Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dyrehold i leilighet hvor det er forbud mot dyr?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hei. Bor i en utleieleilighet hvor det er dyrehold ikke tillatt (standard husleiekontrakt, hvor det er avkrysset angående dyrehold). Men ser på mulighetene for dyr alikevel, søker på nettet og det kommer opp mye opp om dette. Med tanke på husleieloven 5-2, som sier at man kan ha dyr selv om huseier har satt ett generelt forbud mot det, hvis gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for noen. Hvordan skal man gå fram en slik sak som dette?

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør huseier, men skaff en legeattest som sier at du trenger fordelene ved å ha dyr først så du har 'bevis' på at dette er noe du trenger. Kanskje de har medlidenhet med deg og lar deg være unntaket.

Ellers kan du skaffe ett dyr uten å si ifra og prøve å holde dyret skjult for huseier, hvis de ser hunden eller hva du nå vil ha så kan du si ting som ''å jeg bare passer på'n litt'' eller noe sånt. Denne metoden anbefales ikke da det sikkert er en god måte å piss them off og få dem til å bryte leiekontrakten for å få deg ut.

Lenke til kommentar

Spør huseier, men skaff en legeattest som sier at du trenger fordelene ved å ha dyr først så du har 'bevis' på at dette er noe du trenger.

Bortsett fra førerhund for svaksynte er det vel få helsemessige argumenter for å ha husdyr?

Ensomhet, angst for å være alene etc etc...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Skal selvsagt snakke med huseier, men håper på og få oppklart litt mer juridisk rundt dette først. :)

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Spør huseier, men skaff en legeattest som sier at du trenger fordelene ved å ha dyr først så du har 'bevis' på at dette er noe du trenger.

Bortsett fra førerhund for svaksynte er det vel få helsemessige argumenter for å ha husdyr?

Er en drøss. Er blitt bevist at dyrehold er bra for din mentale helse, så du trenger egentlig ikke noe annet enn å være ''litt deprimert'' for å kunne ha en god grunn til å skaffe deg husdyr.

http://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/features/health-benefits-of-pets

Lenke til kommentar

Er en drøss. Er blitt bevist at dyrehold er bra for din mentale helse, så du trenger egentlig ikke noe annet enn å være ''litt deprimert'' for å kunne ha en god grunn til å skaffe deg husdyr.

http://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/features/health-benefits-of-pets

Det burde alle vite, men så kommer "til ulempe for noen" og da regner jeg med at den som vil ha dyret bør prøve å få seg nytt bosted. Det stiller seg anerledes hvis man eier i et borettslag og selveier så kan man jo gjøre som man vil.

Vanskelig sak det der og man må nok ha rimelig god dokumentasjon for at man får medhold. Det som er teit er at så mange huseiere ikke vil ha dyr inn selv om det i de fleste tilfeller ikke er en ulempe så lenge man rydder og vasker. En hund skaper minimalt med ekstra slitasje i en bolig.

Lenke til kommentar

En hund kan kan ødelegge gulv og skrape opp dører og vegger. Hund og katt kan urinere på gulv og forårsake fukt og luktproblemer. For ikke å snakke om allergiproblemer.

Du har tydeligvis aldri eid en utleieenhet selv når du karakteriserer det som "teit" at utleiere forbyr husdyr.

Endret av Bond007
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du har vel egentlig gitt svaret selv med paragrafen fra husleieloven. Hvilke argumenter skal du bruke overfor utleier?

Argumentet blir at jeg ønsker, og har behov, for husdyr på grunn av psykososiale årsaker.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Og tenker at motargument til huseier da kan bli som nevnt over. Og hva skal man gjøre da? Hvem har rett på hva? (Synes personlig at argument som redd for oppskrapt parkett og lukt ikke holder mål, har aldri opplevd at husdyr har gjort den form for skade før)

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

En hund kan kan ødelegge gulv og skrape opp dører og vegger. Hund og katt kan urinere på gulv og forårsake fukt og luktproblemer. For ikke å snakke om allergiproblemer.

Du har tydeligvis aldri eid en utleieenhet selv når du karakteriserer det som "teit" at utleiere forbyr husdyr.

Du har tydeligvis ikke erfaring med dyr siden du tror at det er en ting som skjer til vanlig. Har man en hund som oppfører seg slik så er det atferdsproblemer som er forårsaket av at eier ikke tar skikkelig vare på dyret. At de tisser når de er små skjer jo, men da tørker man opp og vasker med en gang. Å lære dyret til å bli stuerent er en ting.

Allergi er noe helt annet og jeg skrev "de fleste tilfeller". At det finnes mange dårlige dyreeiere er dårlig og at det finnes folk som ikke gjør godt nok renhold så det går utover boligen, med eller uten dyr, er også dårlig. Jeg burde nok ha skrevet at jeg tar utgangspunkt i folk som tar skikkelig vare på både dyr og bolig :) :)

Edit; Skrivefeil

Edit2; Muligens at jeg tror for godt om de fleste dyreeiere og at skader på bolig pga dyr skjer mer enn det ikke skjer.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker kan også urinere på gulv, drite på vegger osv.

Skal man da forby mennesker i en utleiebolig?

Jeg minner ellers om emmelinedommen, den er fortsatt aktuell.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fra en utleiers perspektiv er det jo ganske enkelt.

En ekstra leieboer, dvs et husdyr i boligen øker risikoen for skader og verdiforringelse. Så lenge man kan få leid ut bolig til leieboere uten husdyr så er det naturligvis å foretrekke.

Det er forsåvidt sant og jeg har aldri sagt meg uenig i det, jeg synes bare det er litt teit og det er min subjektive mening. Det skjer veldig ofte at folk uten husdyr ødelegger boligen også. Min forrige huseier fortalte et par skrekkhistorier og det var jenter som pleier å regnes som mer ryddige og "snille" mot boligen. Var snakk om mugg, null gulvvask, fæl lukt, etc, slik man ser på TV sa han :p

Skal jo sies at jeg ser på det som en selvfølge å ha kontroll på dyrene sine. Klarer man ikke det så trenger man ikke å ha dyr. Så er det forskjell på utleieboliger også, et hybelrom på 8 kvadrat er ikke akkurat et sted man drar inn dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spør huseier, men skaff en legeattest som sier at du trenger fordelene ved å ha dyr først så du har 'bevis' på at dette er noe du trenger. Kanskje de har medlidenhet med deg og lar deg være unntaket.

Ellers kan du skaffe ett dyr uten å si ifra og prøve å holde dyret skjult for huseier, hvis de ser hunden eller hva du nå vil ha så kan du si ting som ''å jeg bare passer på'n litt'' eller noe sånt. Denne metoden anbefales ikke da det sikkert er en god måte å piss them off og få dem til å bryte leiekontrakten for å få deg ut.

Mener du at å lure seg til å ha et dyr er en god løsning?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at å lure seg til å ha et dyr er en god løsning?

Har du for vane å ikke lese gjennom innlegg du svarer på? Jeg skrev ''Denne metoden anbefales ikke''. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...