Gå til innhold

Flyktningene som kommer de neste fire årene koster Norge minst 750 milliarder

Anbefalte innlegg

Noen har våknet - eller sovnet - i NRK redaksjonen.

http://www.nrk.no/norge/flyktningene-kan-koste-750-milliarder-kroner-1.12614959

Hvis det kommer 100.000 flyktninger de neste fire årene og 75% får bli - så koster det Norge 750 milliarder kroner i første ledd, over deres levetid. Da er skatter de er forventet å betale inn trukket ifra regningen.

Det er drøyt 187.500kr per skattebetaler over en fireårsperiode.

Er DU villig til å betale 46875kr ekstra hvert år resten av livet i skatt for at Norge skal nedrennes av 18-19.000 velferdssøkere i året?

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så koster det Norge 750 milliarder kroner i første ledd, over deres levetid. 

Hvorfor hoppet det fra levetid til fire år her? Levetiden til en fra Syria er vel forventet å vare mer en 4 år? :s

Bør ikke 187.500kr deles på rundt 60?

Altså 3.125kr i året, ikke 46.875kr året?

Med hjelp fra SSB-tall har NRK regnet ut hvor mye det økte antallet flyktninger til Norge vil koste. Konklusjonen er at langtidskostnadene kan bli på over 750 milliarder kroner. (Man har her tatt utgangspunkt i kostnadene for hele livsløpet til personene som kommer. Altså fra de ankommer til Norge, til de dør.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

På deres levetid er det nesten garantert noen andre land som har slike utfordringer og som kommer hit ... så må legge på et par tusen milliarder til tror jeg

Edit: Forøvrig bør man vel legge til utgiftene med de som ikke får bli - det koster masse å behandle, oppbevare og sende de ut igjen

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Dette er ukontroversielt. 

I Norge er saksbehandling verdiskapning. Sikkert slik andre steder også. Når syriske flyktninger kommer til landet, så mobiliseres det. Folk saksbehandler ting til de ser stjerner og planeter. Ting skjer. Folk gjør ting. "Verdier" skapes. Så kan man legge til pengene som legges igjen i næringslivet. Tipper enhver syrier genererer en god del penger i løpet av et år, uten at jeg skal gå inn på tall. 

Lenke til kommentar

Noen har våknet - eller sovnet - i NRK redaksjonen.

http://www.nrk.no/norge/flyktningene-kan-koste-750-milliarder-kroner-1.12614959

Hvis det kommer 100.000 flyktninger de neste fire årene og 75% får bli - så koster det Norge 750 milliarder kroner i første ledd, over deres levetid. Da er skatter de er forventet å betale inn trukket ifra regningen.

Er DU villig til å betale 46875kr ekstra hvert år resten av livet i skatt for at Norge skal nedrennes av 18-19.000 velferdssøkere i året?

Nå har du vel regnet litt feil. 750 milliarder / 50 år / 2.65 millioner = 5700 kr per person.

Så kostnaden for å ta imot 100K asylsøkere blir 5700 kroner per år, ikke 47K. Problemet er ikke kostnaden for å ta imot 100K, problemet er at kostnaden for de neste 100K blir i tilegg til de 5700 kronene.

Over tid så blir kostnaden så høy at vi må redusere kvaliteten på våre velferdstjenester og øke skattene. Går det ekstremt fort, sånn som i Sverige så kan man få et massivt underskudd som vil etterhvert føre til en krise.

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg ikke. Jeg mottar hverken studiestøtte eller bor på sykehjem, jeg er en helt vanlig, funksjonsfrisk, norsk mann uten behov for støtteordninger. Pr 24.10.15 er jeg en inntektspost for staten.

Vi kan jo spørre de rikeste, hvis du mener det er deres penger vi bruker så er det vel de som burde hatt bestemmelsesretten her - ikke "utgiftspostene".

Lenke til kommentar

Største problemet er at et land destabiliseres hvis folketallet øker for raskt, litt pga økonomi som det nevnes, men også pga arbeidsplasser/ arbeidsledighet og en del andre ting. Det er en god grunn til at det bygges gjerder på grensen mellom Mexico og USA, det er ikke pga at de ikke vil ta imot eller hjelpe fler folk.

Vi hjelper også flyktningene feil, det er ikke bra for verken oss eller flyktningene å bare ta imot masse av dem hele tiden. Vi kaster fisk når vi egentlig burde lære bort hvordan man fisker.

Lenke til kommentar

Største problemet er at et land destabiliseres hvis folketallet øker for raskt, litt pga økonomi som det nevnes, men også pga arbeidsplasser/ arbeidsledighet og en del andre ting. Det er en god grunn til at det bygges gjerder på grensen mellom Mexico og USA, det er ikke pga at de ikke vil ta imot eller hjelpe fler folk.

Vi hjelper også flyktningene feil, det er ikke bra for verken oss eller flyktningene å bare ta imot masse av dem hele tiden. Vi kaster fisk når vi egentlig burde lære bort hvordan man fisker.

Riktig, vekst eksplosjonen i Kenya de siste årene er et godt eksempel på hva som skjer når folketallet øker for raskt. Men nå har Norge en lav befruktningsrate og veksten som vil bli av flyktningene er ikke enorm. Vi bør fortsatt ha fokus på dette de neste årene dog.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se de nærmeste 10-årene hvordan økonomien i dette landet går.

Det sies at Norge er forbi gullalderen og den vil aldri komme tilbake.

Jeg frykter en bratt utforbakke med stadig økende forpliktelser og oljeinntekter til bunns. Allerede nå bruker vi mer penger enn hva vi får inn på budsjettet, man må spe på med oljepeng.

Når krybben er tom osv...

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg ikke. Jeg mottar hverken studiestøtte eller bor på sykehjem, jeg er en helt vanlig, funksjonsfrisk, norsk mann uten behov for støtteordninger. Pr 24.10.15 er jeg en inntektspost for staten.

Vi kan jo spørre de rikeste, hvis du mener det er deres penger vi bruker så er det vel de som burde hatt bestemmelsesretten her - ikke "utgiftspostene".

Per 24.10.15 har du allerede levd en stund (antagelig noen og tjue år?), og du har vært en gratispassasjer mesteparten av tiden.

Nei, vi spør ikke de rikeste. Dvs., vi spør de ikke mer enn vi allerede gjør. Dette kommer ikke til å bli tråd nummer 10 000 om hvor kjipt skatt er.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se de nærmeste 10-årene hvordan økonomien i dette landet går.

Det sies at Norge er forbi gullalderen og den vil aldri komme tilbake.

Jeg frykter en bratt utforbakke med stadig økende forpliktelser og oljeinntekter til bunns. Allerede nå bruker vi mer penger enn hva vi får inn på budsjettet, man må spe på med oljepeng.

Når krybben er tom osv...

Hva mener du med "allerede nå"? Det har vi gjort lenge, og er helt bevisst. Det vil ikke gå tomt for oljepenger, det er hele poenget med Oljefondet.

Lenke til kommentar

Per 24.10.15 har du allerede levd en stund (antagelig noen og tjue år?), og du har vært en gratispassasjer mesteparten av tiden.

Nei, vi spør ikke de rikeste. Dvs., vi spør de ikke mer enn vi allerede gjør. Dette kommer ikke til å bli tråd nummer 10 000 om hvor kjipt skatt er.

Føler vi har tatt diskusjonen rundt skolegang osv i minst en tråd tidligere. Jeg er ingen utgiftspost i nuen, noe du hevdet, og det er pr. def. mine skattepenger som går med til flyktningbidrag. Når man så skal legge til litt her og litt der er det mer enn rimelig at man ser påd et totale bildet. Ser ikke noe enormt problem om jeg sponser flyktninger med 500kr/mnd, men hvor mye sponser jeg fra før? Hvis den summen alt er noen tusen er det kanskje greit å vurdere at nok er nok.

Lenke til kommentar

Han, knopflerbruce, har 13-20 år med subsidiert utdanning, og er altfor ung til å være i nærheten av å ha nedbetalt dette. Han har gratis helseforsikring, og er bruker av svært mange ting det offentlige betaler for. Gjennomsnittsnordmannen er en utgiftspost.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Det er en merkelig definisjon av utgiftspost. Månedens nedbetaling av huslånet skjedde for noen dager siden, og jeg betaler ikke felleskostnader før om en uke. Bor jeg gratis?

Det er en grei definisjon av en utgiftspost, men du må nødvendigvis se på en fornuftig syklus - f.eks. siste 12 mnd (eller en mnd i ditt tilfelle). I denne perioden har jeg vært et plussprosjekt for staten. Det har jeg også vært om du trekker det flere år bakover. Hvis du vil ha utgiftsposter, se heller til tidligere tiders flyktninger - hvor mye de bidrar med i snitt, og hvor mye de koster.

Føler dette har blitt diskutert før. Nei, jeg er ikke ansvarlig for utgifter ifbm. at staten tvang meg til å gå på skole i ni år. Dette var utgifter staten selv var ansvarlige for, da jeg ikke hadde bestemmelsesrett overhodet, og de inngår ikke i noe regnestykke over hva jeg "skylder" staten. Om jeg tvinger deg til å være min "klient" til 500kr/t i noen år er det åpenbart ikke slik at du skylder meg noe som helst når jeg en eller annen gang slipper deg fri fra tvangen - uavhengig av hva du har fått ut av det hele.

Lenke til kommentar

Han, knopflerbruce, har 13-20 år med subsidiert utdanning, og er altfor ung til å være i nærheten av å ha nedbetalt dette. Han har gratis helseforsikring, og er bruker av svært mange ting det offentlige betaler for. Gjennomsnittsnordmannen er en utgiftspost.

Se over for utdanning. Tvang medfører ikke gjeld. Det samme gjelder helseforsikringen (som jeg i liten grad har benyttet meg av, majoriteten av befolkningen er sykere enn det jeg er). Jeg er pdd fortsatt solid i pluss, sett fra statens side - uavhengig av hvordan du regner på dette. Du må gjerne anta at jeg betaler inn forsikringspremie via skatteseddelen, men dette er jo statlig gevinst når den ikke benyttes. Eneste jeg benytter er tannlegen, og den betaler jeg fra egen lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...