Meg :) Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Hei. Går 3.vgs og skal til våren søke meg videre på universitet. Jeg er født sent på året, og er derfor 17 år. Har vurdert å ta friår for å reise og eventuelt jobbe, men er usikker på hvor og eventuelt med hvem. Jeg har også tenkt tanken på å gå rett videre på studier, og heller reise i studiene, som også er mulig. Dere som eventuelt studerer, tror dere jeg vil føle meg veldig "ung" om jeg velger å studere rett etter vgs i en alder av 18år? (NHH eller ingeniør på NTNU) Har jeg heller godt av et år fri for å "modnes", og å oppleve mer? Svar settes umåtelig stor pris på! =) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Hei. Går 3.vgs og skal til våren søke meg videre på universitet. Jeg er født sent på året, og er derfor 17 år. Har vurdert å ta friår for å reise og eventuelt jobbe, men er usikker på hvor og eventuelt med hvem. Jeg har også tenkt tanken på å gå rett videre på studier, og heller reise i studiene, som også er mulig. Dere som eventuelt studerer, tror dere jeg vil føle meg veldig "ung" om jeg velger å studere rett etter vgs i en alder av 18år? (NHH eller ingeniør på NTNU) Har jeg heller godt av et år fri for å "modnes", og å oppleve mer? Svar settes umåtelig stor pris på! =) Det er mange ved NTNU som kommer rett fra VGS. Noen har selvsagt tatt et år eller to med noe annet, men det er ikke så mange som er betydelig eldre – situasjonen er trolig en ganske annen ved høgskolene (og ved noen av NTNUs nye campus fra og med neste år, men i mitt hode er ikke det NTNU). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Jeg gikk rett fra videregående til NHH. Jeg opplevde ikke det som en stor sak, selv om det selvsagt var mange på kullet mitt som var litt eldre enn meg. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Friår er det dummeste du gjør. Jeg hadde samme innstilling etter vgs. Skulle ta meg et friår for å jobbe og spare opp litt cash. Endte med at jeg kun satt å gama WoW. Heldigvis fikk jeg brev fra Kongen og dro inn i førstegangstjenesten Det er kanskje det lureste du kan gjøre hvis du vil ha et år vekke fra skole, dra inn i militæret. Jeg hadde ikke noe lyst når jeg fikk innkallingen, men etter 2 uker stortrivdes jeg. Du får minner, erfaringer og ikke minst venner for livet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Dersom du tar friår for å reise så er det meir eller mindre eit vekkasta år. Du får sjølvsagt nokon opplevelser og du blir eit år eldre, men er det verdt å ofre eit heilt år med lønna profesjonsarbeid for det? Då er det vell betre å berre starte på studiane, ta seg ein deltidsjobb og heller benytte den lange sommarferien på å reise? Eller ta deg eit årsstudium i utlandet? Då får du reise og bu på ein framand plass samtidig som du opparbeider deg studiepoeng. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Kommer litt an på. Om du bor på et lite sted, og alle flytter for å studere eller dra i militæret, så tenker jeg det fort kan bli ganske kjedelig å bare bo der for å jobbe. Men om du har noen å henge med mens du sparer opp til å reise, så er ikke det så dumt. (Men da MÅ du ha jobb allerede fra sommeren av, hvis ikke blir du fort bare sittende på gutterommet ett år). Alternativt så kan du vurdere å studere noe som ikke er så tungt som NHH eller siving ved NTNU ett år. Da kommer du inn i et studentmiljø, og kan bruke året på å mest ha det gøy. Kanskje ta en årsenhet i realfag, slik at du får en fordel når du begynner neste år, og lærer deg litt studieteknikker, osv. Militæret og fhs, er også gode alternativer. I militæret får du spart opp litt penger, hvilket er greit når du senere skal studere. I tillegg så får du mange venner, og endel som antakelig havner i samme studieby som deg senere. Vil også anbefale fhs, spesielt om du har interesser som musikk, friluftsliv, foto, osv. Uansett hva du tenker nå, så anbefaler jeg deg å søke skole likevel. Greit å kunne ombestemme seg, om du finner ut at du vil begynne å studere etter en lang sommer. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Ganske greit å ha opparbeidet litt penger i forkant av studielivet så har man litt å rutte med. Stuidestøtten er ikke akkurat all verden. Ellers er ikke alder noe å tenke på. Vil både være jevnaldrende og noen eldre. Er uansett ikke store gapet for å være helt ærlig. Ved mindre du faktisk har lyst til å reise eller gjøre noe annet i friåret så ville jeg bare begynt rett på studiene. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Jeg tok et friår og jeg angrer ikke. Sparte opp penger. Reiste på interrail i Europa, til Kina og til Australia. Jobb får man alltids tid til senere. Du er bare ung en gang. At året vil være kastet vekk er bare tull – jobberfaring kommer godt med når du trenger deltidsjobb ved siden av studiene i fremtiden. Som noen andre har foreslått er også folkehøgskole et alternativ. Endret 13. november 2015 av Star Fox Lenke til kommentar
Meg :) Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Hei. Går 3.vgs og skal til våren søke meg videre på universitet. Jeg er født sent på året, og er derfor 17 år. Har vurdert å ta friår for å reise og eventuelt jobbe, men er usikker på hvor og eventuelt med hvem. Jeg har også tenkt tanken på å gå rett videre på studier, og heller reise i studiene, som også er mulig. Dere som eventuelt studerer, tror dere jeg vil føle meg veldig "ung" om jeg velger å studere rett etter vgs i en alder av 18år? (NHH eller ingeniør på NTNU) Har jeg heller godt av et år fri for å "modnes", og å oppleve mer? Svar settes umåtelig stor pris på! =) Det er mange ved NTNU som kommer rett fra VGS. Noen har selvsagt tatt et år eller to med noe annet, men det er ikke så mange som er betydelig eldre – situasjonen er trolig en ganske annen ved høgskolene (og ved noen av NTNUs nye campus fra og med neste år, men i mitt hode er ikke det NTNU). Hmm, du har trolig rett. Tusen takk for svar Vurderer nå ganske sterkt NHH. Jeg gikk rett fra videregående til NHH. Jeg opplevde ikke det som en stor sak, selv om det selvsagt var mange på kullet mitt som var litt eldre enn meg. Hmm, får se om jeg ender opp med det samme. Friår er det dummeste du gjør. Jeg hadde samme innstilling etter vgs. Skulle ta meg et friår for å jobbe og spare opp litt cash. Endte med at jeg kun satt å gama WoW. Heldigvis fikk jeg brev fra Kongen og dro inn i førstegangstjenesten Det er kanskje det lureste du kan gjøre hvis du vil ha et år vekke fra skole, dra inn i militæret. Jeg hadde ikke noe lyst når jeg fikk innkallingen, men etter 2 uker stortrivdes jeg. Du får minner, erfaringer og ikke minst venner for livet. Militæret er dessverre uaktuelt, da jeg allerede har svart at jeg ikke ønsket da jeg fikk sesjonlappen Ser det er viktig å være motivert til virkelig å jobbe, og å være tidlig ute å skaffe jobb isåfall,ja. Takk for svar! Dersom du tar friår for å reise så er det meir eller mindre eit vekkasta år. Du får sjølvsagt nokon opplevelser og du blir eit år eldre, men er det verdt å ofre eit heilt år med lønna profesjonsarbeid for det? Då er det vell betre å berre starte på studiane, ta seg ein deltidsjobb og heller benytte den lange sommarferien på å reise? Eller ta deg eit årsstudium i utlandet? Då får du reise og bu på ein framand plass samtidig som du opparbeider deg studiepoeng. Hmm, du har gode poenger. årsstudium i utlandet høres faktisk interessant ut. Men ville gjerne ha arbeidet først for å tjene penger til dette, slik at jeg ikke er i minus allerede før selve studietiden. Hmm, dette er vanskelig. Kommer litt an på. Om du bor på et lite sted, og alle flytter for å studere eller dra i militæret, så tenker jeg det fort kan bli ganske kjedelig å bare bo der for å jobbe. Men om du har noen å henge med mens du sparer opp til å reise, så er ikke det så dumt. (Men da MÅ du ha jobb allerede fra sommeren av, hvis ikke blir du fort bare sittende på gutterommet ett år). Alternativt så kan du vurdere å studere noe som ikke er så tungt som NHH eller siving ved NTNU ett år. Da kommer du inn i et studentmiljø, og kan bruke året på å mest ha det gøy. Kanskje ta en årsenhet i realfag, slik at du får en fordel når du begynner neste år, og lærer deg litt studieteknikker, osv. Militæret og fhs, er også gode alternativer. I militæret får du spart opp litt penger, hvilket er greit når du senere skal studere. I tillegg så får du mange venner, og endel som antakelig havner i samme studieby som deg senere. Vil også anbefale fhs, spesielt om du har interesser som musikk, friluftsliv, foto, osv. Uansett hva du tenker nå, så anbefaler jeg deg å søke skole likevel. Greit å kunne ombestemme seg, om du finner ut at du vil begynne å studere etter en lang sommer. Ja, skole tror jeg at jeg søker uansett. Du nevner "ikke tunge studier" ved f.eks NHH som et slags "prøveår", det er jo forsovet det jeg har tenkt å studere uansett. Men ja, ser hva du mener. Folkehøyskole virker interessant, men ønsker egentlig ikke å ligge i underskudd med hensyn til penger før videre studier. Men det er absolutt et alternativ! Ganske greit å ha opparbeidet litt penger i forkant av studielivet så har man litt å rutte med. Stuidestøtten er ikke akkurat all verden. Ellers er ikke alder noe å tenke på. Vil både være jevnaldrende og noen eldre. Er uansett ikke store gapet for å være helt ærlig. Ved mindre du faktisk har lyst til å reise eller gjøre noe annet i friåret så ville jeg bare begynt rett på studiene. Hmm, takk for svar! Isåfall ville det blitt noe mer opplevelser, og ikke kun jobbing. Jeg tok et friår og jeg angrer ikke. Sparte opp penger. Reiste på interrail i Europa, til Kina og til Australia. Jobb får man alltids tid til senere. Du er bare ung en gang. At året vil være kastet vekk er bare tull – jobberfaring kommer godt med når du trenger deltidsjobb ved siden av studiene i fremtiden. Som noen andre har foreslått er også folkehøgskole et alternativ. Åå, det høres veldig gøy ut! Liker ideen med å spare penger opp først før man reiser. Dette har man ikke sjansen til med folkehøyskole, noe jeg skulle ønske man hadde. haha. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Du trenger ikke mye oppsparte penger før du begynner å studere og det er fortsatt mer enn 8 måneder til du kan begynne. Hvis du vil begynne å studere, klarer du det fint økonomisk. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Med folkehøgskolen har du uansett som regel en lang utenlandstur. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg vil anbefale å ta friår, hvis du bruker det til noe. Jeg tok selv friår, og bruke året til å jobbe i en jobb jeg trivdes veldig godt i. På siden var jeg frivillig i røde kors, og fikk delta på mye morsomt der. Reiste litt innimellom til venner jeg kjente i utlandet. Personlig vokste jeg veldig mye på friåret etter videregående, og var for meg midt i blinken. Jeg ble gjennom friåret mer og mer motivert til å begynne å studere, ettersom jeg ble mer moden, fikk besøkt andre venner som studerte, og ble mer sikker på hva jeg ville. Det er ikke noe hast å begynne å studere rett etter videregående skole, man kan ta ett år eller to fri. om man f.eks. er 25 eller 26 når man er ferdig å studere har ingeting å si. Jeg sparte opp penger de åra, men det hadde ikke gjort noen stor forskjell for meg om jeg hadde spart de opp eller ikke, det viktigste for meg de to årene uten skole var det å vokse, få litt erfaring, gjøre noe helt annet enn skole (hadde jo tross alt gått på skole i 13 år...), ja rett og slett gjøre ting man har lyst til. Jeg ble veldig motivert til å begynne å studere i tillegg. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Gikk en måned på NHH i år før jeg droppet ut. Merket at de aller, aller fleste var eldre enn meg. Jeg startet rett etter vgs. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Det kan ikke stemme at de aller, aller fleste var merkbart eldre enn deg da halvparten av studieplassene er forbeholdt søkere med førstegangsvitnemål. Det vil si at minst halvparten av studentene i et kull er maks 21 år, men det er flere 19-åringer enn 21-åringer i den kvota. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Det kan ikke stemme at de aller, aller fleste var merkbart eldre enn deg da halvparten av studieplassene er forbeholdt søkere med førstegangsvitnemål. Det vil si at minst halvparten av studentene i et kull er maks 21 år, men det er flere 19-åringer enn 21-åringer i den kvota. Eldre, ikke merkbart eldre. Man er innen førstegangskvote helt til man blir 21. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 "Merker at de aller, aller fleste var eldre enn meg," sa du, men da er vi vel enige. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 "Merker at de aller, aller fleste var eldre enn meg," sa du, men da er vi vel enige. Heh, sant. Burde vel heller brukt "så ut som". Lenke til kommentar
Meg :) Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Jeg vil anbefale å ta friår, hvis du bruker det til noe. Jeg tok selv friår, og bruke året til å jobbe i en jobb jeg trivdes veldig godt i. På siden var jeg frivillig i røde kors, og fikk delta på mye morsomt der. Reiste litt innimellom til venner jeg kjente i utlandet. Personlig vokste jeg veldig mye på friåret etter videregående, og var for meg midt i blinken. Jeg ble gjennom friåret mer og mer motivert til å begynne å studere, ettersom jeg ble mer moden, fikk besøkt andre venner som studerte, og ble mer sikker på hva jeg ville. Det er ikke noe hast å begynne å studere rett etter videregående skole, man kan ta ett år eller to fri. om man f.eks. er 25 eller 26 når man er ferdig å studere har ingeting å si. Jeg sparte opp penger de åra, men det hadde ikke gjort noen stor forskjell for meg om jeg hadde spart de opp eller ikke, det viktigste for meg de to årene uten skole var det å vokse, få litt erfaring, gjøre noe helt annet enn skole (hadde jo tross alt gått på skole i 13 år...), ja rett og slett gjøre ting man har lyst til. Jeg ble veldig motivert til å begynne å studere i tillegg Hmm, ja det virker som en god ide. Ettersom jeg selv er usikker på egne studier er det gjerne lurt av meg å ta et år fri hvor jeg har mulighet, som du sier, å "vokse" som person:) Er i tillegg litt skolelei, og har hørt om flere som angrer på at de eventuelt ikke har tatt friår. Takk for at du delte dine erfaringer:) Hjelper veldig å få ulike synspunkt! Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg vil IKKE anbefale å ta friår, med mindre du skal gjøre noe VELDIG fornuftig, eller er ekstremt lei. Argumentet om at man "ikke vet hva man vil bli" er ganske tynt imo, siden den eneste måten å finne det ut på er å prøve det ut i praksis. Selv om jeg selv tok et friår, vil jeg ikke gå så langt som å si at jeg angrer, men jeg kan heller ikke si at det førte så mye positivt med seg. Man glemmer mye i løpet av et år, både med tanke på kunnskap og studieteknikk - det er ikke akkurat en fordel å starte "bakpå" på NTNU f.eks. Men på den annen side så er det ikke uvanlig å starte studier langt opp i tjueårene heller, snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Andrea185 Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 jeg vil anbefale førstegangstjeneste, der er noen poeng og hente der pluss at det er et modningsår med MANGE nye impulser. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå