Gå til innhold

Kamptråd - Kroatia vs Norge (EM-kvalik)

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg sett Kroatias lag til denne kampen, men Kroatia er et lag med individuelle spillere i verdenstoppen. De har bare aldri hatt riktig nok til å utgjøre et godt nok landslag. Dersom de stiller med det de har så ser jeg ikke at vi skal få noe spesielt ut av kampen.

Lenke til kommentar

Keepere: Danijel Subasic (Monaco), Lovre Kalinic (Hajduk Split), Ivan Vargic (Rijeka).

Forsvar: Darijo Srna (Sjakhtar Donetsk), Vedran Corluka (Lokomotiv Moskva), Danijel Pranjic (Panathinaikos), Dejan Lovren (Liverpool), Domagoj Vida (Dynamo Kiev), Gordon Schildenfeld (Panathinaikos), Sime Vrsaljko (Sassuolo), Ivan Tomecak (Rijeka), Marin Leovac (Rijeka).

Midtbane: Modric (Real Madrid), Ivan Rakitic (Barcelona), Mateo Kovacic (Inter), Milan Badelj (Fiorentina), Marcelo Brozovic (Inter), Alen Halilovic (Barcelona B).

Angrep: Ivica Olic (Hamburg), Mario Mandzukic (Atlético Madrid), Ivan Perisic (Wolfsburg), Ante Rebic (RB Leipzig), Andrej Kramaric (Leicester), Anas Sharbini (Rijeka), Marko Pjaca (Dinamo Zagreb).

Edit: Lovren er skadet og har blitt erstattet av Matej Mitrovic.

Endret av Latias
Lenke til kommentar

At Kroatia vinner midtbaneduellen er helt sikkert, men heldigvis er Mandzukic halvveis ute av form og Olic har ikke storspilt på en liten stund. Perisic kan være skummel. Defensivt er definitivt Kroatias store svakhet. Srna er rutinert, men gammel og mistet mye fart. Generelt er Kroatia et lag som ikke hviler styrken sin på kontringer, laget mangler mye fart, særlig bakover, og har spillere som er gode på små flater.

Jeg tipper Høgmo kommer til å gå ut i en 4-2-3-1-variant. Fokus blir å tette lukene mellom midtbane og forsvar. Det er også viktig å bruke spillere som er i form og som har litt fotball i beina. Jeg tror dette blir følgende 11er:

Nyland

Omar - Nordtveit - Hovland - Høgli

Tettey - Henriksen

Skjelbred - Johansen - Dæhli

Nielsen

Veldig vanskelig å vite hvordan Høgmo tenker å styre konstellasjonene på midten, kan også være at Nordtveit skal inn som anker og Johansen ned med Henriksen i 10ern. Høgmo kommer til å ta med slitere på midten.

Lenke til kommentar

Jeg bygde vel opp akkurat det samme laget som deg i en annen tråd, Pelle, bare med Tarik på topp og Forren bak med Nordtveit. Håper på en variant ala det.

Ut av nysgjerrighet, hvem skulle tatt stopperplass med Nordtveit på midten?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Landslagets utenlandsproffer fikk gledelig mye spilletid helgen før Per-Mathias Høgmo mandag samler sine utvalgte til EM-kvalifiseringskampen mot Kroatia.

Eliteserieavspark er fortsatt et par uker unna, og Høgmo vet at han i enda større grad enn vanlig må støtte seg til utenlandsproffene i jakten på poeng. Den siste tiden har varsellampene blinket for den planen, som følge av skader og manglende tillit for viktige spillere.

Nå ser det ut som krisen kan avblåses. Av de 16 uttatte utenlandsproffene var bare to (Anders Konradsen og Valon Berisha) henvist til benkesliting i helgen. Håvard Nordtveit fikk bare et kort innhopp, men det var et adrenalinfylt og motiverende et da Borussia Mönchengladbach slo Bayern München 2-0 borte foran 75.000 tilskuere.

Gode opplevelser og mye spilletid fikk mange av de andre i troppen som fram til torsdag skal forberede seg i Marbella på den spanske solkysten, selv om Markus Henriksen var den eneste som også scoret.

Full spilletid

Henriksen spilte hele kampen og ble matchvinner da Alkmaar slo Cambuur Leeuwarden 2-1 i nederlandsk æresdivisjon. Han er i troppen for første gang i Høgmos tid som landslagssjef.

Full kamptid i seierskamper ble det også for landslagskaptein Per Ciljan Skjelbred (Hertha Berlin), Stefan Johansen (Celtic), Omar Elabdellaoui (Olympiakos) og Alexander Tettey (Norwich). Tom Høgli (FC København) måtte nøye seg med uavgjort søndag, men bidro med en assist.

De nevnte spilte med unntak for Tettey (engelsk mesterskapsserie) for sine klubber i toppseriekamper. Det gjorde også Tarik Elyounoussi, som spilte halvannen omgang for Hoffenheim i 1. Bundesliga lørdag.

Haken for Høgmo er at en del av hans spillere utfoldet seg på lavere nivå

Håvard Nielsen er klar igjen etter skade og fikk full kamptid for Eintracht Braunschweig i 0-0-kampen mot Ingolstadt i tysk 2. Bundesliga. Vegar Eggen Hedenstad spilte også fra start til slutt i den kampen.

B-gjengen

Tre av spillerne, og tre viktige spillere i Høgmos planer, måtte nøye seg med spill for sine klubbers B-lag. Mohammed Abdellaoue spilte 85 minutter da Stuttgarts 2.-lag slo Arminia Bielefeld i tysk 3. divisjon søndag. Moa er tilbake etter langtidsskade og får kamptrening på B-laget.

Mats Møller Dæhli gjorde comeback etter sin skade på Freiburgs 2.-lag i helgen. Han spilte halvannen omgang i 1-1-kampen mot Pirmasens lørdag.

Martin Ødegaard, som i fjor var Høgmos suverent mest omtalte og etterspurte spiller (men også en av de minst brukte i EM-kvalifiseringen), må fortsatt nøye seg med spill for Real Madrids B-lag Castilla, og 16-åringen har slitt med å markere seg i de fire siste kampene som alle har endt med tap.

Even Hovland, som er 16. utenlandsproff i troppen, har ikke vært i aksjon i helgen. Hans Nürnberg, der han er fast midtstopper, møter Bochum mandag kveld.

Høgmo har åtte hjemlige spillere i troppen: Vegard Forren, Martin Linnes, Ørjan H. Nyland og Harmeet Singh (alle Molde), Steffen Hagen og Jone Samuelsen (begge Odd), Sten Grytebust (Aalesund) og André Hansen (Rosenborg).

Lenke til kommentar

Utifra dagens videomateriale fra treningsoppholdet på Marbella (???) så spilte både Dæhli, Johansen, Tarik, Tettey, Ødegaard, Omar,  Nordtveit og Forren på samme lag. Kan ikke dra noen konklusjoner, men det er isåfall SVÆRT offensivt av Per-Mathias. Har nesten ikke noe tro på at det blir nettopp det.

Lenke til kommentar

Jeg vet at vi egentlig ikke skal forvente så mye her, og se på ett poeng som en seier, ja selv et 1-0 tap er verdt å ta med seg (målforskjell og muligens innbyrdes). Men av en eller annen grunn så er jeg litt optimistisk :) Gleder meg til å bli skuffet og fratatt optimismen min! Heia Nårge!!

Lenke til kommentar

Ett poeng i kveld er gull verdt for vår del. Da er vi faktisk i førersetet i kampen om å bli beste treer og direkte kvalifikasjon når halve kvaliken er unnagjort. Ideelt sett på de siste seks kampene må vi slå alle tre lagene under oss, samt ta minst 1-2p i kampene mot Kroatia (B/H) og Italia (B). Om det ene poenget kommer i kveld så er vi i en strålende posisjon.

Jeg tror det blir for tøft å klare de to første plassene, og playoff er mer eller mindre i boks (trenger bare 6-7p til). Vi kan selvfølgelig si oss fornøyd med playoff, men playoff mot et seedet lag ender sjeldent godt for vår del. Derfor bør hovedmålet være å sikte seg inn som beste treer og gå direkte videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...