Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at moderatorene helst ikke vil ha syklist-/bilistdebatt i den trafikkalske klagetråden, og fordi tidligere syklisttråder handler spesielle emner som blinkende sykkellykter og sportssyklister, så føler jeg det er på tide med en generell syklister-i-trafikken-tråd.

 

For å sette en viss minimumsstandard i tråden starter jeg med å gjengi §18 i trafikkreglene, som er særparagrafen for syklister (mine uthevelser).

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt (fotgjengerovergang) er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

 

Kjør debatt!

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nødvendig og nødvendig... Det går alltid an å gå av sykkelen og trille den forbi. Det er en lovlig løsning, men det er helt latterlig at det skal være nødvendig å gjøre det for å ferdes lovlig på veien. Hele problemstillingen viser hvor neglisjert syklister er blant de som planlegger og drifter veisystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og bare for å gi et startemne, hva med syklisters rødlyskjøring:

Kan rødlyskjøring av og til være helt nødvendig for syklister for å komme seg fram, fordi følerne for trafikklysene ikke løser ut for mindre kjøretøy enn biler?

 

Rødlyskjøring er kun straffbart, i det øyeblikket du ferdes på rødt lys og blir stoppet og bøtelagt av politiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Derimot når syklistene bare peiser på over lyskrysset pga de ikke gidder å stoppe er totalt uakseptabelt og farlig.

Har ikke full oversikt men kan du finne noen her som forsvarer dette?

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

 

Derimot når syklistene bare peiser på over lyskrysset pga de ikke gidder å stoppe er totalt uakseptabelt og farlig.

Har ikke full oversikt men kan du finne noen her som forsvarer dette?

 

 

Vel, kan vel ikke navngi noen brukere her på forumet som direkte forsvarer dette.  Men det forekommer en del I trafikken så det er sikkert noen I kongeriket som mener det er akseptabel oppførsel.

 

Det forekommer generelt mange brudd på trafikkreglene av alle trafikanter.

Lenke til kommentar

Og bare for å gi et startemne, hva med syklisters rødlyskjøring:

Kan rødlyskjøring av og til være helt nødvendig for syklister for å komme seg fram, fordi følerne for trafikklysene ikke løser ut for mindre kjøretøy enn biler?

Om man har slike lyskryss tvinger det seg frem, jeg har personlig god erfaring med å kontakte ansvarlig myndighet og få de til å justere følsomheten.

 

Syklendes kjøring mot rødt bunner nok i større grad ut i fra hva ens egen risikovurdering tilsier. Syklister har bedre oversikt enn bilister, dette samt lavere hastighet som gjør det enkelt for den syklende å forhandle frem en kryssing uten hjelp av lyskrysset gjør at lyskryssene føles overflødig og irrelevant for mange. (Selv om det å sykle mot rødt ofte blir trukket frem, er det ekstremt vanskelig å finne rapporter om ulykker forårsaket av sykling mot rødt) Dette er tilsvarende til at stillere og tryggere biler gjør at mange bilister synes det er overflødig og irrelevant å overholde fartsgrenser.

 

I tilegg må vi nok ta inn et sikkerhetsaspekt. Mange lyskryss er organisert slik at den syklende må passe på å plassere seg midt i feltet for å unngå påkjørsel av bil som skal svinge til høyre. Mange syklende ønsker ikke å ta opp denne posisjonen, enten ut av en feilaktig oppfatning av hvor kjøretøyet bør plasseres, eller p.g.a. negative opplevelser fra aggressive trafikanter som selv har feilaktige oppfatninger av hvor sykler hører hjemme i veien. Hvis man så er i den posisjonene helt ute til høyre og skal rett frem, er det gjerne tryggere rent taktisk der og da å kjøre over på rødt fremfor vente på grønt og risikere påkjørsel av bil som kommer bakfra og skal til høyre. Også her er den bedre løsningen naturligvis å bare legge seg i midten av kjørefeltet i stedet.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Det forekommer generelt mange brudd på trafikkreglene av alle trafikanter.

 

 

Absolutt, men på denne tråden diskuterer vi syklister.

 

 

Det går ikke an å diskutere kun syklister, når det uttrykkelig står syklister i trafikken,,,, Da må også trafikken diskuteres ellers ville det jo bare være syklister.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

Det forekommer generelt mange brudd på trafikkreglene av alle trafikanter.

 

 

Absolutt, men på denne tråden diskuterer vi syklister.

 

Hvis jeg forstår deg rett, så vil du at denne tråden skal være "Klager på sykelister" så greit for meg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, hva skal vi mene om denne gjengen på tur? 

Tar de som "saktegående" kjøretøy tilstrekkelig hensyn til øvrige trafikk?  Burde de i kanskje i løpet av strekningen på videoen stoppet og sluppet forbi biltrafikk...det er i hvert fall et par stoppmuilgheter i begynnelsen av bakken?

 

[Youtube]

 

Hadde jo vært kjekt om du kunne linke til hvilken trafikkregel de bryter?

Lenke til kommentar

Tja. Der hvor jeg sykler, så går det på enkelte ting.

  • Lange oppoverbakker med gang/sykkelbane, så bruker jeg ikke vegen.
  • Lange nedoverbakker med gang/sykkelbane, så bruker jeg vegen.
  • Flate områder, med 'statistisk sett' lite gående/barn, så bruker jeg ikke vegen
  • Flate områder med 'statistisk sett' mye gående/barn så bruker jeg vegen.

Jeg føler det er mest hensiktsmessig både med tanke på bilister, gående, barn og også hva slags trening jeg skal ha :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal vi mene om bilisten som benytter håndholdt kamera mens vedkommende kjører bil?

Om han ikke hadde vært opptatt av filminga hadde han nok kunnet lurt rånevolvoen sin forbi rundt 2:20, men det er mulig at jeg sjøl hadde gitt en kort bært før det.

 

Godt mulig at de ikke bryter noen trafikkregler her, men jeg synes det er rart at de ikke slipper bilene forbi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Hva skal vi mene om bilisten som benytter håndholdt kamera mens vedkommende kjører bil?

Om han ikke hadde vært opptatt av filminga hadde han nok kunnet lurt rånevolvoen sin forbi rundt 2:20, men det er mulig at jeg sjøl hadde gitt en kort bært før det.

 

Godt mulig at de ikke bryter noen trafikkregler her, men jeg synes det er rart at de ikke slipper bilene forbi.

 

 

Ikke sikkert han hadde klart å kjøre forbi. Det er ikke en Volvo, men veldig nært en traktor...

Lenke til kommentar

Tja. Der hvor jeg sykler, så går det på enkelte ting.

  • Lange oppoverbakker med gang/sykkelbane, så bruker jeg ikke vegen.
  • Lange nedoverbakker med gang/sykkelbane, så bruker jeg vegen.
  • Flate områder, med 'statistisk sett' lite gående/barn, så bruker jeg ikke vegen
  • Flate områder med 'statistisk sett' mye gående/barn så bruker jeg vegen.

Jeg føler det er mest hensiktsmessig både med tanke på bilister, gående, barn og også hva slags trening jeg skal ha :)

Jeg vil legge til g/s veger med uoversiktlige utkjørsler og kryss til nei-listen. Har ikke så fryktelig lyst å sprette over panseret på bilister som kjører ut i g/s vegen blindt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva skal vi mene om bilisten som benytter håndholdt kamera mens vedkommende kjører bil?

Om han ikke hadde vært opptatt av filminga hadde han nok kunnet lurt rånevolvoen sin forbi rundt 2:20, men det er mulig at jeg sjøl hadde gitt en kort bært før det.

 

Godt mulig at de ikke bryter noen trafikkregler her, men jeg synes det er rart at de ikke slipper bilene forbi.

 

 

Ikke sikkert han hadde klart å kjøre forbi. Det er ikke en Volvo, men veldig nært en traktor...

 

Der der scorer ikke spesielt bra på fotgjengertrygghet tror jeg. Burde revurdert opplegget foran.

Lenke til kommentar

 

Ja, hva skal vi mene om denne gjengen på tur? 

Tar de som "saktegående" kjøretøy tilstrekkelig hensyn til øvrige trafikk?  Burde de i kanskje i løpet av strekningen på videoen stoppet og sluppet forbi biltrafikk...det er i hvert fall et par stoppmuilgheter i begynnelsen av bakken?

 

[Youtube]

 

Hadde jo vært kjekt om du kunne linke til hvilken trafikkregel de bryter?

 

Skal man sykle slik i stort mer enn et par-tre minutter uten at de bak får kommet forbi er man svært nærme å være til unødig hinder for annen trafikk. Da er vi på vegtrafikklovens §3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Ja, hva skal vi mene om denne gjengen på tur? 

Tar de som "saktegående" kjøretøy tilstrekkelig hensyn til øvrige trafikk?  Burde de i kanskje i løpet av strekningen på videoen stoppet og sluppet forbi biltrafikk...det er i hvert fall et par stoppmuilgheter i begynnelsen av bakken?

 

[Youtube]

 

Hadde jo vært kjekt om du kunne linke til hvilken trafikkregel de bryter?

 

Skal man sykle slik i stort mer enn et par-tre minutter uten at de bak får kommet forbi er man svært nærme å være til unødig hinder for annen trafikk. Da er vi på vegtrafikklovens §3.

 

 

Det der er ikke det som er i lovens forstand er unødig til hinder.

Lenke til kommentar

Det der er ikke det som er i lovens forstand er unødig til hinder.

Det er det delte meninger om. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de syklistene er unødig til hinder for øvrig trafikk. Forresten så sykler de usedvanlig tregt også. Det er nettopp sånne ting som er med på å skape syklisthat der ute, og som gjør trafikken farligere for syklister. Er det virkelig så vanskelig for syklistene å ta mer hensyn? De kunne da ha brukt sykkelveien et stykke av oppoverbakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...