JUL Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 (endret) Noen som nyter godt av de siste dagers tilbud? Selv fikk jeg og dama kjøpt inn litt over 3 kg for en hundrings. Det er jo spinnvilt! 1 stor sjokoladeplate på 200 gram koster jo mer enn en kg med smågodt. Var både på coop extra og rema 1000 i går. Hos rema var de ganske skrapet og hadde ikke alt man ønsket, mens på ekstra var det fylt bra opp. Leste om folk som hadde kjøpt 50 kg, da har du litt av en påske foran deg. Kanskje ikke det sunneste for folkehelsen som det har blitt diskutert i det siste. Hva syntes dere om at man dumper prisene på denne måten på usunne matvarer? Til slutt et spørsmål: Hvordan får han det til å stemme at sukkeravgiften er 20 kr/kg, man får jo kjøpt sukker på butikken billigere enn dette og i tillegg står det 7,76 kr i den nederste linken. http://www.tv2.no/nyheter/8123958/ http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2016/Artikler/Avgiftssatser-2016/ Endret 11. mars 2016 av JUL Lenke til kommentar
afterall Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Ser absolutt ingenting galt i at butikkene kjører priskrig på smågodt. Folk er til slutt ansvarlige for seg selv. Det er ikke butikkenes ansvar å skulle begrense folk i mengden smågodt de kjøper og/eller spiser. Butikkene taper jo som det suser på denne priskrigen. 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Her blir det vel rom for mye diskusjon. Hvorfor er det butikkens og statens ansvar at vi spiser sunt, og at folk klager på at det er for billig? Klarer ikke folk tenke på seg selv og leve selvstendig mer? Kanskje vi skal ha begrenser åpningstider på usunne matvarer også? Hvorfor skal staten (prøve å) regulere alkoholforbruk? Er ikke særlig mye "liv" vi har hvis alle og alt skal kontrollere og bestemme hvert skritt og hva som er bra og ikke bra. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 10. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2016 Staten prøver å regulere alkoholforbruket fordi det er skadelig for befolkningen og dermed uønsket. Men denne diskusjonen skal jeg ikke ta videre her. Staten har allerede avgift på sukker for med ønske om å redusere dette. I linken i første post hevdes det at staten og forbrukere er vinnere mens butikkene er tapere. Det staten eventuelt får ut av fortjeneste av denne priskrigen kan tenkes at blir spist opp i dårligere folkehelse. Det forbrukeren vinner på sparte penger, taper han på dårligere helse. Jeg føler meg ikke helt i topp i dag etter 3-400 gram smågodt Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Ser absolutt ingenting galt i at butikkene kjører priskrig på smågodt. ... Butikkene taper jo som det suser på denne priskrigen. Nei, det er de kundene som ikke kjøper smågodt som taper. Jeg kjøper litt innimellom, men er ikke interessert i å finansiere dette bonanzaet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Hvis de kjører sånne tilbud hver høytid så kan jeg kanskje kjøpe godterier/mat kun i høytidene og leve på det til neste høytid... Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Overformynderi er frihetsberøvelse. Enhver må få være ansvarlig for personlig sikkerhet og helse. Kapitalister er vi jo så til de grader så priskrig for å vinne kunder er normalt. Nå synes jeg også det er synd at sunn mat er så dyrt men det er det jo vi som bestemmer - ikke butikkene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Sunn mat er ikke dyrt. 8 kroner kostet det for en hel brokkoli i dag. For 15-20 kroner får man en frossen grønnsaksblanding. For 20 kroner får du en hel høne. Potet hiver de nærmest etter deg. 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Helt flott at det koster så lite nå i påsken Billigere å kose seg sammen , spesielt for de med dårlig råd Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Jeg leser også at Kiwi synes det er så ille og dumt at Rema 1000 startet denne krigen fordi de ønsker å fremme sunne varer, hvorfor i all verden skal de da følge etter? Hvorfor kan ikke heller DE starte en NY krig på SUNNE varer istedenfor å følge i Remas fotspor? Frukt og grønnsaker til rekordlave priser for eksempel? Men neida... 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Jeg er sikker på jeg leste kiwi skulle lansere priskrig på frukt med banan eller hva det var for 2.9 kroner kiloen, men finner ikke artikkelen akkurat nå.. edit: gjaldt visst appelsiner ---> https://kiwi.no/Artikler/Alle-appelsiner-til-smagodtpris-hos-KIWI/ Endret 11. mars 2016 av Ozelot Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 De kunne stått i utgangspartiet og stappet det i lommene gratis og jeg hadde fremdeles ikke spist det frivillig. Lær heller barna gleden ved frukt enn å gjøre dem til sukkeroholikere. Det utarmer kroppen isteden for å være oppbyggelig. Den prisen du sparer i butikken betaler du trippelt opp med helsa, så du burde fått betalt for å ta imot noe sånt. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Jeg skal i alle fall raide Kiwi for appelsiner first thing i morgen. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Det ser ut som det allerede blir innført begrensing på mengde man kan kjøpe allerede, med 2 kg per kunde i noen butikker så langt. Fra samme artikkel hevder folkehelseinstituttet at usunn mat er en større trussel mot folkehelsen enn røyk. http://e24.no/privat/coop-norge-handel-as/priskrigen-paa-smaagodt-innfoerer-begrensning-paa-antall-kilo-smaagodt/23635501 Når folk kjøper slike mengder og tilbudet fortsatt gjelder, hvor lang tid vil det ta før lagrene er brukt opp? Hvor mye har f.eks Candy King og Nidar på lager? Er det fare for at det blir vanskelig å oppdrive smågodt når påsken faktisk starter? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Kommer an på hvor stor mengde den enkelte blir forledet til å innta... Hvis man spiser flere kilo før påsken, og flere kilo i påsken i tillegg til annen mat, vil det bli tale om en vektøkning på linje med desember og jul. Og som alltid spørs det jo om man evner å gå ned i vekt igjen etterpå. For undervektige bondestudenter kan dette kanskje være en höjdare som hjelper dem til å gå opp i vekt. Men det er vel usikkert hvor mange slike magre bondestudenter det faktisk finnes i vår tid... Lenke til kommentar
JUL Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Innom Kiwi i dag og jammen var det ikke noe der som jeg ikke hadde funnet de andre stedene. Så fikk kjøpt inn en halv kg til. Blir nok smågodt denne lørdagen Coop forventer å selge to millioner kilo med smågodt før skjærtorsdag Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) At folk velger hva de spiser er en sunn fornufts-forklaring, men hvor sant er det egentlig? Butikkjedene styrer hva som selges og til hvilken pris. Det trenger ikke være kjempedyrt å spise sunt, men mye av den billigste maten er den mest usunne. Hvor mye bruker ikke matindustrien på markedsføring, forskning som viser at produktene deres ikke er skadelige (eller sår i det minste tvil om hvor skadelig det er) og å promotere produktene sine som sunne(re)? De vet utmerket godt hvordan de gjør mat og godteri mest mulig smaksrik (avhengighetsskapende): Riktig blanding av salt, sukker og fett. I tillegg kommer det sosiokulturelle aspektet som er med mat. Prøv å takke nei hvis du blir tilbudt kake som noen har bakt, så blir folk typisk fornærma. Tilgjengeligheten og eksponeringen til usunn mat og godteri er svært høy. Konsekvensen av å bli eksponert så mye for ting som er så belønnenede/avhengighetsskapende, og det i tillegg er sosialt godtatt og fasilitert er at folk ikke tar de mest rasjonelle valga.Jeg tenker at det er direkte umoralsk av butikkene å holde på sånn, men de bryr seg bare om folkehelse kanskje bare bittelitt mer enn det er penger i det. Livsstilssykommer kan kyttes til dårlig kosthold i så mange tilfeller at det ikke bare angår noen få, men befolkningen som helhet. Når overforbruket skaper så mye lidelser og problemer for alt for mange, synes jeg ikke det er noen god idé å la godteriet flyte så fritt. Tvert i mot synes jeg det er nesten like legitimt å regulere usunn mat som det er å regulere tobakk. Parallellene når det gjelder skadeomfag, industri, mangel på kunnskap, avhengighet og sosial betinging er veldig mange. Endret 12. mars 2016 av Dr. Chaos Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Billigere å kose seg sammen , spesielt for de med dårlig råd Prisen er den samme uansett hvor god råd man har Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Synes butikkene må ta sin del av ansvaret og slutte å pushe dritt på folk via intens markedsføring. Det er jo stort sett det majoriteten av reklamen er og setter hovedfokus på. Blir som folk skulle spist seg mett på dessert først og så spist middag om det var plass til mer. Endret 14. mars 2016 av vidor Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Selvfølgelig er det bare tull at butikkene ikke har et ansvar. Hvem andre skulle ha ansvar for det butikkene selger? Vi som kjøpere har bare ansvar for det vi kjøper, butikkene har ansvar for det de selger. Det er like feil av butikkene å skylde på etterspørselen, som når tjukkasene skylder på tilbudet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå