Gå til innhold

Dobbelt opp med toll og mva for garantierstatning


vk

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe at denne saken gjelder ganske mange, i hvert fall sier Tollvesenet selv at de får svært mange klager på lignende saker hele tiden.

 

SAKEN: Harddisk under garanti feilet. Betalte 2 400 kroner for denne til ITD Web AS i sin tid før de gikk konkurs. Jeg har dermed ikke lenger noen selger å returnere disken til.

 

PROBLEMET: Seagate vil erstatte disken men Tollvesenet vil da behandle garantierstatningen som ny import uansett, og jeg må dermed punge ut ca 1 000 kroner for erstatningsdisken. (Hva er da vitsen med garantien...)

 

ALT 1: Jeg har snakket med Tollvesenet og de er enige i at dette blir urettferdig men sier at reglene er bare slik og at de ikke lager reglene selv. De ser ikke noen løsning fordi det er butikken som har betalt toll og mva i sin tid (ikke en gang de men distributøren egentlig), og jeg kan dermed ikke lykkes med å søke om refusjon av toll og mva selv om staten i praksis får disse dobbelt opp i tilfellet.

 

ALT 2: Jeg greide å oppdrive distributøren og de ville gjerne hjelpe meg med returen men de får det ikke til! De sier at de trenger en butikk som et mellomledd og ingen butikker kan stille opp fordi de ikke har kjøpt disken fra distributøren til å begynne med (og dermed har ikke faktura som trengs for å kunne utstede RMA).

______________________________

 

Skikkelig kattepine dette her... Problemet slik jeg ser det er de åpenbart urimelige eksport/import reglene som ignorerer det faktum at dette er en garantierstatning og at jeg faktisk allerede har betalt toll og mva indirekte ved kjøpet av varen (toll er en del av netto prisen og mva legges på toppen).

 

Er det noen som ser noen utveier eller noe man kan gjøre for å få Finansdepartementet til å endre på denne tåpelige regelen som sikkert gjør ting enklere for noen ... unntatt forbrukeren?

 

Takknemlig for alle tips og ideer som måtte komme!

Endret av vk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde da dette var standard rutine?

 

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/retur-for-reparasjon/

 

Disken erstattes, ikke repareres! Du har rett i at hvis jeg sender noe til produsenten og får dette REPARERT og RETURNERT tilbake, så slipper jeg dette tullet. Men for hardisker og de fleste elektronikk varer (og mange andre varer også) blir disse vraket og du får en erstatningsvare... Det er denne Tollvesenet betrakter som import fordi den er ny (ikke reparert) selv om dette ikke spiller noen rolle. Du får bare en erstatning, du importerer ikke noe egentlig - om det du får er reparert eller erstattet (ytterste form for reparasjon), så er dette bare semantikk! Saken er at du ikke importerer noe i praksis.

Lenke til kommentar

Vel, ja, semantikk. Om du sender en vare ut av landet og får en lik vare i retur, så skal vel samme fremgangsmåte gjelde?

 

Nope. Det er akkurat det som skjærer seg pga dagens regler. De sier: Ny vare = Import (don't care om dette er en garantierstatning osv.)

Endret av vk
Lenke til kommentar

Merverdiavgift er en skatt på forbruk av varer og tjenester.

 

Når du får en ny erstatningsdisk uten at du må levere inn den gamle forbruker du to produkter. Det er da ikke urimelig at du betaler merverdiavgift for begge produktene. At du "importerer ikke noe egentlig" blir feil. Du importerer en disk til i tillegg til den du allerede har. At du ikke betaler for den er noe annet.

 

En annen løsning hadde åpnet for storskala svindel av importmerverdiavgift.

 

Butikken hadde måttet betale innførsels-mva på erstatningsproduktet ditt, så at du må gjøre det stiller deg ikke i noen dårligere situasjon enn om du hadde fått erstatningsproduktet fra butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem i det hele tatt hvis du har dokumentasjonen i orden.

 

Du må selvfølgelig få Seagate til å dokumentere at dette er bytte av varen, som det i praksis er. Har handlet mye i utlandet og tollvesenet er greie å ha med å gjøre så lenge du har tunga rett i munnen, har all dokumentasjon og selger/ firma sender deg riktige dokumenter. Dette kan jo regnes som lureri hvis man drar den litt langt, men i praksis og i teorien så er det fullt lovlig å gjøre det på den måten som beskrives i linken.

 

Tviler dog på at du har all den dokumentasjonen som trengs, ikke så vanlig å ta vare på alle kvitteringer etc :p

 

Et annet alternativ er å få det tilsendt som brevpost, helst uten avsenderinformasjon fordi brev ikke sjekkes like ofte. Det eneste tollen har sjekket av det jeg har bestillt er større pakker, selv om prisen på produktet er oppgitt til under grensa så sjekker de den reèle verdien.

Lenke til kommentar

Merverdiavgift er en skatt på forbruk av varer og tjenester.

 

Når du får en ny erstatningsdisk uten at du må levere inn den gamle forbruker du to produkter. Det er da ikke urimelig at du betaler merverdiavgift for begge produktene. At du "importerer ikke noe egentlig" blir feil. Du importerer en disk til i tillegg til den du allerede har. At du ikke betaler for den er noe annet.

 

En annen løsning hadde åpnet for storskala svindel av importmerverdiavgift.

 

Butikken hadde måttet betale innførsels-mva på erstatningsproduktet ditt, så at du må gjøre det stiller deg ikke i noen dårligere situasjon enn om du hadde fått erstatningsproduktet fra butikk.

 

Jeg må jo returnere disken for å få en ny. Og dette utgjør ingen verdens forskjell, selv om jeg kan dokumentere garantierstatningen i alle fall (dvs at den ene varen er død og ubrukelig). Sjekk gjerne med Tollvesenet selv. Hva var løsningen du tenkte på forresten?

 

Mener du forresten at butikken ikke får refundert innførsels-mva (eller dekket dette gjennom prisen)?

 

Edit: Hele poenget med en garanti (som jeg har betalt for i utgangspunktet) er at du ikke skal betale noe hvis produktet feiler i garantiperioden. Hvordan mener du at jeg må ut med 1 000 kroner i tillegg ikke stiller meg i noen dårligere situasjon? Og hva med garantien? Er denne bare juks og fanteri eller hva tenker du her?

Endret av vk
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem i det hele tatt hvis du har dokumentasjonen i orden.

 

Du må selvfølgelig få Seagate til å dokumentere at dette er bytte av varen, som det i praksis er. Har handlet mye i utlandet og tollvesenet er greie å ha med å gjøre så lenge du har tunga rett i munnen, har all dokumentasjon og selger/ firma sender deg riktige dokumenter. Dette kan jo regnes som lureri hvis man drar den litt langt, men i praksis og i teorien så er det fullt lovlig å gjøre det på den måten som beskrives i linken.

 

Tviler dog på at du har all den dokumentasjonen som trengs, ikke så vanlig å ta vare på alle kvitteringer etc :p

 

Et annet alternativ er å få det tilsendt som brevpost, helst uten avsenderinformasjon fordi brev ikke sjekkes like ofte. Det eneste tollen har sjekket av det jeg har bestillt er større pakker, selv om prisen på produktet er oppgitt til under grensa så sjekker de den reèle verdien.

 

Takk for gode ideer og tips! Jeg har sjekket den første varianten allerede og det at pakken er tydelig merket med garantierstatning og alle nødvendige dokumenter er tilgjengelige (hold deg fast nå!) spiller dette likevel ingen rolle! Varen blir behandlet som import bare fordi den er ny! Dette er hele saken (og som sagt er Tollvesenet selv enig i at dette blir urettferdig). Nei, jeg får ikke refusjon selv om jeg søker (jf. det jeg skrev innledningsvis). Dette fordi det er ikke jeg som har betalt toll+mva for den defekte varen (slik Tollvesenet har forklart dette for meg).

 

Jeg tviler ikke på at noen prøver å forenkle noe på forbrukernes bekostning, men dette gjør ikke behandlingen rett av den grunn! Hvis man skal bekjempe potensiell svindel osv så må man finne løsninger som ikke går utover forbrukerne. Urett fikser ikke noe men bare skaper mer urett mener jeg.

Endret av vk
Lenke til kommentar

Ikke behandle dette som en garantisak, dette er bytte av en vare som du allerede har betalt avgifter på! Du kan også gå reparasjonsveien siden de ikke har noen måte å bevise at dette ikke er en reparasjon.

 

Din sak er avhengig av at avsenderen, Seagate, er på din side og behandler dette som et bytte eller reparasjon. I de fleste tilfeller så har dette ingenting å si for avsender og de er glade for å hjelpe til med dette siden dette styrker deres rykte i jungeltelegrafen :)

 

Skaff all nødvendig dokumentasjon og send en mail til tollvesenet i forkant så de kan bekrefte at dette er en sak du får medhold i før du foretar deg noe mer. Viktig at du skriver ryddig og "formellt" da de liker det.

Lenke til kommentar

Ikke behandle dette som en garantisak, dette er bytte av en vare som du allerede har betalt avgifter på! Du kan også gå reparasjonsveien siden de ikke har noen måte å bevise at dette ikke er en reparasjon.

 

Din sak er avhengig av at avsenderen, Seagate, er på din side og behandler dette som et bytte eller reparasjon. I de fleste tilfeller så har dette ingenting å si for avsender og de er glade for å hjelpe til med dette siden dette styrker deres rykte i jungeltelegrafen :)

 

Skaff all nødvendig dokumentasjon og send en mail til tollvesenet i forkant så de kan bekrefte at dette er en sak du får medhold i før du foretar deg noe mer. Viktig at du skriver ryddig og "formellt" da de liker det.

 

Takker og bukker :) Veldig bra!

Lenke til kommentar

Ikke behandle dette som en garantisak, dette er bytte av en vare som du allerede har betalt avgifter på! Du kan også gå reparasjonsveien siden de ikke har noen måte å bevise at dette ikke er en reparasjon.

 

Din sak er avhengig av at avsenderen, Seagate, er på din side og behandler dette som et bytte eller reparasjon. I de fleste tilfeller så har dette ingenting å si for avsender og de er glade for å hjelpe til med dette siden dette styrker deres rykte i jungeltelegrafen :)

 

Skaff all nødvendig dokumentasjon og send en mail til tollvesenet i forkant så de kan bekrefte at dette er en sak du får medhold i før du foretar deg noe mer. Viktig at du skriver ryddig og "formellt" da de liker det.

Si meg, leser du overhodet hva trådstarter skriver? Infoen i nettsiden du viser til forutsetter at det er den som har importert varen som sender den ut av landet igjen og søker refusjon. Det er ikke tilfelle her.
Lenke til kommentar

 

Ikke behandle dette som en garantisak, dette er bytte av en vare som du allerede har betalt avgifter på! Du kan også gå reparasjonsveien siden de ikke har noen måte å bevise at dette ikke er en reparasjon.

 

Din sak er avhengig av at avsenderen, Seagate, er på din side og behandler dette som et bytte eller reparasjon. I de fleste tilfeller så har dette ingenting å si for avsender og de er glade for å hjelpe til med dette siden dette styrker deres rykte i jungeltelegrafen :)

 

Skaff all nødvendig dokumentasjon og send en mail til tollvesenet i forkant så de kan bekrefte at dette er en sak du får medhold i før du foretar deg noe mer. Viktig at du skriver ryddig og "formellt" da de liker det.

Si meg, leser du overhodet hva trådstarter skriver? Infoen i nettsiden du viser til forutsetter at det er den som har importert varen som sender den ut av landet igjen og søker refusjon. Det er ikke tilfelle her.

 

 

Eeeh... Takk Herr Brun. Jeg gikk fem på denne her. Mener du altså at uansett hvordan jeg sender dette til Seagate vil det ikke hjelpe? Beklager hvis jeg spør litt dumt, men jeg ble nå usikker på konsekvensene mht det du skrev.

Endret av vk
Lenke til kommentar

@Herr Brun; Derp, da blir det kanskje trøbbel siden han ikke har dokumentasjon på at han har kjøpt den av Seagate direkte. Jeg leste det han skrev, men det går litt fort i svingene noen ganger og at han ikke har importert fra utlandet selv tenkte jeg ikke på i det hele tatt :p:D

 

Men som jeg skrev så kan han finne frem all dokumentasjon og sende til tollvesenet for å se hva de sier. Forklar situasjonen godt så kan det hende de er snille. Det vil ikke koste deg noe, de tar ikke MVA og gebyrer for å svare på en mail :p

 

Bra du sa ifra Herr Brun!!!!!

 

Edit; Skriveleif. Edit2; Har Seagate mulighet til å sende den et annet sted så du ikke får den direkte fra utlandet?

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det vil hjelpe, rett og slett. Jeg kan ikke nevneverdig om det. Men kilden som Dante viser til sier i alle fall ikke det han synes å tro den er, slik at det ikke er grunnlag for å si at tollvesenet tar feil i din første henvendelse til dem.

 

Uansett: Du sier du har funnet distributøren. Etter forbrukerkjøpsloven § 35 kan du rette alle de samme krav mot tidligere salgsledd, som du kunne rettet mot selgeren. Derfor: Når oppdaget du mangelen ved harddisken?

Lenke til kommentar

Gitt at dette er en særdeles kjip situasjon kan man jo alltids søke Finansdepartementet om dispensasjon fra merverdiavgiftsloven etter mval. § 19-3. Myndigheten er delegert til Skattedirektoratet.

 

En søknad bør formuleres godt, men det er ikke utenkelig at den vil gå gjennom - dette er en situasjon som faller inn under kriteriene i Mva-håndboken om når det kan være aktuelt å gi dispensasjon ("uheldig utslag av regelverket").

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det vil hjelpe, rett og slett. Jeg kan ikke nevneverdig om det. Men kilden som Dante viser til sier i alle fall ikke det han synes å tro den er, slik at det ikke er grunnlag for å si at tollvesenet tar feil i din første henvendelse til dem.

 

Uansett: Du sier du har funnet distributøren. Etter forbrukerkjøpsloven § 35 kan du rette alle de samme krav mot tidligere salgsledd, som du kunne rettet mot selgeren. Derfor: Når oppdaget du mangelen ved harddisken?

 

Supert! Disken feilet for to dager siden. Distributøren sier de ikke kan gjøre noe uten en RMA som kommer fra en butikk... Jeg kan jo prøve å snakke med dem igjen (med utgangspunkt i § 35). Eller?

Lenke til kommentar

Men kilden som Dante viser til sier i alle fall ikke det han synes å tro den er, slik at det ikke er grunnlag for å si at tollvesenet tar feil i din første henvendelse til dem.

 

Jo jeg vet hva kilden sier, er ikke helt bak mål :p Problemet var at jeg glemte/ surret med litt av infoen fra TS, noe som skjer noen ganger. Det er derfor det er så bra at det er mange som ser på samme sak og kan gjøre som deg å påpeke feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å få de som sender den til å skrive "repaired disk" på pakken når den kommer i retur da. Når jeg gjorde dette med noen kamakslinger (der deler av dem ble erstattet med nye) så sendte jeg bare inn eksportpapirene og fikk dem utlevert no questions asked. Eksportpapirer er da pakkseddel jeg skrev på posten.

 

Jeg tror tollvesenet ser at det du sendte ut og det du får inn er det samme, og dermed er det greit.

Lenke til kommentar

Gitt at dette er en særdeles kjip situasjon kan man jo alltids søke Finansdepartementet om dispensasjon fra merverdiavgiftsloven etter mval. § 19-3. Myndigheten er delegert til Skattedirektoratet.

 

En søknad bør formuleres godt, men det er ikke utenkelig at den vil gå gjennom - dette er en situasjon som faller inn under kriteriene i Mva-håndboken om når det kan være aktuelt å gi dispensasjon ("uheldig utslag av regelverket").

 

Spennende! Har du noen tanker om eller erfaringer med hvor lang tid noe sånt kan ta? (Jeg tipper at jeg må betale alt imens og evt få dette refundert når/om søknaden går igjennom eller?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...