Gå til innhold

[Løst] Bygge rimelig (linux basert) server for hjemmebruk


jo07

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har en "Synology 413j disk station" (NAS), som fungerer veldig bra som medie-server til Chromecast/TV, musikk til stereoanlegget i stua, og visning av familens bilder på TV. Til disse formålene fungerer Synologys standard video, photo og audio programmer utmerket. Lagring/lesing av filer fra/til konas Windows 7 laptop fungerer også bra. 

 

Problemet mitt er at Synologys filserver-program ikke er særlig brukervennlig sammen med mine linux (Ubuntu 16.04 LTS) datamaskiner (to bærbare og en stasjonær). Tidligere fungerte det greit (noe plunder - men ingenting som stanset opplasting av filer). Jeg tror de trinnvise oppdateringene av Synology DSM software i løpet av de to siste årene har strammet opp sikkerheten og dermed har filserver-funksjonaliteten blitt nærmest ubrukelig. Det er blitt ekstremt mye plunder og heft med å få skrivetilgang fra linux-maskinene mine. Det virker som ved hver DSM oppdatering så blir den bare mer og mer vanskelig i bruk som filserver. Ikke har jeg lyst til å begynne å modifisere på NASens oppsett heller, fordi den fungerer bra ellers.

 

Jeg behøver nå en liten hjemme-server, som fungerer sømløst i et linux nettverk til hjemmebruk, som håndterer fil-tilgangskontroll (owner, group, other) og (uid, gid) med ext3 filsystemer. 

 

Har dere et tips om datakomponenter til et rimelig oppsett? Jeg tenker at  ca 4 TB lagringskapasitet er nok (fordi videoer og musikk vil fortsatt bli lagret på Synology disk station). Jeg vil for det meste lagre ascii-filer (latex, programmering, open-office-dokumenter, osv).

 

For meg er stabilitet ganske viktig (men ikke så viktig at jeg vil gå for dyre komponenter). Energieffektivitet er også viktig, fordi denne serveren vil stå på 24/7. 

 

Videre bør den være støysvak. En CPU som kan klokkes ned for å redusere effektforbruket slik at vifter unngås vil være en fordel. CPU-kraft er ikke viktig, fordi "Synology 413j disk station" dekket behovet mitt tilstrekkelig (da den virket uten mye plunder og heft i linux-miljø).

 

Grafikk-kort er unødvendig. Jeg behøver ikke skjerm eller keyboard. Innlogging skjer med SSH. (Jeg kan bruke en gammel skjerm når jeg setter opp maksinen.)

 

Jeg skal bruke Ubuntu server operativsystem på serveren. Serveren skal kun dekke mitt behov, og vil ikke bli utsatt for stor trafikk. 

 

Budsjett: Lavere eller på nivå med "The Corporal". Jeg tenkte først på The Corporal, som et utgangspunkt, men jeg bør få plass til minst 4 hard-disker (plass til flere ser jeg på som en bonus), og kunne kjøre RAID for å unngå datatap dersom en harddisk ryker i årenes løp. "The Corporal" synes å være overkill for meg med hensyn på CPU, GPU, og PSU, og det burde være mulig å spare inn noe penger her?

 

Takk for svar. 

 

Med vennlig hilsen 

Jo 

Endret av jo07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er et Xeon D oppsett, de bruker usedvanlig lite strøm, kommer med IPMI og 10G nettverk. Xeon D er hovedkort som inkluderer CPU. Altså alt i en pakke :-)

 

Kan bestilles her http://www.ebay.com/itm/Supermicro-X10SDV-2C-TP4F-O-Intel-Pentium-D-1508-DDR4-SATA3-USB3-0-V-4GbE-/322313221540?hash=item4b0b5d75a4:g:qZ0AAOSwXeJYF~gR

 

Inkl frakt og mva så koster det 4000kr. Så trenger du bare en 4GB ram brikke, det skal holde i massevis.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Min anbefaling er et Xeon D oppsett, de bruker usedvanlig lite strøm, kommer med IPMI og 10G nettverk. Xeon D er hovedkort som inkluderer CPU. Altså alt i en pakke :-)

 

Kan bestilles her http://www.ebay.com/itm/Supermicro-X10SDV-2C-TP4F-O-Intel-Pentium-D-1508-DDR4-SATA3-USB3-0-V-4GbE-/322313221540?hash=item4b0b5d75a4:g:qZ0AAOSwXeJYF~gR

 

Inkl frakt og mva så koster det 4000kr. Så trenger du bare en 4GB ram brikke, det skal holde i massevis.

 

Takk for tipset. 

Dette virker svært interessant med Hovedkort+CPU for ca 4000,-. 

Jeg regner med at jeg må skaffe en strømforsyning i tillegg (eller følger det med en 12V adapter)?

Mvh Jo 

Lenke til kommentar

Linken over er til et hovedkort med Pentium D, ikke Xeon D, prisen ligger på ca. $480(+frakt, norske avgifter etc.) for tilsvarende med Xeon D-1520. Omtrent det dobbelte i pris, med andre ord. Godt mulig at ytelsen til en Pentium D er god nok til behovet nevnt her. Men siden du kan få f. eks. en ferdigbygd server til under 5000 fra en norsk forhandler, _med_ 5 års reklamasjonsrett, er det kanskje en bedre løsning? Til dels mye bedre ytelse enn en Pentium D også. https://www.dustinhome.no/group/hardware/server-og-storage/servere/tarnservere/?price=2000-3500+3500-4500+4500-6000 - Disse mangler riktignok 10GbE men har du ikke annen infrastruktur som støtter 10GbE, er det kanskje ikke noen showstopper.

 

Edit: Skrivefeil.

Edit2: Om disse jeg linker til kan kjøre Linux helt uten problemer vil jeg tro men det bør sjekkes før evt. kjøp.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Linken over er til et hovedkort med Pentium D, ikke Xeon D, prisen ligger på ca. $480(+frakt, norske avgifter etc.) for tilsvarende med Xeon D-1520. Omtrent det dobbelte i pris, med andre ord. Godt mulig at ytelsen til en Pentium D er god nok til behovet nevnt her. Men siden du kan få f. eks. en ferdigbygd server til under 5000 fra en norsk forhandler, _med_ 5 års reklamasjonsrett, er det kanskje en bedre løsning? Til dels mye bedre ytelse enn en Pentium D også. https://www.dustinhome.no/group/hardware/server-og-storage/servere/tarnservere/?price=2000-3500+3500-4500+4500-6000 - Disse mangler riktignok 10GbE men har du ikke annen infrastruktur som støtter 10GbE, er det kanskje ikke noen showstopper.

 

Edit: Skrivefeil.

Edit2: Om disse jeg linker til kan kjøre Linux helt uten problemer vil jeg tro men det bør sjekkes før evt. kjøp.

 

Takk, kan du oppdatere lenken slik at den virker?

 

Jeg fant for eksempel følgende rimelige HPE Proliant Microserver Gen8 Entry server hos Dustin, som tilbys for kr 2295. Med denne og to harddisker er jeg godt innenfor budsjettet.

 

Jeg har ikke store krav til CPU-kraft. Derfor er ikke Pentium D eller Xeon D veldig viktig. 5 års garanti er veldig positivt, og lav pris uten at det går ut over kvaliteten er alltid positivt.

 

Mvh Jo  

Endret av jo07
Lenke til kommentar

 

Linken over er til et hovedkort med Pentium D, ikke Xeon D, prisen ligger på ca. $480(+frakt, norske avgifter etc.) for tilsvarende med Xeon D-1520. Omtrent det dobbelte i pris, med andre ord. Godt mulig at ytelsen til en Pentium D er god nok til behovet nevnt her. Men siden du kan få f. eks. en ferdigbygd server til under 5000 fra en norsk forhandler, _med_ 5 års reklamasjonsrett, er det kanskje en bedre løsning? Til dels mye bedre ytelse enn en Pentium D også. https://www.dustinhome.no/group/hardware/server-og-storage/servere/tarnservere/?price=2000-3500+3500-4500+4500-6000 - Disse mangler riktignok 10GbE men har du ikke annen infrastruktur som støtter 10GbE, er det kanskje ikke noen showstopper.

 

Edit: Skrivefeil.

Edit2: Om disse jeg linker til kan kjøre Linux helt uten problemer vil jeg tro men det bør sjekkes før evt. kjøp.

 

Takk, kan du oppdatere lenken slik at den virker?

 

Jeg fant for eksempel følgende rimelige HPE Proliant Microserver Gen8 Entry server hos Dustin, som tilbys for kr 2295. Med denne og to harddisker er jeg godt innenfor budsjettet.

 

Jeg har ikke store krav til CPU-kraft. Derfor er ikke Pentium D eller Xeon D veldig viktig. 5 års garanti er veldig positivt, og lav pris uten at det går ut over kvaliteten er alltid positivt.

 

Mvh Jo  

 

 

Linken jeg la inn skal  vise servere i prisrangen 2000-6000 hos dustinhome.no, fungerer på ulike enheter hos meg. ?

 

Husk å skille mellom norsk reklamasjonsrett (5 år) for forbrukere og garanti gitt av produsent (her: 1 år.)

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. 

 

Pipati: Synology stasjonen har vært filserver for linux-maskinene i et par år. Jeg har i disse årene brukt NFS. I starten fungerte det relativt bra under DSM 4. Synology DSM software har blitt oppgradert litt etter litt, og nå kjører den med DSM 6. Det har etterhvert blitt knotete å definere fil-rettigheter (uid, gid, rwx) på Synology-stasjonen. Resultatet er at jeg ofte ikke kan skrive fra linux-pc til Synology filserver. Ved hver DSM oppgradering virker det som ting endres. Da må jeg knote med oppsettet i noen timer for å få det til å virke. Og nå har jeg flere av mine git-repositorier på USB-stick fordi jeg ikke kan laste opp til filstasjonen lengre, mens andre repositorier fortsatt virker greit. Jeg har ikke tid til å lete etter hva som forårsaker problemene hver gang det skjer. Manualene er svært mangelfulle og stemmer ikke med menyene jeg ser på Synology diskstasjonen for å tune NFS oppsett og brukeres fil-rettigheter. Derfor ønsker jeg meg en ny filserver. 

 

Tingo: Jeg har brukt NFS og vil fortsatt bruke det. Kanskje jeg må studere litt nærmere hvordan NFS fildeling faktisk virker. Filsystemet på Synology diskstasjonen er ext3 (det samme som på linux-datamaskinene), og operativsystemet til Synology diskstasjon er en linux-variant.

 

siDDis, NoBo og TheHaughom:  Takk for tips og erfaring.

 

En ny ferdigbygd hjemmeserver i et lite kabinett er meget fristende. Jeg kan da sette den ved siden av Synology diskstasjonen. Synology diskstasjonen virker meget bra for fotografier, musikk og videoer/filmer sammen med Chromecast/TV/stereoanlegg og jeg har ikke lyst til å risikere dette med å knote med filserveren.

 

Mvh Jo 

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...