Gå til innhold

[Løst] Akuttkjøp av PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Har masa mye i det siste på mange her inne, men pga problemer (som kan leses om her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665150) så har jeg funnet ut at det er like greit å oppdatere det meste. Begynner å kjede meg ganske mye uten muligheten til å kaste bort tid på spill og surfing. Så keen på å begynne så fort som mulig med bygging. Kan hente alt fra komplett, pick up point allerede i morgen hvis jeg bare får fingern ut ^^

Mitt gamle hovedkort er fra 2009 og det samme med RAM. Ellers så er CPU flere år gammel og samme med PSU. Ettersom kabinettet (Antec 900) også er relativt slitent, så tenkte jeg å kjøpe et nytt kabinett. Har et budsjett på 6000. Har nettopp kjøpt GPU og SSD, så trenger PSU, RAM, CPU, kabinett og HK.

Forstår det er et stramt budsjett, men har satt opp et forslag her:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1549710&su=B2BD9C3C-6A75-4256-869A-E6D53E3EE6EF

Håper det er noen innspill, eller forslag til deler.
MvH Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. På det HK jeg har valgt står det bare 2133mh/s med en O.C i parentes, vil dette si at jeg blir nødt til å gjøre noe fancy i bios for å få de til å fungere ordentlig? Ellers så er R5 et kabinett jeg virkelig vurderer sterkt, fått mye skryt. Angående SLI så tviler jeg ganske sterkt på det med det første, kommer nok først til å oppgradere GPU'en. Har GTX 960 nå. Så håper sterkt på at det overlever noen år, spiller jo først og fremst CS og Dota. Men muligens witcher 3 nå snart da.

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Da er installasjonen godt igang, merker bare at jeg sliter litt med å koble på CPU vifta (Hyper 212) og ser at det er en litt rar form på HK. Ikke atx eller mini, liksom en mellomting, og til min skuffelse (skjer vell ved hastekjøp) bare 4 SATA. dvs at en av mine gamle harddisker med snacks på må legges på hylla. Ihvertfall hvis jeg har tenkt til å ha CD rom. 

Lenke til kommentar

Godt mulig det er det, var bare litt rart å koble det opp. Var like langt som ATX, men kanskje 5 cm smalere.

Kort, men viktig og dumt spm: Anbefaler dere å kjøre en helt ny formatering/reinstallasjon av W 8.1`? Gjorde dette for akkurat 1 uke siden på den nye SSD'en. For når jeg var i BIOS nå så fikk jeg valgt boot fra SSD, der lå allerede w 8.1 og den har boota helt fint, og da har jeg alle steam spill og programmer etc.

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Sånn i farta :

Psu'en er av akseptabel kvalitet , men bråker litt og jeg er litt kritisk til hvordan kablene ligger og slenger der inne , kan muligens by på problemer over tid. Det er også hvor jeg anbefaler at man faktisk bruker omtrent 1000 til 1500 kr ( ja , jeg vet det er en god del penger ) og går for en langt bedre kvalitets psu ( Helst gold / platinum ) da det lønner seg både over tid og byr på litt mindre støy og problemer da disse har lavere feilratio enn low - mid end psu'er.

Personlig hater jeg å kaste bort feilsøking i x antall timer til man plutselig finner ut at Psu'en under gitte omstendigheter lever sitt eget liv og dermed gir hovedkort og cpu / gpu ustabil spenning...

Når det gjelder kabinett hadde jeg personlig investert i dette kabinettet : Corsair Carbide Air 540 , har nettopp sett det i bruk og ble imponert over hvor god plass det var og hvor bra det kjøler i forhold til andre kabinetter , koster nesten 1500 men gud for et herlig kabinett å jobbe med , en liten ulempe er at viftene bråker litt , men det kan fikset ved å bytte dem ut med noen som er stiller og flytter fortsatt samme mengde ( eller mer ) luft.

Minnebrikkene er helt greie , men velger du noen som er "litt" kjappere kan du få litt bedre ytelse , ikke så dumt å gå f.eks 2x8GB 2400Mhz da vil man ha rom for å oppgradere til 32Gb , men det beste er trolig å gå over til et hovedkort og Cpu som støtter DDR4 om man skal være framtidsrettet.

Problemet med den nye hovedkorttypen til intel , 2011-3 er at den er ganske så dyr , man starter på 2699 Kr for hovedkort og minst 3718 Kr for en 6 kjerners Cpu , så man kan si at dette er relativt dyrt i forhold til eldre socket eller når Amd kunne konkurrere ordentlig mot Intel... Jeg regner altså med at du ikke har budsjett til dette , men om du har mulighet til å vente bør du gjøre det og oppgradere til noe mer fremtidsrettet...

Lenke til kommentar

Kjøpet er gjort, og jeg har allerede spilt 2 competitive games på CS GO. Men fryktelig behagelig loading, ihvertfall i forhold til tidligere. For de som lurte, ente jeg opp med:

Fractal R5
Asus Z97-P
I5-4690K

CM Hyper 212 Evo
Corsair Vengeance 2x4 gb 2133 mh/z
CM g650w

I tillegg har jeg Samsung EVO 850
Og GTX 960

For å være helt ærlig er jeg mye bedre fornøyd en jeg trodde jeg skulle bli, er ekstremt stille selv under load!

Og kabinettet var veldig fint å bygge i. Virker som en god kjøler også, men den var litt slitsom å få på plass.

Men tusen takk for hjelpen alle sammen :)

Lenke til kommentar

Kjøpet er gjort, og jeg har allerede spilt 2 competitive games på CS GO. Men fryktelig behagelig loading, ihvertfall i forhold til tidligere. For de som lurte, ente jeg opp med:

Fractal R5

Asus Z97-P

I5-4690K

CM Hyper 212 Evo

Corsair Vengeance 2x4 gb 2133 mh/z

CM g650w

I tillegg har jeg Samsung EVO 850

Og GTX 960

For å være helt ærlig er jeg mye bedre fornøyd en jeg trodde jeg skulle bli, er ekstremt stille selv under load!

Og kabinettet var veldig fint å bygge i. Virker som en god kjøler også, men den var litt slitsom å få på plass.

Men tusen takk for hjelpen alle sammen :)

Så fint!

Så det etter jeg hadde skrevet posten , men da var det litt for sent :p

Det viktigste er at man koser seg med det man har fått.

Du kan jo eventuelt fortsette å feilsøke på den andre pcen din også , kanskje låne deg en psu så får du se om det er den som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...