Gå til innhold

Fagbrev som Roughneck - får sparken , skolemuligheter?

PetterK445

Anbefalte innlegg

Hei.

Er pr. dags dato lærling som bore og vedlikeholdoperatør i Nordsjøen.

Har gått 1. år vgs TIP og 2.år vgs Brønnteknikk.

I August blir jeg veldig sannsynelig å miste jobben pga. tidene som er.

Har huslån og en datter så inntekt er selvfølgelig viktig.

Tenker at jeg må få meg en annen utdanning, men er ikke så inne på mine valgmuligheter og krav iforhold til skole? Kan jeg gå rett ut i lærling innen annet yrke? Hvilke krav har jeg til ny utdanning? Trenger jeg alle fag for f.eks. å gå elektro? Hva vil være smartest for meg å gjøre videre - kan selvfølgelig ikke ta helstudie..

Mvh

Chrisfox

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du ferdig med fagbrev i August? Du har et ekstremt sterkt oppsigelsesvern som lærling med opplæringsrett. Så frem til du er ferdig med læretiden, bør du ha jobb. Uansett, ta kontakt med ditt opplæringskontor, de hjelper deg slik at du får mulighet til å ta fagbrev. Så er du arbeidsledig etter det, fort vekk. Som faglært boreoperatør ville jeg neppe lett etter noen ny skolegang. Da ville jeg heller finne en ny jobb, nok av jobber å få for fagfolk, ofte. 

Lenke til kommentar

Er du ferdig med fagbrev i August? Du har et ekstremt sterkt oppsigelsesvern som lærling med opplæringsrett. Så frem til du er ferdig med læretiden, bør du ha jobb. Uansett, ta kontakt med ditt opplæringskontor, de hjelper deg slik at du får mulighet til å ta fagbrev. Så er du arbeidsledig etter det, fort vekk. Som faglært boreoperatør ville jeg neppe lett etter noen ny skolegang. Da ville jeg heller finne en ny jobb, nok av jobber å få for fagfolk, ofte. 

Nei, det er det ikke. Fagbrev som roughneck er ikke relevant til noe annet enn som roughneck og det er ikke en eneste bedrift som ansetter roughnecks..

Lenke til kommentar

Så fort du mister jobben som lærling så gå på NAV og få deg en basisinntekt som f.eks. arbeidsavklaringspenger (66% av årsinntekten din eller 1.9G av folketrygden eller noe sånt). Jeg er ingen byråkrat men jeg tror du skal få penger fra dem så lenge du går arbeidsledig, kanskje en midlertidig arbeidsløshetstrygd eller noe i en periode. Det er ikke lett å få jobb i dagens marked men jeg har sett flere bedrifter som ikke krever så mye av formelle utdannelser eller fagbrev men kanskje litt erfaring og teknisk innsikt.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Fagbrev som roughneck er ikke relevant til noe annet enn som roughneck og det er ikke en eneste bedrift som ansetter roughnecks..

Nei det er det ikke hva? Oppsigelsesvern? 

Det finnes godt med jobber hvor det er ønskelig med mekanisk eller teknisk forståelse, gjerne fagbrev. Ta en titt på finn. Det er ikke lett for noen å få jobb nå, men du står slett ikke så svakt med et fagbrev, uavhengig av type, som du skal ha det til. 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med ditt opplæringskontor, de vill hjelpe deg med veien videre. I værst tenkelig utfall får du ta fagbrev med en gang du får sparken. Om det går så langt. Ville også forhørt meg med tillitsvalgt og fagforening, som nevnt skal det ekstremt mye til for å si opp lærlinger. Men i de tidene som er så er det jo litt texas.

Men du kan ikke starte som lærling i elektro nei, du mangler masse fag.

Lenke til kommentar

Forklarte meg ikke helt grundig nok. De kan ikke si meg opp før læretiden er over, og det har de ingen planer om. Får ta fagbrevet, men jobb videre etter det er svært usannsynlig. Å få meg en jobb etterpå er nok heller ikke den vanskeligste oppgaven med gode karakterer, referanser og en over gjennomsnittlig sosial intelligens (forstå meg rett, er ikke høy på meg selv altså). Er ikke å få en jobb jeg er bekymret for, men vil liksom ha en jobb med bakgrunn i utdanning. Vil ikke bare jobbe på Rema1000 resten av livet. Har alltid hatt lyst å bli "noe mer enn gjennomsnittet" , forstå meg rett igjen. Vil gjerne utdanne meg videre og komme litt opp i stillinger osv, ha noe å bygge på liksom. Når det kommer til det med elektro, tenkte jeg på skolegang. Hvilke fag jeg trenger og hva jeg slipper - om jeg i det hele tatt har sjangse for å komme inn der.

Tusen takk for raske og relevante svar uansett! :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forklarte meg ikke helt grundig nok. De kan ikke si meg opp før læretiden er over, og det har de ingen planer om. Får ta fagbrevet, men jobb videre etter det er svært usannsynlig. Å få meg en jobb etterpå er nok heller ikke den vanskeligste oppgaven med gode karakterer, referanser og en over gjennomsnittlig sosial intelligens (forstå meg rett, er ikke høy på meg selv altså). Er ikke å få en jobb jeg er bekymret for, men vil liksom ha en jobb med bakgrunn i utdanning. Vil ikke bare jobbe på Rema1000 resten av livet. Har alltid hatt lyst å bli "noe mer enn gjennomsnittet" , forstå meg rett igjen. Vil gjerne utdanne meg videre og komme litt opp i stillinger osv, ha noe å bygge på liksom. Når det kommer til det med elektro, tenkte jeg på skolegang. Hvilke fag jeg trenger og hva jeg slipper - om jeg i det hele tatt har sjangse for å komme inn der.

Tusen takk for raske og relevante svar uansett! :-)

Aha da ble det litt klarere! 

Jeg ville absolutt tenkt på å gå opp i nivå og ikke ned til yrkesfag igjen, det er også veldig vanskelig da du har brukt opp retten din og stiller bakerst i køen, spørs også om kommunen er villig til å betale en ny vgs utdanning for deg. Så det aller enkleste er å gå oppover i systemet, du har da en del valg men det letteste er å enten:

-Teknisk fagskole, dette kan du starte direkte på etter fagbrev sannsynligvis

-Y-veien, her må du kanskje ha noe erfaring etter fagbrev. 

-Forkurs/påbygg

Om du har lyst til å skifte totalt retning er det sistnevnte som vill svare seg.

Lenke til kommentar

Ikke helt relevant, men hva betyr egentlig "roughneck" i denne sammenhengen? Er det ikke mer eller mindre slutt på tiden da folk er ute på boredekket og gjør noe nevneverdig med borestrengen? Brukes det om andre arbiedsoppgaver?

AtW

Vel, tidene har forandret seg noe ja. Men det er fortsatt mye manuelt arbeid som må gjøres ute på boredekket. F.eks bygging av Bottom Hole Assembly (BHA). Tiden da roughnecks sto ute på boredekket eller oppe i boretårnet i forbindelse med tripping (kjøre borestrengen ut eller inn i brønnen) er forbi, og takk gud for det.

Selv om noen deler av jobben har hatt tekniske fremskritt, gjøres veldig mye på samme måte som det alltid har blitt gjort. Så begrepet roughneck er like gjeldende idag som tidligere. Det er fortsatt roughnecks som står for største delen av det fysiske arbeidet på boredekket :)

Lenke til kommentar

Nei det er det ikke hva? Oppsigelsesvern? 

Det finnes godt med jobber hvor det er ønskelig med mekanisk eller teknisk forståelse, gjerne fagbrev. Ta en titt på finn. Det er ikke lett for noen å få jobb nå, men du står slett ikke så svakt med et fagbrev, uavhengig av type, som du skal ha det til. 

Oppsigelsevern er det som han sa til han er ferdig, men poenget mitt var at mesteparten av det du lærer her ute som roughneck ikke er relevant til landjobber.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke det relevant for eksempel i en jobb som prosessoperatør, elektriker eller automatiker?

http://e24.no/naeringsliv/jotun/boliden-i-odda-er-et-industriselskap-som-gaar-mot-stroemmen-paa-vestlandet/23605638

Et par tre års praksis med gammelt fagbrev, og så nytt fagbrev som privatist.

"Et par tre års praksis med gammelt fagbrev, og så nytt fagbrev som privatist." 

Dette hørtes interessant ut, hva mente du egentlig med det?

Lenke til kommentar

Det betyr at etter ca 5 års praksis i faget pluss et par teorieksamener så kan man gå opp til fagprøve som "praksiskandidat". Hvis man har et "beslektet fagbrev" og "praksis fra et lignende fag" så kan man noen ganger (og ofte tror jeg) få praksiskravet redusert ned med et år eller to. Det er vel heller ikke utenkelig at arbeidsgiver er villig å lønne "feil fagbrev" som "rett fagbrev" i den perioden det tar å få til en "konvertering". Man må i all enkelhet ta kontakt med en potensiell arbeidsgiver og høre hvilke muligheter det finnes. Ville vel tro at "Roughneck"  har en del kvaliteter som gjør at man er attraktiv i flere yrker, hvis man er villig til å flytte på seg og å lære noe nytt. Man må nok også være villig til å gå ned i lønn i forhold til det som gjelder offshore. (Men det vil jo allikevel være bedre enn NAV, spesielt i det lange løp.)

Ordningen er jo egentlig for de som ikke har fagbrev, men fungerer vel kanskje vel så bra for de som ønsker å "bygge ut" med et nytt fagbrev. (Ettersom man har mange basiskunnskaper.)

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...