Gå til innhold

Valgordning - når blir det elektronisk stemmegiving?


KoKo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel forsøk på dette for to år siden. Det bør jo være mulig å gjennomføre snart. Finnes gode muligheter med tanke på elektronisk signering og sikre innloggingsmetoder allerede. Håper det skjer asap.

 

Hvorfor håper du aldri det skjer, krikkert?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

I hvilket år blir det mulig å legge inn stemmen sin på nett for alle?  (Storting og kommunevalg)

 

Aldri håper jeg. Det er en utrolig dårlig ide.

 

Det er to store problemer i et slikt system.

 

1) Datasikkerhet. Det finnes ingen systemer som er hundre prosent sikre. Papir systemene er ikke perfekte de heller, der må man faktisk møte opp fysisk et sted og avgi en stemme. Tenk deg hvis noen får tilgang til de sentrale systemene, der alle stemmene lagres og kommuniseres. Joda, det er mye man kan gjøre, men som jeg sa ingen ting er helt sikkert.

2) Mennesker. Hvordan kan man kontrollere at folk ikke selger stemmer? At folk ikke tvinges til å stemme på en bestemt måte? Mennesker er også et kjempe problem når det kommer til punkt 1. Det er derfor man har så mange dobbelsjekker i dagens system.

 

Så dette,https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI, klippet for noen måneder siden og jeg må innrømme at det fikk meg til å endre mening om elektronisk-stemming. Jo mer jeg tenker på det jo mer liker jeg dagens ordning. Ikke perfekt, men bedre en elektronisk.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Når det gjelder elektronisk stemming så er jeg uenig i at det trenger å bli dyrt å lage systemet. Det finnes jo allerede, ettersom det har vært forsøk med det i noen kommuner. Imidlertid ødelegger det muligheten for å sikre at valget går for seg riktig.

* Anonymitet. En datamaskin kan rigges med spionprogramvare så man kan se alt som skjer - også hva folk stemmer.

* Påvirkning. Utilbørlig press av folk som kikker over skulderen.

* Riktig person. Det blir lett å stemme på vegne av andre.

* Hva skal man gjøre ved tekniske problemer?

Lenke til kommentar

Beklager, men du har ikke forstått hvilken standard valget ligger på, og du kan heller ikke ha lest hva jeg har skrevet.
 
Det kan ikke være kryptert hvem som har avgitt hvilken stemme. For da får man ikke sjekket identitet i valglokalet:
* Espen stemmer hjemme med anonym kodebrikke 815 493 00. Så tar faren hans med seg brikken og stemmer i valglokalet.

For å hindre dette må identiteten til Espen knyttes til stemmen, slike at det kan kontrolleres at ingen kan overstyre hans stemme. Da er det ikke det sikkert, anonymt valg lenger.
 

* Anonymitet. En datamaskin kan rigges med spionprogramvare så man kan se alt som skjer - også hva folk stemmer.

Hvis man ikke vet at dette er tilfelle på sin datamaskin, hvorfor skal man ta turen til stemmelokalet?
 
* Per stemmer hjemme med anonym kodebrikke 1234567. PST fanger opp IPen stemmen kommer fra i nettet mellom velger og sentral. Valgkontrollørene kontrollerer sentralen og finner ingen problemer. Ja, koblingen kan være kryptert. Men når det er myndighetene som står bak krypteringen så nærmest tilrettelegges det for man-in-the-middle attack.
 
* Påvirkning. Det utilbørlige presset er fortsatt der.
"Men jeg sto jo over skuldra di og så du stemte Frp, hvorfor skal du til valglokalet, da?"
"Eh..."
 

* Riktig person. Det blir lett å stemme på vegne av andre.

En person ønsker ikke å stemme, men noen stemmer på vegne av ham på PC uten at han vet det. Det spiller da ingen rolle om en papirstemme overstyrer, ettersom den ikke avgis.

Lenke til kommentar

Hadde det vært eit alternativ å endre heile stemmesystemet.

Dersom ein f.eks. droppa det med anonym stemmegivning og heller gjorde alle stemmene sporbare så ville det gjort at resultatet hadde blitt etterprøvbart av kven som helst.

 

Men dette vil sjølvsagt kreve at vi har andre mekanismer i samfunnet som hindrer folk i å stemme under tvang.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet jeg har er: Hvorfor er folk så gira på elektronisk valg?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal være elektronisk, vi må ikke omfavne teknologien bare for å omfavne den. Jeg er for fremgang og utvikling, men i dette tilfellet tror jeg vi har lite å hente. Måten vi gjør det på i dag fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...