Horten Market Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Denne debatten er skilt ut fra Hva ateisme ikke er-tråden. Temaet ble debattert på Larry King Live for noen år siden. Påstanden er altså at kristne takler døden bedre. Begrunnelsen er at det kristne synet gir et håp om at døden ikke er en endelig avslutning, og et håp om å møte sine kjære igjen. Hvis du lurer på hvorfor det står "Vi møtes igjen" på mange gravsteiner, så er dette grunnen. Selvfølgelig vil også kristne unngå døden. Vi ønsker å leve. Er ikke det opplagt? Det er poenget med den kristne tro, for den dreier seg om frelse fra nettopp døden. Døden, så langt vi vet, er en endelig avslutning, også i den kristne tro. Kun tro på Guds kjærlighet, som vi kjenner gjennom Jesus Kristus, frir oss fra døden. Jo sterkere troen er, desto større trøst gir den i møte med døden. Men hva med alle foreldrene som mister sitt eneste barn? De vil jo FAKTISK miste meningen med livet. Bare hvis barn var meningen med livet. Kristne takler døden bedre, fordi troen gir døden mening, men aller mest fordi troen gir håp om å møte sine kjære igjen. Sant eller ikke, så har det betydning hvilken innstillingen du møter livets utfordringer med. Jeg tror ikke helt det. Kristen tro er jo besatt av døden til det punktet at du har de variantene at alt de gjør er kun for å få første sete i det neste liv, og så besatt og engstelig at deres "moral" er å ikke komme til helvete når kroken blir satt på døren. Håpet av å møte sine egne igjen imot all frykten for hva de skulle bli dømt for nok mer til fordel for frykten. Da har du og de kristne du viser til, misforstått hva kristendommen dreier seg om. For poenget er jo nettopp at vi ikke kan gjøre noe som helst selv for å bli frelst. Uansett hvor mye godt vi gjør, så teller det ikke. Det er derfor Gud kom til jorden selv, som Jesus, for å gjøre jobben for oss. Gud har altså gjort de nødvendige gjerningene allerede. Kristne får del i Jesu gjerninger ved å tro. Så kristne har ingen frykt, for det er ikke lenger noe å frykte. Frelsesverket er fullbrakt av Gud selv, vi kan intet gjøre, annet enn å ta imot. Endret 31. mars 2016 av Horten Market 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Takler kristne døden bedre? Det er faktisk litt lettere å hoppe i det som kristen 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Det kan godt være at kristne takler døden bedre. Men jeg lurer på om ikke det er mange såkalte kristne som sliter såpass med troen at de kan få det tøft når døden kommer. Hvis du ikke tror nok til å følge Jesu oppfordring om å vende det andre kinn til eller gi fra deg alt du eier, kan du da tro nok til å takle døden? Jeg forstår ikke helt dette. Jeg tror i hvert fall at de som går rundt og leker kristne, må ha angst når døden kommer. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Da spør jeg igjen hvor grunnlaget for påstanden er. Du sier at kristne takler temaet død bedre basert på din intuisjon (ser det ut til). Har du noen undersøkelser eller lignende som sammenligner forskjellige personers forhold til temaet død, og om religiøsitet (spesifikt kristendom) har en korrelasjon i form av positiv effekt (mindre dødsangst f.eks.)? 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Påstanden er ikke nødvendigvis slik for alle såklart, men generelt er det nok riktig. Det er heller ikke det eneste kristne takler bedre ifølge denne studien f.eks: https://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090304160400.htm "Believing in God can help block anxiety and minimize stress, according to new research that shows distinct brain differences between believers and non-believers." At enkelte ateister på dette forumet skal kverulere på det meste er ikke noe nytt. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jo sterkere troen er, desto større trøst gir den i møte med døden. Jeg tror ikke helt det. Kristen tro er jo besatt av døden til det punktet at du har de variantene at alt de gjør er kun for å få første sete i det neste liv, og så besatt og engstelig at deres "moral" er å ikke komme til helvete når kroken blir satt på døren. Håpet av å møte sine egne igjen imot all frykten for hva de skulle bli dømt for nok mer til fordel for frykten. Da har du og de kristne du viser til, misforstått hva kristendommen dreier seg om. For poenget er jo nettopp at vi ikke kan gjøre noe som helst selv for å bli frelst. Uansett hvor mye godt vi gjør, så teller det ikke. Det er derfor Gud kom til jorden selv, som Jesus, for å gjøre jobben for oss. Gud har altså gjort de nødvendige gjerningene allerede. Kristne får del i Jesu gjerninger ved å tro. Så kristne har ingen frykt, for det er ikke lenger noe å frykte. Frelsesverket er fullbrakt av Gud selv, vi kan intet gjøre, annet enn å ta imot. Det er nettopp det som gjør kristendomen til en farse av dritt som brukes til å male over all ondskap man gjør. I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Jeg tror ikke at kristne har det lettere når de møter døden, da tenker jeg ikke på sin egen død, men død generellt. De gråter og sørger som alle andre, eneste forskjellen er at de trøster seg med andre ting og får livet til å gå videre på andre måter. De tror at de som har gått bort har kommet til himmelen, de sier hvertfall at de tror det. Jeg lurer forferdelig på hvor det ble av helvete. Har noen kristne i familien og de gjorde sport av å banke sønnen si foran de to døtrene sine. Hvis de får frelse og kommer til himmelen, som beskrives som et paradis, så er det noe alvorlig galt med den kristne guden. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hele poenget er vel å takle at livet egentlig er helt meningsløst bortsett fra hva man gjør selv. Vanskelig å akseptere i gamle dager uten logiske forklaringer på alt. Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvis du ikke tror nok til å følge Jesu oppfordring om å vende det andre kinn til eller gi fra deg alt du eier, kan du da tro nok til å takle døden? Jeg forstår ikke helt dette. Jeg tror i hvert fall at de som går rundt og leker kristne, må ha angst når døden kommer. Kristen tro omhandler alle former for etikk, også konsekvens etikk. Jeg kan ihvertfall med hånden på hjertet si at jeg ikke frykter døden et sekund, og har heller ikke møtt noen kristne som gjør det - døende eller ei. Paulus skriver om dette at han nærmest gleder seg til å møte Gud etter døden, men samtidig holder han "oppdraget" sitt her for så viktig at han ikke ønsker å dø. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Det er nettopp det som gjør kristendomen til en farse av dritt som brukes til å male over all ondskap man gjør. I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Det er nok ikke en eneste kristen som tror dette. Men det er riktig at enkelte personer får helt panik når en kristen nærmer seg og tror (retter sagt føler) at den kristne vil ta livet av dem, begynner å skrike og sånt. Endret 31. mars 2016 av IHS Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Er det jeg fikk høre i kirken. Innrøm dine synder og alt er tilgitt. Behagelig da. Nå var vel Paulus f.eks. en som forulgte guds utvalgte folk å drepte de. Ble yndling han. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Det er nettopp det som gjør kristendomen til en farse av dritt som brukes til å male over all ondskap man gjør. I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Det er nok ikke en eneste kristen som tror dette. Fordi "ekte" kristne kaller folk som tror det "falske" kristne Absolutt alle kristne jeg har støtt på har sagt, "be om tilgivelse for dine synder og ta imot Jesus + helligånden så blir du tilgitt og du kommer inn i himmelriket/ til paradis". Det tilsier at man kan utføre enhver synd og be om tilgivelse etterpå. Den siste tiden så har alt av muligheter til å komme til helvetet blitt borte. Jeg tror de kristne har blitt desperate nå som vitenskapen og dens fornuft har gjort sitt inntog Endret 31. mars 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 det må jo være rimelig jævlig å dø, så skjer det ikke en drit, så har de gått rundt hele livet å trodd på fjas. jeg vil heller være ærlig med meg selv og at er man død så er man død. og jeg er ikke redd for å dø Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Det er nettopp det som gjør kristendomen til en farse av dritt som brukes til å male over all ondskap man gjør. I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Det er nok ikke en eneste kristen som tror dette. Fordi "ekte" kristne kaller folk som tror det "falske" kristne Absolutt alle kristne jeg har støtt på har sagt, "be om tilgivelse for dine synder og ta imot Jesus + helligånden så blir du tilgitt og du kommer inn i himmelriket/ til paradis". Det tilsier at man kan utføre enhver synd og be om tilgivelse etterpå.... Nei, det er en fullstendig feilsluttning du har gjort, ingen kristne tenker slik. Endret 31. mars 2016 av IHS Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Eg tror det ja. Har en troende på jobben som eg spurte. Og pga måten hun fortalte om forholdet til døden, og at dette livet vi no lever er en test i forhold til neste fikk eg inntrykk av at hun tar det helt med ro. Dette er en helt normal dame i 40 årene. Kan verken høre eller se at hun er sterkt troende før du spør hun. Så eg misunner hun litt der, selv om eg ikkje direkte frykter selve døden selv. Eg er heller mer redd for å ikkje få oppleve div ting eg vil få med meg før eg dør. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Fordi "ekte" kristne kaller folk som tror det "falske" kristne Absolutt alle kristne jeg har støtt på har sagt, "be om tilgivelse for dine synder og ta imot Jesus + helligånden så blir du tilgitt og du kommer inn i himmelriket/ til paradis". Det tilsier at man kan utføre enhver synd og be om tilgivelse etterpå.... Nei, det er en feilsluttning du har gjort. Hvordan kan jeg gjøre en feilslutning når det sies så tydelig? Blir som å si at jeg har gjort en feilslutning siden jeg har lært at 1+1=2. Den eneste måten å komme til helvetet er å dø før man har tid til å be om tilgivelse. Men etter kristnes logikk betyr dette kanskje at alle som ikke fortjener å komme til himmelen dør mer eller mindre uventet? Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Det er nettopp det som gjør kristendomen til en farse av dritt som brukes til å male over all ondskap man gjør. I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Det er nok ikke en eneste kristen som tror dette. Fordi "ekte" kristne kaller folk som tror det "falske" kristne Absolutt alle kristne jeg har støtt på har sagt, "be om tilgivelse for dine synder og ta imot Jesus + helligånden så blir du tilgitt og du kommer inn i himmelriket/ til paradis". Det tilsier at man kan utføre enhver synd og be om tilgivelse etterpå. Den siste tiden så har alt av muligheter til å komme til helvetet blitt borte. Jeg tror de kristne har blitt desperate nå som vitenskapen og dens fornuft har gjort sitt inntog Tror du bare kan bli tilgitt 490 ganger for noe dritt du har gjort.. Jesus was asked by the disciples how many times they needed to forgive someone. “Then Peter came and said to Him, ‘Lord, how often shall my brother sin against me and I forgive him? Up to seven times?’ Jesus said to him, ‘I do not say to you, up to seven times, but up to seventy times seven’” (Matthew 18:21,22). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Interresant. Men da står man også igjen med problemet med sammenslåing. Det er vel delvis en synd å slå noen, hvertfall uten grunn, og hvis man da slår noen 10 ganger i en omgang telles hvert slag som en enkeltsynd? 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Fordi "ekte" kristne kaller folk som tror det "falske" kristne Absolutt alle kristne jeg har støtt på har sagt, "be om tilgivelse for dine synder og ta imot Jesus + helligånden så blir du tilgitt og du kommer inn i himmelriket/ til paradis". Det tilsier at man kan utføre enhver synd og be om tilgivelse etterpå.... Nei, det er en feilsluttning du har gjort. Hvordan kan jeg gjøre en feilslutning når det sies så tydelig? Blir som å si at jeg har gjort en feilslutning siden jeg har lært at 1+1=2. Den eneste måten å komme til helvetet er å dø før man har tid til å be om tilgivelse. Men etter kristnes logikk betyr dette kanskje at alle som ikke fortjener å komme til himmelen dør mer eller mindre uventet? Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. 1 Joh 5.16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den." Så det var en feilslutning, samme hvor tydelig den var for deg. Endret 31. mars 2016 av IHS Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 I følge logikken til mange kristne så kan man gjøre akkurat hva man vil og alikevel komme til himmelen. Så lenge man tror på gud og ber om tilgivelse så kan man drepe masse unger, ha sex med likene samtidig som man spiser dem.... Det er i grunnen riktig, nesten. Frelsen handler ikke om det du gjør, men om det Gud har gjort. Dermed er det du gjør uten betydning. Men den som tror får også et annet sinn. Hvis den troendes liv ikke bærer kjærlighetens frukt, så viser det at troen ikke har fått tak. Jesus sa at kjærligheten mellom de troende er tegnet på at de er hans disipler (Joh 13:34-35). Kjærlighet er troens frukt. Troende kristne gjør gode gjerninger, ikke fordi de kommer til Himmelen, men fordi de har kjærlighet. Og gjerninger ut fra kjærlighet er ingen byrde. Jeg tror ikke at kristne har det lettere når de møter døden, da tenker jeg ikke på sin egen død, men død generellt. De gråter og sørger som alle andre, eneste forskjellen er at de trøster seg med andre ting og får livet til å gå videre på andre måter. De tror at de som har gått bort har kommet til himmelen, de sier hvertfall at de tror det. Det har du rett i. Det er trist når noen dør, selv om du håper at du møter dem igjen i Guds rike. Det er trist når noen reiser fra oss også, om det bare er for ei uke. Døden skiller mennesker for resten av livet. Og oppstandelsen er jo ikke noe vi vet, men tror. Men selv om vi hadde sikker kunnskap om livet etter døden, ville adskillelsen vært trist. Poenget er at det er en trøst i troen. Også i andre sider av livet henter kristne trøst i troen. Om noen gjør urett mot oss, så har ikke kristne den samme trang til å gjengjelde, fordi vi tror at Gud lar rettferdigheten seire. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Så kristne har ingen frykt, for det er ikke lenger noe å frykte Hvorfor griner kristne i begravelser da? Jeg mener, den som begraves er jo i himmelen, altså akkurat der kristne ønsker han skal være så hva er griningen for? Er det tvils tårer kanskje? De kristne tviler på at vedkommende faktisk er i himmelen eller er det fryktens tårer, dere frykter at vedkommende som begraves lukter bacon...? Virker på meg som det største hykleriet når en i en dødskult som har døden som det eneste hellige målet i livet sitter og griner i begravelser når de er så sikre på at den døde danser i himmelen... Dere burde jo ha danset av glede isteden.. Alle kristne sier de ikke frykter døden, men alle gjør det i større eller mindre grad, det er den største drivkraften bak deres tro. De TROR faktisk at straffene i bibelen er virkelige og døden er en mild straff i hendene til denne guden de tror på og derfor frykter de ikke bare døden, men også straffen de tror de kanskje vil få etter at de er døde. De fleste kristne tørr ikke engang å la være å be i frykt for av guden deres skal bli forbanna, så selvsagt frykter kristne døden mer enn ateister, som jo ikke har noen tro på hverken straff eller belønning når døden inn trer... kun døden og ferdig med det Per sonlig har jeg ingen frykt for døden. Har for lenge siden innbefattet meg med at jeg en dag, kanskje til og med i dag, kommer til å dø og neimen om jeg gidder å frykte det. Vill ikke leve livet i frykt for å dø, jeg velger heller å være glad for at jeg lever... Kristne ligner på en gjeng furtne unger i et bursdags selskap, som i steden for å nyte festen og kose og hygge seg mye heller står og furter for at festen en gang vil avslutte og på den måten gjør hva de kan for å ødelegge festen for alle andre også med sine stupide synder og skammer som de mener at andre ikke skal gjøre fordi de ikke liker det... Endret 31. mars 2016 av RWS 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå