Gå til innhold

Pris bensin


flink_gutt

Anbefalte innlegg

Et kort og enkelt spørsmål: Hva koster vanlig (95-oktan) bensin i Norge akkurat nå?

 

Jeg spør fordi vi bor utenfor Norge nå, og jeg holder på med litt prissammenligninger til jeg begynner på skolen her om en uke. Ting her kan være både litt dyrere og litt billigere enn i Norge, men mor og far sier at fire ting alltid er merkbart billigere her, nemlig agurk, kjøttdeig, egg og bensin. Det stemmer i hvert fall for de tre første. Poser med tre middels store agurker kostet her 9,55 kr, men jeg husker jeg betalte 7 kr for én agurk i Norge lille julaften (den var litt større, men om vi sier den var som 1,33 av agurkene her blir agurk 39,5 % billigere her, og større var den i hvert fall ikke!). Egg koster 1,28 kr/stk på brett med 30 stk i butikken vår her mot 1,66 kr/stk i butikken der vi kjøpte egg i Norge, så 22,9 % billigere (i tillegg er de her 60-70 gram, mens de i Norge var 55-70 gram, så litt større også) og frosset kjøttdeig koster 38,20 kg/kg her (i pakker på 700 gram) mot 49,50 kr/kg i Norge (i pakker på 400 gram) så 22,8 % billigere.

 

Nå lurer jeg altså på hvordan det er for bensin. Er ganske sikker på den koster mer enn 10,70 pr liter slik som ***-bensin (minst 94 oktan) på bensinstasjonen "vår" her og sikkert mer enn 11,14 kr pr liter slik som ****-bensin (minst 97 oktan) der også, men hvor mye mer? (*-bensin her er forresten helt usannsynig billig, bare 6,22 kr/liter! Far sier det er pga kvalitet og oktantall som kun gjør den brukbar på traktorer/store landbruksmaskiner/tunge veiarbeidsmaskiner med bensinmotor, gamle jeeper og biler for russisk landsbygd + bare de avgiftene som er på alt ikke helt nødvendig for å overleve.)

 

Edit 2701: Opprinnelig spørsmål besvart og løst, se nytt spørsmål i #9. #18

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste med drivstoffprisene i Norge er den latterlige overprisingen. Her i byen har prisene gått litt opp og ned men holdt seg jevnt mot 15 kroner(diesel). Men så kom en "helt" og satt oppdet som idag kalles tanken, han har samme prisene i en hel uke i slengen og alltid lavere enn "normalt", nå har de andre kjedene også samme pris. Ligger rundt 10. Håpløst. 

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle. Da kan vi vel si 13-13,25 som et slags "ukegjennomsnitt", siden det sikkert er flere som fyller på "billige" enn "dyre" dager?

 

Har imidlertid et spørsmål til pga prislisten PerAndre123 linket til:

 

Hvorfor kalles anleggsdiesel avgiftsfri i Norge (http://www.essoenergi.no/Farget_ADO.aspx), men koster likevel 9,64 kr/liter (https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html) ? Her har "lavforurensede diesel" (som har vanlig MVA og altså ikke er helt avgiftsfri, men ikke har andre avgifter) en makspris (som alle tar) på 7,94 kr denne uken. Det er 1,70 kr eller 17,6 % under "avgiftsfri" i Norge - og dieselen her er altså ikke avgiftsfri, men har samme avgiftene som alle andre vanlige varer uten å ha noen spesielle avgifter (fordi dieselbiler har en ekstra toll + to-tre ganger høyere årsavgift).

Lenke til kommentar

 

billigste priser i Stavanger finner man listet her http://tanken.joars.net/

 

Her i distriktet(haugalandet) har også joar ett par tanker, men vi opplever at de nærliggende stasjonene legger seg under. Selvfølgelig for å prøve å presse joar ut slik at de kan få prisen opp igjen. Bananas marked

 

de prøver og ligge under i stavanger , men fastpriskonseptet gjør at det ikke er slik alle dager , skal ikke langt unna før stasjonene er både 1 og 2 kroner over på pris .

Lenke til kommentar

Beklager at jeg har fått lite mulighet til å svare her, men tusen takk for svar. Svarer fører likevel bare til flere spørsmål:

  1. Hvorfor i all verden kaller man diesel for "avgiftsfri" når den ikke er avgiftsfri?

  2. Hvofor i all verden er diesel som er "avgiftsfri" og altså "bare" har MVA i Norge 1,90 kr dyrere pr liter enn her hvor diesel også "bare" har "MVA" (og ikke av den grunn selges som "avgiftsfri!", den har jo merverdiavgift)? Her koster den 7,94 pr liter denne uken også, mens i Norge koster den (jfr https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html) 9,84 kr pr liter! Er oljeselskapene i Norge mye mer grådige enn her og putter mye mer fortjeneste i sin egen lomme? Frakt kan det jo ikke være, så kort vei man har å frakte oljen fra der den ligger i Norge?

 

Det Salvesen forteller om priser som plutselig ble mye lavere straks det kom en ny konkurrent virker temmelig mistenkelig! På https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html står det i avsnittet "avgifter" at oljeselskapene har ....en bruttomargin til selskapene på opptil 10 prosent." noe som skulle som skulle bety at de med en dieselpris på 12,84 kr som nå har maksimum 1,28 kr i "bruttomargin til selskapene": De 1,28 kr pr liter skal dekke masse utgifter til "transport, lagring og markedsføring" i tillegg tilfortjeneste og dersom dette er sant: Hvofor er da oljeselskapene villigere til å selge varen rundt 2 kr billigere slik Selters sier i innlegg #11? Selv om billigere pris også betyr mindre MVA å betale for oljeselskapet er det likevel etter at man har tatt hensyn til MVA selskapet sparer ca 1,60 kr billigere og altså 0,32 liter mindre enn det Statoil sier har til å dekke utgiftene til " transport, lagring og markedsføring" Hvorfor selger da i det hele tatt oljeselskap oljen sin med 0,28 kr i rent tap i stedet for bare å låse døren, slukke varmen og permittere folkene når konkurrentene selger billigere? Gjorde de det ville de jo både slipper tapet på 0,28 kr og spare på utgifter mens de ventet på at konkurrenten skulle gå konkurs pga tapet, for bensin verken råtner eller eller surner og ikke fordamper den på tankene under jorden på bensinstasjonen. Nei, her er det noe muffens - eller har noen en forklaring?

Lenke til kommentar

drivstoff priser er et mysterium uten like , det at pumpe prisen kan variere er helt ulogisk da de som driver stasjonen betaler en fast pris for drivstoffet hver gang de fyller tanken , så den burde kun forandres når det fylles der , men de som driver stasjonen prøver og holde fortjenesten høyest mulig ved og taktisk justere den ut fra "konkuransen" .
så har man faktoren med at en bensistasjon og de som selger til stasjonen gjerne hører til samme selskap så det kan være de legger ut prisene til stasjonene høyt og tar fortjenesten i det leddet og da kan bensinstasjonen med god samvitighet si at de ikke tjener mye .

det er ikke lett og bli klok på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er ikke lett og bli klok på 

 

Dette blir adskillig enklere å forstå når du vet at alle selskapene har et inngående pris-samarbeid som velsignes av styresmaktene her i landet.. Siv Jensen (FrP) hadde jo en 'samtale' med oljeselskapene om dette med like (høye) priser uten at det førte til noe som helst. Alle selskapene foretrekker selvsagt å tjene mest mulig så priskriger og 'tilbud' hører til sjeldenhetene her i landet og får faktisk oppslag i riksnyhetene de få gangene dette skjer!

I tillegg har jo Norge noen av de høyeste avgiftene på drivstoff i verden.. (Men så er vi jo best i klassen til å dele ut skatte / avgiftskronene til andre land med økonomiske utfordringer samt til de personene som ønsker et godt liv i landet uten å gjøre for mye..)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...