Gå til innhold

Risk - brettspill


Anbefalte innlegg

Har dilla på brettspillet risk om dagen. Tenkte derfor å lage en tråd angående spillet hvor strategi og taktikk kan bli diskutert. Har spilt nesten utelukkende Risk Legacy, det ordinære spillet, men andre utgaver kan også bli diskutert.

 

Fyrer opp noen spørsmål for å starte tråden:

 

- Hvilke kontinenter liker dere best, og hvorfor?

- Starter dere defensivt eller offensivt, og hvorfor?

- Hvordan fordeler dere troppene i begynnelsen av spillet? 

 

Risk-Board.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risk Legacy er da på ingen måte "det ordinære spillet"? Risk Legacy tilfører ganske mange endringer i forhold til originale Risk.

 

Pass forøvrig på å unngå / tydelig merke eventuelle spoilere ved diskusjon av Risk Legacy, da mye av spenning ved å spille det forsvinner om man kjenner innholdet før start.

 

Et par andre spill som også er artige, og litt i samme gate som Risk, er Smallworld (mye enklere) eller Game of Thrones (mer politikk).

Lenke til kommentar

Nord-Amerika er OP.

 

Fem ekstra soldater per runde, og bare 3 fronter. Kan enkelt flytte fronten ned i sør-amerika etter noen runder. Europa og Asia er de vanskeligste kontinentene å holde, så Alaska og Grønnland er enkelt å forsvare.

 

Men uansett hvor god strategi du har, skal det ikke mye til før terningene ødelegger alt for deg. Litt for mye flaks i Risk. Det liker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Noen som har spilt Risk II på pc? der er det et kart hvor blant annet Hawaii er med som en ekstra front ifra Asia, Falklandsøyene som en front mellom Argentina og Sør-Afrika samt en overgang ifra Argentina til Australia, blant annet. Savner virkelig en brettversjon av det kartet. Vanlig Risk kan bli fort forutsigbart når man har spilt det en stund, med en som sitter å ruger i Australia, og en "konge" med enten Nord-Amerika eller Europa som sakte spiser opp den svakeste part, tar kortene hans og vinner.

 

Hva strategi angår foretrekker jeg Europa, med en sterk front mot Asia, med mulighet for å stikke av til Australia hvis det skulle bli for hett rundt ørene :thumbup:

Endret av funchenstein
Lenke til kommentar

Sist gang jeg spilte risk fant jeg og de jeg spilte med ut, at terningene til forsvar har en annen vekt balanse, slik at det er lettere å få høyere tall. 

 

Så neste gang blir det å bytte ut disse terningene slik at det går med på flaks enn det det gjør idag.

 

 

Kunne jeg valgt hvor jeg starter, så skulle jeg gjerne startet med Nord amerika og australia. 

 

Om jeg starter defensivt eller offensivt kommer helt ann på hvor jeg får plassert ut tropper.

Starter jeg med australia og nord amerika så spiller jeg defensivt for å samle opp tropper til et massivt angrep. Tar noen små angrep om mulig for å sikre meg soldat kort. 

 

Det siste spørsmålet ditt om hvordan man fordeler tropper i starten, er jo bestemt på forhånd. Det står jo på kortene til de forskjellige landene. 

 

 

Nå skal det sies at jeg aldri har vunnet i risk når vi har vært flere enn to spillere, ettersom jeg alltid klarer å terge på meg de andre spillerne med å prøve å inngå og bryte allianser. 

Jeg spiller heller ikke alltid for å vinne, men spiller p.g.a det sosiale og diskusjonene som kan oppstå. 

 

Jeg spiller ofte med familie og ettersom jeg er yngst så skal alle ta meg og gjøre det vanskelig for for meg uansett hva jeg gjør, så da er det bare å fyre opp under og manipulere så mye jeg kan mens jeg enda har noen brikker på kartet for å lede angrep bort fra meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...