Populært innlegg Corporal Jenkinson Skrevet 10. september 2015 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Oppdadert 14.10.2015: Bekreftet 13.10: Spansk og Italiensk fotball er nå kjøpt opp av Viasat(MTG) Denne tråden skal i hovedsaklig brukes til å diskutere kjøp og salg av fotballrettighetene på norsk TV. De neste rettighetene som er oppe for salg er norsk fotball, med Tippeligaen, OBOS, Toppserien og cupen. Hvilke aktører har vi i Norge? TV2 er den største reklamefinansierte tv-kanalen vi har i Norge, Har hatt Premier League-rettighetene siden 2010-2011-sesongen og kjøpte nylig Premier League-rettighetene for 3 nye år for hele 1,6 milliarder kroner. Viasat er en internasjonal tv-distributør som eies av ModernTimes-gruppen. Satser hovedsaklig på Champions League og amerikanske idretter. Har i løpet av høsten skaffet seg rettighetene til italiensk, spansk og fransk fotball. Viasat 4, Viasat Fotball og Viaplay.no er hvor de sender det meste av sin fotball. Discovery-gruppen er en hardtsatsende gruppe av tv-kanaler som eies av amerikanske Discovery Communications. Kanalene de eier er TV Norge, FEM, MAX, VOX, TLC, Discovery Channel, Eurosport Norge, Eurosport og Eurosport 2. NRK er det norskstatlige kringkastingsselskapet og er reklamefritt. Har kanalene NRK1 , NRK 2 og NRK 3. Sender mye på nett-tv på nrk.no Bettingsselskaper kan også nevnes da de trolig er interesserte i å skaffe seg rettighetene til noe. Unibet, Betsson og Bet365 har alle rettigheter til diverse ligaer. Hvilke rettigheter har de forskjellige TV.aktørene: Premier League: TV2, ut 2018/2019-sesongen. Sendes på TV2 Sport Premium og på streamingtjenesten sin TV2Sumo. Champions League: Viasat ut 2017-2018 sesongen- Sender en gratiskamp på tirsdager og onsdager, mens resten er tilgjengelig på Viasat sportskanaler og streamingtjenesten sin Viaplay.no Europa League: Discovery-gruppen har sikret seg rettighetene til å vise Europa League til og med 2017-2018. Sendes på Max og på streamingtjenesten Dplay.no Tippeligaen: TV2 har rettighetene ut 2016. Sender kampene sine på Cmore sine platformer, som de eier, og sender ulike kamper på TV2 Zebra i tillegg til streamingtjenesten sin TV2Sumo. OBOS-ligaen:TV2 har rettighetene ut 2016. Sender kampene sine på Cmore sine plattformer, som de eier, og sender ulike kamper på TV2 Zebra i tillegg til streamingstjenesten sin TV2Sumo. Cupen: NRK og TV2 har rettighetene til cupkampene. Sendes på NRK1/2 og TV2s Sportskanal. Serie A: Viasat har nylig skaffet seg rettighetene til La Liga ut 2017/18 sesongen. Sendes blant annet på Viasat Fotball og Viaplay.no La Liga: Viasat har nylig skaffet seg rettighetene til La Liga ut 2017/18 sesongen. Sendes blant annet på Viasat Fotball og Viaplay.no Bundesliga: Discovery-gruppen har rettighetene til Bundesliga ut 2016-2017 sesongen. Sender 5 Bundesliga-kamper på Eurosport-kanalene sine i tillegg på streamingtjenesten sin Eurosport Live. Championship og øvrige engelskfotball: TV2 har enerett på all engelsk fotball, og sender øvrig fotball fra England som blir produsert i England. Varierer når de sender, alt ettersom hvilke kamper som blir produsert og sendt på engelsk tv. MLS: Discovery-gruppen har MLS-rettighetene til og med 2018-2019. Sendes på Eurosport og på streamingtjenesten sin Eurosport Live. Russisk Premier League: Viasat sender utvalgte kamper fra russisk Premier League på Viasat Fotball og på streamingtjenesten sin viaplay.no. Usikker hvor lenge VIasat har rettighetene, men tror det er ut 2015-2016-sesongen i første omgang. Æredivisjon: Viasat har rettighetene til nederlandsk fotball i første omgang i 2015/2016-sesongen. Viasat Fotball og Viaplay sender to til tre kamper hver runde. Primeira Liga: Viasat har rettighetene til å vise portugisisk fotball ut 2015/2016-sesongen. Viasat Fotball og Viaplay sender utvalgte kamper fra Primeira Liga i hver serierunde. UEFA Youth League: Viasat har rettighetene til å vise UEFA Youth League ut 2015/2016-sesongen. Sendes på trolig på Viasat Fotball og Viaplay. Toppserien for kvinner: Nrk sender utvalgte seriekamper på NRK 1 og NRK 2. Avtalen varer ut 2016-sesongen. Fotball EM2016:NRK og TV2 har rettighetene til Fotball EM i Frankrike i 2016. Avtalen garanterer at minst én kamp hver dag blir vist på enten NRK 1 eller TV2s hovedkanal. Fotball VM 2018 og 2022: NRK og TV2 har rettighetene til Fotball VM i Russland i 2018 og Qatar 2022. Sendes på NRK 1, TV2s hovedkanal og streamingtjenestene NRK.no og tv2sumo. Confederations Cup: Sendes på NRK og TV2 i 2017 og 2021. Sendes på NRK og TV2s kanaler i tillegg til streamingtjenestene NRK.no og TV2Sumo. Landslaget i fotball: Fotballandslagets VM- og EM-kvalifiseringskamper er det Discovery-gruppen som har ut 2018. Sendes på Max og Eurosport Norge i tillegg til streamingtjenesten Dplay.no Øvrig fotball: Det er også diverse u-landsturneringer som Eurosport bruker å skaffe seg rettighetene til. Om det er noe jeg har glemt av gi gjerne lyd så fikser jeg det. -------------- Er dere fornøyd med det tilbudet vi har i dag av fotball i Norge? Fornøyd med prisen, opplegg rundt de diverse ligaene og hvordan tv-kanalene viser fram produktet sitt på? --------------EDIT: La til Denne artikkelen fra DN om La Liga-rettighetene. Kreves abonnement. EDIT2: La til hvordan man lovlig se La Liga og Serie A i helgen. Takk til Patrick123 for link! EDIT3: La til siste nytt, med sitater fra artikkel fra VG. EDIT4: Oppdadert med at TV2 har kjøpt rettighetene. EDIT5: Oppdadert med at spansk og italiensk fotball har havnet hos Viasat. Endret 14. oktober 2015 av Corporal Jenkinson 11 Lenke til kommentar
Espp Skrevet 10. september 2015 Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 Fantastisk innsats her! Jeg ønsker egentlig å få samlet fotballen litt mer. Prisen vil kanskje gå opp en del, men jeg hater systemet i dag hvor fotballen er delt opp mellom mange ulike aktører. TV2 har gjort det skikkelig bra syns jeg og det blir ikke noe nederlag hvis de får det igjen. Discovery-gruppen hadde vært fantastisk. Da hadde jeg kunne sett tysk og engelsk fotball hver uke! Lenke til kommentar
OhEasy Skrevet 10. september 2015 Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 For en jobb du har gjort, Jenks! Følger denne. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. september 2015 Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 Håper virkelig TV2 klarer å beholde rettighetene! De har skapt et veldig bra produkt! Og imponerende jobb av TS! Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 10. september 2015 Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 Følger. Herlig post! Lenke til kommentar
barezell Skrevet 10. september 2015 Rapporter Del Skrevet 10. september 2015 Bra post! Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 Må følge dette her. Fantastisk post. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Sporten.com sender alle helgens kamper i La Liga og Serie A på sine nettsider, gratis. http://www.sporten.com/video/sporten-com-sender-la-liga-og-seria-a-gratis Sprudlevann serveres i Serie A-tråden. Endret 11. september 2015 av Patrick123 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 VG også. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 Jeg håper virkelig TV2 klarer å beholde rettighetene. De har skapt et godt produkt og har dyktige folk både i studio og som kommentatorer. De har etterhvert bygget seg opp et stort nettverk knyttet opp til engelsk fotball som virkelig begynner å bære frukter. Produksjonen av eksklusivt innhold er også bra. Er veldig skeptisk hvis Discovery overtar, synes ikke de har gjort en god jobb med landskampene på Max eller Europa League. Skulle gjerne ønske at TV2 også fikk kloa i Champions League, men det er jo bare ønsketenking. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Gi alt til TV2, plz. De er overlegne på fotball imo. Endret 11. september 2015 av MartinF Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 TV2 kan sakene sine definitivt, men jeg er redd flere ligaer kun ender i en halvveis gjennomført pakke, for eksempel kun streaming, eventuelt nye kanalpakker. PL-pakken koster jo skjorta allerede. Viasat sender i det minste 2 CL-kamper hver gang på "gratiskanalen", men jeg mistenker at TV2 ikke ville gjort det samme. Muligens hadde det havnet på samme kanaler som PL. Skjønt, jeg kan jo ta feil, og det kan jo hende de hadde brukt Sportskanalen. Den flommer ikke akkurat over av fotball lengre... Og Premium-pakken til TV2 vil uansett være uaktuell for meg, det er for dyrt omså all verdens fotball gikk der. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 11. september 2015 Rapporter Del Skrevet 11. september 2015 Om man er student kan jeg si meg enig, men om man jobber og mener 349kr er for mye er det vel mer prioriteringer som står i veien. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. september 2015 Rapporter Del Skrevet 12. september 2015 Utrolig god oversikt fra TS! 349 er for meg en sum jeg er villig til å betale når innholdet som produseres er så bra som nå. Håper rettighetene forblir på TV2. 1 Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 14. september 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Ny artikkel fra VG i dag: Det som synes klart er at Premier League-rettighetene vil bli solgt før Tippeliga-pakken med norsk fotball. I slutten av september skal budene på engelsk fotball leveres, og TV 2, TVNorge/Discovery og MTG/Viasat er trolig alle interesserte i engelsk fotball. Ansvarlig redaktør i nettstedet Kampanje, Knut-Kristian Hauge, sier følgende: – Mitt stalltips er at TV 2 beholder Premier League, men prisen kan bli stiv og det kan fort koste mer enn det smaker. Nærmer prisen seg en milliard kroner, blir det en utfordring å regne dette hjem for TV 2. [....] Innen de to første ukene av oktober blir det kjent hvem som sender det ypperste av engelsk fotball fra 2017 til 2019. Discovery, som kapret OL-rettighetenefra 2018 til 2024, regnes som en farlig utfordrer til TV 2. Det jeg frykter mest om TV2 får beholdt Premier League-rettighetene, er at de kommer til å skru opp prisen enda mer. Tror neppe Discovery setter prisene mer enn maks 350 kr mens TV2 mest sannsynlig blir å skru opp prisene da det kommer til å koste. Endret 14. september 2015 av Corporal Jenkinson Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. september 2015 Rapporter Del Skrevet 14. september 2015 Ny artikkel fra VG i dag: Det som synes klart er at Premier League-rettighetene vil bli solgt før Tippeliga-pakken med norsk fotball. I slutten av september skal budene på engelsk fotball leveres, og TV 2, TVNorge/Discovery og MTG/Viasat er trolig alle interesserte i engelsk fotball. Ansvarlig redaktør i nettstedet Kampanje, Knut-Kristian Hauge, sier følgende: – Mitt stalltips er at TV 2 beholder Premier League, men prisen kan bli stiv og det kan fort koste mer enn det smaker. Nærmer prisen seg en milliard kroner, blir det en utfordring å regne dette hjem for TV 2. [....] Innen de to første ukene av oktober blir det kjent hvem som sender det ypperste av engelsk fotball fra 2017 til 2019. Discovery, som kapret OL-rettighetenefra 2018 til 2024, regnes som en farlig utfordrer til TV 2. Det jeg frykter mest om TV2 får beholdt Premier League-rettighetene, er at de kommer til å skru opp prisen enda mer. Tror neppe Discovery setter prisene mer enn maks 350 kr mens TV2 mest sannsynlig blir å skru opp prisene da det kommer til å koste. Når man økte med 85% en gang, kan vel man gjøre det igjen? Melder meg ikke på hallelujakoret til TV2. At de har de minst dårlige norske kommentatorene, er ikke nok til å få meg tilbake på galoppen. Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 14. september 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2015 Ja, kommer neppe til å kjøpe Sumo selv. Kjøpte Sumo for sesongstarten i år, men kommer ikke til å fornye. Tror ikke jeg tåler å høre Skrikestad en gang til. TV2 skal ha for at de lager et bra produkt, men det er synd personene de har er alt for dårlige. Aleksander Schau som programleder er jo helt sinnssykt. Slitsomt å høre på alt tullet hans, og synes ikke resten av gjengen er noe særlig heller. Mangler faglig kompetanse i panelet. Norge må være eneste landet der 75%+ av de som sitter i panelet er såkalte "eksperter" og har aldri spilt profesjonelt. Bare se på MNF-panelet til Sky for eksempel: Programleder(kommer ikke på navnet hans i farten), Carragher, Neville, Henry og Graeme Souness. Samme med MoTD panelet til BBC: Lineker, Wright og Shearer. I Norge har vi Schau, Lundekvam, Thorsvedt, Børslid, Myhre og, Trevor Morley og en 2.divisjonsspiller. Takk gud for at Langli ikke er der lengre. Trenger ikke nødvendigvis å være tidligere engelske fotballspillere i panelet, da jeg synes for eksempel Hangeland har levert strålende når han har vært med. Må bli slutt på å ha "fotballeksperter" i et panel, i alle fall når det så og si kun er de som sitter i panelet. . Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 15. september 2015 Rapporter Del Skrevet 15. september 2015 Håper på at TV2 beholder PL, og etterhvert får CL i tillegg. Har også trua på Discovery/Eurosport til La Liga. Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2015 VG melder i dag at Premier League rettighetene trolig avgjøres i morgen! Prisen overstiger som forventet over 1 milliard kroner, TVNorge- og Eurosport-eier Discovery gir med sine økonomiske muskler TV 2 knallhard kamp. MTG Viasat har også vært med i racet, men kampen står mellom TV 2 og SBS Discovery. Tidligere i høst var det et aktuelt scenario å selge de skandinaviske rettighetene felles. Det skal imidlertid ikke ha generert store nok bud. Nå handler det om en ren auksjon mellom TV 2 og SBS Discovery der den som betaler mest får lov til å vise engelske delikatesser for norske TV-seere fra og med neste høst. VG har snakket med en rekke kilder tett på prosessen. Samtlige spår et rotterace der det er vanskelig å peke ut en forhåndsfavoritt. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 1. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2015 Galskap. Uansett hvem som får rettighetene; Forbered dere på vanvittige priser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå