Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Circadin og Zyrtec gir Halsbrann/Sure oppstøt - Har Laktose skylden?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

Jeg gikk for ikke så lenge siden på Circadin for å få sove. Dette medikamentet måtte jeg derimot slutte med, da disse ga meg skikkelig mye Halsbrann/Sure oppstøt, Magesmerter, Ryggsmerter og generelt sett de fleste symptomer og tegn på et magesår. 

Jeg forstår derimot ikke hvordan Melatonin (virkestoffet i Circadin) kan gi slike plager. Dette er tross alt er søvnhormon som er 100% naturlig og som vi bokstavelig talt er født med.

Nå tar jeg derfor Zyrtec for å få sove (50-70 mg). Noe jeg derimot nå har merket er at også dette medikamentet gir meg slike plager. Men bare i de tilfellene hvor jeg inntar 60 mg eller mer (6 tabletter+).

Når dette medikamentet også ga meg slike bivirkninger så fattet jeg umiddelbart mistanke og var svært sikker på at dette uten mye tvil, rett og slett, måtte skyldes en eller flere av innholdstoffene i tablettene.

Jeg søkte derfor nå nettopp opp både Circadin og Zyrtec i felleskatalogen. 

En ting disse har til felles er at begge inneholder laktosemonohydrat.

Laktose er noe jeg lenge har vært mer enn 99,999% sikker på at jeg har en intoleranse over. Noe jeg hovedsakelig baserer på at spesielt Lettmelk som ikke er fullstendig Laktosefri, etter allerede første slurk gir akutte og umiddelbare Hjertebank, Halsbrann, Sure oppstøt og Irritabel Tarm. Disse plagene pleier da å vare i opptil ca. 12 Timer etter siste inntak.

Laktosefri lettmelk derimot får jeg ikke noen som helst reaksjoner ovenfor.

Diverse melkeprodukter (eks. Ferdigstekte Pannekaker, kjøpt i butikk) gir ofte også slike plager. 

Jeg stiller derfor følgende spørsmål: 

Er Circadin/Melatonin mulig å få tak i laktosefritt, her i Norge?

Visst ikke, er dette å finne på markedet i f.eks. USA, England eller andre EU-land her i Vesten?

Er det noen spesifikke reseptfrie legemidler i tablett- eller kapselform som "spalter" melkesukker (laktose), som dere vil anbefale? 

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er 2 av de en kan få på apoteket ved spesiell søknad fra lege, kan ikke se at det står noe om laktose, men jeg skjønner ikke alt som står der.

Melatonin 5 mg sugetabletter UVRMcHB5.jpegamVFY3dI.jpeg

Melatonin 3 mg                      QzF4WTRO.jpegVEl3bTdz.jpeg

Akurat disse er en litt annen type enn circadin, siden en får hele dosen med en gang i stede for fordelt ut over flere timer, men finnes noe lignende av circadin også.

På http://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste under M står værtfall en del av typene melatonin en kan få i norge. Circadin er depottablett så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Dette er 2 av de en kan få på apoteket ved spesiell søknad fra lege, kan ikke se at det står noe om laktose, men jeg skjønner ikke alt som står der.

Melatonin 5 mg sugetabletter UVRMcHB5.jpegamVFY3dI.jpeg

Melatonin 3 mg                      QzF4WTRO.jpegVEl3bTdz.jpeg

Akurat disse er en litt annen type enn circadin, siden en får hele dosen med en gang i stede for fordelt ut over flere timer, men finnes noe lignende av circadin også.

På http://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste under M står værtfall en del av typene melatonin en kan få i norge. Circadin er depottablett så vidt jeg vet.

Takker for hjelpfullt svar!  :hrm:

Kommer til å ta en liten titt på det i løpet av morgenen/dagen idag.  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...