Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har butikken lov til å betale 125 kr. timen?

Studenten!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres mer ut som brudd på aml.

Vi har i utgangspunktet ikke lovfestet minstelønn i Norge. Unntaket er bransjer med allmenngjort tariffavtale. Hovedregelen er altså at om ikke virksomheten er bundet av tariffavtale, så er det opp til arbeidsgiver og arbeidstaker å avtale lønnen – som potensielt kan være så lav som arbeidstaker er villig til å gå med på.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Samtlige ansatte bør gå veldig sakte og mulig snakke litt høyt om streik. For denne lønna kan man ikke forvente ansvar, innsats eller noe som helst annet enn oppmøte.

Som ett plaster på såret får man benytte 3-dagersene til det fulle osv.

Lenke til kommentar

Hei,

Har en dagligvarebutikk lov til å betale sine ansatte kun 125. kr i timen? Gjelder ansatte over 18 år. Det er ikke noe tillegg for helg, kveld eller helligdager - ingenting.

Strider ikke dette mot tariffregler?

Bedriften er gjerne organisert (medlem) i NHO eller Virke. Dette er en arbeidsGIVERorganisasjon. Dem taler ikke din sak som ansatt. Det er disse organisasjonene som arbeidsTAKERorganisasjonene (LO, YS, Parat mfl.) forhandler i mot når det kommer til lønn og andre vilkår en gang i året.

Dersom kontrakten din ikke spesifiserer at du skal ha en tarifflønn så står bedriften ganske fritt til å sette de lønssvilrkårene de ønsker på kontrakten din.

Så du har egentlig bare to alternativer. Det er enten å bytte jobb, eller organisere dere i bedriften (altså bli medlem i Handel og Kontor eller tilsvarende) og kreve en tariffavtale.

For å kunne kreve en tariffavtale bør dere være en betydelig gruppe arbeidstakere som er medlem i en fagforening, da det kan oppstå streik.

Samtlige ansatte bør gå veldig sakte og mulig snakke litt høyt om streik. For denne lønna kan man ikke forvente ansvar, innsats eller noe som helst annet enn oppmøte.

Det du beskriver vil være en ulovlig streik. Det kan medføre oppsigelse eller avskjedigelse. Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Da sparker jeg dere, jeg kjenner mange som ikke har jobb som kan få deres"

Denne er så absolutt tilstede på mange plasser rundt om.

Jeg mente at AML mest sannsynlig var brutt med tanke på det som er lovfestede krav som eksempelvis overtid, arbeidstidsbestemmelser osv.

Hvilken butikk er det snakk om? Er MEGET få om bare en frittstående butikk igjen i landet. 

Den ene jeg vet om er i Tromsø, og der behandles de ansatte på en alldeles utmerket måte.

Lenke til kommentar

Jeg mente at AML mest sannsynlig var brutt med tanke på det som er lovfestede krav som eksempelvis overtid, arbeidstidsbestemmelser osv.

En veldig vanlig variant i kontrakter til butikkjobber er at arbeidstiden gjennomsnittberegnes. I korte trekk kan man ende opp med å arbeide mer en periode uten å få overtidstillegg fordi du på et senere tidspunkt kommer til å arbeide mindre. Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig vanlig variant i kontrakter til butikkjobber er at arbeidstiden gjennomsnittberegnes. I korte trekk kan man ende opp med å arbeide mer en periode uten å få overtidstillegg fordi du på et senere tidspunkt kommer til å arbeide mindre.

Men det må det gis samtykke til.

Noe de fleste ikke er klar over som deltidsansatte er at etter at lovens definisjon SKAL man ha overtid etter at normla arbeidstid er over.

Eksempel: man jobber 7,5 time om dagen. Da skal man ha overtidsbetalt etter de 7,5 timene etter loven.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljølova omtaler ikkje lønnsspørsmål. I alle fall ikkje direkte, dersom lønna er svært lav så vil det nok kunne være eit brudd på arbeidsmiljølova sitt krav om at arbeidstakarane sin integritet og verdigheit skal ivaretas. Men med 125 kr timen for ufaglært arbeidskraft er ikkje så lavt at ein kan snakke om sosial dumping og liknande.

Om denne ordninga bryter tariffavtalen vil være avhengig av om det eksisterar ein tariffavtale, og kva denne avtalen eventuelt seier om lønnsforhold.

Til samanlikning så kan du sjå på tariffavtalen mellom handel og kontor og virke. Eg har ikkje tilgang til den avtalen sjølv, men eg antar at denne stemmer: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=713

Der er det til samanlikning minst timelønna for dei over 18 år 148,77 kr. For å få UB-tillegg må arbeidstakaren enten være fast ansatt eller jobbe meir enn 12 timar i veka (det er mulig timane kan gjennomsnittbereknast men sidan eg ikkje har avtalen så kan eg ikkje sjekke om det er tilfelle).

For å kunne kreve denne tarifflønna så må du være medlem i HK, dette koster deg 1,4% av brutto månedslønn pluss 104 kr i måneden. Altså tilsaman 442,50 kr i måneden for medlemsskapet.

Lenke til kommentar

En veldig vanlig variant i kontrakter til butikkjobber er at arbeidstiden gjennomsnittberegnes. I korte trekk kan man ende opp med å arbeide mer en periode uten å få overtidstillegg fordi du på et senere tidspunkt kommer til å arbeide mindre.

Noe de fleste ikke er klar over som deltidsansatte er at etter at lovens definisjon SKAL man ha overtid etter at normla arbeidstid er over.

Eksempel: man jobber 7,5 time om dagen. Da skal man ha overtidsbetalt etter de 7,5 timene etter loven.

Er ikke en kontrakt en avtale? Vil ikke da en underskrevet kontrakt være samtykke til innholdet?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Er ikke en kontrakt en avtale? Vil ikke da en underskrevet kontrakt være samtykke til innholdet?

Både ja og nei, en konrakt kan ikke være dårligere enn de premisser loven setter.

Lenke til kommentar

Det er klart en kontrakt ikke kan være lovbrytende. Jeg stilte det som et spørsmål fordi jeg har sett en kontrakt der det sto noe slik som "Arbeidstid kan gjennomsnittberegnes i henhold til aml. §10-5".

Dette var i en standardkontrakt fra en stor butikkjede, så jeg antar den har blitt utformet av noen som vet hva dem driver med.

Lenke til kommentar

Grensen er ni timer, og det er ingen skille mellom deltid og heltid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grensen er ni timer, og det er ingen skille mellom deltid og heltid.

Jeg var uklar.

De fleste som jobber deltid er ikke klar over dette selv om det gjelder alle ansatte i alle forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...