Gå til innhold

Minne av Forskjellig Størrelse

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre maskin med hovedkort type ASUS PT6 DELUX V2 med 4 x 2GB CORSAIR DOMINATOR DDR3 PC12800/1600HZ minne.

Jeg ønsker å utvide minnet en del da jeg skal bruke maskinen til å kjøre FreeNAS, og jeg lurer da på om jeg kan bruke denne Corsair Dominator Platinum DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB sammen med minnet jeg har fra før av (de skulle være relativt like bortsett fra størrelsen) eller er jeg nødt til å kjøpe minne som er helt likt det jeg har i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jo lga 1366 3 channel så det burde gå greit med forskjell minne.

Men skal du overklokke bør de særlig være så like som mulig.

Prøv å sett like brikke i samme kanal. For å ungå problemer.

Særlig når voltstyrken og klokkehastigheten er forskjellig kan gi noen problemer.

Skal du overklokke ram risiker du noen av brikkene som er svakes gi problemer til maskinen.

Er usikker på hvor forskjellig disse er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jo lga 1366 3 channel så det burde gå greit med forskjell minne.

Men skal du overklokke bør de særlig være så like som mulig.

Prøv å sett like brikke i samme kanal. For å ungå problemer.

Særlig når voltstyrken og klokkehastigheten er forskjellig kan gi noen problemer.

Skal du overklokke ram risiker du noen av brikkene som er svakes gi problemer til maskinen.

Er usikker på hvor forskjellig disse er.

Som sagt så skal maskinen bare brukes til en FreeNAS server, som krever mye minne, så har ikke tenkt til å overklokke noe :)

Lenke til kommentar

Hvis man vil at maskinen skal være mest mulig stabil, så er det alltid best med "kit" av like brikker. Dette er fordi at "firmwaren" i minnebrikken er lik. 

Selv samme merke av minne med samme spesifikasjoner, kan ha litt forskjellig "firmware" om de ikkje kommer fra eksakt samme kit. 

Dermed kan "lik" minne ha forskjellige subtimings. Desto mere ram man har, desto værre blir det med stabiliteten om det ikkje er et kit.

På Asus forums, så er det en egen tråd om dette emne, som Asus selv har startet. I mange tilfeller går det greitt, men så er det i de tilfellene det ikkje går da. :p

Lenke til kommentar

Hvis man vil at maskinen skal være mest mulig stabil, så er det alltid best med "kit" av like brikker. Dette er fordi at "firmwaren" i minnebrikken er lik. 

Selv samme merke av minne med samme spesifikasjoner, kan ha litt forskjellig "firmware" om de ikkje kommer fra eksakt samme kit. 

Dermed kan "lik" minne ha forskjellige subtimings. Desto mere ram man har, desto værre blir det med stabiliteten om det ikkje er et kit.

På Asus forums, så er det en egen tråd om dette emne, som Asus selv har startet. I mange tilfeller går det greitt, men så er det i de tilfellene det ikkje går da. :p

Skjønner. Da bør jeg kanskje satse på å kjøpe noe fra akkurat samme serie? Jeg regner med at disse vil kunne fungere bra? Eneste forskjellen fra de jeg har er at de er 4GB istedenfor 2GB. Jeg hadde håpet å kunne bruke noen på 8GB slik at jeg kunne fått 16GB ekstra minne, men desverre ser det ikke ut til at det er noen i samme serie på 8GB som selges.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe helt nytt minne til maskinen slik at jeg får mer minne med helt like minne moduler. Jeg har generelt ikke så veldig god peiling på minne så jeg kunne trenge litt input til hva slags type minne jeg bør kjøpe til mitt bruk. Det er jo en haug av forskjellige minnetyper der ute.

Som nevnt i første post skal maskinen benyttes til å kjøre FreeNAS (dvs ikke noe krav i forhold til grafikk osv, men lese og skrive operasjoner til HD). Servern kommer til å kjøre 6 2TB harddisker i RAID og skal benyttes i hovedsak til lagring og media streaming (Plex). Hoverdkortet er som nevnt ASUS PT6 DELUX V2 med en i7 CPU, og det ser ut til at det har 3 kanal DDR3 minne med støtte for max 24 GB.

Jeg vil hels ikke bruke alt for mye på nytt minne (max 1500), men ha noe som gjør at maskinen yter tålelig bra til sitt bruk (FreeNAS krever i utgangspunktet minimum 8 GB). Setter stor pris på input.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...