X7ENIANL tar tar feil når han sier at han har blitt avkrevd både skatt og moms, men i dag skal du altså ikke betale moms. At han ikke gidder svare går helt fint, for av erfaring er ikke hans svar særlig produktive. 7 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Folk krangler ofte om ting de ikke vet noe om En temmelig vanlig problemstilling, som du illustrerer ganske godt her. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Det er ikke rett frem. Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms. Den er vel verdt å fortelle litt mer om? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Folk krangler ofte om ting de ikke vet noe om En temmelig vanlig problemstilling, som du illustrerer ganske godt her. Jeg skrev at artikkelen var gammel og den var for å bekrefte at jeg trodde på det X skrev. At den er irrelevant i dag er irrelevant. Det var sikkert vanskelig å forstå. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms. Var du næringsdrivende da du måtte betale moms på bitcoinsalget? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) EDIT: Moderatormelding Ett innlegg om oppfordring til og veiledning i skatteunndragelse er slettet. Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse? Det er ikke utformet noe eget lovverk for Bitcoin, BC-uttalelsene gjelder tolkning av eksisterende regelverk opp mot BC-forhold. Så lenge øvrig kryptovaluta deler de samme kjennetegnene som BC vil BC-uttalelsene gjelde tilsvarende. Det vil si at kryptovaluta beskattes som formuesobjekter ved kjøp og salg, men at omsetning av kryptovaluta er unntatt fra merverdiavgift. Det vil for øvrig si at avgiftspliktige som har omsetning i kryptovaluta vil risikere delvis tap av fradragsrett for merverdiavgift, jf. mval. § 8-2. Endret 3. mars 2017 av krikkert Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2017 EDIT: Moderatormelding Ett innlegg om oppfordring til og veiledning i skatteunndragelse er slettet. Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse? Det er ikke utformet noe eget lovverk for Bitcoin, BC-uttalelsene gjelder tolkning av eksisterende regelverk opp mot BC-forhold. Så lenge øvrig kryptovaluta deler de samme kjennetegnene som BC vil BC-uttalelsene gjelde tilsvarende. Det vil si at kryptovaluta beskattes som formuesobjekter ved kjøp og salg, men at omsetning av kryptovaluta er unntatt fra merverdiavgift. Det vil for øvrig si at avgiftspliktige som har omsetning i kryptovaluta vil risikere delvis tap av fradragsrett for merverdiavgift, jf. mval. § 8-2. Takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms. Var du næringsdrivende da du måtte betale moms på bitcoinsalget? Nei. Og ikke engang skatteetaten tror på at jeg betalte, dokumentasjonen finnes ikke lenger. Jeg har aldri betalt moms inn selv, skatteetaten sa "53%" og krevde inn 53% som skatt. Gjennområttent. Endret 3. mars 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) dokumentasjonen finnes ikke lenger. Da blir det vanskelig å gjøre noe med det nå (hvis det var for mindre enn 5 år siden). Endret 3. mars 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 dokumentasjonen finnes ikke lenger. Da blir det vanskelig å gjøre noe med det nå (hvis det var for mindre enn 5 år siden). Ja. Lenke til kommentar
asoy Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Hmm, men hvordan beregnes gevinsten? Antar at fortjeneste først skattelegges ved realisering til fiat, men skal det da gjøres ved uttak til norsk bankkonto eller allerede ved konvertering til f.eks. EUR i en exchange? Og fører man inn fortjeneste i selvangivelsen gjennom en eller annen FIFO/LIFO beregning, eller kun basert på årets uttak minus innskudd til exchange? Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Hmm, men hvordan beregnes gevinsten? Antar at fortjeneste først skattelegges ved realisering til fiat, men skal det da gjøres ved uttak til norsk bankkonto eller allerede ved konvertering til f.eks. EUR i en exchange? Og fører man inn fortjeneste i selvangivelsen gjennom en eller annen FIFO/LIFO beregning, eller kun basert på årets uttak minus innskudd til exchange? Lurer også på dette, så hvis noen har noe kunnskap om temaet: fyr gjerne løs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå