James Bond Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) BMW 540i E39 ESS Supercharged "Black Beast" Intro: Lager en worklog tråd ettersom jeg ble anbefalt dette og fordi nye prosjekter gjøres stadig. Veldig fornøyd med bilen og er den jeg har vært mest fornøyd med etter å ha eid 3 BMWer. Den er sprek, sportslig, tøff, har mye utstyr og en lyd som folk snur seg etter Tekniske data: V8 motor, 4,4 Liter, 286hk / 420nm (Org.) Motorkode: M62B44. Ny effekt med Kompressor: 410hk / 550nm 0-100 km/t: 6,4 sek. med automat 5-trinns steptronic (Org.) Ny 0-100 km/t: 4,8 sek Toppfart: 250 km/t. Ny toppfart (elektronisk sperre fjernet hos ESS) : 290 km/t ! Farge: Cosmosschwarz Metaliic (303) Lengde: 4775 mm Vekt: 1690 kg p.d.d 26.03.2015 rullet 273.xxx km, 1996 model, overtatt den 17. Desember 2013 Utstyr: Legger ved utstyr som muligens ikke er oppført, mulig ettermontert av eier etter kjøpet i 1996. -BMW Navi Skjerm 16:9 Original med GPS, Kjørecomputer, Telefonbok, etc. -AUX kabel 3.5mm Headphone jack Modifikasjoner: p.d.d 26.03.2015: -KW 3 Coilovers Justerbart senkesett, Godkjent i Vognkort. -Supersprint Catback eksosanlegg, Godkjent i Vognkort. -Catalysator fjernet. -BMW M5 3.15 Diff ratio. -BMW M5 Styling, Frontfanger, Bakfanger, Speil, Spoilerleppe, Ratt og Pedaler. -K&N Sportsluftfilter. -MTEC V3 Angel Eyes 7000k. http://www.ebay.com/itm/MTEC-V3-CREE-LED-Angel-Eye-Bulbs-BMW-E39-530-540-545-M5-/120915175649?hash=item1c271b28e1&vxp=mtr Bilder: Videoer: https://www.youtube.com/watch?v=_30QSWM6EZk https://www.youtube.com/watch?v=iWRkG9yZCG4 https://www.youtube.com/watch?v=SCONLNavazg Worklog: [V] ESS Tuning Vortech V3 Kompressor, (hell yeah!) .. [X] Differensial med Sperre [X] MANUELL M5 E39 Gearbox 6-Speed / 540i E39 6-Speed [X] Fikse takluke (Stresser lite med dettte) [X] Fikse vindu høyre bak (og dette) [X] Rette litt opp på førersete (og merker ikke store forskjellen på dette heller) [V] Ny lambdasensor, kamakselsensor og luftmengde måler [V] Ny bensinpumpe [V] Byttet alle 8 Tennpluggene til NGK BMW [V] Byttet vannpumpehjul, alle strammehjul samt. Motorreim og AC-Reim Jeg ønsker meg: -Supersprint Headers/Manifold? (De ekke lite dyre da! 30 tusen på koed.no) Får se, blir kanskje mer bråk? -Tårnstag (Sånn over motor som stiver opp enda litt mer) -20 tomms felgpakke? Ikke høyt prioritert, egentlig veldig bra slik det er p.d.d, Får se hva lommeboka sier.. -Oppgraderte bremser? gode nok som står på nå, men klosser blir fortere utslit pga. ny effekt ergo må byttes tidl. -Wavetrac sperrediff / BMW M5 E39 Differensial / OSgiken differensial? -Lettere svinghjul! -Nye sommerdekk, de jeg har er ikke nok utslitt enda til å byttes ut. Falken, Continental når den tid kommer? Innlegget oppdateres ved endringer.. Endret 20. august 2015 av James Bond 4 Lenke til kommentar
Diamond95 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Har lyst til å bytte min E60 520 i E39 540 Det er fine biler som er veldig gode å kjøre Hvis du lager en tråd på bimmers.no, så tror jeg du får flere tilbake meldinger enn det du gjør her Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Har ikke opprettet for å få tilbakemeldinger men ser poenget ditt.. Er bare for worklog, showcase etc.. Det jeg kan si da er at nå er ikke Kompressor fra ESS langt unna, så det er bra. 1, 2 uker max kanskje 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Hvordan fikk du godkjent catbacken i vognkortet? Er vel ikke noe TUV-papirer på noe rørbetar vil jeg tro... Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Jo de fleste eksosanlegg som selges har faktisk ofte med TUV papirer eller står i nettbutikken "Tuv godkjent". Jeg kjørte bort til BT, viste til E-merke under potten og papirene til Supersprint så var den saken grei. 1 Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Pen bil, men de baklyktene må bort. Hella sine originale for alle penga Man tror kanskje det ikke utgjør noen stor forskjell, men jeg synes forskjellen er enormt. Se bare på feltet for ryggelys. Det skal være smalere og i tillegg skal det være rødt under dette feltet. Stripene skal lyse helt jevnt og ikke på to punkter som halogenlampen din gjør.Edit:Her er forøvrig min gamle E39Gosh jeg savner den hver eneste dag! Synd E39 begynner å bli så gamle at de fleste har rullet langt og har mye rust. Solgte min i fjor og da hadde den bare rullet 160k og det var bortimot null rust. Hvor langt er din rullet?Vurderer en M5 når jeg er ferdig med studier, men igjen så føler jeg de er litt overpriset i forhold til en 540. Man kan snart få to 40`er for prisen av en M5 på det norske bruktmarkedet. Endret 22. mai 2015 av Mantoius Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 23. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2015 Er helt enig med deg, det utgjør stor forskjell på Hella lyktene enn Depo sine. Får mye råere stuss når den bare lyser opp. Som du spør så står det under tekniske data fanen, bilen har rullet 273 tusen km. Fin bil din også, helt riktig farge. Jeg tar en ting av gangen, kompressor skal på 1. Juni hos ESS. Men godt du sa fra for nå begynner det å bli mange som har påpekt at Hella lyktene må på. Så det blir neste etter Vortech V3 kompressoren er påmontert. Liker også veldig godt den tanken på å kanskje få SSP til å lage doble eksospotter bak, blir veldig tøff da. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Hva med supersport sitt duplex-anlegg?Jeg hadde dette og det ga fra seg en veldig fin lyd på rekkesekseren i alle fall. Ikke verdens enkleste sak å montere og det er utfordrende å få det 100%, men det gikk med mye makk og litt kreativitet.Ellers har jeg hørt om folk som skjærer ut hjulbrønnen og setter inn eksosanlegg beregnet for M5, men det blir kanskje litt mer jobb enn hva det smaker. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Jo det er en mulighet, jeg stresser uansett ikke med det da. Skal gjøre nok av research på hva det blir før jeg tar ett valg. Vil ha det best mulig, beste er vel kanskje SSP de har gjort det på mange andre før og det blir bra men koster mye. Rekkefølgen blir nok Kompressor->Hella Lyktene (veldig lyst på de nå)->Små fiks (takluke virker ikke osv)->Dobble eksospotter. 1 Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Da var bilen levert inn hos ESS Tuning, blir veldig bra! 1 Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 20. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2015 ESS Tuning Vortech V3 Kompressor, Check! 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Planer om å godkjenne pressa eller ? Så forresten i førstepost at du lurte på Wavetrac sperrediff, hva må du ut med for slikt? Jeg har en kontakt jeg kan høre med pris på OS giken om du er interessert Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 5. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2015 (endret) Planer om å godkjenne pressa eller ? Så forresten i førstepost at du lurte på Wavetrac sperrediff, hva må du ut med for slikt? Jeg har en kontakt jeg kan høre med pris på OS giken om du er interessert Har ikke noe planer om det, Enten lar det seg ikke gjøre i det hele tatt (Som jeg har hørt), ellers vil det koste mer enn det smaker. Verste som kan skje er at jeg får mangellapp og må vise den, da er det bare å skru av, vise bilen og sette det på igjen, bilen er også "bakoverkompatibel" med nye ECU mappinga og større Injectorer så går ann å kjøre med og uten presse slik den ble modifisert i motor og software sa ESS Tuning. Os Giken veldig bra det ja, er nok mer sporty enn Wavetrac, i det siste har jeg vurdert brukt M5 E39 differensial, tross alt kun student her tror det var rundt 8-9 tusen en forretning i Tyskland skulle ha for Wavetrac, noe som egentlig er litt over mitt budsjett, derfor jeg har vurdert M5 diff, de ligger på 4-5 tusen, men spør gjerne om pris likevel. edit: (Fordel med Wavetrac imot M5 diff er at de er vedlikeholdsfrie og klarer man å kverke en får man ny, er altså livstidsgaranti på dem. M5 diff må det byttes vedlikeholdsolje på en gang i blant men ville vært den diffen som kanskje matcher best med tanke på at bilen har jo fått bittelitt mer effekt enn M5 og veier også litt mindre, ESS sa den vil gå littebitt bedre enn M5 men ikke mye, er også litt billigere pris å måtte ut med) Endret 5. juli 2015 av James Bond 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Tror os kommer på mellom 7-10000, så da er det kanskje ikke innenfor din prisklasse likevel hehe :-P Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 5. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2015 Yeah du har nok rett i det, M5 diff er nok beste valget for bilen, fant pent brukte på ebay, blir nok det snart.. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Ute etter ny bakdiff til min egen bil også, er jo åpent alle veier, og bak er det kjipt når man plutselig spinner på ett om vinteren :-P Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Gutta hjelp meg litt her, i det siste har jeg fått tanker om å konvertere til Manuell Gearbox, føler det vil bli ett vanskelig valg.. Har hatt 3 BMWer tidl. som bare var manuell og når jeg fikk denne var Sports-autoen deilig å bruke, og det syns jeg fortsatt etter kompressorkit oppgraderinga. Men nå føler jeg at jeg står med ett ben på bakken som ønsker Auto det andre vil ha Manuell men jeg kan ikke ha begge. Jeg vil ha Manuell først og fremst fordi det blir en liten effektøkning, men også at bilen vil bli mer morsom å kjøre + at man har full "Kontroll" over bilen. Antar jeg får klare meg 1 år til med Auto før det blir noe Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Venstrebeinet som føler seg tilsidesatt og ønsker å sparke litt fra seg igjen? Go for it spør du meg Mer bilkontroll som du selv nevner, og strengt tatt er vel automat mer cruising enn ønskelig her..? Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Oh yess. Prata med en på Bimmers som har gjort samme prosjekt på sin E34 540i, kom ikke på mer enn 13 tusen med kasse og resten av tilbehøret som trengtes, så det er overkommelig. Den vanskelige biten er visst elektronikken, så der må jeg undersøke litt. Har blitt god venn med ESS Tuning så de kan sikkert hjelpe meg. Blir vanvittig mye mer morsommere å kjøre sa han, kraftoverføringen er mer direkte og han følte han hadde mye mer hester enn med Automaten. Tenker jeg setter meg nytt mål, innen 2016 skal det være Manuell M5 kasse med 6 gir! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå