Gå til innhold

Om digital modellering i software av analog rørlyd


Anbefalte innlegg

Jeg ville heller oppgradert hodetelefon. Det er ikke noe i veien med stacken din, og om rør er tingen så kan du jo kjøre det i software når det høver seg, så slipper du å alltid få smaken av samme strø på softice'en din. Greit å kunne kjøre det instant også og kunne slå det av. I software slipper du å planlegge å varme opp tubene.
https://philaudio.wordpress.com/research/tube-preamp/

Edit: Her finner du flere tuber
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=390662

Endret av Hårek
Tråd splittet ut fra "Oppgradering av hodetelefon oppsett. Ny dac og forsterker"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rør i software høver seg aldri :) :)

Hehe. Da har du vel ABX-testene til å backe det opp også, tenker jeg :)

En del av det som er modellert i software er imponerende bra. Maskinkraften i dag sammen gode algoritmer kan gi overraskende gode og naturtro resultater.

Lenke til kommentar

 

Rør i software høver seg aldri :) :)

Hehe. Da har du vel ABX-testene til å backe det opp også, tenker jeg :)

En del av det som er modellert i software er imponerende bra. Maskinkraften i dag sammen gode algoritmer kan gi overraskende gode og naturtro resultater.

 

 

+1.

(FFT) algoritmene som benyttes har eksistert i lange tider men i dag finnes det maskinkraft til å utføre dette "real-time" med svært god kvalitet.

Samme gjelder eq og programvare for korrigering av frekvensrespons og fase.

I dag bruker ingen seriøse aktører hw eq med mindre man vil ha lyden av en gitt hw eq.

Lenke til kommentar

Jeg spiller gitar på rør. Kan aldri erstatte det med å koble gitaren rett inn i en digital modulerer.

Det kan sikkert være. Jeg har ca null peil på gitarer og effekter til disse.

Hvis du kjører det realtime gjennom en DAW med latency du kan leve med så kunne det funket.

 

Jeg fikk i alle fall bakoversveis av Access Virus og Nord Elektro 4 som er digitalt utstyr som har like fet lyd som analoge dingser.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så det du sier er at ingen seriøse aktører bruker lengre analogt musikkutstyr?

 

Og du kan backe opp dette?

 

Det du sier har jeg aldri sett i praksis.

 

Er "hobby"musiker og var medeier/driver av et lydstudio for mange år siden så jeg tror jeg har litt erfaring her.

I dag er det meste av fysike hw-eq en boks med mikroprosessor med programvare, aka. lydendring modellert i software/programvare.

 

Er fortsatt mange som bruker gammeldags hw eq. Men da er det for å få hw eq signaturlyd (egenlyd) som en effekt.

Hvis man vil ha "transparent" eq, er programvare veien å gå.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Hehe :)

 

i dag brukes analogt utstyr (etter A/D Converter) ved opptak(tracking)/miks/mastering i liten grad.

Unntaket er endel effektbokser, eq, etc. etc. som fortsatt ikke kan utføres godt nok i programvare siden boksene har sin unike signaturlyd som man vil ha som en del av det kunstneriske ved å skape musikk.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

En av teknikerne som vi bruker ofte sier følgende: Jeg foretrekker digital mix fordi det er så sabla enkelt, effektivt og låter forbausende bra! Men det er ingenting som å finne frem de gamle traverne og de låter ofte bedre også. Problemet er bare at du må investere vannvittige summer for å få den samme/bedre lydkvalitet og det er mye mer arbeid å skru på.

Lenke til kommentar

Jepp, er helt riktig.

Er litt trist at selv verdenskjente lydstudio bytter ut  analoge miksekonsoller (typ SLL el. lign)  eller står i fare for å legges ned.

Er alt for dyrt å drive analogt etter dagens standard for studiokostnader.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...