Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Jeg så på nettverket mitt i dag og oppdaget en Sony Xperia z3. Jeg har ikke en Sony telefon. Ingen har fått passordet av meg. Jeg trakk ut kontakten til ruteren og ringte ISP. Har ikke blitt oppringt. Hva skal jeg gjøre? Legge alt i kabel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Bytte passord? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Bytte passord?Ok men... Hvordan? Hvordan skrur jeg av wifien sånn at nettet bare går gjennom kabel? Cisco router. REDIGERT: Fikk akkurat telefon fra ISP, de bytter passord for meg Endret 4. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Vanligvis står det du trenger av informasjon for å logge deg på routeren på et klistremerke på undersiden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Vanligvis står det du trenger av informasjon for å logge deg på routeren på et klistremerke på undersiden. Ok takk skal sjekke REDIGERT: Nei det sto ikke der. Står bare SSID og passord til wifi. REDIGERT 2: OK nå er det kveld og jeg har slått på ruteren for 3 og en halv time siden, men fortsatt ikke fått byttet passord. Og den uvedkommende er tilbake på mitt nettverk. Jeg har mest lyst til å få hele wifi'en slått av, og strekke en kabel inn til stasjonær-PC'en, resten av utstyret står inni TV-bordet sammen med rutermodemet så det er enkelt å få kablet. Tror jaggu jeg skal bestille nettverkskabel til chromecast også med det samme. *angry buying intensifies* REDIGERT ATTER EN GANG: Da var ethernet adapter til chromecast bestilt... Endret 4. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Vanligvis står det du trenger av informasjon for å logge deg på routeren på et klistremerke på undersiden. Ok takk skal sjekke REDIGERT: Nei det sto ikke der. Står bare SSID og passord til wifi. Telenor har iallefall wpa-key som passord for innlogging på ruteren hvis du ikke har endret det. (Det står jo tydelig på innloggingssiden på ruteren også...) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Så du dette under "Nettverk" i Windows? Virker dette kjent? https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-networking/unknown-devices-shows-connected-on-network-map-in/a6da1e87-569b-423b-af70-f5c3dfbaf955 Løsningen er å skru av WPS på routeren. Hvis du skriver hvilken router du har, så kan jeg sette opp en step-by-step guide for deg. Endret 4. februar 2017 av RRhoads Lenke til kommentar
toreae Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hvordan vet du at en Sony Xperia z3 er på nettet ditt? Er litt forundret over at du vet dette, men ikke vet hvordan du bytter passord på wifi? 7 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hvordan vet du at en Sony Xperia z3 er på nettet ditt? Er litt forundret over at du vet dette, men ikke vet hvordan du bytter passord på wifi? Tipper han ser det under "Nettverk" i Windows. Det er ikke så uvanlig å se andre enheter enn de som faktisk er på nettverket. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Hvordan vet du at en Sony Xperia z3 er på nettet ditt? Er litt forundret over at du vet dette, men ikke vet hvordan du bytter passord på wifi?Tipper han ser det under "Nettverk" i Windows. Det er ikke så uvanlig å se andre enheter enn de som faktisk er på nettverket. Ja jeg så det under nettverk i windows. Nå har ISP byttet passordet men de sendte det ikke til meg... eller så har de bare slått av wifi. AppleTV'en min er fortsatt koblet til nett (med kabel) men trådløse greier finner ikke nettverket. What do? REDIGERT: jeg koblet til med kabel nå men wifi nettverk 1 og 2 står som enabled, men finner ikke navnene på dem så får ikke koblet til. kabelnettet har den gamle SSID-en. Endret 5. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Nå fikk jeg passordet. De hadde feil telefonnummer på meg. Men den ukjente uvedkommende har allerede knekt det nye passordet mitt så jeg når jeg logget på. I morgen kjøper jeg kabler... (Hmmm, idag er det en xperia z5, ikke z3.) Endret 5. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Nå fikk jeg passordet. De hadde feil telefonnummer på meg. Men den ukjente uvedkommende har allerede knekt det nye passordet mitt så jeg når jeg logget på. I morgen kjøper jeg kabler... (Hmmm, idag er det en xperia z5, ikke z3.) Lite trolig at de har knekt det alt. WPA2 (som du antagelig bruker, i hvertfall om isp endret passord) er ikke så lett å cracke. Det trengs at det går trafikk på nettet fra før - såkaldte handshakes. Etter man har sett tilstrekkelig mange handshakes kan man begynne å cracke det - en prosess som kan ta fler timer, eller fler dag. Veldig sjeldent at det går på under en time. Så hvis ingen var koblet på wifi og sendte trafikk, og xperiaen var koblet på alt når du fikk tilgang igjen - så må den ha visst om passordet - eller så er den ikke koblet og du misoppfatter noe informasjon i webgrensesnittet. Dette er mine teorier. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Nå fikk jeg passordet. De hadde feil telefonnummer på meg. Men den ukjente uvedkommende har allerede knekt det nye passordet mitt så jeg når jeg logget på. I morgen kjøper jeg kabler... (Hmmm, idag er det en xperia z5, ikke z3.) Lite trolig at de har knekt det alt. WPA2 (som du antagelig bruker, i hvertfall om isp endret passord) er ikke så lett å cracke. Det trengs at det går trafikk på nettet fra før - såkaldte handshakes. Etter man har sett tilstrekkelig mange handshakes kan man begynne å cracke det - en prosess som kan ta fler timer, eller fler dag. Veldig sjeldent at det går på under en time. Så hvis ingen var koblet på wifi og sendte trafikk, og xperiaen var koblet på alt når du fikk tilgang igjen - så må den ha visst om passordet - eller så er den ikke koblet og du misoppfatter noe informasjon i webgrensesnittet. Dette er mine teorier. Ok. Det er egentlig det jeg tenker også, at det er en feil eller noe i visningen av hva som er koblet til nettverket, at det er et "spøkelse" som man så vitenskapelig kaller det men jeg vil være på den sikre siden siden det går an å være det, og trekke kabler rundt i huset i stedet. Wow, kjempedeal på dx.com, 28 kroner for en mikro-USB til ethernet adapter... fri frakt fikk jeg også Endret 5. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Teoretisk kan det være deg som har vært innlogget på noen andres nettverk med lik/lignende SSID som ditt eget, men da burde du kunne se flere nettverk. Du kan generelt sett sette ned signalstyrken på trådløsnettene dine til det du trenger selv og dermed minske rekkevidden, avhenger av hvor du trenger dekning selv, mulig man også kan skjerme noen retninger fra ruteren med egnede saker eller plassering av ruter. Du kan sjekke om denne aktiv dine win10 enheter, om du bruker win10: "Slik stopper du delingen av WiFi-passordet ditt"http://itavisen.no/2015/07/24/slik-stopper-du-delingen-av-wifi-passordet-ditt/Hvis man logger seg inn på selve ruteren, helst via kabel kan man normalt: - blokkere enheter eller hvitliste hvilke enheter man tillater, men mac adresser kan kan settes, så ikke helt sikkert. - angi antall enheter som kan være tilkoblet samtidig - bruke faste lokale IP adresser for de ulike enhetene - log og varslingsmuligheter (e.g. epost) og man kan se tilkoblede enheter - endre navn og passord for trådløst nett, noen operatører tilbyr det samme fra deres websider - bytte kanaler Det finnes ulike programmer, for laptop og telefon, for å liste ulike trådløsnettverk, signalstyrke og kanal nummer, praktisk hvis det er mange nett rundt deg. Tror også det er mer sansynlig det er noe gammelt som henger igjen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Så du dette under "Nettverk" i Windows? Virker dette kjent? https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-networking/unknown-devices-shows-connected-on-network-map-in/a6da1e87-569b-423b-af70-f5c3dfbaf955 Løsningen er å skru av WPS på routeren. Hvis du skriver hvilken router du har, så kan jeg sette opp en step-by-step guide for deg. Nå fikk jeg passordet. De hadde feil telefonnummer på meg. Men den ukjente uvedkommende har allerede knekt det nye passordet mitt så jeg når jeg logget på. I morgen kjøper jeg kabler... (Hmmm, idag er det en xperia z5, ikke z3.) Du leste linken over? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Ja leste den. Er en Cisco EPC3940ADL Jesus, de bruker de siste seks sifrene i MAC-adressen som SSID... er ikke det rimelig risikabelt?? Endret 5. februar 2017 av medlem-329093 Sitatpyramider Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Gå til 192.168.0.1 i nettleseren. Hvis denne adressen ikke fungerer bytt ut "0" med 1. Brukernavn og passord skal være blankt, hvis ikke det fungerer prøver du Brukernavn=admin og Passord=password Gå til "Wireless". Videre til "Basic Settings" Trykk "Manual" der det står "Wireless Configuration". ----> "Save settings" Endret 5. februar 2017 av Hårek Sitatpyramider Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Er ikke noen "basic settings", det står "wifi radio 1 network" og "wifi radio 2 network" og WPS er ikke aktivert.Redigert:Jeg slo av wifi og endret brukernavn og passord så nå er det kun kablet Tusen takk for hjelpen! Endret 5. februar 2017 av medlem-329093 Sitatpyramider Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Da er kabler i hus og installert, og alt fungerer jeg burde jo gjort det fra starten av men jeg tenkte feil om hva jeg trengte av utstyr for å få kablet nettverk. Endret 6. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Nå som du kommer inn på routeren, skal det være ganske lett å finne ut hvem som er tilkoblet. Sånn i tilfelle du vil bruke trådløst igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå