Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilfeldig lag i BF4. Oppstår helt uten videre (videoklipp i post viser hva jeg snakker om)

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kveld opplevde jeg noe rart når jeg spilte Battlefield 4.

Har aldri opplevd dette før (har opplevd andre bugs i spillet, men ikke noe slik), og syns det er meget rart siden maskinen er ganske så ny, og jeg hadde sittet og spilt en stund uten problemer.

Maskin specs:

MB: Asus Z97-A

RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16Gb

CPU: Intel core i7-4790K 4GHz

GPU: Asus GeForce GTZ 760 2Gb PhysX CUDA

PSU: XFX Pro Series Black Edition 750W

CPU kjøler: Corsair H55 Hydro Series

SSD: Samsung SSD 840 EVO 250Gb

Kabinett: Corsair Carbide 330R Midi Tower

Spillet er satt til Auto detect, og som dere ser, så skal maskinen klare spillet uten problemer.

For å si det sånn, så spiller den ene kompisen min dette spillet med en 7-8 år gammel maskin som kjører et ATI 4870 skjermkort, og min bror bruker et 4 år gammelt AMD 6870 skjermkort. De kjører spillet på medium settings, vell og merke. Så jeg syns det er meget rart at jeg opplever disse problemene.

Jeg har søkt opp problemet, og funnet noen tråder på blant annet Battlelog forumet, hvor lignende problemer blir diskutert. Og der var det noen linker til Youtube videoer, hvor det blir forklart at man bør trykke "disable" at man vil kjøre Origin i spillet. Regner med det betyr at man fjerner muligheten til å benytte seg av Origin chat osv. mens man spiller. Den menyen man får tilgang til hvis man trykker Shift+Alt+Tab (eller hva det nå enn er slags kombinasjon av knapper man må trykke).

Jeg tenker å teste dette, men har enda ikke gjort det. Og bestemte meg for å lage denne posten før jeg gjorde det. Så kan jeg eventuelt komme tilbake og fortelle hvorvidt problemet vedvarte eller forsvant.

Her er iallfall linken til klippet som viser hva som skjer. Selve problemet jeg snakker om oppstår ikke før rundt 6 min 30 sek ut i filmen. Jeg tok med 6 min før dette skjedde, slik at dere kan se hvor smooth spillet kjører før problemet oppstår helt uten videre.

http://www.twitch.tv/behemian/c/6491973

Håper noen kan hjelpe!

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever dette selv til tider på enkelte maps som jeg tror krever litt mer enn andre. F.eks store utemap som Caspian Border o.l.

Minneforbruket går iallefall i taket, og har ingen annen løsning enn å restarte spillet. Prøver jeg samme server/map etterpå, kan det samme skje igjen. Går jeg inn på en annen server med et mindre ressurskrevende map, går det bra.

Har ikke funnet noen fix.

Lenke til kommentar

Prøvd å la være å streame? Streaming går nå hardt utover cpu og skjermkort. CPUen skal takle det fint men du har vel valgt skjermkortet ditt som capture card? 

nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg har dårligere specca maskin enn deg og har opplevd mindre lag når jeg har hatt min stream oppe.

Lenke til kommentar

Prøvd å la være å streame? Streaming går nå hardt utover cpu og skjermkort. CPUen skal takle det fint men du har vel valgt skjermkortet ditt som capture card? 

nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg har dårligere specca maskin enn deg og har opplevd mindre lag når jeg har hatt min stream oppe.

Når jeg spiller i dag får jeg spille uten å streame. Se om det er noen forskjell. Men jeg streamer Guild Wars 2 regelmessig, og har aldri opplevd noen problemer, og det er et spill som krever sitt. Selvfølgelig ikke like mye som BF4, men fortsatt mer enn andre MMOs jeg har vært borti.

For ordens skyld, her er noen av innstillingene jeg har i Open Broadcaster Software (OBS).

Encoder: x264 framfor Nvidia NVENC (etter Twitch.tv sin anbefaling i guiden de har på siden sin).

Video adapter: GeForce GTX 760 (siden det er det eneste valget)

Det skal nevnes at jeg har opplevd et par andre bugs/feil i spillet siden jeg startet å spille det for 1 ukes tid siden.

Her for 2 dager siden opplevde jeg noe rart. Jeg satt i takluka på en bil, i en maskinkanon, på vei inn i en base. Plutselig var det som om svartnyansene på skjermen sklei utover. Alt var fint og flott så lenge jeg så framover (altså den retningen bilen kjørte, men så fort jeg snudde på hodet kom disse "klattene" igjen). De blokkerte synsfeltet mitt, så jeg kunne ikke se en eneste ting. Så jeg Alt+Tab for å se om det hadde skjedd noe skummelt på skrivebordet, men akkurat i et jeg gjorde det så avsluttet spillet seg. Det har ikke skjedd igjen, så jeg antar det var noe feil i selve spillet.

Har også sett på div tråder og videoer på Youtube, at folk snakker om at Dice ikke har tatt med en rekke DirectX drivere i filene til spillet og at disse derfor må installeres manuelt ved å starte Directx.exe update fila som likker i BF4 mappa. Dette skulle først og fremst hjelpe med noe folk kaller "stuttering", men det kan være verdt et forsøk for meg også, hvis det viser seg at spillet ikke er helt oppdatert med DirectX filer osv.

Skal spille igjen i dag, så får se hva som skjer da.

Nei, jeg har ikke det. Har ikke en gang fått med meg at det var noen feil. Har liksom aldri merket at det var noe galt med ytelsen til SSDen min. Men hvis dette er noe Samsung anbefaler, så burde jeg vel gjøre det? Vil det jeg har installert på disken forsvinne da, eller er det bare noen filer som skal erstattes?

Lenke til kommentar

Det KAN gå galt.. Ta alltid backup før du gjør slikt !

Er ikke sikkert at det er Evo,en som lager trøbbel for deg i BF4 men det er en kjent sak

at den har en feil.

Kjør evt tester på den og se om den yter som den skal.

Vil du kjøre feilfixen så ta backup først og les nøye om hvordan det skal gjøres.

Feilen går stort sett ut på at filer som er over 3mnd,er gamle blir suppetrege..

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte programmet, og det oppdaterte programvaren fra 7.0.1 (eller noe sånt), til 7.1.0 (eller noe sånt). Men jeg tror dette var programvaren for selve programmet, ikke for SSD'en. Etter det så ville den gjennomføre Data Migration, men her er det er problem. Den vil overføre datan fra SSD'en til en annen SSD. Jeg har bare 1 SSD i denne maskine. Jeg har faktisk bare 1 disk i det hele på denne maskinen. Jeg bruker den tross alt bare til spill. Har en annen maskin jeg bruker til arbeid osv. Så trenger liksom ikke mer enn 250Gb pr dags dato. Så jeg kan ikke gjennomføre denne migrasjonen, fordi jeg ikke har 2 SSD'er i maskinen. Så er det dødfødt dette da?

Edit: Stryk det!

Jeg gikk inn på linken igjen, og innså at det var flere programmer der, og at jeg hadde lastet ned feil.

Endret av SnusPus
Lenke til kommentar

Da hadde jeg kjørt programmet for SSD'en, satser på at det gjorde susen.

Neste steg blir å installere DirectX driverne manuelt, slik at jeg er sikker på at alle er tilgjengelige for maskinen.

Og så får jeg bruke det gamle "run as administrator" trikset, og se om det kanskje gjør ting litt bedre.

Man vet aldri.

Så kommer jeg tilbake med mer info senere i kveld, når jeg har spilt BF4 en stund.

Håper det er løst nå iallfall!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å se minnebruk i oppgavebehandling? Kan det være memoryleak? Om det skulle være tilfelle aner ikke jeg hvordan man fikser...

Ett tips til: Hold inne museknappen til du hører det piper litt når du skal revive. Da våkner kompisen din til liv med full hp og du får 100 poeng. Litt lettere for kameraten din å overleve om det skulle være noen fiender rundt omkring.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å se minnebruk i oppgavebehandling? Kan det være memoryleak? Om det skulle være tilfelle aner ikke jeg hvordan man fikser...

Ett tips til: Hold inne museknappen til du hører det piper litt når du skal revive. Da våkner kompisen din til liv med full hp og du får 100 poeng. Litt lettere for kameraten din å overleve om det skulle være noen fiender rundt omkring.

Etter div. tiltak for å bøte på problemet, satt jeg og spilte i 2-3 timer i går uten noen problemer. Etter jeg oppdaterte SSD'en ble maskinen betydelig kjappere. Merket det ikke så mye på selve maskinen, men merker stor forskjell på småting. Feks. når jeg starter et program, si Chrome, så reagerer maskinen med en gang. Jeg har ikke før trykt på ikonet før programmet har lastet ferdig. Dette gjelder samtlige programmer egentlig. Generelt kjappere på de fleste oppgaver. Og det er befriende!

Men som sagt, så hadde jeg ingen flere problemer i går. Så i dag skal jeg forsøke å streame en liten stund, bare for å teste. Hvis det skulle skje igjen, så vet jeg at det er streamingen som ødelegger for meg.

Takk for tipset. Har bare spilt BF4 noen få dager, så hadde ikke funnet utav det selv enda. Fikk mekka meg vertikalgrep, red-dot og rekyldemper til SAR-21 i går, så nå er det gang :)

Kommer tilbake med oppdatering på situasjonen senere i kveld, når jeg har testet å streame litt!

- SP

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå har det gått noen dager, og jeg har spilt BF4 X antall timer siden jeg postet her sist.

Det har enda ikke oppstått noen problemer med selve spillet eller ytelsen i spillet siden sist.

Av og til avslutter spillet seg selv med beskjeden "BF4.exe stopped working", men dette vet jeg er DICE/EA sin dårlige vane med å slippe ting før de er testet helt ut, for så å late som om problemet ikke fins. Uansett, ingenting som ikke kan løses med at man starter spillet på nytt. Selvfølgelig plagsomt å miste stats osv. men det er ikke verdens undergang. Eller er det ingenting som tilsier at maskinen sliter med å kjøre spillet. Jeg har satt det til Auto detect, og ligger da på High+ settings, og spiller med en FPS på 80-110, alt etter som hvor jeg befinner meg og hva som skjer rundt meg. Og dette er akseptabelt.

Så enn så lenge ser det ut som om problemet er løst. Ingen flere rare glitches i grafikken, og ingen flere krasjer med ekle resultater. Nå har jeg ikke sitter her og streamet i timesvis heller, så kan ikke si hvordan det ville utartet seg. Men så har jeg egentlig ikke noe behov for å streame BF4. Holder med de andre mer relevante spillene jeg spiller.

Men kommer ikke til å avslutte denne tråden riktig enda. Tenkte jeg skulle forsøke å streame, bare for vitenskapen sin skyld. Så det blir i løpet av noen dager, når jeg har tid til å sette meg ned.

- SP

Lenke til kommentar

Så det holdt å oppdatere SSD? Det er jo strålende!

Jeg får også BF4.exe har sluttet å fungere-feil, men det er uhyre sjelden. Sikkert snakk om 30 ish timer spilletid siden det hendte sist.

Når det gjelder stats. Du får "godskrevet" stats til dine overall stats når runden er over. Ikke mulig å se på noen rapport, men de er der. Så om du driver å unlocker diverse som krever så og så mange kills, vil de telle uansett (noen rett meg om jeg tar feil, men mener det kommer med. Om du har battlelog oppe samtidig som runden - som du ramlet ut av - avsluttes, vil du høre 3 korte pip. Og da kommer både xp og kills til totalen din).

Det skal riktignok sies at om serveren resetter (feil på serversiden som uventet avslutter runden), så mister du det du har gjort.

-Tror jeg altså, men er ganske sikker :D

Lenke til kommentar

Uheldigvis er det Frostbite som er issuet med de kræsjene. Virker som om det er noe maskinvare den grafikkmotoren krangler endel med.

Har flere jeg spiller med som har samme problemet, med BF4, Dragon age inquisition, NFS Rivals etc. Skjer på akkurat samme måten.

Var mer en FYI sak, har dessverre ingen fiks på det. :\

Lenke til kommentar

Hm... Merkelig det der. Høres ut som det skjer ganske ofte for deg/dine kompiser sin del. Jeg har kun spilt BF4 og Hardline. Aldri fått "stopped working" i Hardline. Og det er år og dag siden sist med BF4.

En kompis av meg fikk ofte den feilen. Sammen med Directx har stoppet (driver). Viste seg at skjermkort ikke satt godt nok fast. Han trodde det hjalp å bytte om på minnebrikker. Kom sikkert borti skjermkortet hver gang. Bytta skjermkortslot og alt ble i orden.

Har dere forsøkt å overvåke temperaturer? Skru opp litt volt? ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...