Slatravi Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg bor hjemme under studietiden (1 og 2 semester) og trenger ikke et stort lån. Men til pensumbøker/transport hadde jeg trengt 10 000 kr det første året. Jeg vet at det kan lønne seg å ta opp fullt studielån pga. rente fritt under utdanning og at du får renter på pengene om de står på konto -Går det ann å ta opp et lite studielån? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Du får max lån selv om du bor hjemme, du får bare ikke gjort om fra lån til stipend. så søk om lån, bruk det du trenger og spar resten. Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Du får max lån selv om du bor hjemme, du får bare ikke gjort om fra lån til stipend. så søk om lån, bruk det du trenger og spar resten. er klar over at jeg kan ta opp alt, men jeg vil ikke ha så mye i lån.... hørest rart kanskje rart ut å si nei når jeg kan tjene på lånet, men det er forrtsatt et lån.... men går det ikke ann å bare ta opp 10 000,-? Endret 19. august 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil du takke nei til penger som du kan bruke til egenkapital når du skal kjøpe bolig? Uansett: Ja, du kan velge å kun låne et valgt beløp. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil du takke nei til penger som du kan bruke til egenkapital når du skal kjøpe bolig? Uansett: Ja, du kan velge å kun låne et valgt beløp. Tenk nøye igjennom det Horrorbyte sier her, disse pengene kan hjelpe deg ekstremt mye i fremtiden! Selv har jeg 100% jobb og 100% lån i lånekassen om dagen, alt går på sparekonto evt investeres i "sikre" investeringer. Eier i dag leilighet men når jeg etter studiene skal kjøpe meg hus vill jeg ha mye "egenkapital" som kommer fra lånekassen slik at jeg vill få gunstigere lån. Og som du sier kan en tjene penger på dette. MEN om du ikke klarer å beherske deg og bruker opp pengene fraråder jeg deg for alt å ta opp lånet. Hadde ikke lån selv heller det første året jeg studerte da jeg var klar over at jeg ikke kom til åklare å la de "ligge". Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil du takke nei til penger som du kan bruke til egenkapital når du skal kjøpe bolig? Uansett: Ja, du kan velge å kun låne et valgt beløp. Grunnen til jeg sier nei er at det er et lån, skal jeg låne penger i banken så har jeg 660 000 i EK, men også 629 000 I lån Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil du takke nei til penger som du kan bruke til egenkapital når du skal kjøpe bolig? Uansett: Ja, du kan velge å kun låne et valgt beløp. Grunnen til jeg sier nei er at det er et lån, skal jeg låne penger i banken så har jeg 660 000 i EK, men også 629 000 I lån Og tar du ikke opp lånet har du 31 000 i EK og får ikke noe lån, hva er best? Sier ikke at du skal bare spare studielånet men spare like mye som før + studielånet da stiller du mye sterkere når du kommer til banken. Husk at de fleste som kommer i banken etter en utdanning har samme lånet i lånekassen men har "sløst" det vekk ved å kun studere. Banken foretrekker såklart en sparer. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Mitt tips er og ta opp fult lån. Overføre penger du ikke skal bruke til en konto du oppretter i banken som du ikke har tilgang til på nett eller med kort. Da er det lettere og spare de og bruk de til BSU eller førerkort osv. Som du vet selv så taper du ikke på et studielån. Endret 19. august 2015 av Eriksendrul 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Mitt tips er og ta opp fult lån. Overføre penger du ikke skal bruke til en konto du oppretter i banken som du ikke har tilgang til på nett eller med kort. Da er det lettere og spare de og bruk de til BSU eller førerkort osv. Som du vet selv så taper du ikke på et studielån. Stoler en så "lite" på seg selv at en må bruke "låste" kontoer er det virkelig ikke å anbefale, da blir de brukt opp uansett for pengene får en alltid tak i. Uten om dette er det alltid gunstig med fult lån! Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Mitt tips er og ta opp fult lån. Overføre penger du ikke skal bruke til en konto du oppretter i banken som du ikke har tilgang til på nett eller med kort. Da er det lettere og spare de og bruk de til BSU eller førerkort osv. Som du vet selv så taper du ikke på et studielån. Stoler en så "lite" på seg selv at en må bruke "låste" kontoer er det virkelig ikke å anbefale, da blir de brukt opp uansett for pengene får en alltid tak i. Uten om dette er det alltid gunstig med fult lån! jeg hadde helt fint greid å hatt pengene på en åpen konto får se på gevinsten av å ta det opp og eventuelt se.... men rentene i dag er veldig lave så på høgrentekonto at man ikke tjener noe på renter nesten... BSU er jo lurt med høye renter. En grunn til at jeg vil ta opp studielån er å betale for førerkorte Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (fra den andre tråden) Jeg er i den situasjon at jeg trenger 10 000 kr i studielån til bøker, pendlerutgifter og førerkort. Jeg har hørt mange som sier at du kan tjene på å ta opp studielån pga. renter osv..? I mitt tillfelle vil jeg bo hjemme de første årene av studiene og får da ikke omgjort noe av lånet til stipend i det hele tatt. Jeg er flink til å ikke røre penger på sparekonto og vurerder om å ta opp 10 000 i studielån eller 50 000 -100 000. Alternativet er jo selvfølgelig å ikke ta opp noe i det hele tatt. Grunnen til at jeg ikke vil ta opp studielån er fordi da har man si 600 000 i EK, men det samme i lån også. Hvordan ser banken på det ? banken min kan tilby 2 % rente på sparekonto. Banken vurderer to hovedparametre når de bestemmer hvor mye lån du kan få: Sikkerhet og betjeningsevne. Egenkapitalkravet er et spørsmål om sikkerhet for lånet. Det er egentlig litt tilslørende å snakke om egenkapital, for som du jo påpeker kan det helt fint være lån om man ser på hele ditt personlige balanseregnskap. "Egenkapital" er det først om man ser på den aktuelle boligen isolert sett: Hvor mye er pantesikret i den og hvor mye er den verd? Mye lån som ikke er sikret i boligen gir deg høy "egenkapital", men kan i teorien skade betjeningsevnen. Studielånet er imidlertid det lånet som (ved siden av boliglån selv) skader betjeningsevnen din aller minst, slik at det alltid vil lønne seg å ha mest mulig studielån når du skal kjøpe bolig, forutsatt at pengene ikke er brukt opp selvfølgelig. Bedre sikkerhet hjelper jo bare opp til et visst punkt, men er typisk den begrensende faktoren når man er nyetablert. Det betyr at det klare rådet er å ta opp mest mulig studielån, gitt at du faktisk klarer å unnlate at det påvirker forbruket ditt. I tillegg kommer selvfølgelig at du tjener på lånet under studietiden, all den tid det er gratis penger så lenge du fortsatt er student. 2 Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 (endret) (fra den andre tråden) Jeg er i den situasjon at jeg trenger 10 000 kr i studielån til bøker, pendlerutgifter og førerkort. Jeg har hørt mange som sier at du kan tjene på å ta opp studielån pga. renter osv..? I mitt tillfelle vil jeg bo hjemme de første årene av studiene og får da ikke omgjort noe av lånet til stipend i det hele tatt. Jeg er flink til å ikke røre penger på sparekonto og vurerder om å ta opp 10 000 i studielån eller 50 000 -100 000. Alternativet er jo selvfølgelig å ikke ta opp noe i det hele tatt. Grunnen til at jeg ikke vil ta opp studielån er fordi da har man si 600 000 i EK, men det samme i lån også. Hvordan ser banken på det ? banken min kan tilby 2 % rente på sparekonto. Banken vurderer to hovedparametre når de bestemmer hvor mye lån du kan få: Sikkerhet og betjeningsevne. Egenkapitalkravet er et spørsmål om sikkerhet for lånet. Det er egentlig litt tilslørende å snakke om egenkapital, for som du jo påpeker kan det helt fint være lån om man ser på hele ditt personlige balanseregnskap. "Egenkapital" er det først om man ser på den aktuelle boligen isolert sett: Hvor mye er pantesikret i den og hvor mye er den verd? Mye lån som ikke er sikret i boligen gir deg høy "egenkapital", men kan i teorien skade betjeningsevnen. Studielånet er imidlertid det lånet som (ved siden av boliglån selv) skader betjeningsevnen din aller minst, slik at det alltid vil lønne seg å ha mest mulig studielån når du skal kjøpe bolig, forutsatt at pengene ikke er brukt opp selvfølgelig. Bedre sikkerhet hjelper jo bare opp til et visst punkt, men er typisk den begrensende faktoren når man er nyetablert. Det betyr at det klare rådet er å ta opp mest mulig studielån, gitt at du faktisk klarer å unnlate at det påvirker forbruket ditt. I tillegg kommer selvfølgelig at du tjener på lånet under studietiden, all den tid det er gratis penger så lenge du fortsatt er student. Takk for godt svar kunne du ha hjelpt meg å regnet ut renteinntektene jeg ville hatt? får 2% rente fra banken... Jeg bor for øyeblikke hjemme og får da ikke noe stiend ut av lånet. Jeg har ikke tenkt å bo hjemme under hele studietiden men legger det som grunnlag når jeg kommer med disse tallene:129 574 i renter og 500 000 i lån hvor mye vil jeg tjene på dette lånet i renter? på 5 og 15 år tenkte da i forhold til rente utgiftene Endret 10. september 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
atwater Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Kan man ikke få et utstyrsstipend? Slik man får på videregående skole. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Kan man ikke få et utstyrsstipend? Slik man får på videregående skole. Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå