Inz4ne Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 OBS Dette førsteinnlegget er en sammensetning av en lang prosjekttråd fra TS-ogn.noBakgrunnsinfo; Bilen jeg har nå ble kjøpt av en kammerat som plutselig fikk dårlig råd, så jeg kjøpte bilen av han, da det visste seg å være en del rust som måtte tas og det dukket opp en koksgrå en i bedre stand men med deffekt motor på finn ble den kjøpt og motor plukket ut av begge bilene og den som skulle inn i den grå overhalt. Ventiljustering, bytte av pakninger, reimer og diverse annet. Så ble den grå solgt til kammeraten min igjen og den røde fulgte med som delebil, og nå har jeg kjøpt delebilen tilbake igjen, så den har per dags dato ingen motor og er blitt ganske ribbet. Jeg har vel det meste av deler som trengs for å få den sammen igjen utenom motor, har forsåvidt motoren men vet ikke hva som er galt med den enda. Planen er; Ribbe den helt ned og få tatt rusta, enten så blir bilen sandblåst eller syrebadet for deretter å grunnes med et stoff som beskytter mot rust, har hørt mye bra om ferrobet, men er åpen for andre forslag. Bilen skal da selvfølgelig hellakkeres når den er ribbet, syrebadet/sandblåst, grunnet og sveiset inn nytt der rusta har spist sitt. Jeg er åpen for forslag til farge, men har ikke lyst på noe som er veldig vanlig. Etterhvert så må jo motor skaffes, eventuelt den som jeg har ståendes nå fikses. Om den jeg har ståendes kan fikses så blir det nok den om ikke så blir det å anskaffe en 4A-GZE. Dette prosjektet kommmer nok til å strekke ut i en god del tid, da jeg har en del andre prosjekter å henge fingrene i samtidig, men det er nå sånn det er Forhåpentligvis rekker jeg å få ribbet bilen og fikset rust og få gjort karoseriet klart til våren, da er det nemlig en annen bil som skal inn der å skrus på. Her er noen bilder Fikk gjort litt idag da. Plukket av dører Dørene skal demonteres helt slik at man kan få behandlet og lakkert de også. Rust Liker ikke i det hele tatt Fjerning av frontrute Hvittingfoss style Det er slik de profesjonele gjør det sant? Fått gjort litt idag og da Fjernet hele frontruta Takluke, er helt borte den og Og niks mer bakvindu Gjenstridige bolter til lista rundt bak, men siden lista alt var ødelagt og jeg har bestilt et brukt sett som ser bra ut fra ebay så kankk vi det bare av, får håpe skruene løsner etterhvert og. Hele bakfangeren er borte. Begynner å bli tomt innvendig Bjelke bak som er under støtfangeren, og som og ble fjernet er det en del rust på, dessverre streiket tlf litt så ble ikke noe bilde av det. Virker og som de stedene det er rust bak er det bare kraftig akkurat der det er gått igjenom, virker som det er grei plate rundt rusthula, heldigvis. Så da er det kanskje ikke så altfor ille Tidlig julaften idag Tilnærmet perfekt stand og kostet meg ca 1800 kroner, vel det kommer vel moms på toppen av det igjen er jeg redd. Har ikke pakket det ut av plasten enda så jeg slipepr at delene blir skitnet til og får unødvendige riper. Begynner og å nærme meg ferdig innflyttet i Hvittingfoss og da blir det en del bedre tid til å skru bil Økt nummer 2 besto av å fjerne regreim, vannpumpe, kammer, motorfeste, klutchhus, klutch, svinghjul og diverse deksler. Må man ha noe spesiallverktøy for å skru av boltene som holder toppen på plass? Så nesten ut som det var noe omvendt torx spor. Bilder Dette ser ikke helt bra ut Bunnpane Vannpumpa ser ikke helt bra ut Med kammer og reim Uten kammer og reim Kammer Girkasse Toppen av Ser ikke helt bra ut her :/ Kjørt stempler i annen stilling Her må det vel enten borres opp eller hones om det skal bli noe av? Min teori på hva som har skjedd utifra det jeg kan se; Ser ut som at motoren er blitt varmkjørt og at sylinder nummer 3 kjørte seg fast, derfor det er en tydelig ring som går rundt i hele sylinderen. I tillegg så virker det til å enten være lekk toppakning eller toppen som er gåen. Da har man hatt litt tid til å styre å fikse litt så har fått demontert en del mer. Utrivelig med all den rust som man finner Noen bilder nå, noen flere i morgen når det er litt lysere. Her sitter en i motorrommet og er fokusert på å jobbe I bakgrunn her så kan man skimte en annen MR2, som tilhører en kammerat. Her har det ikke skjedd så mye på en stund, ble stor lengsel etter å kjøre så da ble det like greit kjøpt en annen MK1 som alt var eugodkjent, som man kan se i signaturen. Bilen fikk problemer med en gang jeg var på vei hjem, hadde kjørt en liten time så sprakk de små kjølerøra som går under bilen, heldigvis var jeg akkuat da hos en kammerat jeg skulle innom og faren hans har en låve, så bilen ble flyttet inn der. I løpet av dagen etter og påfølgende natt så ble røret byttet da jeg hadde et ekstra liggendes som ikke var rustet hull i. Etter dette så har bilen vært mer eller mindre grei, hadde noe tull med hakking når man ga gass. Har fortsatt ganske følsom gasspedal og på lavere hastigheter så vil små justeringer føre til hakking, i tillegg så begynner girkassen og bli slitt, den driver ikke å hopper ut av 5. gir enda, men regner med at det ikke er så langt unna, så det blir å overhale en av de ekstra girkassene jeg har liggendes slik at jeg har en klar til den må byttes. På toppen av dette så henger calipperen på høyre side bak, men tror jeg har en som er i ok stand liggendes. Bilder Denne ble nå satt på vinterlagring. Den første bilen i tråden ble det dessverre spiker av, da det dukket opp mer og mer rust, var vel ikke en eneste plate uten betydelige rustangrep på den.Med MK1b som står på vinterlagring og garasjen full av peugeot 405, så ble det litt kjedelig så da var man å hentet et prosjekt til Ser det ikke så godt på bildet men takluka er sprekt Tørket vekk møkk fra motorluka på den enne kanten, ser jo ut til at den kan bli fin om den får en vask Noe rust i dørene Demontert eksosannlegg for å komme til Rusten braket nesten ute Resten av braket sitter i denne bolten som bare går rundt, firkantmutteren på baksiden har slått i stykker feste sitt, ganske vanlig at det skjer med slike fester, så er bare å dra fram vinkelsliperen og kappe det vekk. Braketen på andre siden er heller ikke bra. Bilen er relativt grei rustmessig, har en del overflate rundt om i hjulbuer og noe under, motorfeste foran og bak er i mindre god forfatning men har noen ekstra som er greie som skal sandblåses og pulverlakeres Må ha nye skiver og kloser rundt om, kommer også til å overhale kalliperene. Eksosen må enten repareres eller byttes. Regreima vet jeg ikek når var skiftet sist det som står på dekslet er 11/4/2000 så tror den er blitt byttet en gang etter det og, men kan ikke vite dette sikkert så den skal og byttes. Reiste i utgangspunktet opp for å kjøpe det jeg regnet med ble en delebil og en testbenk for den ekstra motoren jeg har ståendes siden motoren i denne ikke startet, ved litt nærmere undersøkelser så lå det 5cm vann og 1.5 cm med gjørme rundt pluggene så dette ble tørket og blåst bort, før pluggen ble skiftet og olje og kjølevekse ble kontrolert. Og da startet jagu meg motoren og den maler ganske fint, tror den vil ha ny olje og kanskje ventiljustering. Så det skal den få etterhvert. Prøver som nevnt i denne tråden her http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?f=95&t=42889 å undersøke mulighetene for å få produsert de brakettene som er rustet i stykker , da også de i front, selvom de ikke er like utsatt for rust så blir de borte over tid de også. Planen for denne her er egentlig ikke satt i stein, tenkte på banebil, men ser at det krever en del jobb og styr så i første omgang blir det å få fikset brakett, bytte regreim og olje på motoren, og eventuelt justere ventiler. Motoren svetter og litt olje fra rundt fordeler, men dette er antagelig bare den indre pakningen og bør ikke by på noe særlig problem å bytte. Det lekker også olje fra girkassa, dette er fra rundt høyre drivaksel så tipper det bare er pakningen der som er utslitt., men kommer ikke til å ordne det med en gang, med mindre moteren tar seg en luftetur ut av bilen for å bytte regreim, da blir det ikke mye ekstra jobb å gå over kassa, forutsatt at jeg får tak i en overhalingsmanual. Miniupdate Ny takluke Alternativ transportmåte Stemningsbilder Som dere sikkert så av de forrige bildene så har jeg fått vekk en værste møkka fra bilen. Den var forresten ikke lagret på et jorde, men ikke langt unna I tillegg har stakkaren stått avregistrert siden 16/07-2010 tipper det var omtrentlig da braktene sviktet og gjorde bilen ukjørbar, med tnke på at den var godkjent fram til uti 2012 Nylakkerte deler Motorfestene på den hvite var ikke helt gode, men hadde noen med god gummi så de er blitt sandblåst og lakkert. Ny pakning til tennpluggdekslet. Pakke med lykter til MK1b Update Mangler litt her da Slik ser demperopphenget ut nå Resten av det ble bare til pulver Framgang Dessverre så går ikke bolten for det lille staget inn i gjengene så skal prøve å gjenge opp om ejg får lånt meg gjengeverktøy, prøver på å fikse dette i morgen. Noe uklart bilde, orker ikke gå ut igjen nå tar et nytt i morgen. Virket som jeg kunne dytte drivakselen litt fram og tilbake i det innerste leddet, tyder dette på at leddet har ryket? Ville vel kanskje ikke være så merklig med tanke på at den bærebrua har ryket på et tidspunkt? Er det noen enkel måte å teste det på eller må man nesten bare prøve å kjøre med bilen?Mer framgang Fikk gjenget opp og ordnet litt diverse, må skaffe meg verktøy for å resette kalipperne da jeg ikke har det, så skaffer forhåpentlig det i morgen og ser om jeg får gjort noe mer da. Må også få byttet motofestene og koblet på dynamoen igjen. Deretter er det å få fylt vann og kjøre det igjenom for å rense systemet og deretter bytte til kjølevæske.Da er den hvite blitt kjørbar Syns ikke det er så galt å ha gått fra motor starter ikke og knekte braketter bak til fungerende bil på ca 2 måndter Stemningsbilde med 3 på rad Etter en EUkontroll ble det funnet masse feil og elendighet på den hvite, og ved en nærmere inspeksjon fant jeg en skade som tydet på at den var rammeskeiv.Så motor fra den hvite ble donert til en annen MK1 pluss diverse av de andre delene ble donert, så ble delebil av denne stakkaren. Men fått gjort litt på den andre da. Nye felger Annlegget Har ikke bilder av 6x9 da de bare sitter i løse kasser bak setene, kommer til å støpe engne kasser helt inn mot chassiet når jeg skal omlakkere og slikt. Siden det manglet strøm over tenning så satte jeg inn en bryter for å skru annlegget av og på, det er ikke optimalt, men siden ramma uansett var i dårlig stand tenkte jeg at det fikk være løsningen for enn så lenge så får man heller fikse strøm over tenning og ny ramme siden. Fikk tid til noen timer idag Endte opp med å gjøre litt igår Montert motorlukeløfter og bagasjelukeløfter Bagasjelukeløfteren er ikke helt bra, da bolten som skrur fast braketen til den orginale støttemekanismen på toppen egentlig er for lang så den tar borti pakningen på vei opp og ned, så her må jeg fram med vinkelsliperen etterhvert.Nye deler som er blitt anskaffet i det siste. Nye fjærbeinslagre, alle 4 Ny bakskjerm venstre side Ny bakskjerm høyre side Nye framskjermer Disse ble dessverre skadet under frakt, men er nok vesentlig bedre enn det meste andre som er å få tak på alikevel. Bulkene er på den ene og der metallet er bøyd er på den andre er i kontakt med selger anngående delvis refusjon. Nytt fordelerlokk, rotor og pluggkabler, har og en overhalt fordeler liggendes. Nye pakninger til targatoppene, nye deksler til hjørnene, nye plastlister, som viste seg at i amerika så er disse faktisk låsbare derav det ekstra hullet, så om disse blir brukt eller de gamle reparert er usikkert. eventuelt skaffe topper fra usa med låser i, må da isåfall ha komplett låsesett slik at alt går på samme nøkkel. Nye deksler på innsiden av speilene Nye gulvmatter Venter fortsatt noen flere deler og enda flere blir bestilt etterhvert, skal hamstre opp å ha mesteparten av deler som trengs på lager så håper jeg på at den får seg en latviatur om et par år Da har jeg å bilen slåss. Den ville ikke gi slipp på rattstammen men etter en kamp som varte noen minutter vant jeg, det fikk følgende konsekvenser for meg Bilen slapp uskad fra det forutenom at rattstammen ble demontert. Viste seg at det var denne delen her som gummien var utslitt på, som førte til avvik Men jeg hadde en ekstra på lager som var bedre så nå som den er montert så virker det som det er vesentlig bedre hvertfall så da er det forhåpentlig godt nok, viste seg og at ener feil for deffekte spylerer bare var at det ikke var spylervæske igjen på bilen. Så da må det bar fikses skiltlys bak så er det null feil igjen på bilen, i forhold til PKK, må bore ut nye hull til pæreholderen da den er plassert annerledes på JDM/USA lyktene, kommer og til å bestille et reproduksjonskilt som faktisk passer på skiltramma da Vrangvesenet ikke vil godta riktig skilt på bilen. Lyktene er faktisk lovlige pga DOT og SAE merking. Men så godt kan ikke Vrangvesent sine tjenere loven, så da er alt som ikke er Emerket ulovlig.Pakke Og disse kom i går Drittdag Rust er fælt D: Og dette ser ikke bra ut :/ Men motor er snart ute nå da. Bare igjen å hekte på motorjekk og ta motorfestene. Gårsdagen og dagens fremdrift, motor ute og påbegynt klagjøring for vask av motorrom i forbindelse med jakt på rust. Selvsagt knakk den forødmte bolten til sikringsboksen. I morgen gjøres resten av klargjøringen og motorrommet spyles. Ble ikke helt rent, men ser mye bedre ut nå og kan ikke si jeg har sett noe nevneverdig rust i motorrommet forutenom på batteribraketten. Sitter å internetter også fikk jeg plutselig veldig lyst på nye felger Noen som har brukt slike på MR2 før?Julegave til meg selv og MR2en Så per dags dato står bilen uten motor, motoren skal begynnes overhaling på i mars. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Lover bra Følger med videre. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Grunnet sykdom og permitering så har det skjedd veldig lite, men har fått satt i nye stempelringer og så har det blitt litt framgang de siste dagene endte opp med biltema kalipperlakk, skal tåle et par hundre varmegrader så satser på at det blir bra nok. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 29. august 2020 Del Skrevet 29. august 2020 @Inz4ne Har du en oppdatering på lur? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå