blomster124 Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Hei! Jeg skulle kjøpe en mobil på finn.no for 2200kr. Jeg sa jeg kunne overføre 1000kr med en gang, og 1200kr om noen dager, da jeg får lønn. Jeg overførte de 1000kr, og han sa han sendte mobilen. Nå har det gått en uke, har ikke fått mobilen. Skulle ha fått den etter 2 dager. Jeg nekter å overføre resten av de 1200kr, for jeg synes egentlig han har vært litt tvilsom hele tiden,tviler på at han har sendt den. Han sier selv at han har hørt med postkontoret, og at de sier den er sendt. Han mener da at den har blitt rotet bort i posten, og at det ikke er hans feil, og at han anmelder meg om jeg ikke overfører resten av pengene. Hva synes dere jeg bør gjøre? Har han rett til å anmelde meg? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Fikk du noe sporingsNR eller kvittering for sendt pakke? Hev kjøpet via Finn, snakk me de så får du hjelp. Feilen her er jo at 1) du har forhåndsbetalt og 2) bruk oppkrav eller trygg betaling neste gang En anmeldelse her er nok bare han som prøver å skvise ut pengene, tipper telefonen ikke er sendt. 4 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Ble pakken sendt med sporing? Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Fikk ikke sporingsnr eller kvittering nei. Jeg vet det ikke er smart, men det har gått bra mange mange ganger, trodde det kom til å gå bra nå også... Så du mener jeg skal bare glemme fyren og mobilen? Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Han spurte meg om han ville jeg skulle sende den med norgespakken eller vanlig brev da, jeg svarte at det går sikkert fint med vanlig brev.. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Det er en grunn til at mange krever at tingen sendes med Norgespakke og sporing, da skjer det som regel ikke slike ting. Som nevnt så er postoppkrav også å foretrekke, spesiellt på Finn siden det er maaange svindlere og lugubre folk der. De ekstra kronene det koster er verdt det. Eksempel; Si du kjøper 10 ting til 1.000,- og alt går bra, så kjøper du ting nr 11 til 1.000,- og blir svindlet/ ikke får produktet da har du tapt like mye som det kostet å få send med sporing/ postoppkrav på alle de andre pakkene hvis ekstrakostnad for postoppkrav er 100,-. Er det noe dyrere så har du tapt mer enn kostnaden for postoppkrav. Da har du vel lært leksa di og vet hva du bør unngå neste gang ALDRI bruk brevpost fra privatpersoner, ALLTID krev Norgespakke eller annet alternativ med sporing. Svindlere nekter ofte å sende med Norgespakke eller sporing. Edit; Ble litt feil. Endret 12. november 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Problemet er at du bærer risikoen for at pakken kommer frem når selger har levert pakken til posten så lenge det er snakk om privatkjøp. Politiet gjør nok ikke så mye, men du kan risikere å tape i forliksrådet. Jeg ville krevd og sett noe som sannsynliggjør at selger har levert fra seg pakken til posten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Utgangspunktet for når risikoen går over på deg, det vil si på hvilket tidspunkt du må betale selv om tingen skulle bli ødelagt eller borte, følger av kjøpsloven §§ 7 og 8: § 7.Plasskjøp og sendekjøp.(1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der. (2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen. (3) Er tingen solgt «fritt», «levert» eller «fritt levert» med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted. § 8.Tilleggsplikter ved sendekjøp. (1) Skal selgeren sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. (2) Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han når kjøperen ber om det, gi de opplysninger kjøperen trenger for å kunne tegne forsikring. (3) Dersom selgeren leverer tingen til en fraktfører uten at det ved merking, i transportdokument eller på annen måte tydelig framgår at den skal til kjøperen, må selgeren gi kjøperen slik melding som gjør det klart hva han skal motta. Når tingen er levert går risikoen for tingen over på deg som kjøper. Hva dette innebærer følger av kjøpsloven § 12: Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren. Hvis han har sendt telefonen er du pliktig å betale, selv om du ikke har fått den. Har han ikke sendt telefonen har han misligholdt kjøpsavtalen, og du kan holde tilbake resten av kjøpesummen. Det var ganske dumt å ikke kreve sporing for noe så dyrt. Han har ikke noe grunnlag for å anmelde deg, uansett utfall har det ikke skjedd noe straffbart. Så, hva bør du gjøre? Tja. Hva vet du om selger? Hva kan du finne ut av om selger? Noen selgere er faktisk så dumme at de legger ut samme objekt på Finn en gang til like etterpå - sjekk det. Kan også lønne seg å forsøke å få Finn til å opplyse om han har hatt lignende annonser ute før. Angrep kan noen ganger være det beste forsvar. Resultatkravet til Posten er at de skal ha svært lite svinn, og det er ganske usannsynlig at han har sendt den uten at den kommer frem. Så det kan vært forsøket verdt å true med at ikke bare får han ikke mer penger, du kommer til å gå til sak for å få pengene dine tilbake. 1 Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Takk for svar dere. Jeg vet både navn, adresse og nummer på fyren. Hva som er falskt av navn og adresse, der vet jeg ikke, men nummeret er jo korrekt. Nå mener noen at jeg ikke skal overføre alt, mens noen mener jeg må det....? Forrvirret... Og ja, jeg har lært. Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Han har lagt ut fult av annonser av iphoner, jeg spurte, og han sa han selger det for kompisen, som har en iPhone-butikk... 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Følg krikkert's tips her, gå fullt ut, dette er nok en svindler. Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Hmm, det frister, men tror ikke jeg har nok bevis, når jeg ba han om å sende med vanlig brev... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Kontakt i det minste Finn og spør om hjelp... Lenke til kommentar
tHz Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Han har lagt ut fult av annonser av iphoner, jeg spurte, og han sa han selger det for kompisen, som har en iPhone-butikk... En kompis har "Iphone-butikk" = tyvgods Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 "Selger det for en kompis" er en klar indikasjon på at det er noe fishy, særlig hvis "kompisen" er næringsdrivende. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 "Selger det for en kompis" er en klar indikasjon på at det er noe fishy, særlig hvis "kompisen" er næringsdrivende. Om "kompisen" er næringsdrivende, er dette da et forbrukerkjøp? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Vilkåret for at forbrukerkjøpsloven skal gjelde er at selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Dette er alternative vilkår, så det holder at en av dem opptrer som næringsdrivende. Men vilkåret er at personen representerer selgeren. Selger man for/på vegne av en kompis som er næringsdrivende er dette et forbrukerkjøp, og i et forbrukerkjøp er ikke tingen levert/risikoen overtatt før du har den i hånda, jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 7 og 13. Hvis dette er et forbrukerkjøp har du krav på pengene tilbake hvis du ikke har tingen i hånda. 2 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Spørr om bildet av kvitteringen på brevposten. 1 Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Vilkåret for at forbrukerkjøpsloven skal gjelde er at selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Dette er alternative vilkår, så det holder at en av dem opptrer som næringsdrivende. Men vilkåret er at personen representerer selgeren. Selger man for/på vegne av en kompis som er næringsdrivende er dette et forbrukerkjøp, og i et forbrukerkjøp er ikke tingen levert/risikoen overtatt før du har den i hånda, jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 7 og 13. Hvis dette er et forbrukerkjøp har du krav på pengene tilbake hvis du ikke har tingen i hånda. Åhhh så bra! Nå ble jeg glad. Jeg kan skrive akkurat hva han skrev til meg "Jeg selger for kompisen som driver iphonefikser-kontor her i byen." Endret 12. november 2015 av blomster124 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Vanskelig å se det som noe annet enn at kompisen er næringsdrivende (eller at selger selv er det!). Det skal ikke mye til for å regnes som næringsdrivende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå