Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlighet med salg av Windows OEM lisenser

GabrielV

Anbefalte innlegg

Jeg spinner videre på denne tråden angående salg av ubrukte Windows OEM lisenser. Lisensene er tatt av Hp, Dell og Lenovo maskiner - jeg selger altså kun selve lisens klistremerket etter at Oem maskin er destruert.

Grunnen til at jeg tar dette opp er at en av mine salgsannonser på nytt har blitt tatt ned fra Tek sitt bruktmarked pga brudd på Tek sine retningslinjer.

5. Det er ikke tillatt å selge varer som bryter med produsenten eller utgiverens retningslinjer

Tek mener at jeg bryter en av Microsoft sine rettningslinjer, selv mener jeg at når det er lov å selge disse innen eu/eøs bryter jeg heller ikke retningslinjer i #5.

"This is one of the key reasons why an OEM System Builder License can’t be transferred. "

Jeg refererer da til denne artikkelen som omhandler salg av programvare.

Ifølge en kjennelse fra april 2008 kan man videreselge Microsoft-lisenser enkeltvis også når de er ervervet under en volumavtale.

Den som har skrevet programvare kan ikke motsette seg videresalg av lisenser selv om varen distribueres over Internett.

Jeg mener at hva som faktisk står i retningslinjene for produktet kan ikke overstyre lov/dom i et annet land.

En ting er hva EU har erkjent, en annen ting er hva som faktisk står i retningslinjene for produktet.

Men dersom du kan vise til ett sted i Microsoft eula/lisensvilkår hvor det står noe annet, så skal jeg legge saken død.

cleardot.gif

Det stemmer at retningslinjene ikke kan overstyre lov/dom, og vi nekter deg heller ikke å selge noe, vi ønsker bare ikke at ting som bryter med retningslinjene til "produsenten" selges via vårt bruktmarked.

Hvordan kan jeg få bekreftet overfor Tek lovligheten ved salg av Oem lisenser ? jeg tror sjansen til å få Microsoft til å bekrefte dette er minimal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du dum eller prøver du å tjene penger på noe ulovlig ved å late som om du tror det er lov?

Sånn som jeg leser den artikkelen så tror jeg det er lov men nå jeg er heller ikke noen jurist og det er derfor jeg legger ut dette spørsmålet under juss.

Du kan jo heller prøve å komme med noe mer informasjon i denne saken istedet for å komme med frekke bemerkninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du dum eller prøver du å tjene penger på noe ulovlig ved å late som om du tror det er lov?

Her er det vel strengt tatt du som ikke har satt deg inn i hva det gjelder. Loven ved dom i europa domstolen sier at denne typen EULA ikke er gyldig i Europa. En lisens er en vare som fritt kan omsettes, så lenge den kun brukes på en maskin av gangen slik lisensen forutsetter. Microsoft liker å binde lisenser til en bestemt laptop for eksempel, og ønsker selvfølgelig ikke at den lisensen kan videreføres til neste laptop du kjøper når den gamle ryker. Det har de altså ikke lenger mulighet til i Europa.

Jeg synes det er svakt av Tek å gjemme seg i skjørtekanten på Microsofts EULA. Slike lisensordninger hører kun hjemme i korrupte land fra 90 tallet. Men jeg tviler på GabrieIV kan "tvinge" Tek til å publisere hans annonser. Det er demmes marked, og de bestemmer vel sånn sett det meste av regler for dette markedet. De kan nok bestemme seg for at de ikke ønsker å se det omsatt hverken vaffelrøre oppskrifter eller OEM lisens nøkler. At begge deler er like absurd får de heller prøve å forsvare selv...

Endret av Gabri3L
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...