Gå til innhold

Vannkjøling - FAQ


Anbefalte innlegg

**OPPDATERES STADIG**

 

FAQ av Fjaslokt og Arctic

 

Si gjerne hva dere synes.

 

Lufting av system + rekkefølge er lagt til.

 

** ** ** ** ** ** ** ** **

Denne FAQ er ment som en liten innledelse innen vannkjøling, grunnen til at vi skrev den var ganske enkelt at vi var "litt" lei av masse spørsmål om akkurat det samme, håper alle leser denne før de stiller spørsmål og håper den er til hjelp for noen. Er det noe du føler mangler er det bare å skrike ut så skal vi få det opp (oppgraderes stadig så ta en titt innom en gang i blandt). KOS DEG !

 

Trenger jeg det?

Sitter du der med en 5år gammel Aptiva IBM og ikke har planer om å oppgradere de neste fem årene så kan du bare spare deg bryet. Men siden du er her på dette forumet rekner jeg med at det er noe med vannkjøling som pirrer deg. Har du lyst til å overklokke, men ikke vil ha lyden fra en delta hamrende inn i hodet ditt og er villig til å betale en slant er dette noe for deg. Med vannkjøling kan du sette deg tilbake i stolen og se på din elegante PC, vannet som rolig går rundt og rundt. Det er sikkert at har du først hatt vannkjøling, da greier du ikke å slutte. Du vet at det er stille når du irriterer deg grenseløst for lyden fra harddisken. Og setter vi sammen god kjøleevne med stillhet og overkommelig pris. Da er det for meg ikke noe å tenke over. Det svir kanskje på lommeboka, men du kan alltids lage deg vannkjøling selv. Du slipper å kjøpe flere vifter, og du har massevis av oppgraderingsmuligheter hvis du ikke får nok. Vannkjøling er veien inn til overklokkernes verden, velkommen.

 

 

Hva trenger jeg?

Et komplett vannkjølingssystem består av følgende deler: Radiator m/ vifte, vannpumpe, slanger m/ slangeklemmer(eller hurtigkoblinger), vannblokk for delene som skal kjøles, og en tank, T på slangen eller lignende for påfylling av vann og lufting av systemet.

 

I tillegg kommer selvfølgelig vann. Dette bør være destillert. Se etter batterivann på bensinstasjoner, eller spør etter destillert vann på apotek. Vannet bør tilsettet stoff mot korrosjon og alger, og her er vanlig forstveske til bil et rimelig og godt alternativ. Passe blandingsforhold er 10-20 prosent frostveske i vannet.

 

Det finnes andre mer ekstreme løsninger for erstatning av radiator og vifte, men disse er ofte svært plasskrevende, dyre og upraktiske for de fleste som vil satse på vannkjøling.

 

En god plass å begynne for tips, tester og annen info, er her: http://www.overklokking.no/cooling/vann_aktiv/index.html

 

Hva koster det?

Kjøper man alle delene selv, enten i form av et komplett sett, eller løse deler, kommer de fleste gode systemer på ca 2000-3500,-

Prisen avhenger også av hvor mange deler som skal avkjøles. Det vanligste er bare CPU. Men med dagens varme skjermkort, og dertil støyende vifte, er det mange som velger å vannkjøle også dette. Hvis man i tilegg ønsker prikken over i?en, så kan man også vannkjøle Northbridge. Prisen pr. vannblokk uansett type ligger på rundt 400-500,-

 

Man kan også lage vannkjøling selv! Og dermed spare mye penger. Men da bør man absolutt vite hva man holder på med. Men det får vi ta en annen gang.

 

Gode komplette sett?

Man bør absolutt lese litt tester på forskjellige plasser, og se hva som passer best for akkurat deg. Ønsker du max ytelse, eller minimum støy? Eller kanskje begge deler? Sistnevnte løsning blir selvfølgelig dyrest, da komponentene her, i hovedsak radiator må være større en gjennomsnittet.

Men sett som har fått gode skussmål for gjennomsnittsbrukeren er Waterchill fra Asetek. Det er veldig lett å montere, og har medfølgende manual. Selges av 3dfxcool og Komplett. Et annet sett som nok er hakket vassere, er Ncool rev 3.0 fra Netconnection. Dette settet er nok ikke fullt så brukervennlig, men absolutt et meget bra kjøp.

I tillegg kommer Microplex snart med et nytt sett, men hvor bra det er må tester først avgjøre.

 

Gode deler?

Nok en gang, les tester. Hvis man selv ønsker og plukke ut deler, så er AquaComputer ?AC? fra Microplex et meget godt og populært valg. Ytelsen er meget god, og utseende er i toppklasse.

DangerDen fra Netconnection er også deler i absolutt toppklasse. DangerDen er vel en av de mest kjente, og en av de største på vannkjøling i verden. Swiftech likeså. De er også et meget bra valg. Hvis man tar utgangspunkt i en vannblokk for CPU fra disse leverandørene, begrenser ytelsesforskjellen mellom merkene til 2-4 grader. Altså pinlig lite.

 

Det er heller ingen problem å kombinere deler fra forskjellige produsenter! Men her må man være litt mer våken. Slangedimensjoner og koblingstyper bør eller må gå overens med hverandre, men det kan være litt slingringsmonn her. Kommer tilbake til det.

 

Valg av pumpe?

Her er det mye og velge i. Populære valg er Eheim og Hydor. Mange bruker også AquaBee og Maxi-Jet. Felles for alle disse er at de egentlig er laget for akvariebruk, de går på 230 volt (plugges rett i stikkontakten, om annet ikke er oppgitt) de er laget for konturunelig bruk og er svært driftsikre. En meget viktig egenskap. Skulle pumpen mot formodning stoppe, vil man sannsynligvis ikke merke dette, og man kan ødelegge både PC og vannblokken. Derfor er det litt viktig at man bruker en ?shut-down? funksjon i bios om man har mulighet for dette. Har man ikke det, så har omtrent mange overvåkningsprogrammer for windows mulighet for alarm og shut-down av PC hvis temperaturen skulle stige for mye. Kapasitet på pumper er ofte overspekulert. Man trenger egentlig ikke en spesielt kraftig pumpe for god ytelse. En alt for stor pumpe kan faktisk gi dårligere ytelse da den tilfører mer varme i systemet. Passe oppgitt kapasitet på pumpen er 300 ? 1200 liter pr time.

 

Pumpen kan gjerne gå konstant, selv når PC er slått av. På den måten glemmer man ikke å starte pumpen når man starter PC. Det finnes også relé eller ?elektriske brytere? som starter pumpen automatisk straks du starter PC. Følger ofte med komplette sett, for eksempel Waterchill. Men dette er som sagt ikke en nødvendig del.

 

 

Radiator Viktig!

Den viktigste delen i vannkjøling, som ofte er litt undervurdert, er radiator. Denne bør være så stor som mulig for best mulig kjøling. Naturligvis alt innen rimelighetens grenser! For de fleste holder det greit med en såkalt ?1x120? radiator, (plass for én eller to 120mm vifter) men den kan med fordel byttes ut til en 2 X 120 radiator. Har man et komplett system som avgir mye varme, med kjøling på både CPU, NB og GPU/VPU kan man oppleve at temperaturen synker med 5-10 grader med en større radiator. Og som kontrast kan man nok en gang nevne at forskjellen mellom de gode og svært gode vannblokkene ofte begrenser seg til bare 2-4 grader. Ulempen med en stor radiator er at den logisk nok koster litt mer, og tar større plass i kabinettet enn en liten.. De mest bruke radiatormerkene på markedet er nok BlackIce og AC.

 

Rekkefølgen på delene:

Her kan man egentlig gjøre som man vil. Temperaturstigning pr vannblokk er svært liten, som regel under 1 grad på CPU. Dermed må man ikke bruke en spesiell rekkefølge. Men man kan gjerne følge en enkel regel.

 

Hvis vi begynner med pumpe og tank. De to delene som har størst viktighet for rett plassering. Pumpen bør ha uhindret vanntilgang for best mulig effekt. Og det vil den få hvis det står en tank montert på innsuget til pumpen. Det er derfor mange tanker selges nettopp for å monteres rett på pumpen (se også tidligere utgave av Waterchill)

Siden pumper avgir ørlite varme til vannet, vi snakker kanskje om temperaturforskjeller på 0,0x nivået her, så er det helt teoretisk ugunstig å sende denne varmen til første vannblokk i kretsen. Derfor setter vi ofte radiator som kjøler ned vannet etter pumpen. Nå har vi altså Tank ? Pumpe - Radiator. Ut fra radiator er vannet ?kaldest? og så vil det stige ørlite for hver vannblokk det er innom. Og du kan da velge om man vil bruke det kaldeste vannet på CPU, NB eller GPU/VPU. De fleste velger å bruke det først på CPU, og så til NB eller GPU/VPU. Når man har vært innom vannblokk(ene) så er det tilbake til tanken og kretsen er sluttet. Det ble altså Tank ? Pumpe ? Radiator ? vannblokk(er) Men som påpekt, den delen av rekkefølgen som har mest betydning er nok Tank ? Pumpe. Utover det så kan man som sagt gjøre som man vil.

 

Vifter: Velg vifter som ikke støyer for mye, evt. bruk en viftestyring.

 

Slanger? Se under.

 

Kjente fallgruver ved innkjøp?

Utvilsomt feil dimensjon på slanger kontra slangenipler og koblinger. Og at man glemmer å bestille noen deler...

Men det første har i det siste blitt et mindre problem, da det anbefales at man bruker slanger med god kvalitet. For eksempel Tygon, ClearFlex eller Silikon. Disse er svært elastiske, og kan strekkes over større nipler en oppgitt dimensjon. Aktuelle dimensjoner er 3/8? (9,52 mm) og ½? (12,70 mm) Oppgitt dimensjon på slanger er innvendig - om annet ikke er oppgitt. Tykkere slange kan gi litt bedre kjøling, ca 1 grad. Men tykkere slange tar også større plass i kabinett, og det er litt vanskeligere å forme slangen. Derfor anbefales som regel 3/8? slanger.

Skulle derimot en vannblokk ha ½? nipler og du har bare 3/8? slanger ellers i systemet, kan den tynne slangen strekkes over en ½? nippel. (ikke omvendt!) For enklere montering, varm opp slangen litt med varmt vann, eller varmluftpistol. Smør et tynt lag med Zalo eller spytt på slangenippelen, og press slangen på. Bruk tynne plaststrips eller slangeklemmer rundt alle slangenipler for sikkerhets skyld.

 

Noen typer vannkjøling bruker hurtigkoblinger. For eksempel waterchill og noen typer av Swiftech. På disse koblingene skal det ikke være slangeklemmer. Det skal også brukes en noe stivere slange (les: den som følger med) eventuelt kan det brukes ?innstikknipler? i mykere slange. Hvis man ønsker å bytte ut slangen med en annen type på disse koblingene, må man alltid velge slange etter utvendig dimensjon.

 

Typiske feil:

Dårlig montering av radiator og plassering av vifter. For at vannkjølingen skal være så effektiv som mulig, bør radiatoren plasserer en plass hvor den kan suge inn så kald luft som mulig. Det er som regel nede i fronten av et kabinett. Viftene er mest effektive om de suger luft igjennom radiatoren, men forskjellene er ganske små på akkurat det.

 

Lufting av systemet:

Når man har satt på plass alle delene i vannkjølingen, er det klart for påfylling av vann. Prøv først og fyll på så mye vann som mulig, uten å starte pumpen. På den måten unngår man å piske for mye luft i vannet. Men som regel må pumpen til slutt startes for å gi ?plass? for vannet. Avhengig av tanksystem og plassering av dette vil det som regel fortsatt være mye luft som skal ut.

 

Luft vil som kjent opp, altså til det høyeste punktet i systemet. Det vanligste er at man tar luften ut gjennom tanken, eller en T på slangen. Men det oppstår ofte problemer da tanken mange ganger er montert som laveste punkt i systemet! Det beste er selvfølgelig om tanken fra starten av er høyeste punkt, men det byr ofte på små praktiske problemer i forhold til plasseringen i kabinett.

 

Men dette kan som regel løses svært enkelt i ?innkjøringsperioden?. Hvis luften ikke frivillig samler seg i tanken, legg kabinettet over på siden, og/eller løft tanken opp. Nå er naturlig nok tanken høyeste punkt, og du kan forhåpentligvis se at luften samler seg her, og man kan fylle på litt mer vann om nødvendig. Beveg gjerne på kabinett når man ?lufter? Det kan ofte samle seg små luftlommer i for eksempel radiator, og under bevegelse vil de som regel lures fram. Når luften er vekke avhenger av mange ting. Det kan ta alt fra 10 sekunder til 10 timer og i noen tilfeller flere dager. Ingenting er unormalt.

 

Det finnes også en annen måte å fylle å lufte et system på. Det er med ?fill and bleed? sett. Slike får man kjøpt ferdige. Her følger det med bruksanvisning for prosedyren.

 

Skeptisk?

Nei, du behøver ikke være det. Kjøper man komplett vannkjøling, eller setter sammen deler av god kvalitet, er vannkjøling sikkert som banken. Lekkasjer kan oppstå, men som regel er det relatert til brukerfeil? Test derfor alltid systemet for lekkasjer i 24 timer før du tar det i bruk. Skulle det mot formodning oppstå en liten lekkasje er ikke alt håp ute, langt i fra! De fleste deler i en PC tåler faktisk en liten vannsprut hvis du oppdager det rimelig fort.

 

Vedlikehold:

Lite. Det begrenser seg i hovedsak til rens av vifte og radiator for støv. Akkurat som man må rense en vanlig kjøleribbe en gang i blant. Vannstand bør også kontrollerer en gang i blant. I et system vi dødelige regner for tett, så kan det forsvinne ørsmå menger vann over tid. Dette er ganske normalt, og ikke farlig. Etterfyll ganske enkelt en skvett vann hvis det er nødvendig. Selve kjølevannet kan godt brukes i 2-3 år før man bør skifte alt. Men det avhenger av at det visuelt ser noenlunde greit ut. Det kan oppstå alger over tid, selv med tilsetninger. Hvis man synes det begynner og se litt udelikat ut, så skift vannet. Det koster trossalt ikke mer enn 10 kroner eller så. Hvis man er for sent ute, og det allerede har oppstått belegg i systemet, kan dette som regel greit renses ut med radiatorrens blandet i vann som man sirkulerer i noen timer - før man skyller det grundig vekk, å tilsetter vann på nytt.

 

Webshopper

De vanligste plassene man kjøper vannkjøling: http://www.netconnection.no/ http://www.3dfxcool.no og http://www.microplex.no

I tillegg er det noen store forhandlere, men på mange måter nybegynner i vannkjøling, for eksempel http://www.komplett.no og http://www.databutikken.com

 

Faseovergang (Phase Change Cooling)

Freon er en gass som har blitt brukt for kjøling (kjøleskap) i flere tiår. Det har nå blitt erstattet av R134 som er MYE mer miljøvennlig enn Freon (freon blir ulovlig i norge etter 1. januar 2004). Kjølere som bruker R134 har de samme prinsippene som et Air Condition apperat.

 

Kjølere som bruker disse gassene kalles også faseovergang kjølere, bedre kjent med den engelske oversettingen Phase Change coolers, siden fasen av gassen som brukes skifter fra flytende til vapor og tilbake igjen, på akkurat den forutbestemte temperaturen som avhenger av trykket. Det vil vaporisere ved -45 til -50 ved et spesielt vakum og kondensere tilbake til flytende form ved et høyere trykk ved litt over rom temperatur. Det er derfor slike systemer bruker en kompressor og en "capillary tube", for å opprettholde disse trykkforskjellene i systemet.

 

Prometeia: For de som ikke synes vannkjøling er nok å er ute etter noe mer er Prometeia et av de beste alternativene der ute (om ikke det beste). Men du må være villig til å punge ut skal du ha ett av nVentiv`s populære "microfrysere". Du må ut med hele 6000kr for å få det, mye av dette skyldes at det ikke markedføres i Norge så du må importere fra sverige eller Danmark. Hele systemet inkl. prometeias medfølgende kabinett veier ca. 30kg (uten hardware). Så er du en ivrig LAN`er bør du kanskje ta en nærmere titt på peltier.

 

Hva inneholder Prommyn:

 

Kompressor

Kondensator

LED Chip Controller (temp, viftestyring osv)

Evaporator

1 vifte bak

1 vifte på kondensator

 

Som du kan se er den store svartebeholderen på bilde kompressoren. Oppsettet på kjøleenheten ser rimelig enkelt å greit, men hva som foregår inni er en helt annen sak. Dette er en av grunnene til at så få produserer slike systemer, de kan rett og slett bli for teknisk avanserte og dyre å produsere. Kompressoren er drevet direkte fra PC`ns strømforsyning, den tar ca 130W (mach I), avhenger veldig på CPU`ens arbeidslast. Dette betyr at du må ha en rimelig kraftig strømforsyning for å kjøre dette, jeg bruker å si at 400w bør du ha, selv om jeg uten problem drev min en stund på 360w.

 

Evaporatoren er den delen som har kontakt med CPU. Igjen har den et meget avansert design, som er utviklet av nVENTIV (tidligere kjent som Chip-Con). Evaporatoren har et innebygd varmeelement, sog gjør at det ikke vil oppstå kondens utenfor kjølehodet. Under bruk vil du merke at evaporatoren og kompressoren vil være varme, dette er helt normalt. Du bør bekymre deg hvis tempraturen på kompressoren ligger på ca 20c eller under, 50c er normalt.

 

Dette er Mach I, som tar strøm fra PC`ns PSU. Mens Mach II tar strømmen direkte fra strømnettet (230V) noe som er genialt, du slipper å ha en ekstra stor PSU.

 

Har du ikke massevis av penger er Peltier en god løsning, dette vil vi komme inn på litt senere.

 

Andre løsninger:

En annen løsning for å få lavere temperatur, hvis du har en litt tynn lommebok er ganske enkelt å ha radiatoren utendørs. Det du da trenger er isolering av slangene inni kabinettet, og kjøleblokkene. Kjøleblokkene bør isoleres med f.eks neoprene også under hovedkortet. Dette for å unngå kondens. På vinteren kan dette føre til ganske heftig temperatur. Men har du ikke vifter kan det også slå negativt ut, om radiatoren ikke plasseres rett vil sola varme opp vannet så du får en omvendt virkning. Mitt tips er å ha ganske enkelt et lite "tak" til radiatoren, dette hindrer regn og varme.

 

chiller.jpg

 

Slange/Nippel

http://www.microplex.no/rubweb/ressurser/_vannkobl.html

Se link for hvilke slanger som passer på hvilke nippler osv.

Endret av Fjaslokt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil gjerne at du tar med litt om å lage egen vannblokk også, ser det er en post her på forumet om å -designe- vannblokk med et verksted tiljengelig, hvet at ivertfall jeg har lyst på en sånn guide, siden jeg lurer på å lage vannblokk men ikke har allverdens utstyr til det.

 

btw nydelig arbeid

Lenke til kommentar

Når det gjelder å lage egne vannblokker kommer det snart en egen guide av Skrue som GARANTERT kommer til å være nøye gjennomtenkt og være borti alle andre ting. Nå har endel av stoffet om ekstremkjøling forsvunnet i en datakrasj. Men det kommer stadig mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...