Drakonial Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hei. Jeg er for tiden permittert fra min faste jobb men fikk nylig et tilbud om en liten frilans jobb på ca 2-3 dagers arbeid. Jeg hadde noen frilans oppdrag i 2011 men har ikke jobbet noe utenom min faste stilling siden da. Hvilken innvirkning vil det ha på permittering/dagpenger hvis jeg tar denne jobben? Skal jeg føre disse timene som normalt i meldekortet til NAV eller må dette registreres separat/på en annen måte? Det jeg frykter er at dette vil bli sett på som at jeg er tilbake i arbeid for fullt, jeg mister dagpengene og står fortsatt uten jobb etter bare noen dagers frilans arbeid. Kan jeg si ja til denne jobben, bidra og betale skatt eller bør jeg si nei og heller vente til jeg er tilbake i fast arbeid eller permitteringstiden utgår? Jeg hadde tenkt å sende dette spørsmålet til NAV men ble usikker på hvor greie de er når det gjelder slikt. De kan jo være veldig ugreie og si: - Du har godkjent at du skal si ja til alt arbeid og må derfor ta denne jobben. - Siden du sier ja til denne jobben er du nå en frilanser og blir derfor ikke registrert som permittert lenger. I verste tilfelle får jeg 3 dager jobb og mister permitteringsdagpenger etter det... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 to valg 1. være loltdig å skrive det på meldekortet 2. gi faen og ikke melde det inn til nav (fordel å få penga svart da så det ikek kan spores) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det fungerer men dette er slik jeg har forstått det. Jobber du over 50% i meldekort perioden(2 uker?) får du ikke penger for den perioden. Denne avtalen er helt latterlig spør du meg, det finnes mange mennesker som deg som vegrer seg for å utføre så mye arbeid som de klarer å komme over pga de er redde for de økonomiske konsekvensene. Kjenner en oppsagt ingeniør som har fått deltids jobb som elektriker, han tør ikke jobbe mer enn de 50% eller hva det er pga han er redd for å ikke få mer arbeid etterpå også havne bakpå økonomisk. Helt latterlig. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Er en stund siden jeg har gått arbeidsledig, men er det faktisk sånn? Dersom du jobber 6 dager ila en toukers periode så får du ikke dagpenger for hele den perioden i det hele tatt? Det fungerer jo mot sin hensikt. Det vil jo føre til, som Salvesen nevner, at det ikke vil lønne seg å jobbe så mye som man kanskje har mulighet til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Er en stund siden jeg har gått arbeidsledig, men er det faktisk sånn? Dersom du jobber 6 dager ila en toukers periode så får du ikke dagpenger for hele den perioden i det hele tatt? Det fungerer jo mot sin hensikt. Det vil jo føre til, som Salvesen nevner, at det ikke vil lønne seg å jobbe så mye som man kanskje har mulighet til. Det er slik jeg har forstått det på den oppsagte ingeniøren som er en kompis av min far. Han vegrer seg for å jobbe over denne grensen pga om arbeidet stopper der for en periode så taper han penger, og det er det jo ingen av oss som ønsker. Det er ikke slik at han ikke gidder pga da får han mindre penger, det handler om at han har hus, barn og regninger som skal betales, bare for å ha det sagt Så ja, systemet er helt bananas. På samme måte som om man ikke får stipend om en tjener for mye, da gidder ikke folk å jobbe mer når de kommer til den grensen osv. Mange banale regler i dette samfunnet som oppfordrer til å ikke bidra på den måten en klarer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Hele NAV systemet er idiotisk Jobber en mer enn 60% faller alle pengene bort Pluss at beløpet blir redusert om en jobber mer enn 20% (tror ihvertfall det var noe sånt) Den tiden jeg gikk på AAP så fikk jeg lønna under bordet, da jeg noen måneder kunne jobbe 60% og andre 30% eller 0% Lenke til kommentar
tven Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Hele NAV systemet er idiotisk Jobber en mer enn 60% faller alle pengene bort Pluss at beløpet blir redusert om en jobber mer enn 20% (tror ihvertfall det var noe sånt) Den tiden jeg gikk på AAP så fikk jeg lønna under bordet, da jeg noen måneder kunne jobbe 60% og andre 30% eller 0% Nå roter du fælt og blander inn aap sammen med dagpenger. Ikke gjør det. Det er ingen her som har svart TS. 2-3 dagers arbeid utgjør ikke mer enn 50% arbeid i løpet av 2 uker så den regelen kommer nok ikke til anvendelse her. Jeg tror det går fint å jobbe, men jeg har ikke jobbet med dagpenger og for gudsskyld ikke stol på hva jeg sier, andre her på forumet, legen din, fagforening din, eller de du snakker med i telefonen eller fysisk på lokale nav kontor. Hvorfor? Fordi hvis de gir feil opplysninger (noe som de veldig ofte gjør) så har du enten ikke dokumentasjon på at du har fått feil opplysninger (fordi det var en muntlig samtale) eller fordi du har spurt personer/offentlige institusjoner som ikke regnes som "trygdens organer". ALL kommunikasjon som er initiert av meg overfor nav foregår skriftlig gjennom epost eller i deres nye chattefunksjon når du er innlogget på nav.no. På den måten kan du dokumentere at de har brutt §11 i forvaltningsloven og at du som følge av det har fått et økonomisk tap. Dette kan da gi deg krav på erstatning (men ikke den aktuelle ytelsen som du har mistet pga feil opplysninger). Kort fortalt, spør de gjennom chatten eller epost hva reglene er hvis du jobber 2-3 dager mens du er permittert ifht videre ytelse etter disse dagene. Ikke nevn at du har et konkret jobbtilbud selvfølgelig. Generelt gjelder det å være mest mulig sparsom med nav iforhold til personlige opplysninger da de kan bruke dette mot deg. Hypotetiske og generelle spørsmål er derfor veien å gå. Og gir de deg feile opplysninger som resulterer i tapt trygd så send en klage til nav KA og henvis til dette vedlegget: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+1+til+kapittel+21+-+Erstatning.104239.cms Gir de deg dårlige/utydelig svar så ikke vær redd for å spør igjen, skriftlig. Hilsen en tidligere ansatt, nå profesjonell naver 1 Lenke til kommentar
Drakonial Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Ok, takk for svar. Tror jeg tar kontakt med nav skriftlig og krysser fingrene :o Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Er en stund siden jeg har gått arbeidsledig, men er det faktisk sånn? Dersom du jobber 6 dager ila en toukers periode så får du ikke dagpenger for hele den perioden i det hele tatt? Det fungerer jo mot sin hensikt. Det vil jo føre til, som Salvesen nevner, at det ikke vil lønne seg å jobbe så mye som man kanskje har mulighet til. jepp det er helt rikting. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Er en stund siden jeg har gått arbeidsledig, men er det faktisk sånn? Dersom du jobber 6 dager ila en toukers periode så får du ikke dagpenger for hele den perioden i det hele tatt? Det fungerer jo mot sin hensikt. Det vil jo føre til, som Salvesen nevner, at det ikke vil lønne seg å jobbe så mye som man kanskje har mulighet til. jepp det er helt rikting. Det er virkelig håpløst, tenk at de ikke har fått gjort noe med dette nå som "naving" er så i vinden! Sikker på at mange flere hadde jobbet mer da om de hadde sikret folk slik at de ikke satt med mindre enn beløpet de normaltsett får av nav. Men det er vell viktigere å få folk til å flytte rundt om i landet for å få fulltidsarbeid slik at de kan forlate kone og barn... Lenke til kommentar
Drakonial Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Da har jeg fått svar av NAV, så for å fjerne all tvil, her er reglene rundt dette: Mens du er permittert, registrert som arbeidssøker og mottar dagpenger - skal du takke ja til alle tilbud om arbeid. Du skal føre antall timer i arbeid på meldekortene på dagene du utfører arbeidet. Dagpengeutbetalingen blir beregnet og utbetalt ut fra antall timer i arbeid per meldekort. Dersom du jobber mer enn 37,5 timer på ett meldekort, vil du ikke motta utbetaling på det aktuelle meldekortet. [Dersom dette skjer 3 meldekort på rad (altså 6 uker), vil dagpengesaken din stanses automatisk og uten varsel. Imidlertid er det enkelt å søke om gjenopptak av dagpengesaken din - ta kontakt igjen om dette blir aktuelt.] Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Dvs du mister penger etter 50% arbeid... tragisk. Det værste er jo at en er pålagt å takke ja også. Rart folk lurer det systemet der. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Husk at dagpengeperioden forlenges tilsvarende når en jobber. 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Dvs du mister penger etter 50% arbeid... tragisk. Det værste er jo at en er pålagt å takke ja også. Rart folk lurer det systemet der. Hvorfor skal jeg og andre som jobber og betaler skatt fortsette å gi penger til andre som også har anledning til å jobbe? Systemet eksisterer ikke for at folk skal svindle mest mulig til seg fra sine naboer - det eksisterer for å gi personer en inntekt i de periodene de står arbeidsløse. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Dvs du mister penger etter 50% arbeid... tragisk. Det værste er jo at en er pålagt å takke ja også. Rart folk lurer det systemet der. Hvorfor skal jeg og andre som jobber og betaler skatt fortsette å gi penger til andre som også har anledning til å jobbe? Systemet eksisterer ikke for at folk skal svindle mest mulig til seg fra sine naboer - det eksisterer for å gi personer en inntekt i de periodene de står arbeidsløse. Jeg tror ikke du forstaar problemstillingen her. Si du mister jobben, du er arbeidsledig aa faar 20000 utbetalt av nav. Dette klarer du og familien aa leve paa med etr stramt budsjett. Men saa kommer det en jobb paa trappene, helt konge det. Men det er vikar arbeid og du faar 200 pr time(for enkelheten sin skyld). Faar du da 90 timer arbeid den maaneden lander du paa 18000 minus skatt og klarer derfor ikke aa betale regningene dine da 20000 var smertegrensen. Tror du da dette resulterer i at folk onsker aa jobbe? Om nav hadde garantert disse 20000 saalenge du ikke gikk over dette ved arbeid ville folk folt seg okonomisk trygge. Folk ville ha jobbet mye mer. Naa vegrer folk seg for aa arbeide pga disse dumme reglene. Saa tenk deg godt om, hvilken ordning ville gidd mest til samfunnet? En ordning der folk vegrer seg for aa arbeide i tilfelle de ikke faar nok timer, eller en ordning der folk kan arbeide saa mye som de faar mulighet til der nav dekker evt mellomlegg? Ganske aapenbart spor du meg.. Og ps jeg er en av "dere" skattebetalere og har alltid vaert det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå