Gunfreak Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Spiller er laget av mannen kjent blant total war fans Darth, han har laget mods til Empire, Napoleon og Shogun 2, total war, han gadd ikke for Rome 2, pga. det han så på som mangel på støtte til mods fra Creative Assembly. Han lagde dette spillet, jeg kjøpte dette når det var i early acess på steam i fjord sommer, og så "glemte det" det har offisielt vert ute siden i fjor senhøst. Jeg ble pluttselig I ACW(american civl war) humør fant frem noen miniatyrer og begynte å male, Men trenger inspirasjon og den kommer i form av filmer/dokumentarer og spill. Så tenkte å prøve dette, sjekka først hva slags kritikk spillet hadde fått og den var overveldende positiv enten om du ser på steam reviews eller proffe og semi proffe reviewers. Kort fortalt er de aller aller fleste enig om: 1 Simpelt men genialt grensesnitt 2. lett å lære ekstremt vanskelig å mestre. 3. utrolig god gjennspillbarhet. Spillet tar for seg Slaget ved Gettysburg, det blodigste og "største" slaget under krigen. Noen uker før hadde Unionen/nordstatene (fra nå av bare union) fått en av sine største nederlag. Dette førte til at Robert E. Lee invaderte "nord" den andre invasjonen av nord under krigen, den forrige var forrige sommer. og endte i slaget av Antietam(den blodigste enkel dagen i krigen) Invasjonen gikk inn i Pennsylvania , og gjennom div tilfeldigheter(som så ofte i krig) ble det et stort tredagers slag fra 1-3 Juli rundt byen Gettysburg. Første dagen gikk til Sør, andre dagen ikke gikk bra og var en "close run thing" tredje dagen prøve Lee å sende 15 000 man rett mot senter linja til Union, det gikk ikke bra, under 5000 kom tilbake, Slaget var tapt etter dag 2, union hadde nå alle sine tropper på slagmarken, de mista mindre andre dagen enn sør, og hadde en sterk posisjon langs hele linja si. Siste dagen var rett og slett bortkasta menn. Etter dette slaget var sør aldri på offensiven igjen tok nesten 2 år til før krigen var over. Men fra nå av var de på defensiven hele tiden. Dette er altså historien til UG: Gettysburg. Spillet har enkle mekaniker. Selling point for spillet er at ingen slag er like, aien vil reagere på deg og derfor vil ingen slag være like. Du har en kampanje for sør og nord, første brett er det samme hver gang, Starter med at sør angriper Buford sitt kavaleri. Begge sider får forsterkninger i løpet av slaget. Dette er fordi dette var en "meeting engagement" Det var ikke før dag 3 alle på begge sider var der, så i løpet av de 2 første dagene ble soldater "matet inn i kampene" når de kom opp langs veiene. Basert på hva som skjer i slag 1, vil resten av kampanjen være ganske annerledes enn hva som skjedde i virkeligheten. Før du starter en kampanje velger du en av 9 Ai settigs, de er på en axis, rett opp er vanskelighetsgraden, til høyre har du "dynamikken" så på treide rad opp og treide rad til høyre, har du den "vanskeligste" men egentlig er det vel bare rett opp som bestemmer hvor vanskelig det er, fordi alle ai settings har sine "negative" en forsiktig ai(letteste) vil horde tropper, og ka være vanskelig å dytte av VC, mens en aggressiv en kan "over extend" og plutselig har aien mangel på tropper et viktig sted fordi han var så aggressiv han glemte å ha reserver. I min første kampanje som Union vant jeg til slutt, men jeg mista sånn 27 000 mann, sør mista 37 000 mann, første salget gikk ca. som i historien, alle andre gikk ikke som i historien, bortsett fra siste slag, som var ca. der siste angrep i virkeligheten var og gikk ca. som i virkeligheten, jeg var aldri i fare for å tape siste slag. Sør kastet seg mot meg, men jeg hadde høydene og masse artilleri, Det ble blodig, men jeg trengte ikke gjøre så mye for seieren. Min totale serier var kostbar og var vel "dårligste seier man kan få" bare marginalt bedre enn å faktisk tape. enheter i spill er vanligvis brigader, brigader har fra 800 mann til 3000 mann, i løpet av min kampanje gikk noen av mine brigader fra 2500 mann til 600 man i løpet av de 5-6 slagene jeg hadde, stakkars folk... Andre engheter er "skirmish units, dette er mindre enheter, som beveger seg raskere, men tåler ikke så mye juling. Artilleri er i batterier. Kavaleri kommer i brigader og vignetes, vignets er liksom mindre enheter bare. noen av skrmish enhetene dine er "dismounted" kavaleri, (som var standard prosedyre under krigen. Den siste enheten din er "corps" Dette er rett og slett krops generalen eneste oppgaven han har er å være i nærheten av sine tropper for å gi de moral boost. Han gir bare boost til sine tropper, så blander du enheter og sprer de rundt, vil de ha problemer å booste moralen dems. Det meste jeg har hatt er vel 4 corps generaler. Enheter styres med å holde musa over enheten og "trekke" hvor den skal gå, du styrer ikke formasjoner, de gjør dette selv. De eneste ordrene du kan gi er. "hold" dette er at de skal holde posisjonen så lege som mulig. "charge" funker bare når moral og "condition" er god nok og fientlige enheter er i nærheten, gjør hva du tror den gjør" "run" forklarer seg selv "fall back" forklarer seg selv "halt" igjen forklarer seg selv. Artilleri har hold og fall back, samt "Auto" Aien selv bestemmer hvilken ammo den bruker. "solid" en stor jernkule/eller bolt, lengst rekkevidde, minst skade. "shell" Granat medium rekke vidde medium skade. "canister" en av mine favoritt våpen fra historien, tenk deg en hagle på 800kg og du vet hva den gjør, den har en "canister" flyt med baller, jern eller bly kuler, opp til 200 kan være i den, når du fyrer av kanonen, funker den som en hagle som skyter 200 kuler på 1.5cm ut mot 400 meter. Jo nærmere du kommer jo mer kjøttfarse blir du, en kule er mer enn nok til å drepe, innen 200 meter vil ca. hver person treffest av 3-10 kuler, nærmere enn dette og antall kuler blir uvisst etter som du er "hamburger paddy" Med andre ord, veldig kort rekkevidde, MASSE skade. UI viser moral, kondisjon, dekke og "lading" Moral er grei jo laver den er, jo letter å det at enheten stikker av. kondisjon er hvor mye du kan gjøre med enheten, som å angripe og løpe, regner også med det har en effekt på hvor bra enheten gjør det i mele om den blir angrepet av noen.. Dekke er en av de viktigste tingene du må passe på, jo mer dekke 0-100% du har jo lengre kan enheten så og få "juling" fra riflede musketter og artilleri, ved 100% dekke skal det mye til å få enheten din til å flytte seg bare ved riflede musketter og artilleri. Lading er jo hvor langt på vei den er til å fyre av skudd, ved 100% fyrer den av alt den har og du må vente på neste lading. Dette er hva du styrer enheter med, for å "snu" en enhet holder du TAB og bruker musa til den er i riktig retting. Det andre du må passe på som samme med dekke er det som kan gjøre et tap til seier eller serier til tap er høyden. Ved og trykke M (og du bør virkelig trykke M ) ser du høyde streker ala et kart, Dette viser høyder og "dumper" og hvor bratte de er, artilleri kan ikke skyte på deg om du er i en dump eller bak en høye, på den andre siden er du på en høyde får du mindre skader fra musketter(tror jeg) og du har lengre rekkevidde på våpene. Har du så flaks at du finner en bratt skråning med mye skog, for all del plasser en enhet der, det skal mye til for at den ikke kan holde seg der da. Jeg var tydeligvis ikke så god i spillet så langt siden jeg bare vant en marginal seier. Jeg aner ikke om jeg spiller riktig eller feil eller midt mellom, men det som "reddet" meg i min første kampanje var. 1 artilleri, plassert riktig gjør de massiv skade på fienden. 2. Høyder og dekke. Jeg hadde to "major victories" i spillet, en epic victory osv. Men dette var fordi jeg tok VCs(victory points) Jeg hadde 80 000 VC i løpet av kampanjen mot 20 000 til sør. Men jeg er en "butcher" jeg vinner slag men folka mine dauer over en lav skog(skal sier at mange av nord sine seire var slike. ) Faktisk ble Grant(senere leder for alle nord sine hærer og så president av usa) kalt the butcher av mange av sine soldater etter han sendte bølger på bølger av sine soldater inn fiendtlige posisjoner til ingen nytte i et slag. Her er noen bilder fra første mission i min andre kampanje, nå som sør. Slik starter alle kampanjer, Heath trodde det var by milits fra gettysburg som sto mellom han og noen sko(soldatene hans trengte sko og rykte var at byen hadde sko) I stede møter han Buford sitt kavaleri. Jeg oppdaget tidlig at angrep er langt vanskeligere enn forsvar(noe det er virkeligheten også) Det var et par slag i første kampanje hvor jeg var på angrep siden, men gikk lettere da(hadde mer å jobbe med) En annen ubehagelig "overaskelse" var at det artilleriet som reddet meg gang på gang som Union er nasty for meg som sør, de har flere "soldater" i sine batterier, så det er mye vanskeligere å ta ut de. Her ser man jeg har gitt to brigader ordere til å bevege seg, du bare trekker musa fra enheten dit du vil de skal gå. Første mission ble "major defeat" mista mange flere en union og greide ikke ta et eneste VC, eneste "gode nyheten" var at jeg ikke mista det VC jeg starta med... Hvert mission varer sånn 20-30 minutter. Noe som er en vesentlig del av spillet men jeg føler "tidsklemma" Føler jeg må angripe nå eller tape, noe jeg ikke elsker, men igjen er jo nettopp det Darth vile med spillet, og det skaper mye spenning, så denne design planen funker som den skal, jeg tok sier fra tap med bare noen sekunder til gode. I starten har du vel et gitt antall minutter å "vinne/tape" Men er ting litt oppe i lufte går du på "overtid" Etter 20 minutter tror jeg alt er over, men kan faktisk ende en god del før det. Jeg er overasket over hvor mye ACW feel det er, flere ganger tok hæren min rare "former" du plasserer jo enheter langs trelinjer, langs skråninger osv. dette gjør at hæren får et veldig unikt utseende, som jeg tror er unik til perioden. Flere ganger lignet hæren min på kart over slag fra krigen. Kart som er unike, Ingen kart over slag ser slike ut under 7 års krigen, Napoleons krigen osv. Nærmeste du kommer er noen kart fra WW2 og Vietnam krigen, der enheter er plassert litt på samme måte. Alt i alt et veldig godt spill, Beklager for den lange og alt for historie baserte anmeldelsen., 2 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Takk for nok ett innblikk i enda ett strategi spill jeg kunne tenke meg å spille, men som jeg "kanskje" aldri får tid til, men man kan jo håpe . I stedet "kaster" jeg bort tiden på kjedelige AAA spill som vanlig 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 Takk for nok ett innblikk i enda ett strategi spill jeg kunne tenke meg å spille, men som jeg "kanskje" aldri får tid til, men man kan jo håpe . I stedet "kaster" jeg bort tiden på kjedelige AAA spill som vanlig hyggelig å vite at noen i hvert fall leser st tullet jeg skriver. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Takker for en god anmeldelse. Den førte i hvertfall til ett kjøp 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Bra, håper du liker det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå