Gå til innhold

Nikon sine F/1.4G

Anbefalte innlegg

Er uskikker på hvilket år de enkelte av disse har startet sin produsering, men alt for gamle er de vel ikke.

Tror dere Nikon har som mål de nærmeste årene og finpusse på disse for å komme nærmere for eksempel Sigma Art i skarphet? eller tror dere at Nikon tenker at disse jevnt over leverer så godt, med tanke på alle faktorer som et bilde består av, som for eksempel tegning, kontrast, bokhe, farger etc, og at den siste lille skarpheten opp til Sigma Art strengt talt ikke er nødvendig?

Og mener dere at de holder følge meg de nye høyoppløselige kameraene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henger meg litt på...

Vurderer om jeg skal kjøpe meg en brukt Nikon 85mm f/1.4G. Vet at 1.8G er et godt alternativ, men frister med litt større åpning.

Vet ikke om dette er dumt å kjøpe, ettersom det ikke er helt usannsynlig at Sigma kommer med en 85mm Art konkurrent neste gang de slipper et nytt et. Sigma sin 35mm og 50mm Art er slik jeg har forstått det en del skarpere en Nikon sine rivaler.

Tror dere det samme vil gjelde vs Nikon 85mm f/1.4G når Art kommer med en rival til denne, eller er Nikon sin allerede så god at det kun vil skille nyanser?(Sett hva Sigma har utrettet med 24,35 og 50mm).

Lenke til kommentar

Henger meg litt på...

Vurderer om jeg skal kjøpe meg en brukt Nikon 85mm f/1.4G. Vet at 1.8G er et godt alternativ, men frister med litt større åpning.

Vet ikke om dette er dumt å kjøpe, ettersom det ikke er helt usannsynlig at Sigma kommer med en 85mm Art konkurrent neste gang de slipper et nytt et. Sigma sin 35mm og 50mm Art er slik jeg har forstått det en del skarpere en Nikon sine rivaler.

Tror dere det samme vil gjelde vs Nikon 85mm f/1.4G når Art kommer med en rival til denne, eller er Nikon sin allerede så god at det kun vil skille nyanser?(Sett hva Sigma har utrettet med 24,35 og 50mm).

Kjøp et brukt, så taper du uansett ikke mye, selv om du skulle velge å bytte med Sigma. 

Nikon 85/1,4 og 1,8 er nok en klasse over Nikon 50/1,4 og 1,8, så jeg tror ikke du skal forvente noe veldig mye bedre fra Sigma. Dessuten er det noe med å ha objektiv laget spesifikt for kameraet, av kameraprodusenten. Det er forskjell på det og objektiv som er laget "reverse-engineered" til å passe. Særlig autofokus kan lide under det. 

Lenke til kommentar

Bare et tips til de som snakker om skarphet her... Det er flere måter å måle et objektivs kvaliteteter på enn skarphet. Et objektiv som F. eks en 85mm som gjerne brukes til portretter bør ikke nødvendigvis være FOR skarpt. Da blir alt av urenheter i huden osv med. Det kan ofte være vel så viktig å se på ting som f. eks bokeh, altså det som er uskarpt. Her skiller det fort mer mellom et "dårlig" og et "bra" objektiv.

Lenke til kommentar

Det er sikkert et godt poeng, at som portrettobjektiv, at det sikkert nesten kan være en fordel at det ikke er for superskarpt, men kanskje like gjerne det uskarpe i «fokus», bokhe, i så måte har vel Nikon f/1.4G truffet fint med denne kombinasjonen, kan det virke som.

Dette med nærgrense har jeg ikke vurdert som et kriterie, ettersom jeg skal bruke det til typisk portrett bilder. Etter hva jeg kan se skiller det 5 cm i nærgrense på f/1.8 og f/1.4, fordel f/1.8, så vet ikke hvor betydningsfullt dette er ….? Fint om du Flageborg i tillegg til å stille et spørsmål ut i lufta samtidig besvare det slik du tenker, så blir det enklere å selv ta stilling til det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til portrett er 10(3)5/2 DC også to objektiv som må vurderes. De er kanskje ikke helt like skarpe i sentrum, men har andre egenskaper som gjør dem svært godt egnet til portrett. 

Du må forresten ikke finne på å bruke dem på kamera som ikke lar deg tune inn fokus, de trenger ganske mye justering!

Lenke til kommentar

Dette med nærgrense har jeg ikke vurdert som et kriterie, ettersom jeg skal bruke det til typisk portrett bilder.....

Den er nesten 1 meter....

Enig med @tow her, venter litt på poenget? Om jeg skal prøve å tolke deg, mener du at jeg bør gå for f/1.8G varianten ettersom denne har 5cm «kortere» nærgrense? Eller er det andre objektiver du gjerne vil anbefale i stedet? Blir ikke overasket om det blir et fra Sigma, gjerne 35mm f/1.4Art? :hmm::)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...