ChiaroScuro Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Stearinlys er noe dritt, unntatt på hytta (uten strøm) og når strømmen går. De er brannfarlige. mest dersom en bruker mansjetter og annen dill. Dessuten er de kreftfremkallende. De soter i taket og. øker CO innendørs. CO kan være dødelig. Dersom noen mister et stearinlys på gulvet og en annen trår på det kan man falle og slå seg. Rart at de ikke er forbudt. ####Moderatoredit: Denne tråden er splittet ut herfra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1660876#### Endret 10. april 2015 av L4r5 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Rart at de ikke er forbudt.Hvorfor skal alt som ikke er 100& trygt forbys? 5 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Rart at de ikke er forbudt.Hvorfor skal alt som ikke er 100& trygt forbys? Dessverre har samfunnet blitt slik. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Rart at de ikke er forbudt. Hvorfor skal alt som ikke er 100& trygt forbys? Minimere død og skade bør alltid være høyeste prioritet. Liker du at folk skader seg, er du sadist eller hva? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Då MÅ vi forby frossenpizza, er du KLAR over hvor mange branner som startes med de??Har hørt at folk har falt utenfor fjellskrenter, best å forby dem også... 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Rart at de ikke er forbudt. Hvorfor skal alt som ikke er 100& trygt forbys? Minimere død og skade bør alltid være høyeste prioritet. Liker du at folk skader seg, er du sadist eller hva? Regner med du er 100 ganger mer mot bilkjøring da, siden det tar sånn ca 100 ganger flere liv. 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Minimere død og skade bør alltid være høyeste prioritet.Hvorfor skal det på død og liv (pun intended) være det? Jeg mener at vi her bør få bestemme over egen kropp. Liker du at folk skader seg, er du sadist eller hva? Nei, jeg er switch. Edit: Men nå har vi dratt tråden off topic. Jeg tror det er like greit å splitte ut denne diskusjonen. Endret 10. april 2015 av L4r5 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Dersom noen mister et stearinlys på gulvet og en annen trår på det kan man falle og slå seg. Du er ikke mer redd for brannfaren? 2 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg trodde alle emojiene (er det de heter, sant?) skulle gi bort at jeg var useriøs og bare tullet. Ironi på internett skal jammen ikke være lett. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Rart at de ikke er forbudt.Hvorfor skal alt som ikke er 100& trygt forbys? Da kan det bøtelegges, noe som reduserer risikoen og gjøre "felleskapet" rikere. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Da kan det bøtelegges, noe som reduserer risikoen og gjøre "felleskapet" rikere. That actually makes sense. :S 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Jeg vil bare slenge inn et tips om at det finnes elektriske stearinlysetterligninger. Noen av de har god kvalitet og god evne til å skape stemning. I gamle dager var det helt vanlig og selvfølgelig å bruke stearinlys på juletreet. Det er selvsagt utenkelig i dag på grunn av brannsikkerhet og langt tryggere alternativer. Det var også vanlig å la ungene sitte i baksetet på bilen uten belter, fordi det ikke fantes noen belter der. I dag hadde man omtrent blitt buret inne om man hadde gjort det. Poenget mitt er at folks vaner og holdninger kan endres dramatisk over tid. Godt hjulpet av ulykkesstatistikk og lover. Kanskje det blir like hårreisende uakseptabelt å dekorere bord, hyller og vinduskarmer med levende ild om et tiår eller to. Endret 11. april 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Stearinlys er noe dritt, unntatt på hytta (uten strøm) og når strømmen går. De er brannfarlige. mest dersom en bruker mansjetter og annen dill. Dessuten er de kreftfremkallende. De soter i taket og. øker CO innendørs. CO kan være dødelig. Dersom noen mister et stearinlys på gulvet og en annen trår på det kan man falle og slå seg. Rart at de ikke er forbudt. ####Moderatoredit: Denne tråden er splittet ut herfra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1660876#### Hvor mange har dødd av CO-forgiftning pga stearinlys? AtW 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Da kan det bøtelegges, noe som reduserer risikoen og gjøre "felleskapet" rikere. That actually makes sense. :S Ja, så lenge det felleskapet som bøtelegges ikke er det samme som det "felleskapet" (politikerne) som mottar bøtene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Stearinlys er noe dritt, unntatt på hytta (uten strøm) og når strømmen går. De er brannfarlige. mest dersom en bruker mansjetter og annen dill. Dessuten er de kreftfremkallende. De soter i taket og. øker CO innendørs. CO kan være dødelig. Dersom noen mister et stearinlys på gulvet og en annen trår på det kan man falle og slå seg. Rart at de ikke er forbudt. ####Moderatoredit: Denne tråden er splittet ut herfra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1660876#### Hvor mange har dødd av CO-forgiftning pga stearinlys? AtW Hehe, ja ikke sant. Blir omtrent som å bannlyse det å ha planter innendørs fordi det finnes de som har død av oksygenforgiftning. Å komme med argumenter om at CO er svært farlig i høy nok konsentrasjon betyr ikke at det er "litt" mindre men fortsatt dødelig i lav konsentrasjon. Eller kanskje gjøre CO2 produksjon ulovlig. Eheh.. XD Endret 11. april 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Jeg vil bare slenge inn et tips om at det finnes elektriske stearinlysetterligninger. Noen av de har god kvalitet og god evne til å skape stemning. I gamle dager var det helt vanlig og selvfølgelig å bruke stearinlys på juletreet. Det er selvsagt utenkelig i dag på grunn av brannsikkerhet og langt tryggere alternativer. Det var også vanlig å la ungene sitte i baksetet på bilen uten belter, fordi det ikke fantes noen belter der. I dag hadde man omtrent blitt buret inne om man hadde gjort det. Poenget mitt er at folks vaner og holdninger kan endres dramatisk over tid. Godt hjulpet av ulykkesstatistikk og lover. Kanskje det blir like hårreisende uakseptabelt å dekorere bord, hyller og vinduskarmer med levende ild om et tiår eller to. Kanskje det er det for flere her i Norge, men i Østerrike (og hjemme fordi pappa er Østerriker) så er det fortsatt ganske vanlig å ha levende lys på juletreet Man har det selvfølgelig kun på selveste julaften når man sitter rett ved siden av og har festet dem forsvarlig Det kommer helt an på hvordan stearinlysene er plassert om de er farlige, de kan være fine, stemningsfulle og trygge på f.eks. midten av et litt større bord, hengende på veggen (minst 1 meter under taket selvfølgelig) etc. Stearinlys er som mye annet farlig når de kommer i gale hender. Å kutte ut stearinlys blir litt det samme som å kutte ut biler fordi det finnes tog, som er mye tryggere. Det eneste som for meg har klart å erstatte stearinlys er vel saltstein lamper, alt som prøver å etterligne en flamme feiler. De som har svart "lunte" (i mangel på riktig ord) og lys innenfra er nærmere, men fortsatt ikke der, Endret 11. april 2015 av Winnetou2012 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå