heipameg Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Hei, Dette er en versjon for året 2016 tatt videre fra denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1666577 Nå nærmer det seg jo eksamen i norsk hovedmål for VG3 elever i 2016. Er det noen som har noen tanker eller hørt noen rykter om hvordan oppgavene blir og hva som kommer? Lenke til kommentar
alex34 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 150 år siden Sigbjørn Obstfelder ble født. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Du tror derfor han kommer på eksamen? Kanskje Jeg ser? Lenke til kommentar
Synonymt Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Vi har jo den pågående oljekrisen, kanskje nedgangstider generelt kan være aktuelt? Lenke til kommentar
alex34 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Fikk tips fra læreren om at Obstfelder for kunne være aktuell på eksamen pga. jubileum. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. april 2016 Forfatter Del Skrevet 22. april 2016 Obstfelder som kortsvar da, kanskje? Noen idèer om de fire langsvarsoppgavene? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Obstfelder og "Jeg ser", er vel for åpenbart å få om. I så fall vil jeg tro at vi får om et annet verk/dikt. Uansett,vil jeg tro at modernisme/ tidlig modernisme (nyromantikk) derfor også vil være sentralt. Kanksje man skal sammenlikne tidlig modernisme på Obstfelders tid, med postmodernismen i dag? Dette med fremmedgjørelse, angst og irrasjonelle handlinger vil mange påstå er nokså aktuellt i dagenns moderne samfunn. Andre klassiske oppgaver er vel retorisk analyse, novelleanalyse, og en eller annen oppgave hvor man skal drøfte et eller annet. Men jeg har ikke peiling, satser bare på å få en oppgave jeg føler jeg kan besvare godt nok. Lenke til kommentar
Mixam Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Diktanalyse av et dikt skrevet av Obstfelder eller R. Jacobsen er min drømme kortsvarsoppgave.Enda en god reklame å analysere på langsvarsdelen så kan jeg godt glede meg til eksamen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Uff, har både nynorsk og bokmål dette semesteret. Hva slags oppgaver er mest "safe" å velge? Har totalt ni eksamener dette semesteret og får ikke brukt mye tid på norsk dessverre. Hadde både bokmål og nynorsk i vg3 for 2 år siden og fikk da fire på begge. Må få det nå også, men helst fem på en av dem. Tar de opp for å få mindre firrere på vitnemålet, pluss at jeg må kvitte meg med karakter tre som jeg fikk i standpunkt sidemål. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Uff, har både nynorsk og bokmål dette semesteret. Hva slags oppgaver er mest "safe" å velge? Har totalt ni eksamener dette semesteret og får ikke brukt mye tid på norsk dessverre. Hadde både bokmål og nynorsk i vg3 for 2 år siden og fikk da fire på begge. Må få det nå også, men helst fem på en av dem. Tar de opp for å få mindre firrere på vitnemålet, pluss at jeg må kvitte meg med karakter tre som jeg fikk i standpunkt sidemål. Mest "safe" å velge vil jeg påstå er retorisk analyse. Har man satt seg godt inn i sjangeren, så skal det ikke så mye til før man faktisk klarer å få 5. Brifer man litt med kunnskap utenfor pensum, og trekker feks. inn Aristoteles, så vil nok sensor bli imponert. Retorisk analyse er så rett fram at det er vanskelig å bomme på. Det skal i så fall mye til. Likevel foretrekker jeg personlig å skrive resonnerende oppgaver, men hva jeg foretrekker er i dette tilfellet irrelevant! :-) 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Retorisk analyse som kortsvar eller langsvar? Det kan vel komme på begge, men på kortsvar så er man jo veldig begrenset på hvor mye man kan skrive. Endret 8. mai 2016 av heipameg Lenke til kommentar
Student23 Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Her er noen gode linker til eksamensforberedelsene. Lykke til. Kortsvar Hvordan tolke et dikt Litteraturhistorie Hvordan skrive en retorisk analyse Lenke til kommentar
Niklas0o0 Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Lenge siden det har vært noe aktivt nå. Hvilke temaer tror dere er mest aktuelle? Lenke til kommentar
biscotti Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Noen som har noen tanker rundt hva som kan komme som langsvarsoppgave? Lenke til kommentar
Niklas0o0 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 På forrige eksamen (våren 2015) kom det en oppgave om hvordan språket hadde utviklet seg, og de som valgte oppgaven skulle vise tydelige at de brukte tekstvedlegget "fri sprogutvikling" av Arnulf Øverland. Nå hadde ikke Arnulf noe jubileum, men har hørt at flere har sagt at Sigbjørn Obstfelder kan være aktuelt på grunn av 150 års jubileet. Har Obstfelder skrevet noe som kan være aktuelt på et langsvar? I tillegg er jo asylflyktninger som flykter/drukner kanskje aktuelt på en retorisk analyse? Er det noen som veit av noen populære artikler om flyktningestrømmen? Lenke til kommentar
biscotti Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Er det noen som har kommet opp i norsk sidemål her og kan komme med noen innspill om hva som kan komme der? Lenke til kommentar
forsommer Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hvordan forbereder folk seg egentlig? Lenke til kommentar
Rosinen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei! Jeg har kommet opp i både sidemål og hovedmål eksamen. Tror dere det vil komme en oppgave med retorisk analyse på begge eksamenene i år? Har sett at dette ikke alltid er tilfelle Lenke til kommentar
Niklas0o0 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Om vi skal sammenligne med hvordan det har brukt å vært, tror ikke jeg det kommer noe retorikk på langsvar i hovedmål. Har sett igjennom oppgavesettene fra 2011 og frem til 2015, og retorisk analyse har kommet annenhvert år på våren, og kom dessverre ifjor med kampanjen "barnebrud". Litt synd at retorisk analyse mest sannsynlig ikke vil dukke opp i år, da det er den enkleste sjangeren og mye vanskeligere å bomme på oppgaven, enn andre sjangrer. Kan jo hende at retorisk analyse i år er kortsvaroppgaven. Hvem veit. Kan jo også fort hende at retorisk analyse kommer på langsvar, men ut ifra det mønstre de som lager disse oppgavene kjører, ser det dessverre mørkt ut, for oss som synes det er den beste og letteste sjangeren. Lenke til kommentar
forsommer Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Om vi skal sammenligne med hvordan det har brukt å vært, tror ikke jeg det kommer noe retorikk på langsvar i hovedmål. Har sett igjennom oppgavesettene fra 2011 og frem til 2015, og retorisk analyse har kommet annenhvert år på våren, og kom dessverre ifjor med kampanjen "barnebrud". Litt synd at retorisk analyse mest sannsynlig ikke vil dukke opp i år, da det er den enkleste sjangeren og mye vanskeligere å bomme på oppgaven, enn andre sjangrer. Kan jo hende at retorisk analyse i år er kortsvaroppgaven. Hvem veit. Kan jo også fort hende at retorisk analyse kommer på langsvar, men ut ifra det mønstre de som lager disse oppgavene kjører, ser det dessverre mørkt ut, for oss som synes det er den beste og letteste sjangeren. Dette var virkelig virkelig skuffende å høre! Herregud, har skrevet retoriske tekster på tentamen gjennom alle årene :/ :/ uff.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå