Gå til innhold

Tråden for nettverkharddisker (NAS)

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at mange endte opp med å kjøpe NAS på Black Friday (meg inkludert). Tenkte det var greit med en tråd hvor vi kan stille spørsmål eller dele tips og triks.

Kan starte med et par spørsmål. Har såvidt fått satt opp min og lagt inn noen filmer. Har prøvd å benytte "Seagate Media"-appen til å streame til tv. Kan velge mellom å streame rett til Samsung-TVen eller chromecasten. Hvis jeg velger Chromecasten begynner den å laste filmen, men avspillingen starter ikke. Hvis jeg velger TVen starter filmen og spille, men har ikke funnet noe valg for å autolaste subtiltles og den henger seg også etterhvert. Noen som har fått appen til å fungere perfekt? Evt. andre apper som anbefales?

Hvis man skal caste fra pc til chromecast er fortsatt det letteste å bruke Videostream i Chrome? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker en løsning der filene er lagret på NAS'et, men mobil eller pc gjør selve dekodingen og streamingen. Altså, nesten som du sier, men også med muligheten til å ikke bruke PC. Det jeg ønsker er altså at alt ligger på NAS'et, deretter kan Android-telefon/iOS-telefon/Pc/Mac enten vise det direkte på enheten eller via Chromecast. Er det mulig med Plex?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Tror jeg prøver å kapre denne tråden litt med et spørsmål om nettverksdisk :wee:

Jeg har planer om å kjøpe en enkel 2-disk NAS, sette den opp med RAID1 og kjøre backup fra den stasjonære PC'en med faste intervaller. Det jeg lurer litt på er hvordan sikkerheten er til en slik nettverksdisk?

Det er opplagt at delte mapper eller "synlige" mapper som har tilgang direkte fra PC'en vil være sårbare for kryptovirus og annen uhumskheter. Hvordan er sikkerheten om den bare settes opp via et program som laster over backup til den en gang i døgnet osv?

Noen erfaringer? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det vanlig at "python" bruker konstant 100% av CPU?

attachicon.gifCapture.JPG

Lurte på det samme. Min har vært skrudd av siste 3-4 ukene pga høy støy. Muligens pga dårlig lufting i tv-seksjonen hvor den sto sammen med blant annet forsterker og Get-boksen (begge blir varme). I går flyttet jeg den til en kjøligere gang, der stod den og bråkte til rundt halv 2 i natt, med stadige varsler på epost om varm og normal temperatur. I dag tidlig var den igjen tilnærmet lydløs.

Tror jeg ender opp med å bruke den som en ren nettverksdisk til Kodi. Har testet et par filmer og det ser ut til å fungere fint. Alt av backup til den via lokal pc og dropbox har vært veldig ustabilt så langt.

Jeg har satt den i bridge med en trådløs router nå, men ytelsen ser til å fungere helt fint for mitt behov.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prøver meg med spørsmål i samme gate som janingar tidligere - som er ubesvart.

På min NAS er det bare det som er shared/public som jeg klarer å finne uten å logge meg på. Vil da alle andre filer jeg lastr opp på NAS'et være beskyttet siden de ikke synes?

Jeg finner forsåvidt home og homes men klikker jeg på de trenger man bruker/pass og da antar jeg at de er skjemet(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...