Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i internasjonal engelsk 3. juni 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er eksamensoppgaver fra tidligere år; passord er "Eksempel"

https://dok.udir.no/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV

Flere av disse oppgavene de siste årene krever at man skriver om en av bøkene man har lest i faget, hva gjør privatister med dette? Kan en dra inn en engelsk bok og tenke at dette er greit? Ettersom alle skoler har forskjellige leselister til faget?

Jeg selv er ikke privatist, men i følge lærerplanen skal man jo lese minst en engelsk roman, så jeg har lest en engelsk roman i forbindelse med en oppgave vi fikk av læreren vår. Men læreren oppfordret oss til å lese flere bøker, så jeg har lest to andre bøker ved siden av. Likevel vet jeg om noen som  bare har lest en bok og har ingen planer om å lese flere.

Når det gjelder det med forskjellige leselister - dette er jo for så vidt sant, men jeg ville personlig anbefalt deg å lese i hvert fall en roman til.

Edit; men bøkene du drar inn burde absolutt ha noe å gjøre med temaene i internasjonal engelsk

Endret av thequeenm
Lenke til kommentar

Her er eksamensoppgaver fra tidligere år; passord er "Eksempel"

https://dok.udir.no/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV

Flere av disse oppgavene de siste årene krever at man skriver om en av bøkene man har lest i faget, hva gjør privatister med dette? Kan en dra inn en engelsk bok og tenke at dette er greit? Ettersom alle skoler har forskjellige leselister til faget?

Jeg selv er ikke privatist, men i følge lærerplanen skal man jo lese minst en engelsk roman, så jeg har lest en engelsk roman i forbindelse med en oppgave vi fikk av læreren vår. Men læreren oppfordret oss til å lese flere bøker, så jeg har lest to andre bøker ved siden av. Likevel vet jeg om noen som  bare har lest en bok og har ingen planer om å lese flere.

Når det gjelder det med forskjellige leselister - dette er jo for så vidt sant, men jeg ville personlig anbefalt deg å lese i hvert fall en roman til.

Edit; men bøkene du drar inn burde absolutt ha noe å gjøre med temaene i internasjonal engelsk

Ja, riktig... Nå studerer jeg for øyeblikket engelsk, så det skal nok ikke være noe problem trekke inn en av bøkene vi har lest og trekke det opp til temaet. Kan dog se at det kan være et problem for andre privatister.

Bra det ikke er noe krav til hva slags bøker en må lese! 

Har dere forresten fått noen hint/ oppfordringer av lærer angående hva det er spesielt viktig å kunne om med tanke på eksamen og pensum i år? 

Lenke til kommentar

Det er nok alle relevante temaer vil jeg tro!  :) 

Global issues er jo et veldig bredt tema da, er det noen spesielle issues det er blitt lagt stor vekt på i år? Det er nok et viktig tema å kunne noe om vil jeg tro! 

Lenke til kommentar

Vi har gått gjennom alle temaene i pensum, men det er ikke noe som læreren vår har lagt ekstra vekt på. Det er vel ikke sånn at læreren vet hva slags tema vi får?

Men vi har hatt en del om global challenges, og climate change og lack of drinking water har vi hatt en del om.

Lenke til kommentar

Jeg fant et dokument som kan være nyttig å lese i gjennom :) . Hvis du har læreboken Access to International English står sidetallene til aktuelle temaer som globale utfordringer og kulturforskjeller.

Noen råd og tips: Eksamen i internasjonal engelsk (SPR ...

I tillegg fant jeg to presentasjoner, http://www.engelsk.gyldendal.no/#!How-to-answer-the-exam-task/c1tye/6EC17A9B-CAA2-4AA4-8D0A-6A2F99B0C8FE

Endret av Cecilie´
Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp eksamenveiledningen på udir sin nettside. Kanskje det er noen hint til eksamenen? :) Det er to oppgaver, en kortsvar og en langsvar. "Oppgavesettene vil bestå av to oppgaver. I oppgaven(e) i ‘Task 1’ skal eleven skrive en eller flere kortere tekster. I ‘Task 2’ skal eleven velge mellom flere oppgaver og skrive en lengre, sammenhengende tekst." 

SPR3008_Internasjonal_engelsk_Eksamensveiledni.pdf

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro at temaer som global issues, education, immigration/multiculturalism er ganske viktig, uten at jeg er helt sikker på hva som har vært i pensum nå i det siste. 

Har sett i gjennom de siste årenes eksamen, og det virker som om det er her mye av fokuset er rettet :) 

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å lage en liste med 5-10 punkter om hvert emne som er nevnt ovenfor, (global issues, education, immigration/multiculturalism). Hvis det da kommer noe om disse emnene har jeg i hvert fall noen punkter å nevne  :) 

I tillegg lastet jeg ned et hefte om internasjonal engelsk på studienett.no, http://www.studienett.no/eksamen/engelsk/internasjonal

Du er hjertelig velkommen til å dele det dokumentet om du har lyst!  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...