KoKo_ Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Hei, Jeg har en blureay-spiller som er kjøpt i 2011, den fikk en feil med drevet høsten 2012, og jeg fikk den tilbake fikset desember 2012. I går fikk den en feil som lignet, kanskje samme feil. Har jeg krav på gratis fiks av dette? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Du har krav på å reklamere ihvertfall vist det er samme del som har problemer nå Når en ting blir reparert har den delen som blir byttet ny reklamasjon. Ikke hele enheten, bare den delen som er byttet/reparert. Endret 11. januar 2017 av Svar Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Kommunikasjon med butikk på epost (klipp/lim): Meg: I går fikk jeg samme problemer med min Oppo BDP-93 som ble fikset til desember 2012. Midt i en film begynte den å hakke, og det kom klikkelyder fra drevet. Skrudde den av og på, etter dette så finner den ikke noen disk. "No disk" står det i displayet. Butikk: Denne spilleren er nå utenfor garanti og reklamasjonsrett perioden. Spilleren må sendes til England og jeg antar reparasjon med frakt frem og tilbake vil koste mellom 2500-3000. Gi beskjed om dette er noe du vil gjøre. Meg: Siden det er samme del som ble defekt i 2012, så mener jeg at denne delen er under reklamasjonsrett fortsatt, var derfor jeg presiserte at jeg fikk den tilbake desember 2012, litt over 4 år siden, ikke 5 år. Håper dere har samme praksis? Butikk: Nei, beklager vi har reparert den og slik vi slik at vi vil ikke ser denne saken som avsluttet. Om du ønsker å forfølge saken videre blir det din saken, men vi vil ikke respondere på noe ytterligere kommunikasjon vedrørende denne saken. Ønsker du å reparere vil vi selvsagt reparere den for deg. Ble litt irritert av at de "ikke vil respondere på noe ytterlige kommunikasjon vedrørende denne saken", syntes det var noe useriøst etter så kort kommunikasjon om dette. Har jeg en sak å gå videre med? Står det klart i noen tekst at jeg har rett, eller kan de ha rett? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Du har krav på å reklamere ihvertfall vist det er samme del som har problemer nå Når en ting blir reparert har den delen som blir byttet ny reklamasjon. Ikke hele enheten, bare den delen som er byttet/reparert. Dette stemmer da ikke. Hvor i loven får forbrukeren rett til å reklamere i nye 5 år på deler som er byttet på reklamasjon? 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Du har krav på å reklamere ihvertfall vist det er samme del som har problemer nå Når en ting blir reparert har den delen som blir byttet ny reklamasjon. Ikke hele enheten, bare den delen som er byttet/reparert. Dette stemmer da ikke. Hvor i loven får forbrukeren rett til å reklamere i nye 5 år på deler som er byttet på reklamasjon? http://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/hoyesterettsavgjorelse_omkring_reklamasjon_pa_rust/ og http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER Edit: ikke nødvendigvis 5år, men minst 3 år. Det er mulig det er kommet nye dommer på dette i ettertid selvsagt. Endret 11. januar 2017 av Axefjord Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Riktig som Mobile999 sier. Rettighetene som du har mtp forbrukerkjøpsloven er knyttet til kjøpskontrakten, det vil si at du ikke får nye 5 år på reklamasjon etter service på enheten. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Hvis dette hadde vært tilfelle, så ville jo kunder ha kunnet dra ut reparasjoner til det uendelige om de fikk et mandagseksemplar som gikk i stykker hele tiden. Men for all del, det er jo lov å prøve. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2017 Helt sikker? http://swan.no/forbrukerkjop-reklamasjonsfrist-ved-selgers-mislykkede-forsok-pa-retting-av-mangler/ Dersom rettingen ikke er utført godt nok, så må selger belage seg på ny retting. 1 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 12. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2017 Litt gammel info, men fremdeles gyldig http://www.dinside.no/7744/hva-sier-forbrukerraadet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2017 Litt gammel info, men fremdeles gyldig http://www.dinside.no/7744/hva-sier-forbrukerraadet Det er ikke "litt gammel info", det er fullstendig utdatert. Forbrukerkjøpsloven er fra 2002, og artikkelen er fra 2000. Det har skjedd masse relevant siden 2000. Blant annet har Høyesterett avgjort et lignende spørsmål. Høyesterett oppsummerer sitt syn på saken (i rt. 2013 s. 865) på følgende vis: Samlet sett er det mitt syn at hverken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven eller forarbeidene til de andre lover til vern for forbrukerne, gir tilstrekkelig holdepunkt for at lovgiver har forutsatt at den opprinnelige absolutte reklamasjonsfrist skal fortsette å gjelde for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over. Spørsmålet er dermed om dette er samme mangel som du allerede har reklamert over. I så fall gjelder ingen absolutt reklamasjonsfrist. Men det som var en mangel for fem år siden er ikke nødvendigvis en mangel i dag. Det kan være at du ikke kan forvente at enheten ikke bryter sammen på grunn av slit og elde. Dette er altså avgjørelsen som omtales i linkene til Axefjord over. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 13. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2017 Kansje best vist noen spør forbrukerrådet på nytt, for jeg vet om mange steder som praksiserer det slik at man har ny reklamasjon på deler som blir byttet ut, men da kun den delen og ikke hele enheten 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2017 Hei, og takk for input. Jeg tok en telefon til forbrukerrådet, hun jeg snakket med sa at jeg nok ikke hadde krav på 5 nye år på denne delen, men kunne eventuelt legge til de ukene/månedene enheten var borte på verksted til de opprinnelige 5 årene fra kjøpsdato. Da bommer jeg på 5 år med noen få måneder. Diskuterte ikke andre scenarioer om hva hvis enheten hadde feilet like før 5 år hadde gått, og samme del hadde feilet etter få måneder etter 5 årsperioden fra kjøpsdato. Vil tro at en fiks av denne delen måtte kunne reklameres på... Siden forbrukerrådet ikke er enig med det jeg trodde, så forfølger jeg ikke denne saken. Kan hende det praktiseres litt forskjellig fra bedrift til bedrift hvor medgjørlig, eller ekstra kundevennlig de er. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Hei. Jeg synes svaret fra forbrukerrådet virker litt underlig. Jeg har ved flere anledninger benyttet meg av retten å få utbedret en feil som tidligere har vært utbedret innenfor reklamasjonsfristen. Jeg har sågar blitt gjort oppmerksom på dette av personell hos et hvitevareverksted, da en komponent i en vaskemaskin røk første gangen da maskinen min var 4 år. De sa delen kom til å ryke igjen, og at jeg bare måtte ta kontakt når det samme skjedde igjen, så skulle det ordnes kostnadsfritt på reklamasjonsretten, selv om maskinen skulle være over 5 år. Se gjerne denne kommentaren om det jeg vet er siste HR-avgjørelse i en SVJV en tilsvarende sak.Her er en masteroppgave om avgjørelsen. Endret 23. januar 2017 av fikse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå