Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ferdighus eller arkitekt? Erfaringer ønskes..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygger selv, Valgte "pre-cut" ferdigtegnet, slippe å sitte ukesvis med tegnemann. 

 

Tegningene var fra 2009, så tegnemannen brukte 4 mnd på å tek-10-oppgradere dem , så ingen tid spart.. 

(noe de gjorde etter signering) 

 

Når det gjelder metodene de bruker, pre cut, element, modul osv så vil jeg fraråde rene element 

Man kan se at huset består av firkanter, rett over gulvene og selv på ytterpanel ser man at det er listet sammen  :hmm:

 

Jeg valgte å ikke la "husfirmaet" møblere fast inventar, det har jeg sett mye av og da snakker man dårligste merker på alt. 

Hotpoint-hvitevarer og bare skrapet. 

Det sier jo seg selv, billigere de får det, mer tjener de / mer konkurransedyktige blir de på pris. 

 

Jeg ba byggmester trekke ut 3 bad og 2 kjøkken fra "ferdigpakka" , så designer jeg egne bad den samme byggmesteren fikser, så tar jeg kjøkken x2  selv. 

Da slipper jeg våtrommsplater og vinyl på gulvet med utvendige vannrør. 

 

Vær også obs på at huset aldri inkluderer sokkel selv om det er på tegningene. 

Det er tømmerleveransen de selger. 

Ser at noen har inkludert sålen huset støpes på, men tomtearbeider ol drar opp kostnadene. 

Koster for eks 50 laken bare å søke og bruke kommunens vann og kloakk. 

 

Kjøpte en enebolig jeg rev, fikses på tomten og planert den klar for grunnmur, har allerede betalt over 4 mill og det ser ut som en grus-fotballbane i dag hehe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Tegner du huset selv, får du det ikke godkjent. Huset må nå tegnes (prosjekteres, d.v.s. tegninger, dimensjoneringer, m.m.) av et firma, som har godkjenning for det. Så da er valget ferdighus/typehus (mange navn), eller et som er tegnet av en byggningsingeniør (både teg. og dim.), eller en arkitekt, som også må ha hjelp av en rådgivende ing., for dimensjonering og statikk.

 

Finner du hus i en katalog, som er tilnærmet det du ønsker, kan også deres arkitekter justere noe på utformingen. Det er ikke lov til å endre på utformingen (romstørelser, o.l.), etter at tegningene er godkjent i kommunen, uten at det sendes reviderte tegninger, fra ansvarlig "tegner" firma. (enkelte ting kan endres, men da må du vite hva som er lovlig)

 

Men det er ikke alle hus, som passer på alle plasser/omgivelser, eller på alle tomter. Så, tomt først! Så arkitekt, eller færdighusfirma. Så, hjelper de deg videre.

 

Så du hadde en tråd, med spørsmål om tegninger. Glem det, da begynner du i feil ende. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Ein må vell ha tiltaksklasse 2 for å oppføre boligbygg, men planløysninga kan ein fint tegne sjølv. Så lenge ein ikkje berører eventuelle bærande vegger så kan ein justere planløysninga. Så ein kan fint velge ferdighus og deretter tilpasse det innvendige, enkelte utbyggerar vil insistere på å bygge akkurat slik som standardhuset er tegna, men det er fordi dei ikkje ønsker å gjere spesialtilpassningar for kvar enkelt kunde.

Men det kan sjølvsagt være lurt at du får ein fagperson til å sjå over forslaget ditt. Det er nokre få ting du må passe på, som f.eks at badet fortsatt er stort nok til å få plass til "rullestolsirkelen" som skal ha en diameter på 1,5 m etter TEK10, og at boligen har innvendig bod på minst 3 m².

Dersom du også ønsker å bestemme noke om plassering og størrelse på vindu og liknande så vil det også la seg gjere, det einaste du må passe på er at riktig fasade er med på søknaden, og at endringane ikkje påvirker minimumskrava til dagslys (ein kan f.eks ikkje bestemme seg for at ein ikkje vil ha vindu på soverommet).

Med andre ord så er det i all hovedsak berre små ting som du må passe på dersom du velger å endre planløysninga, men det er ikkje værre enn at omtrent kven som helst som har litt kunnskap om dei preaksepterte metodane i TEK10 kan sjekke om dine valg er i konflikt med forslaga frå TEK10.

Lenke til kommentar

Ein må vell ha tiltaksklasse 2 for å oppføre boligbygg, men planløysninga kan ein fint tegne sjølv.

Det er ikke bare utbyggere, som krever at huset fullføres, som det er godkjent. Også kommunen. Men hva en gjør lovlig, etter at kontrollærklæringer og Ferdigattet er utstdt, fra kommunen er noe annet.

 

De færreste har tegnekomptanse til å tegne tekniske byggtegninger, hvis de ikke har lært det. Så da skal en ha en snill kommune, for å få innvilget endringer etterpå.

 

Har ikke sjekket revidert GOF, men det holder nok med gennerell Tiltaksklasse 1, for alle funksjoner. Forutsatt at en benytter "standariserte" metoder for dimensjonering. Ellers må en ha, eller leie inn et firma, som har kompetanse i Tiltakskl. 2

 

Editt: Jeg forstår ikke poenget med å komme med slike råd, hvis det allrerede er et firma inne i byggeprosessen, som har godkjenning og tegningene på data. Er det mindre endringer, er det ikke bestandig de tar betalt for å justere i det hele tatt. Og selv litt mer omfattende justeringer (i forbindelse med tegning/prosjektering av et kataloghus), så blir et lite tillegg for ekstra tegning, bare småpenger i forhold til kostnaden på hele leveransen fra ferdighus leverandør.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Virker som at elementhus er greit, men enig at det kan være lurt å forandre litt på romløsninger. Å bruke egen arkitekt er vel dyrt og det tar lang tid. Når du velger husleverandør er de der i hele prosessen, mens om du velger arkitekt blir det deg selv som sitter med alt ansvar.

Som jeg tidligere har skrevet. Alle ferdighus produsenter, er villige til å justere på tegningene sine. Så hvis du har ønske om endringer (på et hus), justerer de tegningene for deg.

 

Men skal de levere et pakke ("pre-cut") bestående av; godkjente tegninger, med beskrivelser og alle materialer, er de ferdig med sitt ansvar, når huspakken er levert på byggeplass! Da overlates ansvaret for materialene til Tiltakshaver og byggingen til godkjente firmaer for utførelse.

 

Det ville vært noe annet, hvis du bestillte et ferdig oppsatt hus fra dem og ikke et "byggesett".

 

Å bruke en arkitekt/bygningsingeniør til tegning/prosjektering, blir noe dyrere. Men da får du ikke et kataloghus, som mange andre også har. Ferdighusfirmaene tar seg også betalt for tegningssettet, beskrivelser, precut av trematerialer og annet i leveransen.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...