Gå til innhold

T-Michael bespoke


Anbefalte innlegg

Etter oppfordring starter jeg egen tråd om dette prosjektet som har blitt nevnt i MoV-cafeen. Blir nok ikke like omfattende som Dag sin tråd, men i det minste et tilskudd til stammen.

 

For noen år siden så jeg en grå 2x1-jakke i vinduet til T-Michael i Bergen. Ble umiddelbart litt forelsket (har alltid likt 2x1, men hadde aldri sett noen IRL før den gang). Spol tiden frem til i sommer, og en kort visitt innom butikken i Skostredet. Startet å se på stoff, og forhøre meg litt om å få gjort en dress bespoke.

 

Under følger kopiert innlegg fra MoV-cafeen jeg skrev i går. 

 

Da har jeg kommet et steg nærmere dressen fra T-Michael.

På sommerferie i Bergen startet prosjektet med en tur innom Skostredet og en samtale med Michael selv. Nå er jeg tilbake i Oslo, og alt videre kommer til å skje fra butikken i Kirkegata.

 

Dressen min tar utgangspunkt i hans Malcolm 2x1 DB. Jeg trodde etter første besøk jeg hadde bestemt meg for stoff, men med så mange valgmuligheter man har, er det lett å bli ubesluttsom. Spesielt på første bespoke-prosjekt. I butikken ble jeg møtt av en veldig hyggelig dame, som var full av kunnskap om skredderfaget og den rene estetiske delen av å kle seg opp, og som hadde all tålmodighet i verden til meg. Servicen har vært 10/10 både i Bergen og Oslo. 

 

Etter å ha brukt anslagsvis 45 minutter i butikken på å holde stoffer opp mot hverandre, mot ferdige jakker, i forskjellige lysforhold osv, har jeg fått låne med meg hjem stoffene. Nå har jeg bestemt meg for det stoffet jeg opprinnelig ønsket, Holland & Sherry 608022. Marineblått herringbonemønster. Hver stripe (en av hver retning i vinkelen) er ca 4mm målt med Staedtler linjal. Bildet under er ikke riktig i fargene, men lyssettningen gjør at mønsteret vises godt. I vanlig dagslys er mønsteret subtilt og ikke synlig fra avstand, men gir en meget fin tekstur og dybde i stoffet. For fargen kan man tenke den klassiske mørke marineblå dressen. Beskrivelsen er ikke helt Pantone-nøyaktighet, men gir vel en grei idé. 

 

På mandag leverer jeg tilbake stoffene og tar mål. Fortsettelse følger. 

 

post-244494-0-82873600-1439148262_thumb.jpg
Holland & Sherry 608022. Ikke riktig i fargen, men er med vilje tatt i en lyssetting som viser frem mønsteret.

 

post-244494-0-55529800-1439148263_thumb.jpg
Malcolm 2x1. Utgangspunkt for mitt design. Omtrent fargen på stoffet jeg har valgt. Bildet er stjelt fra Well Dressed Dad.
Endret av Phelge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar til innlegg i cafeen

 

 

Ser fin ut, typisk britisk med en vri. Du vil virke slank i den. Én knapp og uten lommer skaper inntrykk av en lang overkropp  Om jeg ikke tar mye feil har han lagt lommene inn i sidesømmen. Det har jeg sett han har gjort før.

 

Slagene er mellomvide, det bør passe for de fleste.

Fint stoff, det er noe som skiller seg litt ut, uten å bråke for mye. Og fra Holland & Sherry kommer det kvalitet, de tuller ikke der i gården. 

 

 

Hva slags bukser ser du for deg?

 

 

Det stemmer at lommene er lagt inn i sidesømmen. Det skal jeg derimot ikke ha. Jeg kommer til å beholde husstilen på silhuett, slag, skuldre, osv, men jeg skal ha lommer. 2x1 vil stå ut i mengden, men jeg kommer til å velge welt pockets for å ikke gå helt moderne, og kunne gli inn i de mer konservative middager ol. jeg går i. Contemporary nok til at skjorte, slips, lommetørkle og sko kan gjøre det helt Pitti Uomo - klassisk nok til at hvit/blå skjorte, blått slips og hvitt lommetørkle gjør at jeg kan gli konservativt inn i mengden.  

 

Av bukser vil det bli uten legg, side adjusters og military hem. Siden jeg er 193 høy, og har proporsjonalt lange ben, har jeg vurdert cuffs. Tror derimot jeg kommer til å bestille uten, da jeg ser for meg det vil harmonere bedre med en såpass enkel jakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spor! Blir spennende å følge med på! Hva har du av dresser fra før? Hva gjorde at du valgte å ta steget til en såpass dyr dress (antar jeg?).

 

Har hatt diverse opp gjennom. Forrige var fra SuitSupply. Det er helt klart en prisklasse opp, uten at prisene når The Row. 

Kroppsfasongen min som veldig høy og tynn har gjort det vanskelig å finne dresser som sitter skikkelig. Uansett hvor mye som endres hos en systue vil det alltid være noe som ikke er helt riktig. Skreddersydd har lenge vært et stort ønske. Etter å gjennom de to siste årene prioritert å gjøre lite innkjøp, men varer av høy kvalitet som varer lenge (og ikke minst å ta godt vare på plaggene), har jeg nå klart å få råd til skreddersydd. Ny dress må jeg uansett ha da den forrige er for knapp, så det er sånn sett bare differansen som må spares opp ekstra. 

 

Også er det en interesse, som jeg regner med klær er for de fleste i MoV. Det koster jo med golfutstyr, fluestang, fotballsko og sykkel også. Så det går på både klesbudsjett og hobby/interessebudsjett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes du tenker riktig, og at du har sett for deg en rekke anvendelsesmuligheter til dressen.

Høy og slank så kan du ha dobbelspent; det gir mer volum til overkroppen, og slik skape motvekt og mer form om du er relativt rett i fasongen.

 

Tror du gjør lurt i å ha lommer, og på en DB, bør du ha lommer med klaffer. Det er mest stilriktig.

Selv er jeg ikke så glad i påsydde lommer, men på en enkeltspent, uformell jakke kan det til nød gå. På en dobbelspent dress blir det for krasj i stil og formalitet.

 

Strengt tatt skal det være oppbrett på bukser med DB. Og du som er så høy kan godt vurdere om du skal ha det. Du vil i fall få mer tyngde i buksebeina, de vil henge finere, og ikke minst så vil du få en visuell balanse da du får mer stoff nede. Du får et visuelt tyngdepunkt der. 

Men, du bestemmer selv. Hør med hun som hjelper deg hva hun tror vil virke best for deg. 

Ikke for det, du kan jo be om å få sydd på oppbrett, og så ta den vekk om du ikke liker det. Ikke noe komplisert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Da er bestilling gjort. Det ble oppbrett. Military hem og oppbrett sa de ikke kan gjøres sammen, så jeg valgte bretten. Ellers specs som nevnt over. 50 % betales på forskudd, og resten ved levering. Dressen blir sydd i Portugal (husker ikke navnet på skredderen der nede), før den justeres i Norge. Minimum en justering, to om nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dressen kom for en stund siden, men det har vært eksamen, jobb ol. så jeg ikke har skrevet noe videre på denne tråden. Har fått prøvekjørt dressen i mellomtiden, og er meget fornøyd så langt.

 

Har ikke tatt noen fit-pics så langt, så der får dere så lenge bare stole på mine ord:

Dressen sitter meget bra på kroppen. Jeg har en kroppsfasong som ikke passer RTW i det hele tatt. Dressen fra T-Michael er meget flatterende, den sitter tight, men er likevel veldig ledig og gir god rørlighet. Så vidt litt break i buksen, som passer til snittet på den. Snittet er så tight som det kan bli før det i mine øyne blir for "mote-tight", med symptomer som at man drar ut pressen i lårene når man setter seg.

 

 

Nok snakk, litt bilder. Lyssettingen er ikke helt optimal, så fargen er misvisende.

 

post-244494-0-55498500-1450906923_thumb.jpg

Ganske livløs så flatt som den ligger, men man får jo et inntrykk. 

 

post-244494-0-51863100-1450906933_thumb.jpg post-244494-0-37455800-1450906919_thumb.jpg

Konstruksjonen er veldig italiensk: så vidt litt konstruksjon i skuldrene og brystet, mens resten av jakken er helt ribbet. Tynt fôr er sydd punktvis langs brystet og i skulderbladene. 

 

post-244494-0-25457900-1450906926_thumb.jpg post-244494-0-36611800-1450906924_thumb.jpg

Pent overlappende knapper, og hvordan knappehullene er kuttet: først sydd, deretter kuttet. De virkelige puristene vil muligens klage på at det er sydd først, men det bryr ikke meg så mye. 

 

post-244494-0-36374500-1450906925_thumb.jpg

Pent og nøyaktig, med akkurat stor nok unøyaktighet til at det er sjarmerende håndsydd. 

 

post-244494-0-49686500-1450906921_thumb.jpg post-244494-0-57554500-1450906922_thumb.jpg

Mer knapper... Her av buksesmekken. 

 

post-244494-0-41271900-1450906918_thumb.jpg

Oppbrett i buksen.

 

post-244494-0-41104800-1450906934_thumb.jpg

Side adjusters > beltehemper. Har ikke sydd inn knapper til seler. Denne buksen sitter forholdsvis lavt på hoftene til å være en dressbukse, og jeg tror ikke det vil være til det beste å henge den på seler.

 

post-244494-0-95377000-1450906916_thumb.jpg

Litt husdetaljer. Slik ser baklommen ut. 

 

post-244494-0-37683600-1450906920_thumb.jpg

Mer husdetaljer: lommene foran. Ikke etter alle sin smak, men jeg liker det. Synes uansett ikke når man har på jakken. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...