Moskus Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Z-Net EU har kommet i hus, og her er første inntrykk etter kun 12 timer i bruk. Wow. Hastigheten denne controlleren gir er helt enorm. Jeg oppgraderte tidligere i vår fra den klassiske Z-stick 2 til UZB1, og den overgangen var (selvfølgelig) veldig merkbar. Jeg er en av dem som også optimaliserer med jevne mellomrom, og prøver å holde nettverket så friskt som mulig. Derfor hadde jeg ikke trodd at det kunne bli så mye bedre enn det jeg hadde fått til med UZB1, for det gikk jo veldig raskt! Men det kunne faktisk bli bedre. Merkbart bedre! Det hadde jeg seriøst ikke trodd. Den første optimaliseringsrunden ("Optimize Network, but No Return Route Changes") tok en evighet: 2 timer og 45 minutter. Jeg ble litt skeptisk, men der tok jeg feil! Jeg la merke til at etter denne første optimaliseringsrunden hadde jeg vesentlig færre direkte pakker (se Plugins -> Z-wave -> Node Information, og se "Last Working Route"), men det er som forventet. Jeg så det samme da jeg byttet til UZB1, og dette endres med å gjøre flere optimaliseringer. Men til motsetning til UZB1, gir altså Z-NET meg høyere hastigheter med et ikke helt optimalisert nettverk enn jeg hadde med UZB1 fullt optimalisert! Jeg tok en ny runde nå, var ferdig på 22 minutter. Kjører en til, og så en Full Optimize. For meg som kjører virtualisering er det at den er nettverk-basert istedenfor USB helt fantastisk. Det krever ingen USB-til-nettverks-adaptere, drivere eller annet som kan gi trøbbel, det er bare å sette den opp (jeg liker fast IP) og tut-og-kjør. Og at den er nettverskbasert gjør den også vesentlig enklere å plassere. Og man kan til og med benytte WiFi (hvis man stoler nok på det). Men den koster en liten formue. Alt i alt, inkludert frakt, toll og moms betalte jeg nesten 2000 kr. Det er 5 ganger mer enn UZB1! I praksis tipper jeg det er samme boks som kjører Zee2, så man betaler en del for hardware. I tillegg er det nok ikke mange andre programmer som støtter Z-Net, så foreløpig blir man låst (dette vil nok imidlertid endre seg med tiden). Så er dette en jeg anbefaler? Begynner antall noder å stige høyt, eller du har et stort hus du vil ha bedre dekning i, ei hytte med internett-dekning, eller ønsker deg mer frihet mtp plassering, så ja, helt uten tvil. Det er ikke den første controlleren jeg hadde kjøpt hvis jeg skulle begynne med Z-wave, den er nok forbeholdt oss gale. 3 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 den er nok forbeholdt oss gale. +1 Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Vil ha... Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Innholdet er nok en R-Pi 2 B på lik linje som Z-bee brukte R-Pi B? Prisen for selve R-Pi er ikke så høy, like over 300,- Så kommer SD kort, kabinett, power og Z kontroller i tilllegg. Så tar de sikkert "litt" for SW og produkt? Endret 19. oktober 2015 av Charlie Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Ja, det er en RPI2 som med Zee2, sannsynligvis helt lik den Zee2 som selges nå med innebygget Z-wave controller, men med annen programvare. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Hmm, finner kun US versjonen: http://products.z-wavealliance.org/products/1244 Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jeg kommer til å kjøpe en sånn til hytta, men tror jeg sitter på gjerdet noen uker. Homeseer har vel som regel et bra black friday/desember-salg. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Er det forresten dns-støtte innebygget, f.eks. Myhomeseer? Evt kan man benytte en web-adresse som ip? Valgfri port? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Er det forresten dns-støtte innebygget, f.eks. Myhomeseer? Evt kan man benytte en web-adresse som ip? Valgfri port?Nei, ikke så vidt jeg ser. Så da må du evt. bruke VPN. Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Min kom i postkassa på fredag Kjører man bare backup fra UZB og restore til Z-net? Moskus: Har du flyttet posisjon fra der du hadde UZB, eller har du fortsatt å ha Z-net på samme plass? Hvis man skal flytte på den antar jeg det er lurt å kjøre førstegangsoptimalisering på ny posisjon? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Kjør backup, fjern UZB1, legg til ny (Z-net) og restore. Jeg har min på samme sted foreløpig. Det er bare å kjøre noen nye optimaliseringer når jeg flytter den. Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Takker, da skal det testes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå