Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Ny fransk lov gir ansatte rett til å unngå e-post etter arbeidstid Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Dette håper jeg enten EU tar innover seg, og som går til Norge via EØS, eller at Norge selv innfører en lignende lov. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Øh...men arbeidsgiver har vel aldri hatt noen rett til å kreve at folk skal jobbe gratis i fritiden ? På meg virker denne loven noe merkelig/unødvendig, en har da hatt regelverk om overtid etc ganske lenge i det fleste i-land. Det virker noe tåpelig med egne lover for digital kommunikasjon. Finnes det folk som går rundt å tror at det å besvare arbeidsrelaterte e-poster eller rydding på arbeidsplassens sosiale medier ikke er arbeid ? Endret 2. januar 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Så vidt jeg vet så er dette alerede dekket av norsk lovverk, men det er nok en del som enten ikke vet hva de har krav på eller bare er redde for å si nei. Edit; @MegaMann Endret 2. januar 2017 av SlikGårNoDagan 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Også har man forskjellige stillingstyper. Det er ikke alle i en hver stilling som tenker at de automatisk har rett på overtidsbetalt fordi de besvarte en 5 - 10 min. lang telefonsamtale. Overtid bør i lengst mulig grad være et frivillig gode/belastning også. Så det er kanskje ikke så dumt at det spesifiseres noe med ordlyd om elektronisk kommunikasjon hvor det bør hete at det skal betales, eller så kan arbeideren velge å la være å besvare oppringningen uten at dette skal ha noen som helst represalier etterpå fra arbeidsgivers side. Da bør det vel også stå at det kan inngås skriftlig avtale om arbeidstid som er unntak i fra loven, hvor det da selvsagt kompenseres. F.eks. om overtiden skal vare maks. 2 timer før/etter ordinær arbeidstid, eller om man skal ha ekstra heftig kompensasjon for 24/7 hvilende telefonvakt. Endret 2. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Så vidt jeg vet så er dette alerede dekket av norsk lovverk, men det er nok en del som enten ikke vet hva de har krav på eller bare er redde for å si nei. Edit; @MegaMann Når det blir en del av arbeidskulturen så forventes det at man er tilgjengelig og kan sjekke epost også utenfor arbeidstiden. Gjør man seg vanskelig med dette så risikerer man å gå glipp av forfremmelser, lønnsøkning eller man ender opp med å få de minst interessante oppgavene. Klare regler som spesifikt krever at dette forhandles om vil kunne motvirke en slik arbeidskultur. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Tviler egentlig på om det har noe for seg. God intensjon, men der kulturen er sånn at det forventes at man svarer etter arbeidstid vil jo fortsatt lederne legge merke til hvem som "samarbeider" og hvem som er "vanskelige". Det blir som når man skal ansette folk - selv om det er forbudt å diskriminere på grunnlag av f.eks graviditet (eller risk for det) er det ikke noe som unngås uten at man jobber aktivt med det. Kultur er vanskelig å endre med regler. Tror det eneste som kan funke er løsningen som er valgt hos bl.a. Volkswagen der man rett og slett ikke får adgang til epost via telefon på kveldstid. Endret 3. januar 2017 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
IM0T45WW Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Når det blir en del av arbeidskulturen så forventes det at man er tilgjengelig og kan sjekke epost også utenfor arbeidstiden. Gjør man seg vanskelig med dette så risikerer man å gå glipp av forfremmelser, lønnsøkning eller man ender opp med å få de minst interessante oppgavene. Klare regler som spesifikt krever at dette forhandles om vil kunne motvirke en slik arbeidskultur. Selvfølgelig gir arbeidsgiver forfremmelse til de som viser størst innsats og tar størst ansvar. Hva annet er det forvente? Har du i det heletatt fantasi nok til å forestille seg hvordan det er å være leder? Hva om du skulle forfremme en til å være ansvarlige for alle kunder i en region. Ville du valgt den personen som var tilgjengelig 24/7 eller han som kranglet og ble sur når han måtte ta en telefon på kvelden? Hvem skulle du helst sett at kundene forholdt seg til? Endret 3. januar 2017 av IM0T45WW Lenke til kommentar
IM0T45WW Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Øh...men arbeidsgiver har vel aldri hatt noen rett til å kreve at folk skal jobbe gratis i fritiden ? På meg virker denne loven noe merkelig/unødvendig, en har da hatt regelverk om overtid etc ganske lenge i det fleste i-land. Det virker noe tåpelig med egne lover for digital kommunikasjon. Finnes det folk som går rundt å tror at det å besvare arbeidsrelaterte e-poster eller rydding på arbeidsplassens sosiale medier ikke er arbeid ? Som anarkokapitalist så synes jeg også hele konseptet om arbeidsrett er helt rart. Først gir staten lover som gir arbeidsgiver styringsrett, dvs. staten lager lover som tillater arbeidsgiver å pålegge arbeid på fritiden og bestemme ferie til de ansatte. Etterpå så går staten ut med den andre hånden og sier folk trenger staten til å beskytte seg fra de "slemme" arbeidsgiverne. Nei, det folk trenger beskyttelse for er byråkrater. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Selvfølgelig gir arbeidsgiver forfremmelse til de som viser størst innsats og tar størst ansvar. Hva annet er det forvente? Har du i det heletatt fantasi nok til å forestille seg hvordan det er å være leder? Hva om du skulle forfremme en til å være ansvarlige for alle kunder i en region. Ville du valgt den personen som var tilgjengelig 24/7 eller han som kranglet og ble sur når han måtte ta en telefon på kvelden? Hvem skulle du helst sett at kundene forholdt seg til? Antakeligvis han som var i stand til å prioritere annet enn jobb også, da sånne folk i min erfaring er langt mer effektive over tid enn de som velger å jobbe seg ihjel. Om det finnes korrelasjon mellom "logger aldri av" og "skaper stor verdi" er den i min erfaring på ingen måte positiv. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Selvfølgelig gir arbeidsgiver forfremmelse til de som viser størst innsats og tar størst ansvar. Hva annet er det forvente? Har du i det heletatt fantasi nok til å forestille seg hvordan det er å være leder? Hva om du skulle forfremme en til å være ansvarlige for alle kunder i en region. Ville du valgt den personen som var tilgjengelig 24/7 eller han som kranglet og ble sur når han måtte ta en telefon på kvelden? Hvem skulle du helst sett at kundene forholdt seg til? Antakeligvis han som var i stand til å prioritere annet enn jobb også, da sånne folk i min erfaring er langt mer effektive over tid enn de som velger å jobbe seg ihjel. Om det finnes korrelasjon mellom "logger aldri av" og "skaper stor verdi" er den i min erfaring på ingen måte positiv. I tillegg så er det jo merkelig at du karakteriserer han som ikke er tilgjengelig 24/7 som kranglete og sur. Det er den arbeidskulturen vi har begynt å få som blir akseptert, men som og er veldig skadelig og farlig i det lange løp. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Selvfølgelig gir arbeidsgiver forfremmelse til de som viser størst innsats og tar størst ansvar. Hva annet er det forvente? Har du i det heletatt fantasi nok til å forestille seg hvordan det er å være leder? Hva om du skulle forfremme en til å være ansvarlige for alle kunder i en region. Ville du valgt den personen som var tilgjengelig 24/7 eller han som kranglet og ble sur når han måtte ta en telefon på kvelden? Hvem skulle du helst sett at kundene forholdt seg til?Det er ingen direkte relasjon mellom tilgjengelighet og kvalitet. For mange bedrifter er det tegn på dårlig planlegging, unøyaktighet i besvarelser og/eller utilstrekkelig kvalitet på leveransene dersom en må være tilgjengelig døgnet rundt. De steder hvor det faktisk er behov for slikt bør dette være en del av avtalen og man iverksetter vaktordninger el.lign. Så vær oppmerksom dersom du som arbeidsgiver oppdager at det ofte oppstår behov for kundeassistanse utenfor hva som antas være tilstrekkelig dekkende tidsrom. Edit: Ei heller er man nødvendigvis konsentrert nok til å håndtere en kundesamtale på en god nok måte om denne skjer når man er engasjert i barnas fotballtrening eller lign. Jeg anser behovet for denslags mer som et faresignal enn faktisk god service. ("Ja, du pratet med dem, men hva pokker var det du fortalte dem ?!") Endret 3. januar 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
IM0T45WW Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Kommentaren var satt på spissen. Selvsagt vil ikke arbeidsgiver alltid forfremme den som jobber mest om kvelden. Det var et svar på en annen kommentar hvor det var en erfaring. Det skulle være ment som en anekdote. Uansett, de forfremmer dem de synes er best egnet og som de har størst tro på for den aktuelle stillingen. Det er ikke noe i veien med at ressonomentet at de som tar seg fri og kobler av yter bedre og på det grunnlaget blir forfremmet. Poenget er, arbeidsgiver forfremmer den han synes er den beste kandidaten. Hvis kulturen på stedet man jobber er at de ønsker at folk er tilgjengelige etter arbeidstid, så kan man gå glipp av forfremmeles om man ikke er det. Man kan ikke alltid få i pose og sekk. Av og til må man velge. F.eks. kan man også velge å få seg ny jobb. Hvis man vet at kompetansen sin er ettertraktet og det vil være lett å få ny jobb, så har faktisk arbeidstager mye mer makt enn man tror. Det er lov å forhandle med arbeidsgiver. Og det er lov å få seg ny jobb på det verst tenkelige tidspunktet for arbeidsgiver dersom forhandlinger ikke bærer frukter. 1 Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Jeg har dårlige erfaringer med slik arbeidsrelasjon som det nevnes. Hvor mye av kommunikasjon gikk på epost og facebook. Og direkte kontakt med kunder, som heller ikke respekterte arbeidstider overhodet.Det ble veldig svake grenser, hva som skiltes mellom arbeidstid og privattid. Og det ble ofte et "mas" på kvelden, om å planlegge neste dag slik at alt kunne være klart fra morgenen av.. også søndager. Og det ble ofte kontaktet om å ordne ting "når en alikavel bodde i nærheten" osv. dette er en veldig uting.Det er over tid veldig belastende og slitsomt for alle, og ender med at folk blir utslitt og går til andre jobber. En blir ikke mer verdsatt av det, en blir bare mere utslitt og til slutt utbrent av det. Og det handler ikke om å være sutrete og vanskelig. det handler om at om en ikke setter fornuftige grenser og retningslinjer, så blir det bare værre.Men en må såklart skille mellom ting som faktisk kan velte et helt kundeforhold, og ting som er alt annet en livsviktig og ikke kan vente til neste dag.. kategoriene som "vi får ikke sett siste skal vi danse i kveld" er ikke noe folk har dødd av , enda, såvidt jeg vet Har det mye bedre nå.Nå er det ingen "uskrevne" krav til å være tilgjengelig på kveldstid, annet en når en har vaktordning. Da får en og igjen kompensert for det.Små enkle beskjeder sendes på epost, og blir besvart neste arbeidsdag om ikke annet. liker mye bedre å ha det slik. Endret 3. januar 2017 av Skognisse 1 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Og man tror Paris vil ta over for London som Europas finanshovedstad (overskrift i dagens VG)? Med slike lover, demonstrerer man hvor latterlig den tanken er. Høye skatter, lav arbeidstid, mye streik etc - er bare andre eksempler som nok ikke gjør Frankrike særlig aktuelt. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Tviler egentlig på om det har noe for seg. God intensjon, men der kulturen er sånn at det forventes at man svarer etter arbeidstid vil jo fortsatt lederne legge merke til hvem som "samarbeider" og hvem som er "vanskelige". Det blir som når man skal ansette folk - selv om det er forbudt å diskriminere på grunnlag av f.eks graviditet (eller risk for det) er det ikke noe som unngås uten at man jobber aktivt med det. Kultur er vanskelig å endre med regler. Tror det eneste som kan funke er løsningen som er valgt hos bl.a. Volkswagen der man rett og slett ikke får adgang til epost via telefon på kveldstid. Nja, dersom arbeidstokken i overdel er representert via et fagforbund, så kan det hende at reglene kommer på plass via den veien. Se bare hvor mange endringer som har skjedd på arbeidsplassen de siste 100 år. Jeg påstår ikke at det er noen automatikk i at det vil skje, men det er ett brekkjern til å innføre det med/via. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ville du valgt den personen som var tilgjengelig 24/7 eller han som kranglet og ble sur når han måtte ta en telefon på kvelden? Hvem skulle du helst sett at kundene forholdt seg til? Du misforstår muligheten med å ha det i et lovverk. Dersom lovverket blir designet slik at det enklere leder til at dette punktet blir brakt opp på banen allerede i en ansettelseskontrakt, så vet jo sjefen hvem han kan nytte seg av 24/7. Disse individene selger seg, og de får gjennom et regelverk også betalt for ytelsen sin. Det kan føre til popularitet, hos de hvor litt ekstra penger betyr noe. F.eks. så kan jo lønningene formes slik at de tar litt av tapet over på de som ønsker et mer normalt og behagelig arbeidsliv, ved å tilby en lavere grunnlønn i bedriften f.eks. Og det kommer garantert til å skje. Blir litt som med akkordbetaling egentlig (som jo ikke er det samme, men prinsippet likner jo litt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå