Gå til innhold

Stekt kjøttdeig

Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Har ei venninne som kommer på besøk kl 5, men misforsto tidspunktet så nå har jeg stekt opp kjøttdeig som jeg har hatt i en pastasaus. Skal jeg sette dette kaldt til hun kommer, eller kan det stå i romtemperatur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-369050

Hun kommer visst snart så skal steke det opp med en gang når hun er her. Blir vel ikke matforgiftet av at det står en halvtime?

Lenke til kommentar

så nå har jeg stekt opp kjøttdeig som jeg har hatt i en pastasaus

Skjønte ikke, har du stekt kjøttdeigen som du skal ha i en pastasaus? I såfall la sausen småkoke - en god pastasaus tar timesvis å lage :)

Neida, tar 3 minutter med Toro

• Liker 3
Lenke til kommentar

Stekt kjøttdeig kan stå i romtemperatur 30 min uten at man blir matforgiftet.

Formelt sett riktig, men noen vil oppfatte 30 min som maksimumstid. I realiteten kan stekt kjøttdeig uten problemer stå en hel dag i romtemperatur. Stekingen vil nemlig ha drept de aller fleste mikroorganismer.

Lenke til kommentar

Stekt kjøttdeig kan stå i romtemperatur 30 min uten at man blir matforgiftet.

Formelt sett riktig, men noen vil oppfatte 30 min som maksimumstid. I realiteten kan stekt kjøttdeig uten problemer stå en hel dag i romtemperatur. Stekingen vil nemlig ha drept de aller fleste mikroorganismer.

Ja det tror jeg og. Har da spist pølser fra pakke som har vært åpnet i flere dager, på fjelltur. Nå er pølser riktignok tilsatt forskjellig.

Lenke til kommentar

Disse reglene er nok laget med veldig store marginer og tar utgangspunkt i "worst case". Heri Norge er vi veldig lite utsatt for den slags risiko. Har selv hatt åpnede melkekartonger tom. som har blitt glemt i romtemp i 10 timer uten at det skjedde noe med lukt eller smak.

Se her hovedårsak til at mat kan bli farlig ved manglende kjøling:

"Cooking temperatures less than or equal to 100 °C (212 °F) allow some B. cereus spores to survive.[10] This problem is compounded when food is then improperly refrigerated, allowing the endospores to germinate"

Merk at dette hovedsaklig gjelder ris. https://en.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus

Lenke til kommentar

Har selv hatt åpnede melkekartonger tom. som har blitt glemt i romtemp i 10 timer uten at det skjedde noe med lukt eller smak.

For bare 60 år siden hadde ikke folk kjøleskap. Likevel overlevde de greit. Melk rett fra gårdene var ikke pasteurisert, men tålte likevel mange, mange timer i romtemperatur.

For ikke lenge siden levde jeg uten kjøleskap i mange år. Ingen store problemer, men måtte handle oftere enn én gang i uka. Jeg kastet ikke mer mat da enn jeg gjør nå som jeg har flyttet og har fått meg kjøleskap.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Ja. Vil tro problemet ligger primært hos mat som det allerede er galt med og som har blitt infisert av ett eller annet. Her i Norge og i de fleste vestlige land er det høy mathygiene og dermed svært lav risiko. Men med én gang man beveger seg til land med dårligere mathygiene har sikkert svært mange opplevd hvordan det "påvirker helsa" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...