Quietman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Hei, alle sammen! Siden jeg er ny på dette forumet, vil jeg gjerne få presentere meg selv: Mitt navn er Jan Erik Nicolaysen, og jeg er 26 år gammel. Jeg har drevet med datamaskiner siden 1997, og har etterhvert fått en del kunnskap om både hardware og software. Overklokking har jeg aldri forsøkt meg på, da mine behov for ytelse ikke er spesiellt store. Den siste tiden har jeg derimot brukt en del tid på å finne måter å dempe støyen i maskinen på, rett og slett fordi jeg har blitt lei av å høre på viftesus og harddisker. Tenkte kanskje noe av den informasjonen jeg har funnet frem til kunne være av interesse for andre brukere av dette forumet. Nedenfor finner dere derfor noen generelle tips, som forhåpentligvis vil være til hjelp for noen av dere. Alle tipsene tar utgangspunkt i luftkjøling, siden det finnes en egen tråd for vann- og ekstremkjøling et annet sted på forumet. De fleste av produktene som nevnes her kan kjøpes fra Microplex Norge AS Disse tipsene forutsetter at man er vant til å jobbe inne i en PC-kasse, med utskifting av deler osv. Jeg tar ikke ansvar for noen form for ødeleggelse/skade/problemer/frustrasjon osv. som måtte følge av å prøve ut disse tipsene! Du utfører operasjonene som her er beskrevet frivillig, og HELT på EGET ansvar! Bruk din kunnskap sammen med sunn fornuft og din tekniske innsikt, så går det antagelig veldig bra. Du bør også lese ALT som står her FØR du begynner, IKKE gjøre tingene underveis. Finne frem til støykilden(e): Før man begynner å handle inn alle mulige støydempings dingser, kan det være smart å finne ut hvilke komponenter i PC'n som faktisk lager støy. Dette gjør man enklest ved å lytte. Sørg for at du har det helt stille i rommet før du begynner, og ta av dekselet på maskinen mens den fortsatt er i drift. Det greieste å starte med er å stoppe alle vifter samtidig, for å høre om harddisken lager mye støy når den ikke leser/skriver. Du kan trygt stoppe viftene i noen få sekunder, uten at noe skulle gå for varmt (ekstremt overklokkede maskiner vil kanskje være unntak, men de av dere som har veldig høye temperaturer normalt er klar over dette). Dersom en vifte står uten grill, stopper du den ved å bremse den med en finger på midten av den roterende delen. Har du en grill i veien, som du ikke enkelt kan fjerne (gjelder ofte strømforsyning), stikker du en liten plast dings inn mellom viftebladene for å stoppe den. Pass på at du ikke bruker noe som er veldig hardt og/eller har skarpe kanter. Uansett hva du bruker, vil du antagelig lage noen små hakk i ett eller flere vifteblader, men dette skulle ikke være noe å bry seg om. Når alle vifter står stille, lytter du på harddisken, før du starter alle vifter igjen. Ikke la viftene stå stille for lenge, da komponenter selvsagt vil kunne bli FOR varme og gå i stykker! Neste punkt er å finne ut hvilke(n) av viftene som støyer mye. Stopp alle vifter, untatt en, og lytt på en av gangen. Du finner snart ut hvilke som støyer for mye, og hvilke som eventuelt er stillegående nok allerede. Du har nå en oversikt over hva som eventuelt må endres/byttes ut for å få ned støynivået. Strømforsyning: De fleste strømforsyninger bråker en del, og er som regel den mest støyende delen av en PC. For å redusere støyen her, har du tre alternativer: 1) Sette ned hastigheten på eksisterende vifte, dersom strømforsyningen har mulighet for dette via bryterinnstillinger. 2) Bytte ut vifta i strømforsyningen. Dette er ofte vanskelig, siden du må ha en vifte som har nok luftflyt, samtidig som den er mindre støyende enn den som sitter i strømforsyninga orginalt. I tillegg må man kanskje lodde litt. 3) Bytte hele strømforsyningen med en som støyer mindre (eventuelt viftefri strømforsyning). Dette er nok det beste alternativet, spesiellt dersom man ikke har bryter for innstilling av viftehastighet. Det finnes flere støysvake alternativer, i flere prisklasser. Fortron-Source m/120mm vifte er rimelige alternativer, og støyer lite. MIST har byttet ut viften i en av disse Fortron-Source med en mer stillegående, og er noe dyrere. Vil du bli kvitt ALL støy fra strømforsyningen, finnes det også flere viftefrie alternativer, bl.a. SilentMaxx ProSilence, men disse er forholdsvis dyre. North Bridge/Skjermkort: En del hovedkort kommer med vifte (ofte liten og bråkete) på kjøleren til North Bridge chip'en, men i de fleste tilfeller kan man godt bytte ut den orginale kjøleren med bare en kjøleribbe uten vifte. Zalman ZM-NB32J og ZM-NB47J er to rimelige alternativer, og dersom man trenger mer ekstrem kjøling kan Swiftech MCX159 benyttes (den kommer i utgangspunktet med vifte, men denne kan enkelt demonteres). Man bør kanskje sjekke med produsenten av hovedkortet om en slik passiv kjøler er nok for å holde temperaturen på et riktig nivå. Eldre skjermkort har som regel ikke vifte, men ettersom hastighet og ytelse har økt, har også behovet for bedre kjøling meldt seg. Dermed kommer nyere skjermkort oftere og oftere med støyende vifter. Også her har Zalman gjordt noe for å hjelpe oss som ikke vil ha støy: Zalman ZM80C-HP er en passiv kjøler med heatpipe, som passer de fleste nVIDIA og ATI baserte skjermkort (forutsatt at de har monteringshull for kjøler). Man bør forøvrig undersøke om en slik kjøler er nok til å unngå at GPU blir for varm (sjekk med produsenten av skjermkortet). Kabinett: Det er viktig å ha god luftgjennomstrømning gjennom kabinettet, slik at den varme luften inni kabinettet hele tiden blir byttet ut med kjøligere luft. Dette oppnås som regel ved å ha en (eller flere) vifter foran i kabinettet, som suger luft inn. Samtidig har man en (eller flere) vifter bak, som blåser luft ut. Viften(e) i strømforsyningen er også med på å blåse ut bak. En grei tommelfingerregel er å ha like stor luftmengde inn som man har ut, uansett hvor mange/hva slags vifter man bruker. Bruk så store og så få vifter som mulig. Større vifter (92mm og 120mm) kan gi like stor luftmengde ved lavere hastighet, som mindre vifter (60-80mm) gir ved høy hastighet. Lavere hastighet gir mindre støy. Velg selvsagt også vifter som er laget for å være støysvake (f.eks. Papst). Støydempingsmatter kan brukes på innsiden av kabinettet, og vil redusere det totale støynivået. Vær likevel klar over at dette som regel også medfører høyere temperatur inne i kabinettet, så du må passe på å ha nok luftgjennomstrømning, slik at det ikke blir for varmt. Det kan selvfølgelig også være interessant å bytte til et ferdig støydempet kabinett, noe som vil redusere det totale støynivået en god del. NoiseControl har flere modeller å velge blant, og disse har godt rykte på seg for å være veldig bra. Dersom man ønsker et rimeligere alternativ, kan Antec Sonata være verdt å titte på. I tillegg finnes det vibrasjonsdempende underlag, som plasseres under kabinettet og demper vibrasjoner som ellers ville forplantet seg til underlaget der maskinen står. Prosessor: Dette kan være den vanskeligste biten, spesiellt dersom man overklokker noe voldsomt. Først og fremst bør man skaffe en skikkelig kjøleribbe, og aller helst en i kobber. Det er mange modeller å velge i, både med og uten vifte, så jeg foreslår en titt hos Microplex for å finne en som passer til din maskin/behov/lommebok. Anbefalingen er å heller kjøpe for mye kobber enn for lite, slik at du får mest mulig kjøleeffekt fra kjøleribba, og dermed mindre behov for bråkete vifte. Vifte til CPU-kjøler følger de samme reglene som kabinettvifter: Større vifte gir mer luft ved lavere hastighet. Lavere hastighet gir mindre støy. Kjøp støysvake vifter i utgangspunktet. Pass på å få kraftig nok vifte slik at du faktisk får kjølet ned prosessoren nok, men ikke forvent å kunne få veldig lave temperaturer heller. Hva som er maks temperatur du kan tillate kommer an på type prosessor, og du finner info om dette i spesifikasjonene for prosessoren. Harddisk: Det beste rådet her må vel være å kjøpe en stillegående harddisk i utgangspunktet (Seagate Barracuda er antagelig det beste alternativet på markedet per i dag). Men fortvil ikke, selv om du har en annen disk. Muligheten for at du kan støydempe er likevel stor. Du kan nemlig få tak i flere former for drevrammer, som demper harddisk støy. De fleste av disse monteres i en 5.25" plass, og har en eller annen form for gummioppheng. Dette medfører at vibrasjoner ikke forplanter seg til kabinettet, og på den måten reduseres støyen. Edit: (Lagt til av Simen1) Tråden Hardiskoppheng med O-ringer forklarer meget bra hvordan man kan støydempe harddisker. Lykke til! Endret 2. august 2005 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Meget bra! Stemmer for å oppgradere til sticky! Godt å vite at det ikke bare er jeg som sitter oppe om natta . Flere billige tips: -vibrasjonsdemping av viftefester/skruer/alt mulig som måtte vibrere vha f.eks. sykkelslange -gummi under føttene til kabinettet (evt hjelper det sikkert med skikkelige spikes) -teppe av et eller annet slag under der igjen -kjøre viftene på 5V eller 7V -dersom du ikke overklokker: prøv å fjern vifta fra NB og se om den patetiske kjøleribba som er der fra før klarer å holde den kald nok (kjenn på ribba under stresstesting) -senk harddisken ned i vann hvis du tør (bruk søk-funksjonen og se hvordan andre har gjort det) og etterhvert: -riv deg i håret når du har gjort ALT, men fortsatt hører en svak during fra maskina -bit i det gresset og kjøp laaange kabler og sett PCen i kjellern -eller ta en titt på BeQuiet Edit: kom på et par smarte tips til Endret 27. november 2003 av Jvla Halvsame Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 En annen metode for å få ned temperaturen på er å underklokke prosessoren. Jeg vet at dette sikkert blir som å "banne i kjerka" på dette forumet, men siden det er en mulighet for å redusere støy vil jeg nevne det likevel. Underklokking er naturligvis det motsatte av overklokking, nemlig å kjøre prosessoren på lavere hastighet enn den er ment for. Man kan i de fleste tilfeller også sette ned "core voltage" for å ytterligere få ned temperaturen. Nå skal ikke jeg påstå at dette er den beste måten dempe støy på, i og med at det kan virke som litt teit å kjøpe en rask CPU, for så å kjøre den på lavere hastighet. Likevel kan det i en del tilfeller lønne seg (rent økonomisk), dersom man kan kjøpe en rimelig prosessor, istedet for å bruke masse penger på annet kjøleutstyr. Dette vil likevel bare være et alternativ for oss med forholdsvis gamle CPU'er, og som ikke er så opptatt av ytelse. Se også tråden "Hva med underklokking?" under Data/overklokking generelt kategorien. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Istedet for å henge harddisken i NoVibes eller lignende kan det være lurt å lage sitt eget diskoppheng. For det første er det som regel billigere, og for det andre kan det være smart mtp temperatur. Alle ferdiglagde harddiskoppheng jeg har sett festes i 5.25"-bay, og de sitter jo som regel høyt oppe i kabinettet. Hvis du har støydempeplater og dårlig luftgjennomstrømning kan det bli temmelig varmt for disken der oppe (når jeg lagde eget oppheng i øverste bay på Chieftech'et mitt kom harddisktemperatur opp i godt over 40 grader i følge SMART, og det syntes jeg var litt mye). Når jeg får tid og ork skal jeg derfor lage en liten (åpen) metallboks med gummioppheng og sette det nederst i kabinettet, rett etter frontviften. Hvis jeg ikke husker feil har overklokking.no hatt en guide til akkurat det å bygge en slik boks, så det kan jo være greit å ta en titt i artikkelarkivet. Endret 28. november 2003 av Jvla Halvsame Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Weeeee, sticky . Et kjapt tips til; istedet for å stikke noe inn i viftene for å stoppe dem, kan du stikke noe inn i dem før du starter opp PCen. På den måten skader du ikke viftebladene. Endret 28. november 2003 av Jvla Halvsame Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 . Jeg vet at dette sikkert blir som å "banne i kjerka" på dette forumet, nie da har du ikke hørt om church of satan? se her Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 . Jeg vet at dette sikkert blir som å "banne i kjerka" på dette forumet, nie da har du ikke hørt om church of satan? se her hahahaha Linken funker ikke, men det var kanskje ikke meningen heller... uansett morsomt Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Weeeee, sticky . Et kjapt tips til; istedet for å stikke noe inn i viftene for å stoppe dem, kan du stikke noe inn i dem før du starter opp PCen. På den måten skader du ikke viftebladene. Genialt! Viser bare at jeg ikke er så smart at det gjør noe... hehehe Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Ang. støydemping: http://www.nordichardware.com/reviews/cool.../ZalmanTNN500A/ Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 . Jeg vet at dette sikkert blir som å "banne i kjerka" på dette forumet, nie da har du ikke hørt om church of satan? se her hahahaha Linken funker ikke, men det var kanskje ikke meningen heller... uansett morsomt linken er litt feil så jeg, sida er http://churchofsatan.com Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Weeeee, sticky . Et kjapt tips til; istedet for å stikke noe inn i viftene for å stoppe dem, kan du stikke noe inn i dem før du starter opp PCen. På den måten skader du ikke viftebladene. Genialt! Viser bare at jeg ikke er så smart at det gjør noe... hehehe Eller når det uansett er snakk om flere vifter, hva med å bare la være å koble dem til for så å koble til ei og ei vifte? (Bør så absolutt IKKE gjøres på cpu kjøleren si vifte!) Med denne metoden forsvinner faren for plastikkprosjektiler farende rundt i kabinettet helt. Ellers et meget bra innlegg. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Triks for stopping av vifter i fart: Bruk en (isolert!!) ledning, brett den til den blir passe tykk og sterk, og stikk den inn i vifta. På den måten skader du viftebladene minimalt (tror jeg da). Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Stoppe vifter i fart: Bruk fingeren. Ta på sentrum av vifta, der det ikke er blader. Ikke sett fingeren midt på, men litt til en side. Trykk til den stopper/går så sakte at den kan stoppes på annet vis. Tips til lydløs kjøling er jo vann, pumpa bråker ikke og med stor nok radiator trenger du ikek vifte på den. Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Stoppe vifter i fart: Bruk fingeren. Ta på sentrum av vifta, der det ikke er blader. Ikke sett fingeren midt på, men litt til en side. Trykk til den stopper/går så sakte at den kan stoppes på annet vis. Tips til lydløs kjøling er jo vann, pumpa bråker ikke og med stor nok radiator trenger du ikek vifte på den. Jada... vannkjøling er fint for støydemping, dersom du kan klare deg med kun EN stillegående vifte til radiator + den i PSU (eventuelt vannkjølt PSU da). Lot være å nevne vannkjøling i min "guide" i og med at det finnes en hel egen tråd for Vann- og ekstremkjøling her på forumet. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg har INGEN vifter på radiator. Ikke en. Se i "bilder av ditt kjølesystem" tråden på overklokking.no Tok en diger bilradiator, og den trenger ingen vifter. Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Jeg har INGEN vifter på radiator. Ikke en. Se i "bilder av ditt kjølesystem" tråden på overklokking.no Tok en diger bilradiator, og den trenger ingen vifter. Diger bilradiator er sikkert fint, dersom du har plass til det, og ikke bryr deg om hvordan det ser ut. For meg er noe sånt helt utelukket, men andre kan sikkert ha nytte av det tipset! Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Nettopp, hver sin smak. Grunnen er selvfølgelig pris, den er mye billigere på høggern enn en vanlig liten 120mm radiator. Til vanlig ser jeg den nesten heller ikke. Pumpa kan heller ikke høres, min står på microplex sine vibrasjonsdempene føtter, ikke nedsenket i vann. Nedsenking i vann kan dempe pumper som høres. Lenke til kommentar
Flames Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hei! Jeg MÅ endre volten på viftene i min qtec-psu. Den bråker rett og slett for mye for mine sarte ører! Men hvor mye kan jeg stille dem ned før det begynner å bli for varmt inni der ? Jeg hadde tenkt å stille helt ned til 5volt, men da blir det kanskje for lite luftsirkulasjon inni psuet? Det er en Qtec "450w" med to vifter. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) Jeg har selv Qtec ADT-350 (en vifte) og det støyer mildt sagt forjævlig! Dette er imidlertid ikke første Qtec PSUet jeg har hatt, faktisk har jeg nøyaktig samme i et annet kabinett. Her har jeg åpnet opp og koblet om viften til 7V. Dette ble gjort i all hast dessverre, og ledningene ble teipet sammen istedenfor å bruke sukkerbit som jeg gjør vanligvis. Resultat var overveldende stillhet! Bortsett fra Intel boxed kjøleren da, som jeg kanskje bytter ut med MIST fra Microplex etterhvert. Jeg er imidlertid litt redd for å gjøre det samme med mitt nye kabinett og PSU. Blant annet fordi jeg nå har satt inn en DVD-rom i tillegg til CD-brenneren, og nok en harddisk (Seagete). Alt i Qtec Desktopkabinett. Med mitt modifiserte PSU synes jeg temperaturen (følt med hånden) har blitt ganske så høy, selv om dette aldri har ført til ustabilitet. Det er viktig å nevne at jeg her hadde to kabinettvifter (80mm.), men disse var meget stillegående og flyttet ikke mye luft. Hva skal jeg gjøre denne gangen? Synes det er for ille å kjøpe et nytt PSU som koster like mye som kabinettet Koble til 7V eller kanskje bytte viften med en av mine stillegående? Alternativt en Papstvifte, men hvor stillegående vifte kan jeg da klare meg med? Med fare for å bli litt off-topic, desktopkabinettet fra Qtec har plass til tre 60mm. vifter ser jeg, og tenkte å benytte meg av disse. Tre passende Papst kommer imidlertid på den "nette sum" av kr. 480,- som jeg ikke gidder å betale. Kanskje Titanviftene fra 3dfxcool hadde vært noe? http://www.mamut.com/controls/shop/shops/3...gid=10&subgid=3 "<28 dBA", men her kan jeg koble på 7V, - kr. 180,- Hadde også tenkt å kjøpe støydempingsmatter herifra, ca. kr. 250,- *Hjelp* Endret 20. desember 2003 av MaxCPU Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Et annet tips er å fjerne viftegrillen i strømforskyninga, den lager litt turbulens. Jeg har og no-vibes og en disk som blir brennende varm. Det hjalp på å lure en kjøleribbe under strikkene, og den ble faktisk sittende veldig bra! Bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå