cenenzo Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hei! Skal ta en master i datatek og lurer på hvilken hovedretning jeg bør gå:Digital virksomhetsutviklingInteraksjonsdesign og spillteknologiProgramvareutviklingDatabaser og søkKunstig intelligensAlgoritmer og HPCDatamaskiner og systemprogramvareVisuell databehandlingDet som frister mest er egentlig Kunstig Intelligens og Programvareutvikling.Programvareutvkling Valgfag 1:ProgramvaresikkerhetDesign av grafiske brukergrensesnittVirksomhets-arkitektur og -innovasjonStore, distribuerte datamengderInformasjonsgjenfinningAvansert programvaredesignProgramvareutvkling Valgfag 2:Kognitive arkitekturerProgrammeringsspråkGrunnleggende visuell databehandlingParallelle beregninger 7,5Maskinnær programmering 7,5Algoritmer for bioinformatikk 7,5Datamaskinkonstruksjon 7,5Kunstig Intellings retning:Valgfag 1:Store, distribuerte datamengderProgramvaresikkerhetInformasjonsgjenfinningKunstig intelligens programmeringGrunnleggende visuell databehandlingProgrammeringsspråkValgfag 2:InformasjonssystemerParallelle beregningerAvansert programvaredesignVirksomhets-arkitektur og -innovasjonMaskinnær programmeringAlgoritmer for bioinformatikkDatamaskinkonstruksjonHvilken fagkombinasjon til hver av disse retningene bør jeg velge dersom jeg skal velge en av de to hovedretningene?Har vansker med å finne ut hva skal ta, så hadde vært bra om noen med erfaring kunne hjelpe ! Ang. Jobbmuligheter og etterspørsel av disse to hovedretningene? Lønn? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Begge retningane vil være like på jobbmoglegheitar og lønn. Kunsting intelligens er matematisk mykje tyngre enn programmering. Ellers er det liten forskjell mellom dei to. Er du flink i matte og likar å jobbe med "forskning" det så velje du kunsting intelligens. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Enig i at kunstig intelligens medfører litt mer krav til matte, men om jeg klarer det så skal nok de fleste klare det. Det er derimot ikke bare forskning man bruker kunstig intelligens til i disse dager. Søker du jobber innenfor maskinlæring, stordata, statistikk, bildeanalyse m.fl. så vil du garantert ha en fordel med bakgrunn innenfor kunstig intelligens. Feltet vokser også enormt, og mange bedrifter driver nå med pilotprosjekter der de prøver seg frem med kunstig intelligens. 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Enig i at kunstig intelligens medfører litt mer krav til matte, men om jeg klarer det så skal nok de fleste klare det. Det er derimot ikke bare forskning man bruker kunstig intelligens til i disse dager. Søker du jobber innenfor maskinlæring, stordata, statistikk, bildeanalyse m.fl. så vil du garantert ha en fordel med bakgrunn innenfor kunstig intelligens. Feltet vokser også enormt, og mange bedrifter driver nå med pilotprosjekter der de prøver seg frem med kunstig intelligens. Hei! Tusen takk for svar! Har du gått samme retningen? Ser et begge retningene har ganske mange like valgfag, men klarer ikke helt å avgjøre hvilken av retningene jeg bør ta... Mener du Kunstig Intelligens kan være et bedre vei å gå? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Begge retningane vil være like på jobbmoglegheitar og lønn. Kunsting intelligens er matematisk mykje tyngre enn programmering. Ellers er det liten forskjell mellom dei to. Er du flink i matte og likar å jobbe med "forskning" det så velje du kunsting intelligens. Hva tror du jeg vinner mest på uansett? Jeg er glad i matte, men er det sånn superhardt studie? Sammenlignet med matte 3, er matta mye vanskeligere? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Eg trur du vinner mest på å ta kunstig intelligens da du vil få bedre oversikt over teknologilandskapet. Men forskjellen mellom dei to er ellers mikroskopisk liten. Når det gjelder matten så kan du vurdere som SVM formelen blir for avansert eller ikkje, men ein som kan kunstig intelligens skal kunne justere forstå korleis disse fungerer og hvilke parametere som kan justeres på som f.eks aktiveringsfunksjoner. Dette tar tid, fra veker til månader å lære seg, så om det ser avskrekkande ut så ikkje bli skremt. Det gir meining når du gir deg sjølv litt "trening" :-) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Enig i at kunstig intelligens medfører litt mer krav til matte, men om jeg klarer det så skal nok de fleste klare det. Det er derimot ikke bare forskning man bruker kunstig intelligens til i disse dager. Søker du jobber innenfor maskinlæring, stordata, statistikk, bildeanalyse m.fl. så vil du garantert ha en fordel med bakgrunn innenfor kunstig intelligens. Feltet vokser også enormt, og mange bedrifter driver nå med pilotprosjekter der de prøver seg frem med kunstig intelligens. Hei! Tusen takk for svar! Har du gått samme retningen? Ser et begge retningene har ganske mange like valgfag, men klarer ikke helt å avgjøre hvilken av retningene jeg bør ta... Mener du Kunstig Intelligens kan være et bedre vei å gå? Jeg har hatt en 5-årig utdanning med fokus på nevnte områder. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer på din studielinje, men vanligvis så er linjene svært like om hverandre, så ledes du litt mot spesialisering i ettertid og mister noen valgfrie emner til fordel for en spesialisert grad. Du må ta det du synes høres moro ut. Om du er i tvil så er det ofte uproblematisk å bytte i ettertid, men jeg ville hørt med høyskolen/universitetet angående dette. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å fokusere på robotikk og kunstig intelligens ihvertfall, da jeg synes det er skikkelig moro, interessant og nyttig. Det finnes godt med jobber som er mer eller mindre relevant, selv om du ikke har gleden av å være på jobbmarkedet der alle de generelle utvikler-stillingene er. Mattekunnskapene som kreves ligger mer i territoriet til teori rundt datateknikk og kunne løse noen enkle funksjoner. SVM gir en greit indikasjon på hvilken type matte som kreves innenfor KI, men du vil aldri bli spurt om å implementere en SVM. Det er også verdt å notere at Wikipedia elsker å obfuscate ting med kryptiske formler. Hvis du vil sette deg inn et typisk AI emne i full mattemodus så kan du lese gjennom lysarkene fra Evolutionary Algorithms INF3490 på UiO. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture2-inf3490-evolalg1-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture3-inf3490-evolalg2-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture4-inf3490-evolalg3-4pp.pdf Edit: De har SVM også http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture8-2015-4pp.pdf Fra INF5300 som er et fag for de som hater seg selv (les: meg) http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5300/v15/undervisningsmateriel/inf5300_v2015_svm_4pp.pdf Om du kommer så langt så vet du hva du holder på med, så ikke la deg skremme. Endret 15. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Eg trur du vinner mest på å ta kunstig intelligens da du vil få bedre oversikt over teknologilandskapet. Men forskjellen mellom dei to er ellers mikroskopisk liten. Når det gjelder matten så kan du vurdere som SVM formelen blir for avansert eller ikkje, men ein som kan kunstig intelligens skal kunne justere forstå korleis disse fungerer og hvilke parametere som kan justeres på som f.eks aktiveringsfunksjoner. Dette tar tid, fra veker til månader å lære seg, så om det ser avskrekkande ut så ikkje bli skremt. Det gir meining når du gir deg sjølv litt "trening" :-) Har du noen forslag til valgfag kombinasjon? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Enig i at kunstig intelligens medfører litt mer krav til matte, men om jeg klarer det så skal nok de fleste klare det. Det er derimot ikke bare forskning man bruker kunstig intelligens til i disse dager. Søker du jobber innenfor maskinlæring, stordata, statistikk, bildeanalyse m.fl. så vil du garantert ha en fordel med bakgrunn innenfor kunstig intelligens. Feltet vokser også enormt, og mange bedrifter driver nå med pilotprosjekter der de prøver seg frem med kunstig intelligens. Hei! Tusen takk for svar! Har du gått samme retningen? Ser et begge retningene har ganske mange like valgfag, men klarer ikke helt å avgjøre hvilken av retningene jeg bør ta... Mener du Kunstig Intelligens kan være et bedre vei å gå? Jeg har hatt en 5-årig utdanning med fokus på nevnte områder. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer på din studielinje, men vanligvis så er linjene svært like om hverandre, så ledes du litt mot spesialisering i ettertid og mister noen valgfrie emner til fordel for en spesialisert grad. Du må ta det du synes høres moro ut. Om du er i tvil så er det ofte uproblematisk å bytte i ettertid, men jeg ville hørt med høyskolen/universitetet angående dette. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å fokusere på robotikk og kunstig intelligens ihvertfall, da jeg synes det er skikkelig moro, interessant og nyttig. Det finnes godt med jobber som er mer eller mindre relevant, selv om du ikke har gleden av å være på jobbmarkedet der alle de generelle utvikler-stillingene er. Mattekunnskapene som kreves ligger mer i territoriet til teori rundt datateknikk og kunne løse noen enkle funksjoner. SVM gir en greit indikasjon på hvilken type matte som kreves innenfor KI, men du vil aldri bli spurt om å implementere en SVM. Det er også verdt å notere at Wikipedia elsker å obfuscate ting med kryptiske formler. Hvis du vil sette deg inn et typisk AI emne i full mattemodus så kan du lese gjennom lysarkene fra Evolutionary Algorithms INF3490 på UiO. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture2-inf3490-evolalg1-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture3-inf3490-evolalg2-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture4-inf3490-evolalg3-4pp.pdf Edit: De har SVM også http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture8-2015-4pp.pdf Fra INF5300 som er et fag for de som hater seg selv (les: meg) http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5300/v15/undervisningsmateriel/inf5300_v2015_svm_4pp.pdf Om du kommer så langt så vet du hva du holder på med, så ikke la deg skremme. Men tror du arbeidsmarkedet er stort innen den spesialiseringen? Eller ender jeg opp som utvikler eller konsulent? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Enig i at kunstig intelligens medfører litt mer krav til matte, men om jeg klarer det så skal nok de fleste klare det. Det er derimot ikke bare forskning man bruker kunstig intelligens til i disse dager. Søker du jobber innenfor maskinlæring, stordata, statistikk, bildeanalyse m.fl. så vil du garantert ha en fordel med bakgrunn innenfor kunstig intelligens. Feltet vokser også enormt, og mange bedrifter driver nå med pilotprosjekter der de prøver seg frem med kunstig intelligens. Hei! Tusen takk for svar! Har du gått samme retningen? Ser et begge retningene har ganske mange like valgfag, men klarer ikke helt å avgjøre hvilken av retningene jeg bør ta... Mener du Kunstig Intelligens kan være et bedre vei å gå? Jeg har hatt en 5-årig utdanning med fokus på nevnte områder. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer på din studielinje, men vanligvis så er linjene svært like om hverandre, så ledes du litt mot spesialisering i ettertid og mister noen valgfrie emner til fordel for en spesialisert grad. Du må ta det du synes høres moro ut. Om du er i tvil så er det ofte uproblematisk å bytte i ettertid, men jeg ville hørt med høyskolen/universitetet angående dette. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å fokusere på robotikk og kunstig intelligens ihvertfall, da jeg synes det er skikkelig moro, interessant og nyttig. Det finnes godt med jobber som er mer eller mindre relevant, selv om du ikke har gleden av å være på jobbmarkedet der alle de generelle utvikler-stillingene er. Mattekunnskapene som kreves ligger mer i territoriet til teori rundt datateknikk og kunne løse noen enkle funksjoner. SVM gir en greit indikasjon på hvilken type matte som kreves innenfor KI, men du vil aldri bli spurt om å implementere en SVM. Det er også verdt å notere at Wikipedia elsker å obfuscate ting med kryptiske formler. Hvis du vil sette deg inn et typisk AI emne i full mattemodus så kan du lese gjennom lysarkene fra Evolutionary Algorithms INF3490 på UiO. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture2-inf3490-evolalg1-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture3-inf3490-evolalg2-ho-4pp.pdf http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture4-inf3490-evolalg3-4pp.pdf Edit: De har SVM også http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3490/h15/lectures/lecture8-2015-4pp.pdf Fra INF5300 som er et fag for de som hater seg selv (les: meg) http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5300/v15/undervisningsmateriel/inf5300_v2015_svm_4pp.pdf Om du kommer så langt så vet du hva du holder på med, så ikke la deg skremme. Så veldig vanskelig ut de fagene! Men det regner jeg med er ting du lærer underveis? Dere frister meg til å ta IA, men jeg håper det er gjennomførbart Det var 17 plasser i studiet, og jeg var en av dem. Så det må jo si at jeg har jobbet bra gjennom årene Lenke til kommentar
niloy Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Jeg har gått det 2-årige løpet i Datateknologi ved NTNU, og valgte Software/Programvareutvikling som hovedprofil. Jeg hadde følgende valgfag: 1. semester - Programvaresikkerhet: Sikkerhet i programvarer, trusler og angrep programvare er utsatt for. Fokus på web-applikasjoner. 70% eksamen, 30% prosjekt, hvor prosjektet gikk ut på å finne sikkerhetstrusler i en web-applikasjon. - Programmeringsspråk: Handler om hvordan et programmeringsspråk er bygd opp, og hva slags programmeringsparadigmer det finnes. Et spennende fag, men ganske tøft. Jeg ville nok valgt Avansert Programvaredesign eller Virksomhetsarkitektur- og innovasjon dersom jeg kunne valgt fag på nytt. Legg merke til at Virksomhetsarkitektur- og innovasjon er obligatorisk fag for hovedprofilen Digital Virksomhetsutvikling, kan gi et innblikk i det. 2. semester - Kravspesifikasjon og Testing (heter Avansert Programvareutvikling nå). Et spennende fag, går dypere inn på hvordan man går fra brukerkrav til tekniske krav, og ulike måter å teste et system på. Teoretisk fag, så kan bli kjedelig i lengden for mange. Et annet alternativ var å ta faget Web-intelligens eller Metoder i Kunstig Intelligens. - Mobile nett og tjenester (ingeniøremne). Angrer litt på at jeg tok det faget. Spennende fag i seg selv, men Informasjonssikkerhet virket mye mer spennende enn dette. Undervurderte faget Informasjonssikkerhet. 3. semester - Finans (komplementær emne, det var mulig å velge noe teknisk å tror jeg). Blant de jeg kjente som gikk AI var disse fagene populære: 1. semester - Kunstig Intelligens Programmering: Alle som gikk AI valgte dette faget. Faget er for de som liker å programmere. Ingen eksamen, 5 prosjekter eller noe. - Informasjonsgjenfinning 2. semester - Subsymbolske AI metoder/Bioinspirert kunstig intelligens: For de som likte kunstig intelligens programmering. Faget er tøffere enn kunstig intelligens programmering, og dersom du slet med det faget vil du slite enda mer her. En del matematikk å tror jeg? - Maskinlæring - Web-intelligens - Kompilatorteknikk - Programvarearkitektur (android app utvikling, obligatorisk for software) Gå gjennom fagene, og se hva som virker interessant. Møt opp i første forelesning, så kan du avgjøre om faget er noe for deg eller ikke. Legg merke til at du også kan kombinere ulike hovedprofiler. F.eks velge Software, og ha Kunstig Intelligens Programmering det 3. semesteret, eller Metoder i Kunstig intelligens/annet AI fag det 2. semesteret. Pass på at eksamensdato ikke krasjer! Du vil vel ikke bruke sommeren på å lese til kont. 17 plasser ja, det var lite! 24 plasser da jeg begynte der (2014 kullet). De fleste valgte Software, AI var det nest populære valget Endret 16. august 2016 av niloy Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Så veldig vanskelig ut de fagene! Men det regner jeg med er ting du lærer underveis? Dere frister meg til å ta IA, men jeg håper det er gjennomførbart Det var 17 plasser i studiet, og jeg var en av dem. Så det må jo si at jeg har jobbet bra gjennom årene Du lærer underveis. Dette er fag fra tredjeåret, så du lærer mye grunnleggende kunnskap før du må begynne å takle slike forelesninger. Men jeg tror du skal kunne få en god smak på hva slags matematikk som venter deg. Men tror du arbeidsmarkedet er stort innen den spesialiseringen? Eller ender jeg opp som utvikler eller konsulent? Du ender neppe opp som konsulent. Arbeidsmarkedet er nokså greit. Jeg tror kunstig intelligens er den beste nisje-spesialiseringen du kan velge i disse dager. Du vil nok ikke kunne vasse i jobber slik som webutviklere, men jeg har ikke problemer med å finne jobber jeg synes er relevante ihvertfall. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Jeg har gått det 2-årige løpet i Datateknologi ved NTNU, og valgte Software/Programvareutvikling som hovedprofil. Jeg hadde følgende valgfag: 1. semester - Programvaresikkerhet: Sikkerhet i programvarer, trusler og angrep programvare er utsatt for. Fokus på web-applikasjoner. 70% eksamen, 30% prosjekt, hvor prosjektet gikk ut på å finne sikkerhetstrusler i en web-applikasjon. - Programmeringsspråk: Handler om hvordan et programmeringsspråk er bygd opp, og hva slags programmeringsparadigmer det finnes. Et spennende fag, men ganske tøft. Jeg ville nok valgt Avansert Programvaredesign eller Virksomhetsarkitektur- og innovasjon dersom jeg kunne valgt fag på nytt. Legg merke til at Virksomhetsarkitektur- og innovasjon er obligatorisk fag for hovedprofilen Digital Virksomhetsutvikling, kan gi et innblikk i det. 2. semester - Kravspesifikasjon og Testing (heter Avansert Programvareutvikling nå). Et spennende fag, går dypere inn på hvordan man går fra brukerkrav til tekniske krav, og ulike måter å teste et system på. Teoretisk fag, så kan bli kjedelig i lengden for mange. Et annet alternativ var å ta faget Web-intelligens eller Metoder i Kunstig Intelligens. - Mobile nett og tjenester (ingeniøremne). Angrer litt på at jeg tok det faget. Spennende fag i seg selv, men Informasjonssikkerhet virket mye mer spennende enn dette. Undervurderte faget Informasjonssikkerhet. 3. semester - Finans (komplementær emne, det var mulig å velge noe teknisk å tror jeg). Blant de jeg kjente som gikk AI var disse fagene populære: 1. semester - Kunstig Intelligens Programmering: Alle som gikk AI valgte dette faget. Faget er for de som liker å programmere. Ingen eksamen, 5 prosjekter eller noe. - Informasjonsgjenfinning 2. semester - Subsymbolske AI metoder/Bioinspirert kunstig intelligens: For de som likte kunstig intelligens programmering. Faget er tøffere enn kunstig intelligens programmering, og dersom du slet med det faget vil du slite enda mer her. En del matematikk å tror jeg? - Maskinlæring - Web-intelligens - Kompilatorteknikk - Programvarearkitektur (android app utvikling, obligatorisk for software) Gå gjennom fagene, og se hva som virker interessant. Møt opp i første forelesning, så kan du avgjøre om faget er noe for deg eller ikke. Legg merke til at du også kan kombinere ulike hovedprofiler. F.eks velge Software, og ha Kunstig Intelligens Programmering det 3. semesteret, eller Metoder i Kunstig intelligens/annet AI fag det 2. semesteret. Pass på at eksamensdato ikke krasjer! Du vil vel ikke bruke sommeren på å lese til kont. 17 plasser ja, det var lite! 24 plasser da jeg begynte der (2014 kullet). De fleste valgte Software, AI var det nest populære valget tusen takk for et veldig utfyylende svar! Skal passe på at ikke eksamen osv kræsjer! Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Så veldig vanskelig ut de fagene! Men det regner jeg med er ting du lærer underveis? Dere frister meg til å ta IA, men jeg håper det er gjennomførbart Det var 17 plasser i studiet, og jeg var en av dem. Så det må jo si at jeg har jobbet bra gjennom årene Du lærer underveis. Dette er fag fra tredjeåret, så du lærer mye grunnleggende kunnskap før du må begynne å takle slike forelesninger. Men jeg tror du skal kunne få en god smak på hva slags matematikk som venter deg. Men tror du arbeidsmarkedet er stort innen den spesialiseringen? Eller ender jeg opp som utvikler eller konsulent? Du ender neppe opp som konsulent. Arbeidsmarkedet er nokså greit. Jeg tror kunstig intelligens er den beste nisje-spesialiseringen du kan velge i disse dager. Du vil nok ikke kunne vasse i jobber slik som webutviklere, men jeg har ikke problemer med å finne jobber jeg synes er relevante ihvertfall. Så du vil anbefale AI istedet for programvareutvikling? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Ikke nødvendigvis. Jeg vil anbefale det du synes høres moro ut. Det er uansett null stress å bytte spesialisering i ettertid. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 25. august 2016 Forfatter Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Noen som har flere fag av de i listene til å anbefale for AI retningen? Endret 25. august 2016 av cenenzo Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Det mange gjør når de velger retning på data, er å tenke hva som er «best». Det finnes ikke noe som er universelt best, du må tenke på hva du selv synes virker mest interessant. Hva tror du vil være morsomst å drive med de neste 3 årene? Hør med de som går de ulike retningene, hvilke emner de har og hva det dreier seg om. Flere jeg kjenner på mitt eget trinn (5.) og ellers har bommet her. De valgte AI fordi «AI er kult», eller progsys fordi «det virket greit». Det er helt greit om man bare skal «komme seg gjennom studiet og få en god jobb», men da betaler man prisen det er å jobbe med emner man ikke synes er interessante. Da blir studiet tyngre. Så drit i jobbmarkedet på de to linjene (men se gjerne under). Drit i hva som er «best». Finn ut hva du synes er spennende, og velg deretter. To notater til slutt: Jobbmessig stiller du likt, men det er klart at for AI-relevante jobber vil en AI-kandidat være mest relevant. Men en progsys-kandidat kan også ta AI-emner, og vil da kombinere dette med andre emner igjen. AI-kandidaten kan ta progsys-emner også. Totalt sett får hver enkelt student en profil av emner og erfaring. Når man søker jobber (som ikke er hos konsulenthus gjerne), ser man alt dette i sammenheng med jobben man søker på. Men jobb blir det uansett. Angående bytte av spesialisering så er det blitt litt stress å bytte til AI. De har begrensninger på plasser nå, og dermed også karakterkrav. På grunn av det lave antallet plasser, så er snittet på AI ganske høyt. Å bytte i etterkant av opptaket da, er vanskelig. På de tre andre spesialiseringene har de gjerne plasser til overs, så det er ikke noe problem å bytte. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Det er fint mulig å lære seg AI på si også, for å si det sånn, å ha studert AI er ingen garanti for jobb hos oss. Vi krever kjennskap til Torch pluss kjennskap til noen av de andre verktøyene som f.eks Tensorflow. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Det er sant det. Du trenger egentlig ikke å spesialisere deg innenfor AI for å bli aktuell i industrien, men om det er det du brenner for så er det bare en bonus å få en utdanning som fokuserer på det du synes er gøy. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå