Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tett sluk i dusjen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem. Jeg har nettopp oppdaget at sluket i dusjen er tett.

Jeg antar at sluket er et "hovedsluk" hvor det samles vann fra både vasken på badet. Det går rør under gulvet til dette sluket.

Når jeg har på full trykk med vann i vasken kommer det opp vann fra sluke i dusjen. Sluket hadde også problemer når jeg dusjen.

Jeg har åpnet opp, og begynt å rense. Foreløpig bare de øvre delene av sluket. Problemet mitt er at jeg har overhode ikke peiling på slikt.

Jeg ser at det står vann i røret som er midt i "hullet". Er dette riktig eller feil? Hva bør jeg gjøre?

Vedlagt er to bilder av sluket.

post-325750-0-25701100-1426702621_thumb.jpg

post-325750-0-22573400-1426702627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siden det ikke er helt tett enda kan du kjøpe flytende Plumbo på matbutikken og følge anvisningen på flasken. Dette pleier å hjelpe bra.

Lenke til kommentar

Du må dra opp hele den greia som sitter nede i sluket og rense den. Den plastdingsen som vannet står oppe i nå.

Oki. Er det bare å nappe den opp? Merket nå at den var litt løs...

Ja, er som regel bare å dra den rett opp.
Lenke til kommentar

Du har et sluk med anboring. Avløpet til servanten er koblet til anboringen på sluket. Jeg ser at du har fjernet risten og topplokket til vannlåsen. Det du ser nederst i sluken er en "kopp" der som vannet er samlet i, denne koppen må du forsøke å løsne forsiktig og rense den.

Vannet renner ut av sluket mellom slukveggen og koppen til et avløp som er under eller på siden av koppen på baksiden. Det kommer an på hvilket type avløp du har på sluket (rett, skrå, bunn). Det vanligste er skrå avløp.

Lenke til kommentar

Du har et sluk med anboring. Avløpet til servanten er koblet til anboringen på sluket. Jeg ser at du har fjernet risten og topplokket til vannlåsen. Det du ser nederst i sluken er en "kopp" der som vannet er samlet i, denne koppen må du forsøke å løsne forsiktig og rense den.

Vannet renner ut av sluket mellom slukveggen og koppen til et avløp som er under eller på siden av koppen på baksiden. Det kommer an på hvilket type avløp du har på sluket (rett, skrå, bunn). Det vanligste er skrå avløp.

Jeg har forsøkt å løsne koppen med moderat kraft, men får det ikke til. Tips?

Det går å skru på den, men tilsynelatende til ingen nytte. . .

Lenke til kommentar

Jeg har også pirket ned i koppen med redskap, og det virker ikke som om det er noe hull i bunnen, slik at det rett og slett er en kopp. .

Lenke til kommentar

Jeg har også pirket ned i koppen med redskap, og det virker ikke som om det er noe hull i bunnen, slik at det rett og slett er en kopp. .

Koppen er den nedre delen av vannlåsen, sammen med topplokket så utgjør de delene slukets vannlås. Det skal gå an å løsne koppen fra bunnen i sluket pga muligheter for stakefjær dersom selve røret er tett.

Prøv å "rotere" koppen slik at du får den løs eller fjern vannet og smusset fra koppen og se om du finner en skrue eller mutter som har festet koppen til underlaget.

De er ikke sikkert at du må fjerne koppen for å rense sluket tilstrekkelig, men som regel så er det også mye smuss mellom koppen og slukveggen på baksiden av koppen som gir vannet motstand.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Der fikk jeg koppen opp uten å bruke for mye makt. Det hjalp å rotere. Nedi der var det en del dritt.

Nå som jeg er i gang har jeg lyst til å gjøre det skikkelig. Bør jeg stikke å kjøpe meg en "stakefjær"?

Fordi jeg rekker ikke så langt ned i sluket med hånden...

Lenke til kommentar

Der fikk jeg koppen opp uten å bruke for mye makt. Det hjalp å rotere. Nedi der var det en del dritt.

Nå som jeg er i gang har jeg lyst til å gjøre det skikkelig. Bør jeg stikke å kjøpe meg en "stakefjær"?

Stakefjæret er kun nyttig dersom det er veldig mye smuss i selve røret og et stykke inn i røret, men dersom den betingelsen ikke er oppfylt så går det fint an å rense kammeret og selve åpningen til avløpet med en liten kost eller svamp. Du bør bruke hansker dersom du har helt oppi avløpsrens tidligere eller andre kjemikalier.

Men hvordan er avløpet i sluket? Er det bunn avløp som går rett ned, eller er det side avløp som går skrått ned, eller er det side avløp som går rett til siden?

https://www.google.com/search?q=sluk+med+anboring&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yMwJVebGCIXearrOgagN&ved=0CAYQ_AUoAQ

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Stakefjæret er kun nyttig dersom det er veldig mye smuss i selve røret og et stykke inn i røret, men dersom den betingelsen ikke er oppfylt så går det fint an å rense kammeret og selve åpningen til avløpet med en liten kost eller svamp. Du bør bruke hansker dersom du har helt oppi avløpsrens tidligere eller andre kjemikalier.

Men hvordan er avløpet i sluket? Er det bunn avløp som går rett ned, eller er det side avløp som går skrått ned, eller er det side avløp som går rett til siden?

Det ser ut som det går rett ned. i alle fall så langt ned øyet kan se. . .

Lenke til kommentar

Men det er nokså langt ned, og sluket er temmelig smalt

Lenke til kommentar

Du kan jo gi oss nye bilder av sluket etter at du fjernet koppen slik at vi får sett nedi der.

Hvis det er tilfellet, da høres det ut som om du har et sluk med bunnavløp, og disse slukene blir som regel benyttet i gulv der sluket er koblet direkte på bunnledningen. Dette betyr at det er ingen etasje under det badet?

Dersom det er tilfellet da kan det avløpet fort gå en meter rett ned før det kommer et bend som svinger avløpet til siden og kobler sluket til et grenrør og resten av bunnledningen som igjen er koblet til stikkledningen som går ut til kloakken.

I disse slukene da skal det som regel mye til for at selve avløpet skal bli tett pga høy fall. Det er slukene med rett avløp som er mest utsatt for å bli tett pga lavt fall.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Du kan jo gi oss nye bilder av sluket etter at du fjernet koppen slik at vi får sett nedi

På det ene bildet ser du rørene kommer fra vasken og vaskemaskinen.

På det andre bildet ser vi rett ned i sluket. Det ligger smuss også nedi det svarte hullet. . .

Lenke til kommentar

Du kan jo gi oss nye bilder av sluket etter at du fjernet koppen slik at vi får sett nedi

På det andre bildet ser vi rett ned i sluket. Det ligger smuss også nedi det svarte hullet. . .

Det ser ut som et støpejernssluk med skråavløp. Det skal ikke være nødvendig med stakefjær, med mindre sluket er tett. Men du kan jo kanskje bruke en hageslange og spyle nedi der med høyt trykk, det burde være mer en nok. Deretter renser du koppen og topplokket ordentlig og setter dem på plass igjen. Til slutt setter du på risten igjen så er du ferdig.

Lenke til kommentar

Det ser ut som et støpejernssluk med skråavløp. Det skal ikke være nødvendig med stakefjær, med mindre sluket er tett. Men du kan jo kanskje bruke en hageslange og spyle nedi der med høyt trykk, det burde være mer en nok. Deretter renser du koppen og topplokket ordentlig og setter dem på plass igjen. Til slutt setter du på risten igjen så er du ferdig.

Fikk fiska opp noe dritt som lå nedi der.

Det er vel ikke farlig å bruke sluket når det er demontert? Tenkte å ta dusjen og en børste for å rengjøre. . .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...